Πάντα πνευματώδης, χαμογελαστός, με αστείρευτο χιούμορ. Σπουδαία μορφή της κωμωδίας και της σάτιρας που αγαπήθηκε από το κοινό. Πολυτάλαντος και πολυπράγμων καλλιτέχνης. Αν όχι ο κορυφαίος, σίγουρα ένας από τους κορυφαίους στο είδος του. Εισηγητής και πατέρας του στάντ απ κόμεντι στον ελλαδικό χώρο. Πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει εθνικό κωμικό της Ελλάδος. Ο λόγος για τον Χάρρυ Κλυνν, κατά κόσμο Βασίλη Τριανταφυλλίδη.
Τα παιδικά χρόνια του Χάρυ Κλυνν
Ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης ήρθε στον κόσμο στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, στις 7 Μαΐου 1940. Οι γονείς του, Νίκος και Κυριακή Τριανταφυλλίδη, ήταν Πόντιοι πρόσφυγες. Ο μικρός Βασίλης, μόλις από την τρυφερή ηλικία των 5 ετών, αναγκάστηκε να δουλέψει λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης της οικογένειας. Ταυτόχρονα παρακολουθούσε τα σχολικά του μαθήματα στο Δημοτικό Σχολείο και στο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και αργότερα στο 5ο Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης. Κατάφερε να περάσει στην Ιατρική, όμως δεν ήταν αυτό που επιθυμούσε και δεν ακολούθησε τις ιατρικές σπουδές. Η ζωή του θα άλλαζε για πάντα, όταν αποφάσισε να συμμετέχει σε μια βραδιά ταλέντων του παρουσιαστή Γιώργου Οικονομίδη. Στη βραδιά ταλέντων, κέρδισε το πρώτο βραβείο αλλά το πραγματικό κέρδος ήταν άλλο. Ο Οικονομίδης του πρότεινε να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.
Τα πρώτα καλλιτεχνικά βήματα
Ο Τριανταφυλλίδης δέχτηκε να ακολουθήσει στην Αθήνα τον Οικονομίδη. Ο Οικονομίδης υπήρξε για τρία χρόνια μέντοράς του και καθοδηγητής του. Την ίδια περίοδο, ο νεαρός Τριανταφυλλίδης πραγματοποιούσε τις σπουδές του στη Δραματική Σχολή Κατσέλη. Παράλληλα όμως εμφανιζόταν περιστασιακά στα κοσμικά κέντρα «Kάστρο», «Bράχος», «Tροκαντερό», «Άλσος» και «Γκριν Παρκ». Ύστερα ξεκίνησε να εργάζεται σε διάφορες ταβέρνες, αναψυκτήρια και καμπαρέ. Η δουλειά του για τρία χρόνια ήταν πρώτο καλλιτεχνικό νούμερο και παρουσιαστής προγραμμάτων στα μαγαζιά αυτά. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, θα ξεκινήσει να γίνεται γνωστός με την εμφάνισή του στον κινηματογράφο στις ταινίες «Γάμος αλά Ελληνικά» και «Τα 201 Καναρίνια». Την ίδια εποχή, έκανε τις πρώτες του θεατρικές εμφανίσεις στα θέατρα Ακροπόλ και Χατζηχρήστου.
