Η άνοιξη είναι στο φόρτε της και όλοι εμείς που ασχολούμαστε με τη φωτογραφία κάτι παθαίνουμε. Τουλάχιστον αυτοί που μας αρέσει η φωτογραφία φύσης και ξεχυνόμαστε στους αγρούς και τα βουνά για να αποτυπώσουμε τη μαγεία και την ομορφιά της ελληνικής (και όχι μόνο) υπαίθρου. Άπειρες φωτογραφίες φύσης θα βρείτε στο διαδίκτυο, άλλες βγαλμένες με δημιουργικότητα, άλλες περισσότερο “πειραγμένες” και πάρα πολλές αδιάφορες. Σημασία έχει πρώτα απ’ όλα η προσπάθεια, θα σκεφτείτε. Όμως, για να υπερβείτε τον εαυτό σας και να κάνετε ένα βήμα παραπάνω, αξίζει να δώσετε προσοχή στους βασικούς κανόνες της φωτογραφίας και να αποφεύγετε τα λάθη που κάνετε συχνά. Έτσι, τα αποτελέσματα θα είναι σαφώς καλύτερα και θα αφήσετε το προσωπικό σας στυλ να εκφραστεί στις φωτογραφίες σας.
Αρχάριοι και μη, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, εκτός από το πάθος για τη φωτογραφία, έχουμε και κάτι άλλο κοινό: τα λάθη. Λάθη μικρά η μεγάλα, λάθη που μας διδάσκουν ή μας απογοητεύουν, λάθη που μας πεισμώνουν ή μας αποθαρρύνουν. Κάποια από αυτά που συναντώνται κυρίως στη φωτογραφία φύσης θα δούμε σε αυτό το άρθρο, καθώς και τον τρόπο που μπορούμε να τα αποφύγουμε.
Δεν προσέχετε το φόντο
Το φόντο αποτελεί βασικό στοιχείο μιας φωτογραφίας φύσης. Συνήθως, το θέμα θέλουμε να ξεχωρίζει από το φόντο και όχι να μπλέκονται μεταξύ τους με μη δημιουργικό τρόπο. Πέρα από τη σωστή σύνθεση που θα δώσει το πλαίσιο για μια καλή φωτογραφία, η ομοιομορφία και η αποδέσμευση του φόντου από το κεντρικό θέμα είναι καθοριστικά. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να επιλέξετε ένα φόντο που δε θα αποσπά την προσοχή αλλά θα ενισχύει την όλη σύνθεση. Επίσης, η χρήση ανοικτού διαφράγματος (f/2 με f/4) θα βοηθήσει σίγουρα στο να ξεχωρίσει το φόντο με δημιουργικό τρόπο, μέσω του φλουταρίσματος (το λεγόμενο bokeh).
Δεν εκμεταλλεύεστε πλήρως τη φωτογραφική σας
Η φωτογραφική μηχανή δεν είναι τίποτα άλλο από ένα καλό εργαλείο στα χέρια σας. Η σωστή και κατάλληλη χρήση της για κάθε περίσταση είναι η βάση για να πετύχετε καλύτερα αποτελέσματα. Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να γυρίσετε το διακόπτη του επιλογέα λειτουργιών αλλού, εκτός του Auto. Οι αυτοματοποιημένες ρυθμίσεις μπορεί να βολεύουν σε κάποιες καταστάσεις, όμως στη φύση καλό είναι να έχετε εμβαθύνει τόσο σε βασικές φωτογραφικές γνώσεις όσο και σε γνώσεις διαχείρισης του φωτός. Κι αυτό γιατί οι σκιές, τα διαφορετικά χρώματα και οι έντονες αντιθέσεις που συναντώνται στη φύση δεν θα αποτυπωθούν σωστά με τις αυτόματες ρυθμίσεις. Ίσως η επόμενη κίνησή σας θα είναι να κάνετε χρήση των ημιαυτόματων ρυθμίσεων, όπως είναι η προτεραιότητα διαφράγματος (Α ή Av), όπου επιλέγετε εσείς την τιμή του διαφράγματος και αφήνετε τη μηχανή να ρυθμίσει αυτόματα όλα τα υπόλοιπα.
