Ένα μείζον θέμα που απασχολεί κάθε χρονιά τους περισσότερους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς είναι το ζήτημα της καλής συνεργασίας μεταξύ τους. Μην ξεχνάμε πως ο σκοπός τους είναι κοινός και αφορά στην πρόοδο και στην ολοκληρωμένη κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Και οι δύο πλευρές συνήθως επιθυμούν το ίδιο: μια παραγωγική σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Η σχέση γονέων και εκπαιδευτικών
Αυτή η σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών είναι θεμελιώδους σημασίας. Η πολυπλοκότητά της και η σοβαρότητά της καταδεικνύει πόσοι πολλοί είναι οι παράγοντες που την επηρεάζουν. Κάποιοι από αυτούς, οι πιο σημαντικοί, είναι το κοινωνικό, οικονομικό και μορφωτικό υπόβαθρο των γονέων, οι παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές απόψεις του δασκάλου ή και ακόμα η εκπαιδευτική πολιτική του κάθε σχολείου. Η συνεργασία αυτή λοιπόν είναι αναγκαίο να λειτουργήσει παραγωγικά σε κάθε περίπτωση! Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει και οι δύο πλευρές να επιδιώξουν μια ουσιαστική συνεργασία με γνώμονα το καλό του παιδιού.
Ο γονέας
Τι πρέπει να κάνω λοιπόν ως γονιός για να πετύχω αγαστή και παραγωγική συνεργασία; Πρώτα απ’ όλα πρέπει να την επιδιώκω! Δηλαδή να υπάρχει η πρόθεση για ουσιαστική επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό. Να επικοινωνούμε συχνά, συχνότατα! Θα πρέπει καθ΄ όλη όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς να παρουσιάζουμε στον εκπαιδευτικό την πραγματική εικόνα που παρουσιάζει το παιδί στο σπίτι, χωρίς φόβο. Μην ξεχνάτε ότι ο δάσκαλος είναι εκεί για να μας καθοδηγήσει και να μας συμβουλέψει. Όχι για να μας κρίνει. Μετέπειτα, είναι καλό, αφού έχουμε συζητήσει με τον εκπαιδευτικό, να εφαρμόζουμε τις συμβουλές, τις οποίες μας έχει δώσει καθώς είναι απολύτως βέβαιο, ότι θα βοηθήσουν το παιδί μας. Δηλαδή κατανοούμε τα όσα συζητήσαμε και τα κάνουμε πράξη.
Να μην ξεχνάμε ότι ο δάσκαλος ή η δασκάλα είναι με το παιδί μας αρκετές ώρες την ημέρα και το παιδί αποκτά μια ισχυρή σχέση μαζί του/της. Αποτελεί ένα από τα καθοριστικά πρότυπά του. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας χαροποιεί και να το ενισχύουμε ιδιαιτέρως. Με λίγα λόγια το παιδί πρέπει να νιώσει ότι ο εκπαιδευτικός είναι πλήρως αποδεκτός από τον γονιό του… Είναι μεγάλο λάθος ακόμη και σε περίπτωση που δε συμφωνούμε με κάποια εκπαιδευτική τακτική του δασκάλου, να τον κατηγορούμε ή να τον μειώνουμε στο παιδί μας, διότι τότε το παιδάκι μας έρχεται σε μια συναισθηματική σύγκρουση η οποία δεν είναι καθόλου ωφέλιμη ούτε για το ίδιο, αλλά ούτε και για εμάς.
Καθώς όμως η σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών είναι μια ακόμα ανθρώπινη σχέση είναι πιθανόν να υπάρξουν διαφωνίες και καμιά φορά συγκρούσεις. Σε αυτήν την περίπτωση είναι καλό να είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο και να έχουμε πάντα στο μυαλό μας, πως ό,τι κάνουμε έχει αντίκτυπο στο παιδί μας. Με καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές και κοινό σκοπό τη βελτίωση και την πρόοδο των παιδιών, η συνεργασία γονέων και δασκάλου θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Συνοψίζοντας, μια παραγωγική σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σχολικής πρακτικής. Σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία των περισσότερων Ευρωπαϊκών χωρών, η συνεργασία και η παραγωγική σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σχολικής πρακτικής. Μια τέτοια συνεργασία προϋποθέτει αμοιβαίο σεβασμό και επιθυμία αμφοτέρων των μερών να μάθουν ο ένας από τον άλλον.
Κατά τους Dardig & Rossert και Heward, τα βασικά οφέλη που αποκομίζονται από αυτή τη συνεργασία και την παραγωγική σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών είναι τα εξής:
· Μεγαλύτερη κατανόηση των αναγκών του παιδιού, αλλά και των αναγκών και επιθυμιών των γονέων.
· Συλλογή πληροφοριών που βοηθούν στην καλύτερη προσαρμογή του προγράμματος στις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή.
·Πρόσβαση σε μια ευρεία κλίμακα κοινωνικών ενισχυτών που παρέχονται από τους γονείς.
·Αύξηση των ευκαιριών για ενίσχυση κατάλληλων συμπεριφορών του παιδιού μέσα και έξω από το σχολείο.
·Στήριξη του εκπαιδευτικού έργου από τους ίδιους τους γονείς.
Πάνω απ’ όλα, όμως, μια παραγωγική σχέση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών παρέχει στο παιδί:
- Μεγαλύτερη συνέπεια και σταθερότητα στους δύο πιο σημαντικούς χώρους όπου ζει και κινείται, δηλαδή, στο σχολείο και στο σπίτι.
- Αυξημένες ευκαιρίες για μάθηση και εξέλιξη.
- Πρόσβαση σε περισσότερες πηγές και υπηρεσίες.
- Συνειδητοποίηση των δικαιωμάτων του παιδιού με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κ.α.
Η αξία μιας τέτοιας σχέσης έγκειται στη στήριξη, την ενδυνάμωση και εκπαίδευση των γονέων, έτσι ώστε να κατανοήσουν, όχι μόνο τις δυσκολίες, αλλά και τις ικανότητες του παιδιού τους, ώστε να παίξουν ενεργό ρόλο στην εξέλιξη του, κινητοποιώντας το εγγενές δυναμικό του.
Πάνω απ’ όλα όμως, μια τέτοια παραγωγική σχέση, παρέχει στο παιδί:
-
Μεγαλύτερη συνέπεια και σταθερότητα στους δύο αυτούς χώρους, τους οποίους κινείται το παιδί (σχολείο + σπίτι).
-
Αυξημένες ευκαιρίες για μάθηση και εξέλιξη.
Advertising
-
Πρόσβαση σε περισσότερες πηγές και υπηρεσίες.
Όλα αυτά αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη μιας δημιουργικής σχέσης μεταξύ σχολείου και οικογένειας. Η δημιουργία όμως και η διατήρηση μιας τέτοιας σχέσης δεν είναι πάντοτε εύκολη. Όπως όλα τα πράγματα, θέλει προσπάθεια!