Ο Παντελής Χoρν, ένας από τους πιο σημαντικούς θεατρικούς συγγραφείς του νεοελληνικού θεάτρου του 20ου αιώνα συχνά συλλογιζότανε και έγραφε: Εκεί λοιπόν που λαχταρούσα την αγκαλιά της Μελπομένης, ο Ποσειδών με κρατούσε αιχμάλωτο και δεν με άφηνε να κάνω βήμα. Όργωνα τη θάλασσα με τον «Πηνειό» και μέσα στις τρικυμίες της συλλογιζόμουν την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ. Ήρθαν στιγμές που απογοητεύτηκα. Ήθελα την ελευθερία μου. Ξαπλωμένος στην κουκέτα μου, ονειρευόμουν θεατρικά παρασκήνια. Φαίνεται λοιπόν πως αυτή του την προσδοκία την πραγματοποίησε το τρίτο του παιδί που γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1921 και δεν ήταν άλλος από τον σπουδαίο ηθοποιό, Δημήτρη Χoρν.
Ο Δημήτρης Χορν δεν ήταν τυχαίος, αλλά γόνος αριστοκρατικής οικογένειας
Ο Δημήτρης Χορν ήταν γιος του θεατρικού συγγραφέα – αξιωματικού του πολεμικού ναυτικού, Παντελή Χορν και της Ευτέρπης Αποστολίδη, ενώ ο παππούς του ήταν ο Γερμανοεβραϊκής καταγωγής χρηματιστής Δημήτρης Χορν και η γιαγιά του η Σταματίνα Κουντουριώτη, γόνος της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας της Ύδρας. Είχε άλλα δυο μεγαλύτερα αδέρφια, τον Γιάννη και την Νανά, την οποία και θα χάσει πολύ νωρίς. Η νονά του ήταν το «ιερό τέρας» του σύγχρονου Ελληνικού θεάτρου, η Κυβέλη Ανδριανού. Ο Δημήτρης Χορν με τέτοιες «καταβολές» ήταν αδύνατον να ξεφύγει από τον δρόμο της τέχνης!
Αρπάχτηκα από μια σανίδα, καθώς πνιγόμουνα και πήγα στη δραματική σχολή…
Το 1937 κατορθώνει και μπαίνει στην δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου, δίνοντας εξετάσεις με το ποίημα του Βάρναλη: «Οι μοιραίοι». Βέβαια αυτό που αξίζει να μνημονευτεί είναι πως ο Δημήτρης Χoρν είχε υποβάλλει την αίτηση εκπρόθεσμα. Τότε διευθυντής της σχολής ήταν ο Συνοδινός και του είχε πει: «Έληξε η υποβολή αιτήσεων, αλλά επειδή είσαι γιος του Παντελή θα…». Κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι στην ηθοποιία και όπως είχε πει ο ίδιος ο Χoρν: «Αρπάχτηκα από μια σανίδα, καθώς πνιγόμουνα και πήγα στην δραματική σχολή». Το ποίημα ήταν το δημοφιλέστερο του Βάρναλη και είχε χαρακτηριστεί ως ένα από τα κατορθώματα του νεοελληνικού λυρισμού. Ο δε στόχος του ποιήματος ήταν πολύ συγκεκριμένος: Να απεικονίσει όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά τη δυστυχία των αποκλήρων της ζωής. Τελικά τα καταφέρνει και εισάγεται στην δραματική σχολή.
Ποτέ δεν έπαψα να πιστεύω ότι ήταν λάθος μου να γίνω ηθοποιός».
Δημήτρης Χoρν.
