Σχετικά με τη Βοημία
Οι κρύσταλλοι της Βοημίας, που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι στιγμής, προκαλούν το ενδιαφέρον σε πάρα πολύ κόσμο και καθιστούν αρκετούς τουριστικούς προορισμούς σημείο αναφοράς. Γενικότερα, ο κρύσταλλος της Βοημίας είναι ένας τύπος γυαλιού που συγκρίνεται ακόμα και με τα διαμάντια. Είναι πιο διαυγής από το γυαλί και χρησιμοποιείται για την κατασκευή υαλικών, πολυελαίων, εκθεμάτων, χαντρών και κοσμημάτων. Συνήθως, το επέλεγαν και συνεχίζουν να το επιλέγουν για την κατασκευή διαφόρων πραγμάτων, βασιλικοί, ηγέτες, διασημότητες, ακόμα και πολλές φορές οι απλοί μέσοι άνθρωποι.
Η λέξη Bohemian αναλύεται με διαφορετικές ερμηνείες. Η πιο απλή είναι αυτή που αναφέρεται σε ένα πρόσωπο, αντικείμενο ή σε μία γλώσσα από τη Βοημία. Μία ακόμα από αυτές περιγράφει έναν αντισυμβατικό άνθρωπο που ασχολείται με τον δημιουργικό τομέα. Στις μέρες μας, το μεγαλύτερο κομμάτι της Βοημίας βρίσκεται στην Τσεχία, καθώς η Βοημία ήταν μια ιστορική περιοχή. Το Βασίλειο της Βοημίας ήταν μέρος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 12ο αι.. Στις αρχές του 16ου αι. έγινε, όμως, μέρος της Αυστριακής Αυτοκρατορίας των Αψβούργων και ήταν αναπόσπαστο μέρος αυτής μέχρι το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τον πόλεμο, έγινε η δυτικότερη επαρχία της νεοσύστατης Δημοκρατίας της Τσεχοσλοβακίας, έως όπου διαλύθηκε το 1993. Στην σημερινή εποχή, η ιστορική Βοημία είναι διαιρεμένη σε τμήματα της Πολωνίας, της Γερμανίας και της Τσεχικής Δημοκρατίας.
Η γνώση και η διαδικασία κατασκευής των μποέμικων γυαλιών έχουν πλούσια κληρονομιά. Συγκεκριμένα, η προέλευσή τους χρονολογείται από τον Μεσαίωνα.
Η προέλευση των μποέμικων κρυστάλλων
Μεσαίωνας
Η τέχνη της υαλουργίας χρονολογείται από τον 13ο αι.. Από την εποχή του Μεσαίωνα, η Βοημία ήταν η πιο γνωστή χώρα για τις κατασκευές γυαλιού κορυφαίας ποιότητας. Σε εκείνη την εποχή το γυαλί κατασκευαζόταν στα βουνά Lusatian και στη βόρεια Βοημία. Πολλοί πιστεύουν ότι οι πρώτοι που ανέπτυξαν αυτή τη διαδικασία κατασκευής γυαλιού ήταν οι Βενεδικτίνοι μοναχοί του Τάγματος των Βενεδικτίνων.
Η ανάπτυξη, όμως, της κατασκευής του μποέμικου γυαλιού πιστεύεται ότι έγινε στην εποχή του βασιλιά Κάρολου Δ΄, του Αγίου Ρωμαίου Αυτοκράτορα. Κατά την περίοδο της βασιλείας του, η παραγωγή γυαλιού αυξήθηκε γιατί χρησιμοποιήθηκε πολύ στα παράθυρα μεγάλων μνημείων, όπως για παράδειγμα, στο Κάστρο της Πράγας και στον Καθεδρικό ναό του Αγίου Βίτου. Ακόμα, για να αναπτύξει περισσότερο αυτή την τέχνη, ο βασιλιάς κάλεσε Βενετούς υαλουργούς από το Μουράνο στην Πράγα, καθώς εκείνη την εποχή ήταν ειδικοί στην υαλουργία.
Τότε, παρήχθησαν μεγάλες ποσότητες γυαλιού με πράσινη απόχρωση, που ονομάζονταν γυαλί δάσους. Καθώς υπήρχε αφθονία στις πρώτες ύλες, ήταν δυνατή η ανάπτυξη της διαδικασίας χωρίς περιορισμούς. Τα πυκνά δάση γύρων από τη Βοημία είχαν τις απαραίτητες πηγές νερού και βασικών υλών όπως πυρίτιο και ξύλο. Επίσης, σε σύντομο χρονικό διάστημα ανακάλυψαν ότι ο συνδυασμός κιμωλίας και ποτάσας δημιουργούσε ένα είδος γυαλιού που ήταν πιο σταθερό από τα προηγούμενα, πιο ανθεκτικό, πιο διαυγές και εντελώς άχρωμο. Το 1414, ιδρύθηκε το πρώτο εργοστάσιο γυαλιού στην Chřibská. Έτσι, ο τομέας της υαλουργίας γνώρισε μεγάλη άνθηση τους επόμενους αιώνες.
