Οι αφηρημένες λήψεις, όπως και οι αφηρημένες ζωγραφιές, είναι εικόνες βασισμένες στο χρώμα, στο σχήμα, στο φως, στο συναίσθημα και στην έλλειψη λεπτομερειών και αναφορών. Αν την αποδομήσεις, το μόνο που μένει, είναι η αίσθηση. Είναι εικόνες που από μόνες τους, χωρίς κάποιο σαφές μήνυμα, μπορεί να σου προκαλέσουν ηρεμία ή και ταραχή, ακόμα και να σου θυμίσουν κάτι ή να σε βάλουν στην διαδικασία να σκεφτείς.
Πως όμως μπορείς να την πετύχεις;
1. Ζούμαρε μέχρι το θέμα σου να γίνει αγνώριστο
Όπως είπαμε και πριν, οτιδήποτε μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο αφηρημένης φωτογραφίας επειδή η αφηρημένη φωτογραφία ανησυχεί λιγότερο για το ποιος ή τι θα είναι το θέμα σου και επικεντρώνεται περισσότερο, στις αισθητικές ιδιότητες και τις αποχρώσεις του.
Η εστίαση στις μικρότερες λεπτομέρειες ενός αντικειμένου το απομονώνει από τις τυχόν αναφορές και το απλοποιεί. Αυτή η διαδικασία, σου επιτρέπει να είσαι συγκεκριμένος/η σχετικά με το τι προσπαθείς να επικοινωνήσεις. Δεν υπάρχουν εξωγενείς λεπτομέρειες για να παρεμποδίσουν το μήνυμά σας. Στην ουσία, τονίζεις και επισημαίνεις την ουσία ενός θέματος.
Αυτή η εστίαση στις λεπτομέρειες είναι ένας λόγος που η μάκρο-φωτογραφία λειτουργεί τόσο καλά στην αφηρημένη σφαίρα. Σε αυτή την περίπτωση, θα χρειαστείς macro φακό ή φακό με ζουμ πάνω από 100.
2.Λιγότερο context, περισσότερο μυστήριο
Μια άλλη ”παρενέργεια” της μεγέθυνσης σε ένα θέμα, είναι ότι απομακρύνει το ”context”. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί και με ”έξυπνο” κάδρο και σύνθεση. Χωρίς την παρουσία οπτικών ενδείξεων, ο θεατής δεν μπορεί να αντιληφθεί τι είναι αυτό που βλέπει, ακόμα και αν έχεις βγάλει ένα ποτήρι με νερό.
Μια αφηρημένη φωτογραφία ενεργεί ως το απόλυτο μυστήριο, αναγκάζοντας τον θεατή να σκεφτεί και να θέσει ερωτήσεις για το τι βλέπει -που ίσως ποτέ να μην γνωρίσει την απάντηση, αλλά να παραμένει ενθουσιασμένος-.
3. Ψάξε για φόρμες παρά για αντικείμενα
Αντί να ψάχνεις για συγκεκριμένα θέματα (λουλούδια, πρόσωπα, κτίρια), αναζήτησε χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να τονίσουν ένα θέμα, όπως highlights και σκιές, σχήματα και χρώματα, γραμμές και υφές .
Χρησιμοποίησε τη φόρμα ως το πρωταρχικό σημείο οπτικού ενδιαφέροντος και κάνε το θέμα δευτερεύον. Ακόμη και αν το θέμα είναι αναγνωρίσιμο, δεν θα αποτρέψει μια έξυπνη χρήση της σύνθεσης και του πλαισίου για να τακτοποιήσεις όλα αυτά τα κάπως ”αόρατα” χαρακτηριστικά.
4. Επεξεργάσου την εικόνα με δημιουργικό τρόπο
Εάν επιμένεις στο να διατηρεί το ”realness” των θεμάτων σου, ύστερα από την λήψη, όταν κάνεις την επεξεργασία, η αφηρημένη φωτογραφία μπορεί να είναι μια ευκαιρία να απομακρυνθείς από τους ίδιους σου τους ”κανόνες”.
