Τον Σεπτέμβριο αναμένονται τα εγκαίνια των κινηματογράφων της Σταδίου, «Αττικόν» και «Απόλλων». Η διαδικασία επαναλειτουργίας τους επιταχύνθηκε με τη συνδρομή του Δήμου Αθηναίων, του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, την καταβολή του ασφαλίσματος και τις υπογραφές που έβαλε το Υπουργείο Πολιτισμού για την αναγκαία επικαιροποίηση μελέτης παρέμβασης στους κινηματογράφους.
Αυτή τη φορά τα εμπόδια εργασιών μοιάζουν να έχουν αρθεί, λόγω τεσσάρων παραμέτρων που συνηγόρησαν υπέρ της απεμπλοκής του έργου. Πρώτον, η βούληση του δημάρχου Γιώργου Καμίνη να αναλάβει υψηλή διαιτησία ανάμεσα στα αντιδικούντα Ιδρύματα Βούρου-Ευταξία και Δεκόζη-Βούρου. Δεύτερον, η πρόθεση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» να συνδράμει το έργο αποκατάστασης με το ποσόν των περίπου 500.000 ευρώ. Τρίτον, η καταβολή του ασφαλίσματος των 670.000 από την Εθνική Ασφαλιστική. Και, τέταρτον η επικαιροποίηση εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού της μελέτης που είχε υποβληθεί ήδη από το 2013. Αυτό που μένει είναι το πράσινο φως ώστε να κατατεθεί η αίτηση στην πολεοδομία. «Ελπίζουμε ότι θα προχωρήσουμε χωρίς γραφειοκρατικά προσκόμματα», λέει ο Γιάννης Βεντουράκης, ενώ ο Γιώργος Τσακαλάκης, της Cinemax, ονειρεύεται τις προβολές των επόμενων «Νυχτών Πρεμιέρας» σε «Αττικόν» και «Απόλλων». Είναι ο άνθρωπος που μαζί με τους εργαζομένους στους κινηματογράφους έσωσε τις αίθουσες από τις φλόγες με κίνδυνο ζωής.
Μέσω δημοσιεύματος στην εφημερίδα Καθημερινή στις 15-2-2007, η περιηγήτρια αναφέρει το εξής: “η περιήγηση μέσα στο κτίριο αποκαλύπτει την άριστη κατάσταση των δύο αιθουσών. Μου κάνει εντύπωση η καθαριότητα, χωρίς μυρωδιά υγρασίας, χωρίς σκόνη. «Ο χώρος καθαρίζεται συστηματικά επί πέντε χρόνια», ενημερώνει ο Γ. Τσακαλάκης. «Κάθε μέρα δίνουμε τον αγώνα μας». Τα φουαγιέ είναι επίσης άθικτα. Στους τοίχους βλέπει κανείς τις αφίσες της σεζόν 2011-12. Σαν να πάγωσε ο χρόνος. Κομμένο στα δύο”.
Ζητούμενο σε αυτήν τη φάση είναι η επαναλειτουργία, και μόνο, των κινηματογράφων. «Αυτό είναι το μέλημά μας», λέει ο Γιάννης Βεντουράκης, που από το 2012 είχε ασχοληθεί με το κατεστραμμένο κτίριο, κυρίως για να μην καταρρεύσει πλήρως.
«Βρισκόμαστε πράγματι σε πολύ καλό δρόμο», αναφέρει εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων ο Κωστής Μπιτζάνης, πρόεδρος, πλέον, του ΟΠΑΝΔΑ. Μετά τη μεσολάβηση του δημάρχου Γιώργου Καμίνη, αναζητήθηκε ένα πρόσωπο «κοινής εμπιστοσύνης» και αυτό το πρόσωπο ήταν ο Κωστής Μπιτζάνης. «Η συμβολή του υπήρξε καθοριστική», λέει ο Γιάννης Βεντουράκης. Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι το κτιριακό συγκρότημα είναι επί της ουσίας κομμένο στα δύο. Το πρώτο τμήμα και σε βάθος αρκετών μέτρων, ώς το φουαγιέ του «Αττικόν», είναι πλήρως κατεστραμμένο. «Δεν έχουμε κτίριο σε αυτό το τμήμα», λέει ο Γιάννης Βεντουράκης. Πράγματι, έχουν απομείνει μονάχα φέροντες λιθόκτιστοι τοίχοι σε ένα τοπίο καταστροφής. Χάρη στην αυτοθυσία του Γιώργου Τσακαλάκη και των συνεργατών του, οι κινηματογράφοι σώθηκαν την τελευταία στιγμή εκείνη την εφιαλτική νύχτα του Φεβρουαρίου του 2012.
Διαπιστώνεται το ότι όσοι πασχίζουν για το αίσιο αποτέλεσμα, μιλούν αυτονοήτως για την επίδραση που θα έχει η επαναλειτουργία των δύο κινηματογράφων στο κέντρο της Αθήνας. Ακόμη και με το υπόλοιπο κτίριο απλώς υποβασταζόμενο, με απελευθερωμένο, όμως, το πεζοδρόμιο και με καθαρή την πρόσοψη, η επίδραση θα είναι τεράστια. Το «Αττικόν» και ο «Απόλλων» μπορούν να σηματοδοτήσουν μια νέα αρχή. Ολόγυρα βρίσκονται (εν αναμονή καλύτερων ημερών) τα εστιατόρια και τα μπαρ στη Χρήστου Λαδά, στην Ανθίμου Γαζή και πιο πέρα στην Κολοκοτρώνη, τα μπαράκια στην πλατεία Καρύτση, το θέατρο Μουσούρη, ο «Παρνασσός», πιο κάτω η Παλιά Βουλή όπου στεγάζεται το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Στο απέναντι πεζοδρόμιο, ο «Ιανός», το «Αστυ» και το «Αστορ» θα ενισχύσουν αυτό που πάει να ξαναγεννηθεί. Απέναντι επίσης, βρίσκονται το κλειστό ξενοδοχείο «Εσπέρια», η προβληματική οδός Εδουάρδου Λω και λίγο πιο κάτω, η έρημη τη νύχτα πλατεία Κλαυθμώνος. Δίπλα, το κτίριο της Μαρφίν είναι πλήρως αποκατεστημένο και περιμένει επενδυτές.
Το κτίριο των κινηματογράφων, που αποδίδεται στον Τσίλλερ, δεν είχε κηρυχθεί διατηρητέο. Το «Αττικόν» είναι μεταγενέστερη προσθήκη (του 1914 από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Νικολούδη). Το καμένο κτίριο μπορεί να αξιοποιηθεί μετά τη λειτουργία των κινηματογράφων προσελκύοντας επενδυτή καθώς μπορεί να κρατηθεί ένα ικανό βάθος του υπάρχοντος κτιρίου μαζί, φυσικά, με την πρόσοψη, και να αναπτυχθεί το εσωτερικό.
Αναμένουμε λοιπόν από τώρα να ξαναζωντανεύσουν αυτοί οι χώροι του κινηματογράφου, όπως τότε που ήταν κατάφωτα και κατάμεστα τα πεζοδρόμια της Σταδίου, όταν είχαν προβολές ο «Απόλλων» και το «Αττικόν».