Τον Αύγουστο του 2015 το Facebook ανακοίνωσε την είσοδο μίας νέας δυνατότητας στις σελίδες του. Το όνομα της ήταν Facebook live και στόχος της ήταν να φέρει πιο κοντά από ποτέ τους χρήστες μεταξύ τους. 1μιση χρόνο μετά την επίσημη κυκλοφορία του, κανείς δεν είναι σίγουρος αν η εταιρεία πέτυχε τον σκοπό της ή αν ξύπνησε ένα «τέρας» που δύσκολα αντιμετωπίζεται.
Έχοντας απλά μια σύγχρονη συσκευή (υπολογιστής, κινητό, κάμερα, drone κλπ) ο κάθε ένας συνδρομητής μπορεί να μεταδώσει live οτιδήποτε θέλει: «Είναι σαν ο καθένας να έχει μια κάμερα κρεμασμένη από το λαιμό του. Οποιαδήποτε στιγμή μπορεί να μεταδώσει το οποιοδήποτε γεγονός σε οποιονδήποτε άνθρωπο στον κόσμο» ήταν τα λόγια του ιδρυτή του Facebook.
Τον Μάιο του 2016, το Facebook live μπήκε για τα καλά στη ζωή των συνδρομητών καθώς μία Αμερικανίδα μετέδωσε live την αντίδραση του γιου της σε ένα δώρο που του είχε ετοιμάσει ως έκπληξη. Το βίντεο έγινε viral και έφτασε τα 165 εκατομμύρια views, ποσοστό ρεκόρ για μετάδοση μέσα από το live της εταιρείας. Από εκείνη τη στιγμή, το live απέκτησε τεράστιο κοινό το οποίο ήθελε να μοιραστεί γεγονότα από τη ζωή του που το γέμιζαν χαρά αλλά και πολλές φορές θλίψη.
Τον Ιούλιο του 2016, μέσα από το live δημοσιοποιήθηκε ένα, τελείως διαφορετικό, βίντεο που τράβηξε μία κοπέλα στιγμές μετά τη δολοφονία του συντρόφου της από αστυνομικό. Κάπου εκεί ξεκίνησαν όλα. Άλλα 2 παρόμοια περιστατικά βιντεοσκοπήθηκαν μέσω της υπηρεσίας live και διαδόθηκαν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Τον Ιανουάριο του 2017, ο «ζωντανός» βασανισμός ενός ανθρώπου μεταδόθηκε σε 16,000 χρήστες της εφαρμογής. Τον Μάρτιο, ένα 15χρονο κορίτσι από το Σικάγο δέχθηκε σεξουαλική κακοποίηση από 6 αγόρια και το βίντεο μεταδόθηκε σε 40 χρήστες που το έβλεπαν εκείνη τη στιγμή. Τον Απρίλιο, η Σουηδική κυβέρνηση καταδίκασε 3 άνδρες για το βιασμό μιας γυναίκας στην Ουψάλα, ο οποίος μεταδόθηκε live μέσα από το Facebook. Ακόμη πιο σοκαριστικό είναι το περιστατικό με τη εν ψυχρώ δολοφονία ενός 11μηνου κοριτσιού από τον πατέρα της στην Φινλανδία. Ένα βίντεο που έμεινε στο Facebook για παραπάνω από 24 ώρες και συγκέντρωσε δεκάδες χιλιάδες views!
Αδίκως ή μη, δεν ασκήθηκε ποινική δίωξη στο Facebook σε καμία περίπτωση αφού συνεργάστηκε με τις εκάστοτε αστυνομικές υπηρεσίες και κατέβασε τις βιντεοσκοπήσεις μόλις ειδοποιήθηκε. Αυτή είναι και η λέξη κλειδί: ειδοποίηση. Πόσο γρήγορα είναι δυνατόν να ειδοποιηθεί μια εταιρεία, όπως το Facebook, με εκατομμύρια χρήστες συνδεδεμένους κάθε λεπτό; 1,74 δισεκατομμύρια χρήστες μηνιαίως χρησιμοποιούν το κοινωνικό αυτό δίκτυο μέσα από κινητό τηλέφωνο. Ο όγκος των δεδομένων είναι τεράστιος και η εταιρεία δεν μπορεί να ελέγχει κάθε δευτερόλεπτο μιας live μετάδοσης. Όχι άμεσα δηλαδή. Σε αντίθεση με το YouTube που το βίντεο με τη δολοφονία του βρέφους έμεινε μόλις 15 λεπτά online, στο Facebook έμεινε 24 ώρες.
Επιπλέον, το Facebook live δεν διατρέχεται από κανέναν περιορισμό. Με το πάτημα ενός κουμπιού, ο κάθε ένας μπορεί να μεταδώσει live οτιδήποτε. Και αυτό το οτιδήποτε ανεβαίνει απευθείας online χωρίς έλεγχο. Μόνο όταν κάποιος χρήστης ειδοποιήσει το κοινωνικό δίκτυο για ένα «ανάρμοστο» βίντεο, τότε θα επέμβει το Facebook. Στην πραγματικότητα, ένα βίντεο με αποτρόπαια βία, μπορεί να μείνει στις σελίδες του Facebook για ώρες. Και αυτό γιατί δεν υπάρχει τόσο προηγμένη τεχνολογία που να αναγνωρίζει αμέσως τέτοιου είδους βιντεοσκοπήσεις και χρειάζεται επομένως ανθρώπινη παρέμβαση. Ο Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε την πρόσληψη 3,000 ανθρώπων που θα έχουν αυτό το καθήκον και θα προστεθούν στους ήδη 4,500 που υπάρχουν. Αλλά είναι αρκετοί;
Ο ιδρυτής του Facebook έχει τη δυνατότητα να προλάβει τη δημοσίευση τέτοιων βίντεο. Αυτό όμως, θα ήταν αντίθετο με το όραμα του να κάνει το Facebook αναπόσπαστο μέλος της καθημερινότητας των χρηστών του καθώς δεν θα περιορίζονται μόνο στα βίντεο διάσημων αλλά θα γίνονται οι ίδιοι διάσημοι έχοντας απόλυτη ελευθερία κινήσεων. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι μεγάλοι. Θα τολμήσει ο Ζάκερμπεργκ να βάλει στοπ στη διάδοση περιστατικών βίας, βάζοντας «κανόνες» στους χρήστες ή απλά θα σταθεί στο «δεν ήξερα-δεν φταίω»;
Πηγή