Μέχρι τώρα, δοκίμασα μόνο μια φορά στη ζωή μου να δουλέψω σε τουριστική επιχείρηση. Τρεις μήνες μόνο, αλλά ήταν μια συνεχής διδαχή. Όντας λοιπόν για ενενήντα μέρες πάνω από ένα ταμείο μαθαίνεις καλύτερα, ακούς περισσότερα, διαπιστώνεις βαθύτερα από ποια κομμάτια απαρτίζεται μια επ[punica-dropcap][/punica-dropcap]ιχείρηση και ίσως κάπου μέσα σ’ αυτό το πλάνο βρίσκεσαι και συ ως νέος επιχειρηματίας. Κάθε επιχείρηση, όπως πολλά ακόμα πράγματα, έχει έναν κύκλο ζωής. Επιχειρηματικές μονάδες ανοίγουν και κλείνουν, αν θες, κάθε μέρα. Μερικές απ’ αυτές όμως πραγματικά διαφέρουν, γιατί διατηρούν την αίγλη τους μέσα στο χρόνο. Πως μπορείς να διατηρήσεις την επιχείρηση σου ακμαία; Ή ακόμη, πως μπορείς να ανοίξεις μια με επιτυχία; Μοιάζει με μυστικό απροσπέλαστο που λίγοι το κατακτούν, στην πραγματικότητα όμως δεν είναι τόσο μεγάλες οι απαιτήσεις.
Αρχικά, μιλώντας με επιχειρηματίες διαπίστωσα πως συνολικά, η ανάπτυξη μιας επιχείρησης συνοψίζεται σε μια λέξη: ευφυΐα.
Δεν μιλάμε φυσικά μόνο από άποψη οικονομικού κεφαλαίου. Στην πραγματικότητα αρκετές επιχειρήσεις ξεκινούν με κεφάλαιο που δεν υπερβαίνει ένα ορισμένο ποσό. Το χρήμα σε πρώτη φάση εξυπηρετεί την προοπτική του θεμελίου. Σίγουρα χρειάζεσαι μια καλή βάση. Τι χτίζεις όμως μετέπειτα; Η Θάλεια, ιδιοκτήτρια ενός καλοστημένου μανάβικου που μετρά μόλις λίγους μήνες ζωής, μου απάντησε συγκεκριμένα πως το στήσιμο του μαγαζιού ήταν κάτι στο οποίο συμμετείχε προσωπικά και αυτή και η οικογένεια της, ενώ εξωγενείς παράγοντες ανέλαβαν μόνο όσα δεν μπορούσαν στην ουσία να διεκπεραιώσουν αυτή ή κάποιος δικός της. Σε μια ανάλογη περίπτωση ιδιοκτήτριας, διαπίστωσα πως σχεδόν ολόκληρη η επιχείρηση ήταν self-made, από τα ρούχα και τις πουκαμίσες, έως τα ξύλινα stand και το design του μαγαζιού. Θυμάμαι ακόμα την έκπληξη μου αλλά και την απάντηση της, ότι «ο πελάτης εντυπωσιάζεται, και αυτό πουλάει…».
Αν πάλι δεν μπορείς να ενσαρκώσεις σε βάθος το ύφος του do it yourself, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει κάθε επιχειρηματίας να έχει υπόψη του, κάποιοι από αυτούς μάλιστα, σημαντικότεροι. Πρώτον, καλή διαφήμιση και δεύτερον, το προσωπικό μιας επιχείρησης. Όλο αυτό είναι πραγματικά απλό, χρειάζεται όμως μια καλή στρατηγική. Τα social media άλλωστε στην εποχή μας οργιάζουν σε τέτοιο βαθμό που πλέον μια επιχείρηση μπορεί να στηθεί σε πρώτο στάδιο ή εξ ολοκλήρου διαδικτυακά. Επίσης, προσωπικό που θα σε κάνει να αισθανθείς πως βρίσκεσαι σε έναν άνετο και φιλικό χώρο είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως ένας υπάλληλος δικαιούται να ξεπερνά τα όρια της αμεσότητας ή από την άλλη, να είναι «ευγενικά» δυσπρόσιτος και υπερβολικά τυπικός. Το περιβάλλον μάλιστα της εργοδοσίας εδώ παίζει μεγάλο ρόλο. Και αν θεωρούμε πως κατά κάποιο τρόπο η ζωή κάνει κύκλους, τότε θα πούμε και εδώ πως αν η σχέση υπαλλήλου – εργοδότη είναι ανθρώπινη, τότε αυτό που εκπέμπεται και τελικά εισπράττεται από τον πελάτη είναι μόνο ευχάριστο. Το αποτέλεσμα; Κερδοφόρο και εδώ.
Τελευταίο και πιο σημαντικό από την άλλη ίσως είναι ο οικονομικός παράγοντας. Πολλές επιχειρήσεις ξεκινούν με ένα επίδοξο πλάνο. Φιλικές τιμές (κάποτε φιλικότατες), ποιοτικό προϊόν, αύξηση της αγοραστικής ζήτησης. Μετά από λίγο καιρό ωστόσο διαπιστώνεις ότι αυτή η ιδεατή σφαίρα κλονίζεται, η μερίδα πχ του φαγητού μειώνεται, ενώ η τιμή ανεβαίνει. Φυσικά, μια επιχείρηση έχει σημαντικό κόστος συντήρησης. Η αξία όμως της προσφοράς και της ζήτησης είναι μια ανανεωνόμενη απόπειρα εκ μέρους του επιχειρηματία που εν τέλει τροφοδοτείται από την προτίμηση του πελάτη. Αν λοιπόν ξεκινάς τώρα ή σκέφτεσαι να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση δεν έχεις παρά να ακολουθήσεις την πάλαι ποτέ πατροπαράδοτη συμβουλή: Αργά και σταθερά βήματα…