Αστερίξ: Ο βραχύσωμος Γαλάτης που μας έμαθε ιστορία

Αστερίξ

Στερεότυπα λαών, ιστορικές φράσεις, μάχες, γέλιο και συγκίνηση. Μέσα από τις σελίδες του κόμιξ ο Γαλάτης Αστερίξ (που πρόσφατα γιόρτασε τα πεντηκοστά ένατα γενέθλιά του) μας ταξιδεύει στον αρχαίο κόσμο.

Αστερίξ

Ο μικρόσωμος Αστερίξ και η παρέα του εμφανίστηκε στο γαλλοβελγικό περιοδικό Pilote στις 29 Οκτωβρίου 1959. Η πένα του Ρενέ Γκοσινί δημιούργησε τους αιχμηρούς διαλόγους και η γραφίδα του Αλμπέρ Ουντερζό έδωσε μορφή στους χάρτινους ήρωες. Η εισαγωγή του αναγνώστη στο χρονικό και τοπικό πλαίσιο γίνεται με τη στερεότυπη φράση: «Βρισκόμαστε στο 50 π.Χ. Όλη η Γαλατία βρίσκεται υπό ρωμαϊκή κατοχή… Όλη; Όχι! Ένα χωριό ανυπότακτων Γαλατών αντιστέκεται ακόμη και θα αντιστέκεται για πάντα στους εισβολείς. Και η ζωή δεν είναι εύκολη για τους Ρωμαίους λεγεωνάριους που φρουρούν τα οχυρά στρατόπεδα Πετιμπόνουμ, Ακουάριουμ, Λαβδάνουμ και Μπαμπαόρουμ…». Είναι η εποχή όπου αναμφισβήτητος κυρίαρχος είναι ο Ιούλιος Καίσαρας. Η ηγεμονία του έχει εξαπλωθεί σχεδόν σε όλα τα μήκη και πλάτη του αρχαίου κόσμου. Μια ελεύθερη γωνίτσα όμως-της κατά τ’ άλλα κατακτημένης Γαλατίας- εξακολουθεί να πλήττει την υπερηφάνεια του και να δυσκολεύει τις λεγεώνες του που στρατοπεδεύουν εκεί κοντά. Οι αμέτρητες προσπάθειες που κάνουν οι φημισμένες στρατιές του Καίσαρα για να κατακτήσουν το χωριό του Αστερίξ πέφτουν πάνω στους μαχητικούς και ανυπότακτους Γαλάτες. Ενθαρρυμένοι από το μαγικό ζωμό του πνευματικού ηγέτη τους Δρυίδη Πανοραμίξ, εξορμούν σαν σίφουνες και αποδεκατίζουν τους υπεράριθμους αντιπάλους τους. Η κατάσταση αυτή φέρνει σε απόγνωση τους εκάστοτε φιλόδοξους εκατόνταρχους που ευελπιστούν να μείνουν στην ιστορία ως οι στρατιωτικοί που κατέκτησαν το γαλατικό χωριό. Και η ιστορία συνεχίζεται…

Advertising

Advertisements
Διαβάστε επίσης  Έλληνες της Καππαδοκίας
Ad 14

Στο μικρό ήσυχο χωριό μένουν ο αεικίνητος Αστερίξ, ο επιστήθιος αφελής, καλόκαρδος και εύσωμος φίλος του Οβελίξ, ο αρχηγός Μαζεστίξ που σνομπάρεται από τη γυναίκα του Μπονεμίνα, ο παλιός πολεμιστής Μαθουσαλίξ με ηλικία ανάλογη του ονόματός του και η νέα πανέμορφη σύζυγός του που τον λατρεύει καθώς και ο ψαράς Αλφαβητίξ με τον σιδερά Αυτοματίξ (που βρίσκονται σε διαμάχη), αλλά και ο παράφωνος βάρδος Κακοφωνίξ και ο Δρυίδης Πανοραμίξ. Ο τελευταίος, με το μαγικό ζωμό του, είναι στην ουσία ο προστάτης του χωριού. Οι οξύθυμοι αυτοί Γαλάτες μπορούν πολύ εύκολα να μπλεχτούν μεταξύ τους σε καυγά, ωστόσο την κρίσιμη στιγμή είναι ενωμένοι απέναντι στον κοινό εχθρό.

Αστερίξ

Τα κατορθώματα του Αστερίξ είναι γνωστά στον υπόλοιπο κόσμο. Έτσι βλέπουμε να προστρέχουν σε αυτόν για βοήθεια άνθρωποι από την Αίγυπτο, τη Μ. Βρετανία, την Ελβετία κτλ. Οι περιπέτειες του σε αυτές τις χώρες δίνονται με χιούμορ, τονίζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε λαού. Η Ρώμη παρουσιάζεται μεγαλειώδης και με όλη τη διαφθορά της. Πολλές φορές οι κομπάρσοι και τα αγάλματα παίρνουν τη μορφή αληθινών προσώπων. Ο Γκοσινί πήρε τη μορφή Ρωμαίου απεσταλμένου στο «Ο Αστερίξ και η χύτρα» και ο Ουντερζό εμφανίστηκε σαν ανάγλυφο στο «Ο Αστερίξ στους Ολυμπιακούς Αγώνες». Στις περιπέτειές του γνωρίζουμε ακόμη και ιστορικά πρόσωπα (Κλεοπάτρα, Βρούτος, Κάτων κ.ά.) ενώ πολλές φορές γίνονται αναφορές σε ιστορικά γεγονότα π.χ. μάχη της Αλέσια, Ολυμπιακοί Αγώνες. Προς τέρψιν του κοινού γίνονται αναχρονισμοί. Πάντως  ο Ιούλιος Καίσαρ, αν και εχθρός, δίνεται με σεβασμό και σπάνια «τσαλακώνεται» η εικόνα του.

Διαβάστε επίσης  Manga: τέχνη ή υποκουλτούρα;

Αστερίξ

Advertising

Η επιτυχία του κόμιξ ήταν τεράστια. Έως σήμερα έχει κάνει 280 εκ. πωλήσεις παγκοσμίως με 35 τόμους σε πάνω από 100 γλώσσες και διαλέκτους. Στην Ελλάδα κυκλοφορεί από το τέλος της δεκαετίας του ’60 (εκδόσεις Σπανός) και από τις εκδόσεις Μαμούθ Κόμιξ (από το 1989). Στο σινεμά προβλήθηκαν 4 ταινίες ενώ έγινε και βιντεοπαιχνίδι!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Μπορεί να έχεις μεγαλώσει, αλλά...

Μπορεί να έχεις μεγαλώσει, αλλά…

Μπορεί να έχεις μεγαλώσει, αλλά η “μαγεία” ακόμη υπάρχει μέσα
Οι μυστηριώδεις τσάντες των αρχαίων πολιτισμών

Οι μυστηριώδεις τσάντες των αρχαίων πολιτισμών

Ο συμβολισμός είναι η σημαντικότερη μορφή επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων