Τερατάνθρωποι, εξωγήινοι, γιγάντια έντομα, θανατηφόρα θαλάσσια όντα και πάλι εξωγήινοι. Σε αυτή τη λίστα θυμόμαστε σημαντικές «στάσεις» στο σύμπαν των monster movies που έδειξαν το δρόμο για την εξέλιξη του αμερικάνικου -και μη- genre κινηματογράφου. Οι προκείμενες αναφορές b τρόμου, προσθέτουν μια δροσιστική πινελιά στην εξαιρετικά ζεστή άφιξη της άνοιξης, με «chilling» έργα της δεκαετίας του ‘50. Αξιοσημείωτες αναφορές: «Bride of Frankenstein», «It Came from Outer Space», «The Fly» και «The Mummy».
The Thing from Another World (1951)
Δεκαετίες πριν τη θρυλική ταινία του John Carpenter, «The Thing» (1982), η νουβέλα του John W. Campbell, «Who Goes There?», υπέστη την πρώτη της δημοφιλή μεταφορά στο μεγάλο πανί το ‘51 με τίτλο: «The Thing From Another World» ή αλλιώς… «The Thing». Μια ομάδα Αμερικανών επιστημόνων οδεύουν προς τον παγωμένο Βόρειο Πόλο με σκοπό να ανακαλύψουν εξωγήινες υπάρξεις, κάτι που φαίνεται να απασχολούσε ιδιαίτερα τους ανθρώπους της εποχής κατά την «αναστήλωσή» τους από τον μαρτυρικό Β’ Παγκόσμιο. Στο παγερό τους ταξίδι θα ανακαλύψουν μια απειλητική οντότητα μπροστά στην οποία δύσκολα θα αντισταθούν σωματικά αλλά και ιδεολογικά, με τον πειρασμό του να την πλησιάσουν και να την δείξουν σαν παράσημο στον πολιτισμό τους. Μια οντότητα που ίσως να μην αγγίζει την ανατριχίλα που εξέπεμπε εκείνη της ταινίας του ‘82, αλλά σίγουρα προκαλεί δέος από όποιον πλανήτη κι αν κατάγεται. Με τη συμβολή του αξεπέραστου Howard Hawks στην παραγωγή και την επιβλητική φιγούρα του James Arness ως «The Thing», η ταινία από την κυκλοφορία της κι έπειτα γίνεται σταθμός για τα monster movies της δεκαετίας του ‘50 και σημείο αναφοράς για ολόκληρο το σινεμά τρόμου.
Them! (1954)
Στο σύμπαν των monster movies που έκαναν θραύση κατά τις δεκαετίες ‘50 και ‘60, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με διαφόρων ειδών υπάρξεις, άλλες αήττητες κι άλλες λιγότερο απειλητικές φαινομενικά. Στο εν λόγω monster movie, ο εντυπωσιακά παραγωγικός σκηνοθέτης, Gordon Douglas, παίζει με την εξίσου ακατανίκητη φοβία μας απέναντι στα έντομα και εδώ καταπιάνεται με γιγαντιαία μυρμήγκια που κατακλύζουν τη γη. Το επικό «Them!» μας εισάγει στο φρικιαστικό του θέμα με μια σκηνή που άφησε εποχή για εκείνους που γνωρίζουν περί του είδους, όπου ένα αγγελικό κοριτσάκι στέκεται στη μέση μιας μυθικής καταστροφής, όμοιας με εκείνης που έπεται ενός πολέμου και αφήνει μόνο συντρίμμια και μια μυστικιστική ατμόσφαιρα περιλουσμένη με ομίχλη. Έχοντας πειραματιστεί με ποικίλα είδη, ο Douglas αφήνει τελικά ιστορία με μια b ταινία τρόμου που ίσως να μην μπορεί εύκολα να συναγωνιστεί τα εφέ του σήμερα αλλά αντίστοιχα κι εκείνα με δυσκολία θα καταφέρουν να αναδημιουργήσουν την απόκοσμη ατμόσφαιρά του από την οποία πολλά εμπνεύστηκαν.