Αναγέννηση
Στις αρχές του 16ου αι. υπήρχαν περίπου 34 εργοστάσια παραγωγής γυαλιού στην περιοχή της Βοημίας. Μπορούσαν και κάλυπταν με την παραγωγή τους ακόμα και τις απαιτήσεις όλης της Ευρώπης. Στην αναγέννηση η παραγωγή και η ανάπτυξη της υαλουργίας αναπτύχθηκε για ακόμα μία φορά, και ιδιαίτερα στην περίοδο βασιλείας του αυτοκράτορα Ρούντολφ Β΄. Κάλεσε κόπτες πολύτιμων λίθων από την Ιταλία για να βοηθήσουν στη δημιουργία εργοστασίων κοπής πολύτιμων λίθων στη Βοημία.
Ο Caspar Lehmann, ο προσωπικός κόπτης κρυστάλλων του αυτοκράτορα, ανακάλυψε μια τεχνική η οποία τον βοηθούσε να χαράζει τους κρυστάλλους με ένα εργαλείο κοπής με χάλκινους τροχούς. Από εκείνη την στιγμή και έπειτα οι καλλιτέχνες μπορούσαν να κατασκευάσουν ακριβή χαρακτηριστικά σε βαθιά τομή και χαρακτηριστικά υψηλής αναγλύφου. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής, το μποέμικο γυαλί μετονομάστηκε σε κρύσταλλο μποέμ.
Μοντέρνα Εποχή
Στην πρώιμη σύγχρονη εποχή, το μποέμικο γυαλί ήταν απαλλαγμένο από μόλυβδο και ήταν δυνατό να γίνουν χαρακτικά στις κατασκευές των προϊόντων. Στην αρχή της νεοκλασικής περιόδου, οι Μποέμ κατέκτησαν την τέχνη της ζωγραφικής γυαλιού, όπου ξεκίνησε η δημιουργία πολύχρωμων και λεπτομερών κρυστάλλων κομματιών. Οι κρύσταλλοι της Βοημίας μπορούσαν να παραχθούν μαζικά σε λιγότερο από το μισό χρόνο που χρειάζονταν για να παραχθούν κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης. Στα μέσα του 19ου αι. ιδρύθηκαν γυάλινα ινστιτούτα γύρω από τη Βοημία, στα οποία οι μαθητές εφοδιάζονταν με τις δεξιότητες και της γνώσης της τέχνης της υαλουργίας, ώστε να μεταδοθούν οι παραδόσεις τους στο μέλλον.
Σημερινή Εποχή
Στις μέρες μας, οι κρύσταλλοι της Βοημίας θεωρούνται πολυτελή προϊόντα. Η ανάπτυξη των τεμαχίων του γυαλιού συνεχίζεται ακόμη και 800 χρόνια αργότερα, καθώς ακόμη και σήμερα καλλιτέχνες και σχεδιαστές πειραματίζονται με τη δημιουργία σύγχρονων κομματιών χρησιμοποιώντας γυαλί μποέμ.
Οι διαφορές του μποέμικου κρυστάλλου με το γυαλί
Οι διαφορές των μποέμικων κρυστάλλων με το κοινό γυαλί δεν είναι πλήρως κατανοητές και διευκρινισμένες. Αυτό που διαφοροποιεί το κρύσταλλο της Βοημίας από το γυαλί είναι η παρουσία του και η εμφάνισή του. όσο υψηλότερη είναι η περιεκτικότητα τους σε μόλυβδο τόσο πιο βαρύ και εύπλαστο είναι. Τέλος, έχει και υψηλότερα δείκτη διάθλασης φωτός το οποίο το καθιστά να έχει μια πιο λαμπερή και καθαρή επιφάνεια.
Το μέλλον των μποέμικων κρυστάλλων
Οι κρύσταλλοι Μποέμ είναι σύμβολο πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτότητας για τους Τσέχους. Έχει μακρά ιστορία που αναγνωρίζει δεξιοτεχνία και εκτιμάς όλους όσους ασχολήθηκαν με αυτούς οι οποίοι βοήθησαν στην διάδοση των μποέμικων κρυστάλλων σε όλο τον κόσμο. Η τέχνη της υαλουργίας διατηρήθηκε και συνεχίζει να είναι ζωντανή μεταδίδοντας γνώσεις και παραδόσεις.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
Yoair Blog – Ανακαλύπτοντας τα μωσαϊκά του κόσμου. Ανακτήθηκε από www.yoair.com, Ανακτήθηκε 31/03/2023.