Advertising
Θίασοι και θεατρικά έργα
Αποφοιτά το 1940 και η πρώτη του δουλειά είναι στην «Νυχτερίδα» του Johann Strauss με τον θίασο του Εθνικού θεάτρου στη Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί το 1941 ο Ερρίκος ο Ε΄του William Shakespeare και οι Φοιτητές του Γρηγορίου Ξενόπουλου. Από το 1941 – 1943 θα πάρει μέρος στον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη στο θέατρο Ρεξ με έργα όπως: «Ο πρωτευουσιάνος του Γεωργίου Ρούσσου», «Κυρία με τις Καμέλιες του Αλεξάνδρου Δουμά» κτλ. Από το 1943 – 1944 στον θίασο της Κυρίας Κατερίνας στο Θέατρον Κατερίνας με έργα όπως: «Σύζυγοι με δοκιμή του Frederick Lonsdale», «Παράξενο Ιντερμέτζο του Eugene Gladstone O’Neill» κτλ. Από το 1944 -1945 στο Μαίρη Αρώνη – Θίασο Χoρν. 1945 -1946 Θίασο Αρώνη – Μανωλίδου – Χoρν. 1946 Θίασος Μελίνας Μερκούρη – Νίκου Χατζίκου.
Θίασος Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου (1946 -1950): «Κανένα ελάττωμα δεν μπορεί να σου στερήσει την επιτυχία»
- Εκεί θα συμμετέχει στο βαρύ πυροβολικό παραστάσεων όπως:
- Πολύ κακό για το τίποτα William Shakespeare
- Ρουί Μπλας Victor Marie Vicomte Hugo
- Άνθρωπος και υπεράνθρωπος του George Bernard Shaw
- Παπαφλέσσας του Σπύρου Μελά
- Ριχάρδος Β΄ William Shakespeare
- Φοιτηταί του Γρηγορίου Ξενόπουλου.
- Ριχάρδος ο Β΄ William Shakespeare κτλ.
Από το 1952 – 1955 στον θίασο της Έλλης Λαμπέτη – Δημήτρη Χoρν – Γιώργου Παππά στο θέατρο Κυβέλης. 1959 -1965 Θίασος Δημήτρη Χoρν.1965 – 1967 Εθνικό θέατρο. 1967 – 1984 θίασο Δημήτρη Χoρν.
Κινηματογραφικές επιτυχίες
Παράλληλα με το θέατρο θα πάρει μέρος και σε πολύ σπουδαίες ταινίες όπως:
- Η φωνή της καρδιάς (1943) σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωαννόπουλου.
- Χειροκροτήματα (1944) σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβέλα.
- Κυριακάτικο ξύπνημα (1954) σενάριο και σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη.
- Κάλπικη λίρα (1955) σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβέλα.
- Το κορίτσι με τα μαύρα (1956) σενάριο και σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη.
- Μια ζωή την έχουμε (1958) σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβέλα.
- Μια του κλέφτη (1960) σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωαννόπουλου.
- Αλίμονο στους νέους (1961) σενάριο και σκηνοθεσία Αλέκου Σακελαρόπουλου κτλ.
Για τον σκηνοθέτη Τζαβέλα θα πει: Ήταν ενθαρρυντικός και δεν επενέβαινε στους ηθοποιούς
Έγραφε ωραία. Είχε γράψει ένα μυθιστόρημα με τον Τσιφόρο μαζί, που το λέγανε: Τζιμ κακής ποιότητος. Και ήτανε διασκεδαστικό. Ήτανε πολυτεχνίτης, όχι όμως και ερημοσπίτης. Έπαιζε πιάνο, έγραφε τραγούδια. Είχε κάνει μια οπερέτα με τον Τσιφόρο. Έγραφε ποιήματα, ζωγράφιζε λιγάκι. Ήτανε ένα παιδί με πολλές ανησυχίες. Και είχε όμως αυτό που είχανε όλα τα μοναχοπαίδια. Ήτανε χαιδεμένος. Είχε μια μητέρα λίγο ανισόρροπη. Πρέπει να πω πως σαν συνεργάτης ήταν ένας ευγενικός άνθρωπος. Και από ράτσα ήτανε. Και δεν επενέβαινε πάρα πολύ. Είχε βέβαια μια ροπή προς το μελό, προς το μελόδραμα. Όλες του οι ταινίες είναι ολίγον μελοδραματικές. Αλλά φαίνεται το κοινό να αρέσκεται σε αυτά τα πράγματα. Εμείς που τα παίζουμε, είμαστε δυσαρεστημένοι. Αλλά ήταν ένας άνθρωπος που βοήθησε πολύ στην πρόοδο του Ελληνικού κινηματογράφου».
