Εδώ και καιρό κυκλοφορούσαν στο διαδίκτυο αρκετές «φήμες» για ενδεχόμενες αλλαγές στο Γυμνάσιο και γενικότερα στην Εκπαίδευση. Δεν χρειάστηκε να περάσει αρκετός καιρός ώστε οι «φήμες» αυτές να υλοποιηθούν εν μέρει αλλάζοντας ριζικά την εκπαιδευτική διαδικασία στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα για το Γυμνάσιο, προς το παρόν.
Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση του site του Υπουργείου Παιδείας, έρευνας και Θρησκευμάτων η οποία κοινοποιήθηκε 9 Σεπτέμβρη μπορούν να εντοπιστούν αρκετές διαφορές σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα.
1. Αρχικά, τα τρία μέχρι πρότινος τρίμηνα αλλάζουν σε 2 αντίστοιχα τετράμηνα (ανάλογο καθεστώς με του λυκείου) στα οποία υπάρχουν τα μαθήματα Ομάδας Α και Ομάδας Β. Τα μαθήματα της Ομάδας Α είναι τα εξής: 1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία), 2) Μαθηματικά, 3) Φυσική, 4) Ιστορία. Αντίστοιχα η Ομάδα Β: 1) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση), 2) Χημεία, 3) Βιολογία, 4) Γεωλογία-Γεωγραφία, 5) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, 6) Θρησκευτικά, 7) Αγγλικά, 8) Δεύτερη ξένη γλώσσα και 9) Οικιακή Οικονομία. Τέλος, η Ομάδα Γ΄περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα: 1) Τεχνολογία – Πληροφορική, 2) Μουσική – Καλλιτεχνικά, 3) Φυσική Αγωγή.
2. Η δεύτερη, αδιαμφισβήτητα πιο σαρωτική, αλλαγή εναπόκειται στον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων, στο τέλος κάθε σχολικού έτους. Τα μαθήματα λοιπόν τα οποία θα τίθενται προς εξέταση, δεν είναι άλλα, από τα μαθήματα της Ομάδας Α Ιστορία, Φυσική, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (η οποία συμπεριλαμβάνει και λογοτεχνία) και Μαθηματικά. Το γεγονός που θα αποτελέσει σε κάθε περίπτωση αντικείμενο διαφωνιών δεν είναι άλλο από την παραπομπή του Μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής στην Ομάδα των μαθημάτων τα οποία δεν θα εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς.
3. Με βάση τις δυο παραπάνω αλλαγές λοιπόν, τα Μαθήματα της Ομάδας Β θα εξετάζονται με διαγωνίσματα αναγκαστικά στο πρώτο τετράμηνο (όπως και της Ομάδας Α) και στο δεύτερο τετράμηνο θα υπάρχει η επιλογή ενός δεύτερου κατά σειρά διαγωνίσματος το οποίο, όμως είναι δυνατόν να αντικατασταθεί και από την ανάθεση μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης στους μαθητές του τμήματος ή των τμημάτων. Τα μαθήματα της Ομάδας Α δεν θα εξετάζονται στο Β Τετράμηνο με διαγώνισμα, ενώ για τα μαθήματα της Ομάδας Γ δεν προβλέπεται καμία γραπτή εξέταση καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς.
4. O μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δέκα (10) σε εικοσαβάθμια κλίμακα, ή όταν έχει βαθμό ετήσιας επίδοσης σε καθένα από τα μαθήματα της Ομάδας Α τουλάχιστον οκτώ (08) και έχει συνολικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δώδεκα (12). Για τους μαθητές οι οποίοι απέτυχαν να προαχθούν ή να απολυθούν από το γυμνάσιο με βάση τα παραπάνω δεδομένα πραγματοποιείται από το σχολείο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας (5-10 ώρες), ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για τις επαναληπτικές εξετάσεις οι οποίες θα γίνονται στα Τέλη Ιουνίου. Αν ο μαθητής των δύο πρώτων τάξεων του Γυμνασίου αποτύχει να προαχθεί και στις επαναληπτικές εξετάσεις, τότε επαναλαμβάνει την τάξη.Αντιθέτως,αν μαθητής της Γ γυμνασίου αποτύχει να απολυθεί τότε δύναται να προσέλθει σε επαναληπτικές εξετάσεις πριν από την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβριο, στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10), καθώς και σε εξετάσεις επόμενου σχολικού έτους. Οι εξετάσεις του Σεπτεμβρίου διεξάγονται με τον τρόπο και τη διαδικασία των επαναληπτικών εξετάσεων του Ιουνίου.
5. Θα αυξηθεί η διάρκεια του σχολικού έτους έως και τις 31 Μαΐου (και αργότερα θα διεξάγονται οι εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων της ομάδας Α’). Η ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρει χαρακτηριστικά: Η διδασκαλία των μαθημάτων διεξάγεται σε δύο διδακτικές περιόδους που ονομάζονται τετράμηνα. Η πρώτη περίοδος (1ο τετράμηνο) διαρκεί από 11 Σεπτεμβρίου έως 20 Ιανουαρίου και η δεύτερη περίοδος (2ο τετράμηνο) από 21 Ιανουαρίου έως 31 Μαΐου.
6. Η έκτη και τελευταία αλλαγή σχετίζεται με την αλλαγή του ωραρίου το οποίο θα ελαφρυνθεί κατά 3 ώρες την βδομάδα και γίνεται ξεκάθαρα ορατή στο παρακάτω ωρολόγιο πρόγραμμα.
Πηγή: Υπουργείο Παιδείας
Όπως λοιπόν φαίνεται από τις αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος ως προς την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ξεκάθαρη είναι η παραπομπή των μαθημάτων της Αρχαίας Ελληνικής και των Θρησκευτικών προς την Ομάδα Β η οποία δεν χαίρει γραπτών εξετάσεων στο τέλος της χρονιάς, αλλά και ιδιαίτερα ελπιδοφόρα η παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές οι οποίοι δεν κατάφεραν να προαχθούν μέσω την γραπτών εξετάσεων με στόχο την επιτυχία τους στις επαναληπτικές εξετάσεις.
Μπορείτε επίσης να δείτε τις αλλαγές που προαναφέρθηκαν στην επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου: http://www.minedu.gov.gr/eidiseis/23332-09-09-16-analytika-oi-allages-sto-gymnasio.