Η καριέρα στην Αμερική
Το 1964, ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης αναχώρησε για την αμερικανική ήπειρο, όπου θα παρέμενε δέκα ολόκληρα χρόνια. Πραγματοποίησε εμφανίσεις στον Καναδά (συγκεκριμένα στο Μόντρεαλ) αλλά και στις ΗΠΑ (συγκεκριμένα στο Σικάγο). Οι παραστάσεις του δίνονταν σε κέντρα του απόδημου ελληνισμού και σε καφεθέατρα. Εργαζόταν ως κωμικός ενός νέου είδους κωμωδίας. Το νέο αυτό είδος ήταν το στάντ απ κόμεντι (stand up comedy), το οποίο πραγματοποιούνταν ζωντανά σε κοινό. Ο καλλιτέχνης – κωμικός απευθύνεται ευθέως στο κοινό με στόχο το γέλιο, όρθιος με ένα μικρόφωνο. Το στάντ απ κόμεντι θα το εισήγαγε αργότερα στην Ελλάδα ο Χάρρυ Κλυνν ως καινοτομία στην κωμωδία και για αυτό θα χαρακτηριστεί ως «πατέρας του στάντ απ κόμεντι στην Ελλάδα». Γενικότερα, ο Χάρρυ Κλυνν από νωρίς επιθυμούσε να κάνει σάτιρα όμως αμφέβαλλε κατά πόσο θα γινόταν κατανοητή στην Ελλάδα. Το νέο αυτό είδος κωμωδίας θα του έδινε την ευκαιρία να κάνει σάτιρα τις επόμενες δεκαετίες στον ελλαδικό χώρο.
Από Τριανταφυλλίδης, Χάρρυ Κλυνν
Ο Τριανταφυλλίδης έγινε γρήγορα γνωστός και αγαπητός τόσο στους απόδημους Έλληνες όσο και στο αμερικανικό και καναδικό κοινό. Ήταν πια γνωστός ως Greek boy που χάριζε απλόχερα το γέλιο. Ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης από την Καλαμαριά ήταν πια ο γνωστός κωμικός Χάρρυ Κλυνν. Παρουσιάζονται δύο αιτίες για τη δημιουργία του καλλιτεχνικού ονόματος του Τριανταφυλλίδη. Η μία είναι ότι Χάρρυ Κλυνν ήταν το παρατσούκλι του από τα παιδικά του χρόνια στην Καλαμαριά, επειδή είχε παίξει σε θεατρικό έναν ρόλο που είχε παίξει και ο Έρολ Φλιν, διάσημος ηθοποιός της εποχής. Το Χάρυ Κλυνν θα του το «κολλούσαν» ως όνομα, παρόμοιο ακουστικά με του Έρολ Φλιν. Η άλλη αιτία είναι ότι το 1971, ο Τριανταφυλλίδης εμπνευσμένος από των «Βρώμικο Χάρι», ταινία με τον διάσημο Κλίντ Ίστγουντ (Dirty Harry), θα ορίσει με χιουμοριστικό τρόπο το καλλιτεχνικό του όνομα: Χάρρυ Κλυνν (Harry Clean, ο Καθαρός Χάρρυ).
Η καριέρα του Χάρρυ Κλυνν είχε πάρει την ανιούσα τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, στην Αμερική. Πέρα από τις παραστάσεις στάντ απ κόμεντι, έπαιζε και σε underground παραστάσεις και έγγραφε σατιρικά κείμενα. Επιπλέον, συνεργάστηκε και για πολλά χρόνια με τα περιοδικά «Playboy», «Village» και «On the double» καθώς και με την εφημερίδα «Daily Worker». Βεβαίως δεν έλειψαν και συνεργασίες με μεγάλες καλλιτεχνικές προσωπικότητες όπως ο Αμερικανός κωμικός Γούντι Άλεν.