Creature from the Black Lagoon (1954)
Σε αυτή την αναφορά ίσως και να μιλάμε (ενδεχομένως με μια ελαφριά υπερβολή) για τον άρχοντα της επιστημονικής φαντασίας. Πρόκειται για τον Αμερικανό ηθοποιό και σκηνοθέτη, Jack Arnold (δημιουργό των ταινιών: «It Came from Outer Space» και «Incredible Shrinking Man»), ο οποίος μετά από ένα αξιοπρεπές βιογραφικό στις β’ κατηγορίας ταινίες τρόμου, οικοδόμησε το διασημότερο θαλάσσιο «τέρας» σε μια ταινία-αρχηγό όσον αφορά τα monster movies και δη εκείνων που ασχολούνται με τα μυστικά του ωκεανού. Κατηγορηματικά ο δυτικός κόσμος λατρεύει το εξωτικό και τις κακά οργανωμένες εξορμήσεις στα απόμερα νησιά του Ειρηνικού και το «Creature from the Black Lagoon», διαδραματιζόμενο στον Αμαζόνιο, είναι από τις λίγες ταινίες που εκπληρώνει σχεδόν όλες μας αυτές τις φαντασιώσεις. Εν προκειμένω έχουμε να κάνουμε με ένα εξωπραγματικά ανθρωπόμορφο αμφίβιο. Οι χαρακτήρες κατευθύνονται προς το χιλιοεξερευνημένο δάσος όπου θα ανακαλύψουν την ύπαρξη αυτού του τερατοειδούς πλάσματος και για ακόμη μια φορά θα επιχειρήσουν να το μεταφέρουν στον κόσμο τους, παρ’ όλο που το εγχείρημά τους αυτή τη φορά φαντάζει αισθητά πιο δύσκολο.
Attack of the 50 Foot Woman (1958)
Στην περίπτωση του «Attack of the 50 Foot Woman» ξεφεύγουμε για λίγο από τη μανιέρα των monster movies της εποχής και κατευθυνόμαστε στην ανθρώπινη μεταμόρφωση. Μια μεταμόρφωση μιας γυναίκας που -αντικειμενικά- έχει υποστεί πολλά από τη συμπεριφορά του συντρόφου της και το μίσος της μετριέται πλέον σε μέγεθος. Σταδιακά η όμορφη Nancy μετατρέπεται σε γίγαντα και από ένα σημείο κι έπειτα έχουμε να κάνουμε με μια γιγαντόμορφη γυναίκα με λευκό μπικίνι που περιφέρεται στην περιοχή ψάχνοντας τον άντρα της. O τελευταίος αρέσκεται στο να ξενοκοιτάζει και να διασκεδάζει στο τοπικό μπαρ με το εκάστοτε νέο του φλερτ «αρμέγοντας» την ευκατάστατη Nancy. Δεν μπορούμε να πούμε πως νιώθουμε μηδαμινή λύπηση για τον συγκεκριμένο χαρακτήρα, όσο για τις παράπλευρες απώλειες του θυμού της.
I Married a Monster from Outer Space (1958)
Η Marge είναι μια γυναίκα που φανερά δεν στάθηκε τυχερή στον έρωτα. Ενώ όλες τις οι φίλες έχουν προλάβει να αποκατασταθούν και να μεταμορφωθούν σε σωστές κυρίες προαστίων, η ίδια έρχεται ξαφνικά αντιμέτωπη με την φρικτή συνειδητοποίηση ότι ο άντρας της δεν είναι πλέον όπως παλιά. Κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει μέσα του που δεν μπορεί να αποδοθεί με λόγια αλλά ούτε και με τους κανόνες του πλανήτη Γη. Μια αλλόκοτη ύπαρξη εισχωρεί ύπουλα στην ζωή της πρωταγωνίστριας και δεν λογαριάζει το ποιος θα είναι κάθε φορά ο εν δυνάμει άτυχος ξενιστής που θα την «φιλοξενήσει». Ο στόχος είναι για ακόμη μια φορά πεντακάθαρος: το ανθρώπινο είδος! Όσο ο γάμος της Marge υπόκειται σε μια ανήκουστη κρίση, η ανθρωπότητα κινδυνεύει από έναν ακόμη άγνωστο επισκέπτη με άγριες διαθέσεις. Όσο για το σινεμά, το ‘58 καλωσορίζει μια πολύ ενδιαφέρουσα μαύρη κωμωδία σε μορφή monster movie από τον απολαυστικά καυστικό, Gene Fowler Jr. («I Was a Teenage Werewolf»).