Advertising
Δημήτρης Χορν.
Τιμήθηκε με Βραβεία εν ζωή όπως:
- Το 1951 έφυγε με υποτροφία για το Βρεττανικό Ινστιντούτο της Αγγλίας.
- Βραβείο Ά ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1960) για την ταινία «Μία του κλέφτη».
- Βραβείο Ά ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ταινία «Αλίμονο στους νέους» (1961)
- Με το μετάλλιο του Χρυσού Σταυρού Γεωργίου Ά από το κράτος.
- Το 2000 καθιέρωθηκε το βραβείο Χόρν στη μνήμη του για τους καλύτερους πρωτοεμφανιζόμενους άνδρες ηθοποιούς κάθε χρονιάς!
Οι μοιραίοι έρωτες και οι γάμοι του Χορν: «Ότι δίνεις με την καρδιά σου δεν είναι ποτέ λίγο!»
Το καλοκαίρι του 1942 παντρεύεται την Ρίτα Φιλίππου. Όπως ο ίδιος θα πει, είχε το μεγαλύτερο προσόν για σύζυγο: «Η Ρίτα δεν με ζήλευε, δεν με έλεγχε καθόλου, δεν με ρωτούσε που πήγες, τι έκανες με ποιον μιλάς. Την απατούσα και της το έλεγα». Δέκα χρόνια κράτησε ο γάμος τους και χώρισαν λόγω της Λαμπέτης. Όμως η γνωριμία τους είχε μεγάλη προϊστορία, αφού γνωρίστηκαν το 1941, όταν η Έλλη Λαμπέτη ήταν δεκαπέντε ετών!
Ο μοιραίος έρωτας με την Έλλη Λαμπέτη
Η Έλλη Λαμπέτη πηγαίνει για εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο. Εκεί κόβεται. Πηγαίνει στην σχολή της Κοτοπούλη. Στην επιτροπή θα βρεθεί και ο Δημήτρης Χόρν, ο οποίος θα συμφωνήσει με την επιτροπή, η οποία είναι αρνητική και θα πει πως: δεν τα λέει! Κόβεται για μια ακόμη φορά. Παρ’ όλα αυτά, παρεμβαίνει ο θείος της και μπαίνει στην σχολή Κοτοπούλη. Παίζουν μαζί στην παράσταση “Το ταξίδι του γάμου”.
«Ήταν σαν τσαλαπετεινός και σκόνταφτε, συνέχεια, επάνω στα σκηνικά. Ένας χαριτωμένος διαβολάκος», δήλωνε η Έλλη για τον Χορν. Επτά χρόνια κράτησε αυτός ο μοιραίος έρωτας με πολλά σκαμπανεβάσματα. Η Λαμπέτη δήλωνε για τον Χορν πως τον μισούσε, χωρίς να ξέρει το γιατί. Ενώ εκείνος: Ήμασταν ακόμη σε λάθος ώρα. Τελικά χωρίζουν, αφού η Έλλη τον αφήνει για τον Αμερικανό συγγραφέα Frederic Wakeman, τον οποίο και παντρεύεται.
Ο έρωτας είναι θέμα φυσικής, ξεφουσκώνει εύκολα, ο γάμος είναι θέμα χημείας.
Ήμουν ταύρος εν υαλοπωλείο. Ο εγωισμός βρίσκει χίλιες δυο δικαιολογίες για να καλυφθεί πως δεν είναι εγωισμός. Το πληγωμένο εγώ είναι αθώρητο. Βέβαια όσο πιο ευαίσθητος είσαι, τόσο πιο ευάλωτος είσαι. Αλλά προτιμώ να είμαι ευάλωτος, παρά να είμαι αναίσθητος.
Θα πει για τον χωρισμό με την Έλλη Λαμπέτη ο Δημήτρης Χορν.
Θα αναιρέσει στο πέρασμα του χρόνου. «Η Έλλη δεν ήταν ο μεγάλος έρωτας της ζωή μου», θα πει σε μια συνέντευξη του αργότερα ο Δημήτρης Χορν. Ίσως γιατί πληγώθηκε όταν εκείνη τον άφησε.
