Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι φοιτητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες που αφορούν τη διατήρηση του χρόνου, τη συγκέντρωση, την οργάνωση της μελέτης των μαθημάτων, την ορθογραφία την γραφή, την αντιγραφή και τους αριθμούς. Παρατηρούνται επίσης αδυναμίες που σχετίζονται με την απομνημόνευση και την ανάκληση πληροφοριών, την έκφραση, ιδιαίτερα τη γραπτή, είτε ως προς τη λήψη σημειώσεων κατά τη διάλεξη, είτε ως προς τη συγγραφή των γραπτών εργασιών ή τις εξετάσεις. Επίσης, ένας μεγάλος αριθμός δυσλεξικών φοιτητών έχει βιώσει αρνητικές εμπειρίες στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δεν είναι ξεκάθαρο όμως αν το άγχος τους συνδέεται με την επίδοσή τους στο πανεπιστήμιο ή με τον αντίκτυπο των παρελθουσών εμπειριών τους.
Πανεπιστήμια
Στα πανεπιστήμια απαιτείται ειδική μεταχείριση των παιδιών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Στα ελληνικά πανεπιστήμια, λοιπόν, υπάρχει κοινή τις περισσότερες φορές μεθοδολογία. Συνήθως υπάρχει δυνατότητα προφορικής εξέτασης. Αφού κοινοποιηθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, παρέχεται η κατάλληλη πρόνοια στα παιδιά. Όταν προσκομίσουν τα δικαιολογητικά αυτά, στη συνέχεια ενημερώνονται οι διδάσκοντες, έτσι ώστε να καθοριστεί ο τόπος και ο χρόνος της προφορικής εξέτασης. Βέβαια, αντί για τη δυνατότητα προφορικής εξέτασης μπορεί να παραδώσουν κάποια εργασία ή να δοθεί περισσότερος χρόνος στις εξετάσεις. Ο τρόπος εξέτασης των φοιτητών με δυσλεξία εξαρτάται και από την επιθυμία του εκάστοτε καθηγητή.
Παρά τη νομοθεσία βέβαια δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το αν τηρούνται οι διατάξεις αυτές πάντα στα πανεπιστήμια. Σύμφωνα με μία ελληνική έρευνα η πλειοψηφία μίας ομάδας σπουδαστών προτίμησε να μην αποκαλύψει τη μαθησιακή τους δυσκολία, καθώς φοβήθηκαν πως θα θεωρηθούν διαφορετικοί από τους υπόλοιπους. Οι φοιτητές αυτοί αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες στο πανεπιστήμιο. Δυσκολίες που αφορούσαν κυρίως προβλήματα με το χρόνο, με τη μνήμη και την οργάνωση.
Επίσης, παρά το ότι οι φοιτητές με δυσλεξία γίνονται δεκτοί από όλα τα τμήματα εκτός της λογοθεραπείας, η ενημέρωση των γραμματειών σχετικά με τις θεσμικές υποχρεώσεις είναι ελλιπής σε 25% των τμημάτων στα ΑΕΙ και 50% στα ΑΤΕΙ. Η συμβουλευτική που παρέχεται σε ευρύτερο πλαίσιο είναι περιορισμένη σε 46,5% των ΑΕΙ και σε 24% των ΑΤΕΙ. Ως υπεύθυνος καθηγητής ορίζεται ποσοστό σε 9% των τμημάτων στα ΑΕΙ και σε 24% των τμημάτων στα ΑΤΕΙ.
Τρόποι ορθής διαχείρισης
Προκειμένου να λειτουργήσει σωστά το εκπαιδευτικό σύστημα απέναντι σε φοιτητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά την τριτοβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται διάγνωση από υπηρεσίες. Ουσιαστικό ρόλο παίζουν οι υποστηρικτικές υπηρεσίες. Με τον όρο υποστηρικτικές υπηρεσίες εννοούνται η διδασκαλία στρατηγικών σκέψης, μάθησης, διαχείρισης χρόνου και μνήμης. Καταλυτικό ρόλο βέβαια παίζει και η ενημέρωση των διδασκόντων. Οι διδάσκοντες με τη σειρά τους οφείλουν να προσαρμόσουν τον τρόπο εξέτασης στα χαρακτηριστικά του φοιτητή. Παράλληλα, αναγκαία είναι η προσαρμογή στο πρόγραμμα μαθημάτων κατάλληλα διαμορφωμένων για παιδιά με δυσλεξία. Σημαντική τέλος, είναι η υποστήριξή τους από κατάλληλα εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως μεταπτυχιακούς ή διδακτορικούς φοιτητές, οι οποίοι με τη σειρά τους θα παρέχουν βοήθεια σε όσους τη χρειάζονται.
Επιπλέον, η ψυχοσυναισθηματική στήριξη των φοιτητών, η ενθάρρυνση και διδακτική τους καθοδήγηση και επικοινωνία συμβάλλουν στην ομαλή προσαρμογή τους. Η εξέταση πρέπει να διεξάγεται σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας, έτσι ώστε να μην νιώθουν οι φοιτητές διαφορετικοί από τους υπόλοιπους. Οι καθηγητές μπορούν να δώσουν στους φοιτητές τη δυνατότητα να πραγματοποιούν προφορικές παρουσιάσεις, έτσι ώστε να ανέβει η αυτοπεποίθησή τους.
Το κάθε πανεπιστήμιο οφείλει να αναγνωρίσει την ύπαρξη του προβλήματος. Να αναλάβει πρωτοβουλία για την επίλυσή του. Tέλος, να δώσει κατευθύνσεις για την τροποποίηση προγραμμάτων και εξετάσεων χωρίς καμία υποβάθμιση των σπουδών για όλους τους φοιτητές/-ιες.
Δυσλεξία
Η δυσλεξία λόγω της ιδιομορφίας της δεν είναι πάντα εμφανής από νεαρή ηλικία. Πολλοί άνθρωποι, λοιπόν υπάρχει περίπτωση να αναγνωρίσουν συμπτώματα στην ενήλικη ζωή τους. Βέβαια, η δυσλεξία δεν εμποδίζει τη δυνατότητα κάποιου να σπουδάσει, ούτε περιορίζει την ευκαιρία κάποιου να ανελιχθεί επαγγελματικά. Απλά, ίσως σε πολλές περιπτώσεις προκαλεί προβλήματα στην καθημερινότητά του, λόγω των συμπτωμάτων της κακής μνήμης, της δυσκολίας στη συγκέντρωση και στη διαχείριση χρόνου.
Όσον αφορά τα ποσοστά δυσλεξίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν μπορούμε να εκμαιεύσουμε ακριβή ποσοστά ατόμων που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Συνήθως η δυσλεξία οφείλεται σε κληρονομικότητα. Το ποσοστό κληρονομικότητας φτάνει στο 70-80%. Υπολογίζεται ότι παρουσιάζεται στα 12-15% του πληθυσμού της γης. Μπορεί βέβαια να παρουσιαστεί και αργότερα, «επίκτητη δυσλεξία», εξαιτίας κάποιας εγκεφαλικής βλάβης η χρήσης τοξικών ουσιών.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:
docplayer.gr