Για παράδειγμα, να κάνεις μια αντισυμβατική -για τα δικά σου δεδομένα- περικοπή, ένα επιπλέον κορεσμό, μια αύξηση της αντίθεσης, ένα ευφάνταστο χειρισμό χρωμάτων, ή μια ευρηματική χρήση του dodge and burn. Φυσικά, δεν θέλεις να το παρακάνεις, αλλά η αφηρημένη φωτογραφία είναι η αφορμή, να πειραματιστείς με την εικόνα σου με ένα τρόπο, που δεν θα χρησιμοποιούσες σε κάποιο άλλο σενάριο.
5. Πειραματίσου, σε παίρνει
Μιας και μιλάμε για πειραματισμό, εκτός από την μετέπειτα επεξεργασία, μπορείς να δοκιμάσεις ρυθμίσεις και προοπτικές κατά την λήψη, που δεν θα χρησιμοποιούσες σε άλλη περίπτωση.
Σίγουρα, οι κανόνες στην φωτογραφία, όπως και σε οποιοδήποτε άλλο τομέα, υπάρχουν για κάποιο λόγο. Αλλά όταν κάνεις αφηρημένη φωτογραφία, μπορείς να σπάσεις τους κανόνες και να δημιουργήσεις τους δικούς σου.
Προφανώς, η ίδια η φύση του αφηρημένου, αφήνει το θέμα, ευρύτατα ανοιχτό σε ερμηνεία και κριτική. Υποθέτω ότι μπορεί να υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ του τι είναι τέχνη και τι είναι ένα χάος σε ένα πλαίσιο, αλλά δεν είμαι εγώ εδώ για να το κρίνω.
6. Τράβηξε το θέμα μέσω αντικειμένων
Η λήψη μέσω διαφόρων ημιδιαφανών αντικειμένων μπορεί να προσθέσει μια ενδιαφέρουσα ”συστροφή” στις αφηρημένες εικόνες. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το κάνεις αυτό όπως να χρησιμοποιήσεις ένα χρωματισμένο γυαλί, γυαλί μπλοκ, τζελ, τούλι και πολλά άλλα και να τραβήξεις μέσα από αυτά.
Αυτό το είδος “φίλτρου” μπορεί να σε βοηθήσει να δημιουργήσεις μοναδικές αφηρημένες εικόνες με χρωματική απόχρωση. Είναι σημαντικό να αναφέρω βέβαια, ότι αυτά τα υλικά πιθανόν να οδηγήσουν σε παραμορφώσεις και διαφορές φωτός που να σε παραξενέψουν, σίγουρα όμως θα ενισχύσουν την αφηρημένη φύση των εικόνων σου.
7. Μετακίνησε τη φωτογραφική σου μηχανή
Στην αφηρημένη φωτογραφία, μπορείς να μετακινήσεις την κάμερα σου ελεύθερα, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχείς για τη εστίαση που κόβει σαν μαχαίρι ή την απόλυτη ισορροπία του κάδρου. Για παράδειγμα, μπορείς να αρχίσεις να κινείς τη κάμερα τη στιγμή της λήψης και θα καταλήξεις με ένα ενδιαφέρον μείγμα χρωμάτων, γραμμών και μοτίβων.
Ένα τέτοιο αποτέλεσμα, ίσως να είναι παρόμοιο με εκείνο που θα δημιουργούσε ένα πινέλο ζωγραφικής. Μπορείς να πειραματιστείς με τη μετακίνηση της φωτογραφικής μηχανής κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας καθώς τα αποτελέσματα θα φαίνονται πολύ διαφορετικά από την άποψη της συνολικής ατμόσφαιρας.
Εάν θέλεις να αποτυπώσεις το ”blurry effect”, πρέπει να θυμάσαι να χρησιμοποιείς πιο αργή ταχύτητα κλείστρου 1 / 10 ή ίσως πιο αργή, ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού και την ιδέα.