Η οικογένεια του Χάρρυ Κλυνν
Με την έλευσή του στην Αμερική, ο Χάρρυ Κλυνν γνώρισε τη σύντροφό του, Χαρίκλεια. Παντρεύτηκαν το 1965 στο Σικάγο. Το 1966 απέκτησαν τον πρώτο τους γιο, Νίκο Τριανταφυλλίδη, μετέπειτα καλλιτέχνη, σκηνοθέτη και παραγωγό ταινιών. Την ίδια περίοδο, έγινε πρόταση στον Χάρρυ Κλυνν να παίξει στη γνωστή ταινία «Καμπαρέ» όμως δεν αποδέχθηκε την πρόταση. Αργότερα, στο Μόντρεαλ, ήρθε στον κόσμο και ο δεύτερος γιος του, Αποστόλης. Το τρίτο παιδί του ζεύγους Τριανταφυλλίδη, η Κορίνα, θα ερχόταν αργότερα, στην Αθήνα. Με τη γυναίκα του ήταν αγαπημένοι ως το τέλος. Μόνο ο θάνατος κατάφερε να τους χωρίσει…
Η επιστροφή στην Ελλάδα
Τον χειμώνα του 1974, ο Χάρρυ Κλυνν επέστρεψε στην Ελλάδα της αποκατεστημένης Δημοκρατίας. Αμέσως ξεκίνησε τις εμφανίσεις του σε κέντρα. Οι πρώτες του ήταν σε μπουάτ στην Πλάκα: «Αιγόκερως», «Ζυγός», «Διαγώνιος». Έπειτα ξεκίνησε τις εμφανίσεις σε μεγάλα νυχτερινά κέντρα της εποχής: «Διογένης», «Δειλινά», «Στορκ». Πραγματοποιούσε κωμικά νούμερα αλλά και ασχολούνταν με το τραγούδι, κυρίως σατιρικού περιεχομένου. Το φθινόπωρο του 1978 θα κυκλοφορήσει τον πρώτο του δίσκο «Για δέσιμο», σε συνεργασία με τη δισκογραφική εταιρεία Columbia.
Με την κυκλοφορία του δίσκου, ξεκίνησε να γίνεται ευρύτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό. Ο δίσκος αυτός όπως και οι επόμενοι, θα βρεθούν για πολλά χρόνια στην κορυφή των δισκογραφικών charts. Αργότερα, θα εισέλθει πιο δυναμικά και στον κινηματογράφο με τη σατιρική ταινία «Αλαλούμ». Το «Αλαλούμ» όπως και οι μετέπειτα ταινίες που εμφανίστηκε ο Χάρρυ Κλυνν, έσπασαν ρεκόρ εισιτηρίων και κατέστησαν τον Χάρρυ Κλυνν πασίγνωστο για το χιούμορ του και τους χαρακτηριστικούς του ρόλους.
Ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε ή εμφανίστηκε σε δευτερεύοντες ρόλους ο Χάρυ Κλυνν είναι οι εξής: Σύγχυση (1960), Τα 201 καναρίνια, Γάμος αλά Ελληνικά (1964), Αλαλούμ (1982), Εις μνήμην (1984), Made in Greece (1987), Γυναίκες Δηλητήριο (1993), Βόλτα στα Σύννεφα (1994), Ράδιο Μόσχα (1995).
Αστέρας της τηλεόρασης
Οι επαφές του Χάρυ Κλυνν με την τηλεόραση ξεκίνησαν με τη διεξαγωγή πολλών διαφημιστικών σποτ. Τα περισσότερα σποτ βραβεύτηκαν από το Φεστιβάλ Ελληνικής Δημιουργίας της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΔΕΕ). Το 1990, παρουσίαζε στον ΑΝΤ1 την εκπομπή«Harry Klynn Special Shows» για τέσσερις συνεχείς τηλεοπτικές σεζόν. Στον ίδιο τηλεοπτικό σταθμό, το 1995, παρουσίασε ένα one man show με το όνομα «Πολίτης Κλυνν» που διήρκεσε για 10 επεισόδια. Επιπλέον, η τηλεόραση αναμεταδίδει μέχρι σήμερα θεατρικές παραστάσεις που εμφανίστηκε ο Χάρυ Κλυνν. Η εταιρεία τηλεθέασης AGB έδωσε στον Χάρυ Κλυνν τον τίτλο του πιο εμπορικού καλλιτέχνη της χιλιετίας, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος υψηλής ακροαματικότητας αλλά και ρεκόρ πωλήσεων σε δίσκους και εισιτήρια σε κινηματογράφο και θέατρο.