“Την Άννα την αγάπησα πάρα πολύ!”
Το 1967 παντρεύτηκε την Άννα Γουλανδρή, γόνο εφοπλιστικής οικογένειας, και ζήσανε μαζί ως τον θάνατος της, το 1988. Μαζί θα δημιουργήσουν το ίδρυμα Γουλανδρή – Χόρν. «Την αγάπησα πάρα πολύ, ήταν ο έρωτας της ζωής μου» θα πει ο Δημήτρης Χορν και θα το υποστηρίξει ως την ημέρα του θανάτου του. Ο Χορν πεθαίνει από καρκίνο στις 16 Ιανουαρίου 1998.
Έξι συνθήκες που δεν γνώριζες για τον Δημήτρη Χορν
- Στη δραματική σχολή έδωσε εξετάσεις για να αποφύγει το πανεπιστήμιο. Αυτό τουλάχιστον ισχυριζόταν ο ίδιος.
- Όταν τον ρωτούσαν αν ήταν ο γιος του Παντελή Χορν του συγγραφέα, απαντούσε αρνητικά και πως ήταν παιδί του Παντελή Χορν του Ναυάρχου. Ασχέτως αν ο πατέρας του δεν είχε πάρει ποτέ αυτό το αξίωμα.
- Ήταν τελειομανής. Μπορούσε να ζητήσει συγγνώμη από το κοινό μιας παράστασης αν πίστευε πως δεν είχε αποδώσει τον ρόλο έτσι όπως έπρεπε. Πράγμα που είχε κάνει στην παράσταση Ριχάρδος Γ΄στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το 1972.
- Είχε μεγάλη φιλία με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή!
- Στο πέτο του σακακιού του είχε μια καρφίτσα. Με αυτή τρυπούσε τα φίλτρα από τα τσιγάρα που κάπνιζε. Με τον τρόπο αυτό θεωρούσε πως έκανε το τσιγάρο αβλαβές. Ήταν μανιώδης καπνιστής!
- Ο έρωτας με την Λαμπέτη ξεκίνησε ως αμοιβαία αντιπάθεια. Ερωτεύτηκαν βαθιά και απόλυτα στο έργο του Άρθουρ Σνίτσλερ «Αγαπούλα» το 1953.
Αυτός ήταν ο Δημήτρης Χορν. Ο γενναιόδωρος Gentleman! Ένας πολύ σπουδαίος ηθοποιός, ο οποίος έδινε μεγάλη έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις. Εκείνος που με σθένος θα παραδεχτεί λίγα χρόνια πριν πεθάνει:
Ως άνθρωπος τα έχω κάνει μούσκεμα. Στα οικονομικά, στα ερωτικά σε όλα! Και νομίζω πως οι ανθρώπινες σχέσεις είναι ένα πολύτιμο πράγμα. Ανεκτίμητο! Θέλω να κοιμηθώ και να σβήσω όπως πέθανε η Αρώνη…
Ακολουθεί μια συνέντευξη του Δημήτρη Χορν στην Σεμίνα Διγενή το 1993.
Φωτογραφικό υλικό
- Lifo | Wikipedia |Pinterest |Pathfinder |Naftemporiki |Tralala | elenasdiary
Πηγές
Παντελής Χορν. Ανακτήθηκε από wikipedia. Τελευταία πρόσβαση στις 10-1-2019.
Δημήτρης Χορν. Ανακτήθηκε από wikipedia. Τελευταία πρόσβαση στις 10-1-2019.
Αργυρόπουλος, Μ. O Αληθινός Μεγάλος Έρωτας του Δημήτρη Χορν. Ανακτήθηκε από Elenasdiary. Τελευταία πρόσβαση στις 10-1-2019.
Ζαπάντη, Σ. (2014). Πάμε Θέατρο | Αφιέρωμα: Έλλη Λαμπέτη – Δημήτρης Χόρν : « Το μίσος από την αγάπη απέχει μόνο ένα βήμα». Ανακτήθηκε από tralala. Τελευταία πρόσβαση στις 10-1-2019.