8. Χρησιμοποίησε στοιχεία design
Η γνώση των βασικών στοιχείων του design μπορεί να βελτιώσει πολύ την αφηρημένη σου φωτογραφία. Η σύνθεση των φωτογραφικών στοιχείων – γραμμών, σχημάτων, μορφών, υφών, μοτίβων και χρωμάτων – θα προσδώσει στις εικόνες σου, μια εννοιολογική χροιά.
Το ίδιο ισχύει και για την εφαρμογή των κανόνων design, όπως η κλίμακα, η ισορροπία, η έμφαση και ούτω καθεξής.
Για παράδειγμα, οι γραμμές και οι καμπύλες είναι πολύ χρήσιμες επειδή οδηγούν τα μάτια του θεατή, προς το εστιακό σημείο.
Και φυσικά, όταν πρόκειται για τα χρώματα, δεν πρέπει να αγνοηθούν. Μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις για να επισημάνεις το σημείο ενδιαφέροντος ή απλά να βελτιώσεις την οπτική επίδραση της εικόνας.
9. Προσάρμοσε τον φωτισμό
Ο φωτισμός μπορεί να είναι ένα από τα κρίσιμα στοιχεία της αφηρημένης φωτογραφίας, επειδή έχει τη δύναμη να μετατρέπει μια κανονική σκηνή σε κάτι πολύ πιο μυστηριώδη και αφηρημένο. Οι πηγές φωτός που θα χρησιμοποιήσεις πρέπει να παρέχουν διαφορετικά εφέ που μπορούν να αποδώσουν μοναδικές εικόνες.
Στην περίπτωση που χρησιμοποιείς σημειακό φωτισμό (κινηματογραφικό), θα δοθεί έμφαση στο σημείο εστίασης της φωτογραφίας. Από την άλλη πλευρά, εάν χρησιμοποιείς πιο ομοιόμορφο και διάχυτο φωτισμό (τύπου softbox), θα μειώσει το δραματικό στοιχείο. Ωστόσο, ο διάχυτος φωτισμός έχει τα δικά του οφέλη. Κάνει τους θεατές να δουν διαφορετικά μέρη της εικόνας αντί για μια συγκεκριμένη περιοχή.
Εκτός από αυτές τις δύο επιλογές, μπορείς επίσης να δοκιμάσεις το λεγόμενο back light και μαζί με αυτό τη σιλουέτα.
Στην πραγματικότητα, υπάρχουν τόσοι πολλοί διαφορετικοί τρόποι χειρισμού του φωτισμού στην αφηρημένη φωτογραφία και η καλύτερη προσέγγιση θα ήταν να πειραματιστείς ελεύθερα χωρίς να χρειάζεται να επιμείνεις σε αυτούς τους παραδοσιακούς κανόνες που θα χρησιμοποιούσες σε ένα πορτρέτο.
Στον πυρήνα της, η αφηρημένη φωτογραφία δεν διαφέρει από άλλες μορφές φωτογραφίας με την έννοια ότι και αυτή ασχολείται με την έκφραση συναισθημάτων και ιδεών. Αλλά το γεγονός ότι δεν βασίζεται στον ρεαλισμό όπως και οι άλλοι τύποι φωτογραφίας, προσφέρει ατελείωτες δυνατότητες.
Αν θες λοιπόν, να δημιουργήσεις πραγματικά εντυπωσιακές αφηρημένες φωτογραφίες που θα μείνουν, θα πρέπει να συνδυάσεις τη γνώση των βασικών στοιχείων του design, του φωτός και των χρωμάτων με τη δική σου αισθητική διαίσθηση. Αντί να συμμορφώνεσαι με τους συνήθεις κανόνες φωτογραφίας, θα πρέπει να επιτρέψεις στον εαυτό σου αλλά και στους θεατές σου, να εκπλαγούν από τη μοναδική φύση των αφηρημένων λήψεων.