Επιτυχία με ρεκόρ στο θέατρο
Βεβαίως, ο Χάρυ Κλυνν με το αστείρευτο χιούμορ του δε θα μπορούσε να λείπει από τα θέατρα. Πραγματοποιούσε παραστάσεις σε θέατρα όπως τα Ορφέας, Άλσος, Δελφινάριο, Ακροπόλ, Περοκέ, Οθέλλος και Μινώα. Η παρουσία του κατέρριπτε τα μέχρι τότε εισπρακτικά ρεκόρ. Από το 1985 μέχρι το 2014 έλαβε μέρος σε 28 επιθεωρήσεις και γενικότερα χιουμοριστικές και σατιρικές θεατρικές παραστάσεις. Οι θεατρικές παραστάσεις του έγιναν μεγάλες επιτυχίες που αναμεταδόθηκαν και αναμεταδίδονται ακόμα από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Επιπλέον, την περίοδο 1993 – 2000 βραβεύτηκε πέντε φορές από την Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.
Χάρρυ Κλυνν και δισκογραφία
Ο Χάρρυ Κλυνν όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, λίγα χρόνια μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα ασχολήθηκε με τη δισκογραφία. Πρότεινε στην εταιρεία Columbia την παραγωγή ενός σατιρικού δίσκου. Ξεκίνησε το 1978 με τον δίσκο «Για δέσιμο». Η επιτυχία ήταν παταγώδης και συνέχισε το εγχείρημα και με άλλες εταιρείες. Για πρώτη φορά σατιρικοί δίσκοι κατέλαβαν την πρώτη θέση του ελληνικού top ten σε πωλήσεις και κυκλοφορία. Ακόμα και σήμερα, κάποια νούμερα πωλήσεων δίσκων του έχουν ρεκόρ που δεν έχουν καταρριφθεί.
Η προσωπική του δισκογραφία ήταν η εξής: Για δέσιμο (1978), Δοξάστε Με (1979), Πατάτες (1981), Γεώργιος Σουρής (1982), Μαλακά…πιο Μαλακά (1984), Έθνος Ανάδελφον (1985), Τίποτα (1987), Natin – Fatin (1987), Ραντεβού με την Εισαγγελία (1989), Αποκάλυψις (1990), Γρανίτα από Τζατζίκι (1992), The X (Κλυνν) Files Ανάποδα (1998), Κλασσικά Ηχογραφημένα (2002). Συμμετείχε και σε άλλες δισκογραφίες όπως: Ζήτω το ελληνικό τραγούδι (1987), Το χαμόγελο του Τάκη (1994), Ποντιακή Ραψωδία (1997), Φανταρίστικα (2001).
Εκτός από τους δίσκους, κυκλοφόρησαν και πειρατικές κασέτες με ηχογραφήσεις από ζωντανές του παραστάσεις καθώς και οι ραδιοφωνικές εκπομπές του «Aραμπάδες με καρούλια» και «Βάσανα που ‘χει η Αγάπη». Οι εκπομπές αυτές είχαν παρουσιαστεί στο Δεύτερο Πρόγραμμα Ραδιοφωνίας το 1981.
Χάρρυ Κλυνν ως συγγραφέας και ζωγράφος
Ο πολυτάλαντος και πολυπράγμων Χάρρυ Κλυνν είχε και συγγραφικές ανησυχίες. Στα 15 του δημοσίευσε ένα ποίημά του στην εφημερίδα Μακεδονία ενώ μέχρι τα 18 του είχε δημοσιεύσει αρκετά ποιήματά του σε φιλολογικά περιοδικά της εποχής. Μέχρι το τέλος της ζωής του, έγραφε συνεχώς. Άφησε πίσω του σπουδαία έργα: Η γέρμα (1983), Αλαλούμ και πάσης Ελλάδος (1984), Ο Καζαμίας του Ρούλη (1986), Τρυφερά αγκάθια, Happy birthday Νίκο (1988), Πόλις, Επί σκηνής (1997), Περί, Αναλαμβάνω την ευθύνη (2000), Μυθολογία κειμηλίων (2001), Όταν βρέχει, τα χελιδόνια πετούν χαμηλά (2003), Σκονισμένη ακτή (2010), Εμφύλιος Λόγος (2016). Υπάρχει ακόμα αρκετό συγγραφικό υλικό του καλλιτέχνη που δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας.
