Από τα πιο συχνά συναισθήματα των εργαζομένων σήμερα αποτελούν το άγχος και το στρες. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ένας εργαζόμενος έρχεται αντιμέτωπος με πολλά θέματα που τον πιέζουν ψυχικά ή/και σωματικά. Οι παράγοντες που φαίνεται να έχουν αυξημένη σχέση αναφορικά με την εμφάνιση των συναισθημάτων αυτών είναι:
Α) ο ελλιπής ύπνος,
Β) οι μικρο-συγκρούσεις μέσα στη μέρα (με τη διατήρηση του θυμού) και
Γ) η περιστασιακή θλίψη.
Πως κάνουν την εμφάνιση τους τα παραπάνω; Μα φυσικά είναι απόρροια πολλών από τις καθημερινές μας συνήθειες. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά.
Ο ελλιπής ύπνος, οφείλεται κυρίως:
1. στην απουσία ρύθμισης του ύπνου ή αλλιώς τη θέσπιση συγκεκριμένων ωρών ξεκούρασης,
2. στην απουσία χαλάρωσης (λόγω έντονου στρες) και τελετουργίας πριν από τον ύπνο (συγκεκριμένες ενέργειες που δηλώνουν ότι ήρθε η ώρα για ξεκούραση) και
3. στις αυξημένες δραστηριότητες στο δωμάτιο αφού λόγω αυξημένων υποχρεώσεων, ο ίδιος χώρος, συχνά, χρησιμοποιείται για την ολοκλήρωση εργασιακών υποχρεώσεων ή τον προγραμματισμό της επόμενης ημέρας* (Τσίκας Α., 2011).
Επιπλέον, κατά την εργασία, συμβαίνουν διάφορα περιστατικά τα οποία αποσπούν τον εργαζόμενο από το πρόγραμμα του δημιουργώντας του τελικά υψηλά επίπεδα άγχους. Οι συγκρούσεις αποτελούν μια από τις χιλιάδες μορφές άγχους για τους εργαζομένους ειδικότερα όταν η ένταση και ο θυμός από τη σύγκρουση διαρκεί περισσότερο από ότι συνήθως. Για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, θα πρέπει ο εργαζόμενος:
• να εντοπίσει τι τον θυμώνει άρα να ανακαλύψει τι τον πείραξε μέσα στη σύγκρουση,
• να ρυθμίσει την αντίδραση του δηλαδή να υιοθετήσει ευγενικές αντιδράσεις ενεργητικής μορφής (Τσίκας Α., 2011),
• να βρει εκείνη τη στιγμή χώρο και χρόνο να ηρεμήσει για τουλάχιστον πέντε λεπτά με τη χρήση της διαφραγματικής αναπνοής,
• να υιοθετήσει συνήθειες για να ξεσπάει το θυμό του (πχ γυμναστική, χορός κλπ).
Από την άλλη, η ανθρώπινη ψυχολογία χαρακτηρίζεται από στιγμές χαράς και θλίψης. Ορισμένες στιγμές θλίψης στον εργασιακό χώρο είναι η αποχώρηση ενός συναδέλφου, η λανθασμένη διαχείριση ενός συμβάντος με απόρροια την επίπληξη στην εργασία κ.α. που του δημιουργούν ταυτόχρονα άγχος και στρες για τη δική του θέση εργασίας. Στις στιγμές αυτές, ο εργαζόμενος χρειάζεται:
• χρόνο για χαλάρωση και αποφόρτιση από τον συναισθηματικό πόνο,
• αισιοδοξία για το σήμερα και μέλλον,
• παρέα για να συζητήσει το γεγονός (ενδεχομένως να λάβει φιλικές συμβουλές ή να βγει για να ξεσκάσει) (Τσίκας Α., 2011).
Πως θα αποφορτιστεί όμως πραγματικά ένας εργαζόμενος; Ακολουθώντας τα παρακάτω απλά βήματα.
5 Βήματα για να ελέγξετε το άγχος και το στρες
Βήμα 1. Οργανώστε το χώρο σας. Είναι σημαντικό να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή ότι χρειάζεστε.
Βήμα 2. Οργανώστε το χρόνο σας. Ρυθμίστε το χρόνο που πρέπει να διαθέσετε για κάθε εργασία. Δώστε μικρά διαλείμματα στον εαυτό σας για να μπορεί να συνεχίσει.
Βήμα 3. Απλοποιείστε το πρόγραμμα και τις εργασίες σας. Όπως γίνεται καμιά φορά στα μαθηματικά χωρίστε την υλοποίηση μιας εργασίας σε βήματα. Με τον τρόπο αυτό μια δύσκολη εργασία μετατρέπεται σε μικρότερες πιο απλές “εργασιούλες”.
Βήμα 4. Χαλαρώστε μέσα στη μέρα.
Βήμα 5. Αλλάξτε ρυθμό – σπάστε τη ρουτίνα. Οργανώστε ταξίδια τα σαββατοκύριακα. Έτσι, αλλάζετε παραστάσεις και αυξάνεται την απόδοση σας (ανανεώνετε την ενέργεια σας).
Όπως είναι φανερό, τα παραπάνω βήματα ρυθμίζουν τον παραγωγικό χρόνο ενός εργαζομένου βοηθώντας τον ταυτόχρονα να αυξήσει τις ώρες που διαθέτει ο ίδιος στον εαυτό του για χαλάρωση και ξεκούραση. Με τον τρόπο αυτό, μειώνονται το άγχος και το στρες ενώ ο εργαζόμενος παρουσιάζει υψηλότερα επίπεδα ευτυχίας.
Βιβλιογραφία για την επικοινωνία:
– Τσίκας, Α. (2011). Άγχος και Κατάθλιψη. Αθήνα: Εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί.
* Τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά.