Γενικά τα παιδιά με προβλήματα όρασης αποτελούν ένα μικρό ποσοστό και ένα ακόμη μικρότερο ποσοστό υπάρχει στις σχολικές μονάδες. Η εκπαίδευση των παιδιών αυτών είναι αρκετά δύσκολη και προϋποθέτει αγάπη και κατανόηση. Υπάρχουν, όμως κάποιες εκπαιδευτικές πρακτικές που ενδεχομένως ενισχύουν το έργο των εκπαιδευτικών και βοηθούν για την όσο πιο καλή επιτέλεσή του.
Τα παιδιά με μερική όραση ή τύφλωση προκειμένου να μπορούν να διαβάζουν χρησιμοποιούν το σύστημα ανάγνωσης “Braille” το οποίο αποτελεί ένα απτικό σύστημα ανάγνωσης και γραφής που τα πάντα (γράμματα, σύμβολα, αριθμοί) αναπαριστόνται με κουκκίδες που είναι ανάγλυφες. Μια πρακτική που θα βοηθούσε τους εκπαιδευτικούς είναι η χρήση βιωματικών βιβλίων. Μέσα από την ανάγνωση αυτών των βιβλίων τα παδιά αυτά μπορούν να διαβάσουν παραμύθια ακόμη και κείμενα που μπορεί χωρίς εκείνα να μην είχαν την ευκαιρία. Τα βοηθούν να κατανοήσουν έννοιες με μεγαλύτερη ευκολία και ίσως να αποτελούν την πρώτη τους επαφή με δεξιότητες γραμματισμού.
Λόγω της απουσίας μιας αίσθησης που είναι αρκετά σημαντική, ο ίδιος ο άνθρωπος θα πρέπει να αναπτύσσει και να εξελίσσει περισσότερο τις άλλες αισθήσεις του όπως η γεύση, η όσφρηση ή η αφή. Όσον αφορά την τελευταία ένα χρήσιμο εργαλείο για την εκμάθηση αριθμητικών εννοιών και πράξεων είναι ο λεγόμενος “άβακας”. Αυτός ο μικρός πίνακας με τις χάντρες που έχει, βοηθάει τα παιδιά να κάνουν προσθέσεις, αφαιρέσεις καθώς και άλλες πράξεις. Η χρήση του είναι πολύ απλή καθώς το μόνο που χρειάζεται είναι να κουνήσουν τις χάντρες στα σημεία που πρέπει για να γίνουν οι πράξεις. Η αντικατάσταση δηλαδή οπτικού υλικού, με αντίστοιχο απτικό υλικό έχει τα ίδια αποτελέσματα ως προς την εκμάθηση.
Μία ακόμη εκπαιδευτική πρακτική που σχετίζεται με τεχνολογικά βοηθήματα είναι η χρήση διαφόρων ηλεκτρονικών μηχανημάτων (που προορίζονται για τυφλούς) όπως το Οptacon. Πρόκειται για ένα μηχάνημα το οποίο μετατρέπει το οπτικό υλικό σε απτικό. Κάνει δηλαδή ένα γραπτό κείμενο σε αναγνώσιμη παλλόμενη μορφή. Παιδιά με προβλήματα όρασης μπορούν πλέον να διαβάζουν κάτι το οποίο υπήρχε σε μια άλλη μορφή και όχι στο σύστημα “Braille”. Μέσω της κάμερας τα γράμματα που υπάρχουν αναπαρίστανται από ανάγλυφες γραμμές. Είναι φορητό, μικρό, εύχρηστο καθώς και πολύ βοηθητικό.
Τέλος, τα παιδιά με προβλήματα όρασης, όπως η μερική απώλεια όρασης ή η τύφλωση δεν πρέπει να αποκλείονται από την εκπαίδευση. Χρειάζεται να λαμβάνουν μέρος σε αυτήν προκειμένου να αποκτήσουν γνώσεις για τη μετέπειτα ζωή τους. Επομένως αποτελεί αναγκαίο και αναπόσπαστο δικαιώματα τους να λαμβάνουν μέρος στην εκπαίδευση με τα κατάλληλα μέτρα και τους κατάλληλους χώρους.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
infokids.com.cy
hgreek-language.gr
Παιδιά με ειδικές ανάγκες του William Lee Heward (https://www.public.gr/product/books/greek-books/education/educational-books/paidia-me-eidikes-anagkes/prod1982360pp/)