Επηρεασμένος από τον ζωγράφο πατέρα του, ο Χάρρυ Κλυνν ανέπτυξε αγάπη και για τη ζωγραφική. Δημιούργησε εκατοντάδες έργα είτε ζωγραφίζοντας με το χέρι του είτε με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή. Την περίοδο 1998 – 2013 πραγματοποίησε οκτώ ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής σε διάφορες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Τα έργα του ήταν ιδιαίτερα. Ο κωμικός έδωσε και στη ζωγραφική το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα.
Η ενασχόληση με το ποδόσφαιρο
Ο Χάρυ Κλυνν αγαπούσε πολύ τον αθλητισμό και ιδιαίτερα το ποδόσφαιρο. Το 1980 ανέλαβε την διοικητική ηγεσία του Απόλλωνα Καλαμαριάς, ομάδας της γενέτειράς του και των συμπατριωτών του Ποντίων. Με τον Χάρρυ Κλυνν στο τιμόνι, η ομάδα ανέβηκε στην Α’ Εθνική κατηγορία ποδοσφαίρου μετά από 20 χρόνια, απέκτησε σύγχρονες εγκαταστάσεις ενώ συσπειρώθηκαν παλιοί και νέοι οπαδοί της. Το εγχείρημα του Κλυνν ήταν να την κάνει μια μεγάλη ομάδα που θα πρωταγωνιστούσε στα ποδοσφαιρικά δρώμενα. Όμως η ενασχόληση του κωμικού με το ποδόσφαιρο δεν θα σταματούσε στον Απόλλωνα Καλαμαριάς.
Το 1988 ηγήθηκε της σύγκρουσης μεταξύ συλλόγων και κυβέρνησης που έφερε διακοπή του πρωταθλήματος για την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Η πολιτεία αφαίρεσε τη διοργάνωση του ελληνικού πρωταθλήματος από την Ένωση Ποδοσφαιρικών Ανώνυμων Εταιρειών (ΕΠΑΕ) και την ανέθεσε στην Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (ΕΠΟ). Ο Χάρυ Κλυνν έγινε για τρία χρόνια πρόεδρος της ΕΠΑΕ, την οποία αναδιοργάνωσε, ήρθε σε επαφές με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (FIFA) όπως και την αντίστοιχη ευρωπαϊκή (UEFA). Με προτάσεις του που δεν μπόρεσε να αρνηθεί η κυβέρνηση, η ΕΠΑΕ ξανά πήρε τα ηνία του ελληνικού πρωταθλήματος. Μόνο η πρότασή του για την καθιέρωση ημιεπαγγελματικού ποδοσφαίρου απορρίφτηκε από τα περισσότερα ποδοσφαιρικά σωματεία. Σήμερα, η έδρα του ποντιακού συλλόγου ονομάζεται «Χάρρυ Κλυνν» προς τιμήν του μεγάλου κωμικού που υπηρέτησε την ομάδα του πιστά ως οπαδός, πρόεδρος και παράγοντας.