Δεν φωτογραφίζετε σε φορμά RAW
Η αλήθεια είναι ότι θα ήταν απίστευτα βολικό, να χρησιμοποιούμε τις φωτογραφίες που μεταφέρουμε κατευθείαν από τη μηχανή στον υπολογιστή. Και μερικές φορές το κάνουμε για λόγους ευκολίας και ταχύτητας. Όμως, για να δημιουργήσετε ολοκληρωμένες και τεχνικά άρτιες φωτογραφίες, καλό είναι να εκμεταλλευτείτε όσο το δυνατόν καλύτερα τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής, στην οποία ζούμε. Αυτό θα το πετύχετε κάνοντας χρήση της επιλογής για αποθήκευση αρχείων RAW στη μηχανή. Τα RAW αρχεία είναι ακατέργαστη, ασυμπίεστη φωτογραφική πληροφορία που μετέπειτα θα επεξεργαστείτε στον υπολογιστή, χωρίς απώλειες. Στη φωτογραφία φύσης, αυτό γίνεται κατά κόρον γιατί στο πεδίο δεν είναι εύκολο να κρίνουμε αν οι λήψεις μας είναι καλές και επίσης είναι αδύνατος ο έλεγχος όλων των στοιχείων. Στον υπολογιστή, αργότερα, μπορείτε να διορθώσετε παράγοντες όπως η έκθεση, η ισορροπία λευκού και ο κορεσμός ή να δώσετε έναν προσωπικό τόνο στις φωτογραφίες σας, αλλάζοντας δημιουργικά τις παραμέτρους της επεξεργασίας.
Βγάζετε ασφαλείς και προφανείς φωτογραφίες
Όλοι μπορείτε να αναγνωρίσετε μία καλή φωτογραφία φύσης με ένα όμορφο λουλούδι, ένα καταπράσινο λιβάδι ή ένα ταπεινό μανιτάρι. Θα συμφωνήσετε ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι να απεικονίσουμε φωτογραφικές σκηνές και στοιχεία της φύσης εκτός από τους προφανείς. Τις περισσότερες φορές, για λόγους ευκολίας (και πάλι) ή από ενθουσιασμό και υπερβολική αυτοπεποίθηση, στρέφετε τη μηχανή στο θέμα (όπως θα έκανε και το 99%) και τραβάτε τη φωτογραφία. Αλλάζοντας την οπτική σας αλλά και τον τρόπο φωτογραφικής σκέψης, θα προσεγγίσετε το θέμα σας από άλλη σκοπιά και θα ανακαλύψετε νέους τρόπους και τεχνικές. Προσθέτοντας βοηθήματα (όπως ένα μικρό κλαδί), αλλάζοντας φακό (ή εστιακή απόσταση σε φακό ζουμ) και κάνοντας πειραματισμούς με υπερέκθεση και υποέκθεση, θα δημιουργήσετε εντυπωσιακές και πρωτότυπες (κυρίως) φωτογραφίες.
Δεν χρησιμοποιείτε τρίποδο
Η χρήση του τρίποδου, θα λέγαμε ότι βελτιώνει τα φωτογραφικά σας αποτελέσματα κατά ένα μεγάλο ποσοστό, από μόνη της. Είναι λάθος να σκέφτεστε ότι είναι αναπόσπαστο εργαλείο αποκλειστικά των φωτογράφων τοπίων. Στη φωτογραφία φύσης, επειδή πολλές σκηνές είναι υποφωτισμένες και με έντονη αντίθεση, το τρίποδο θα σας δώσει τη σταθερότητα που χρειάζεστε για να μειώσετε την ταχύτητα κλείστρου και να αποφύγετε τις κουνημένες λήψεις. Ακόμα, σε λήψεις μακροφωτογραφίας (για το μικρόκοσμο της φύσης) όπου θέλουμε επαρκές βάθος πεδίου και άρα μικρό διάφραγμα (μεγάλος αριθμός f), είναι απαραίτητο να έχουμε σταθερή τη φωτογραφική γιατί συνήθως χρειαζόμαστε χαμηλές ταχύτητες κλείστρου. Τέλος, το τρίποδο θα σας βοηθήσει να χαμηλώσετε αρκετά προς το έδαφος (χωρίς να κάνετε “ακροβατικά”) και να αποτυπώσετε σκηνές της φύσης από μια δύσκολη τεχνικά σκοπιά.
Η φωτογραφία φύσης είναι από μόνης της μαγεία. Είναι εύκολο να απογοητευτείτε με τις μέτριες λήψεις σας ή με το να νιώθετε ότι “έχετε ξαναδεί το έργο”. Αποφεύγοντας τα παραπάνω λάθη και προσπαθώντας συνεχώς για το καλύτερο, θα ανανεωθείτε φωτογραφικά και οι επιτυχημένες λήψεις θα είναι πιο κοντά από ποτέ.