Κωμικός μα και πολιτικοποιημένος
Ένας πολυπράγμων άνθρωπος όπως ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης δε θα μπορούσε να απέχει από την πολιτική δράση. Την περίοδο 2006 – 2014 ήταν επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Καλαμαριάς. Υπερασπιζόταν τα συμφέροντα και τις αρχές της ποντιακής ομογένειας ενώ διατέλεσε και πρόεδρος του κινήματός της. Ακόμα κι αν δεν κατείχε πάντοτε θεσμικές θέσεις και πολιτικούς ρόλους, εξέφραζε την άποψή του μέσω αναρτήσεων στο διαδίκτυο ή μέσω της καυστικής πολιτικής σάτιρας στο έργο του. Πολλές φορές κατέθετε τις πεποιθήσεις του και σε έκτακτες εμφανίσεις του σε ενημερωτικές εκπομπές. Στο ελληνικό δημοψήφισμα του 2015, τάχθηκε υπέρ του «Όχι». Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, υπήρξε φιλικά προσκείμενος στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.
Το τραγικό τέλος του Χάρρυ Κλυνν
Ο Χάρρυ Κλυνν συνέχιζε με αμείωτη ένταση τις καλλιτεχνικές και πολιτικές του ανησυχίες. Μέχρι που στις 7 Ιουνίου 2016 ήρθε αντιμέτωπος με το χαμό του πρωτότοκου γιου του. Ο Νίκος Τριανταφυλλίδης έχασε τη μάχη με τον καρκίνο σε ηλικία μόλις 49 ετών. Ο Χάρρυ Κλυνν δεν το ξεπέρασε ποτέ. Η υγεία του επιβαρύνθηκε και γρήγορα βρέθηκε καθηλωμένος σε αναπηρικό αμαξίδιο με αναπνευστικά προβλήματα.
Κάποια στιγμή όμως, ενώ βρισκόταν στο σπίτι του, έπαθε κρίση και οδηγήθηκε στο νοσοκομείο όπου άφησε την τελευταία του πνοή. Ήταν 78 ετών. Το ημερολόγιο έγραφε 21 Μαΐου 2018. Ο ελληνισμός έχασε για πάντα έναν μεγάλο καλλιτέχνη, έναν πολυτάλαντο άνθρωπο, μια ευφυή και πολυσχιδή καλλιτεχνική προσωπικότητα. Ο Χάρρυ Κλυνν θα μένει ωστόσο πάντα αθάνατος μέσα από το έργο του και το γέλιο που χάρισε απλόχερα. Χαρακτηρίζεται δίκαια από πολλούς «γελωτοποιός της Ρωμιοσύνης». Θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί ένας σύγχρονος Αριστοφάνης, ένας κωμικός που σατίριζε τα κακώς κείμενα της επικαιρότητας.
Παρακάτω ακολουθεί βίντεο με τις καλύτερες σκηνές του Χάρρυ Κλυνν από την κινηματογραφική επιτυχία «Αλαλούμ».
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:
Χάρρυ Κλυνν. Ανακτήθηκε από:
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%AC%CF%81%CF%81%CF%85_%CE%9A%CE%BB%CF%85%CE%BD%CE%BD
(τελευταία σύνδεση 30/4/2020)
Πέθανε ο Χάρρυ Κλυνν, σε ηλικία 78 ετών. Ανακτήθηκε από:
https://www.iefimerida.gr/news/417912/pethane-o-harry-klynn-se-ilikia-78-eton
(τελευταία σύνδεση 30/4/2020)
Ο Χάρρυ Κλυνν του Απόλλωνα Καλαμαριάς. Ανακτήθηκε από:
http://www.pontos-news.gr/article/179493/o-harry-klynn-toy-apollona-kalamarias
(τελευταία σύνδεση 30/4/2020)
Ο Χάρρυ Κλυνν και η απόδραση από το γκέτο. Ανακτήθηκε από:
https://www.news247.gr/afieromata/o-charry-klynn-kai-i-apodrasi-apo-to-gketo.6615672.html
(τελευταία σύνδεση 30/4/2020)
Πως βγήκε το ψευδώνυμο «Χάρρυ Κλυνν». Ανακτήθηκε από:
https://www.iefimerida.gr/news/418006/pos-vgike-pseydonymo-harry-klynn
(τελευταία σύνδεση 30/4/2020)