Γιατί κάποια παιδιά μαθαίνουν λέξεις πιο αργά;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί κάποια παιδιά μαθαίνουν λέξεις πιο αργά; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.

Μια νέα μελέτη διερευνά πού κοιτάζουν τα νήπια όταν μαθαίνουν νέες λέξεις. Διαπιστώνει ότι τα παιδιά με μεγαλύτερο λεξιλόγιο κοίταζαν γρήγορα προς τα αντικείμενα όταν μάθαιναν νέες λέξεις. Εν τω μεταξύ, τα παιδιά που γνώριζαν λιγότερες λέξεις κοίταζαν πέρα ​​δώθε μεταξύ των αντικειμένων και αφιέρωναν περισσότερο χρόνο.

Η ερευνητική ομάδα λέει ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εντοπισμό παιδιών με καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη σε πρώιμο στάδιο. Είναι σημαντικό ότι αυτό σημαίνει ότι αυτά τα παιδιά θα μπορούσαν να λάβουν νωρίτερα υποστήριξη για να χτίσουν το καλύτερο λεξιλόγιό τους πριν ξεκινήσουν το σχολείο.

Η επικεφαλής ερευνήτρια Δρ. Larissa Samuelson, από τη Σχολή Ψυχολογίας του UEA, δήλωσε: «Σε ηλικία περίπου δύο ετών, τα παιδιά αρχίζουν να αποφασίζουν πιο γρήγορα τί σημαίνει μια νέα λέξη. Πιστεύουμε ότι αυτό συμβαίνει επειδή πολλές από τις πρώτες λέξεις που μαθαίνουν τα παιδιά είναι ονόματα για σύνολα πραγμάτων που έχουν παρόμοιο σχήμα – οι μπάλες είναι στρογγυλές, τα φλιτζάνια έχουν σχήμα κυπέλλου. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι αν ακούσουν μια νέα λέξη, άλλα αντικείμενα που έχουν το ίδιο σχήμα πιθανότατα μπορούν επίσης να ονομαστούν με αυτό το όνομα. Αυτό τα βοηθά να μάθουν νέες λέξεις γρήγορα επειδή έχουν αμέσως μια ιδέα για το τί σημαίνει μια νέα λέξη».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Αλλά, μπορεί να υπάρχουν διαφορές στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά που δυσκολεύονται με τη γλώσσα, μαθαίνουν νέες λέξεις και καταλαβαίνουν τί σημαίνουν οι νέες λέξεις. «Θέλαμε να κατανοήσουμε καλύτερα αυτό το φαινόμενο για να δούμε πώς θα μπορούσε να υποστηρίξει την πρώιμη εκμάθηση λέξεων».

Η ερευνητική ομάδα μελέτησε πώς 66 παιδιά ηλικίας μεταξύ 17 και 31 μηνών μαθαίνουν νέες λέξεις σε ένα απλό παιχνίδι. Έδειξαν στα νήπια νέα αντικείμενα φτιαγμένα από πηλό, γύψο, φελιζόλ, νήμα και πλαστικό πλέγμα. Στη συνέχεια, οι ερευνητές είπαν στα παιδιά τα ονόματα των νέων αντικειμένων και τα ρώτησαν ποια άλλα πράγματα μπορούν επίσης να ονομαστούν με αυτό το όνομα. Κρίσιμο είναι ότι η ομάδα βιντεοσκόπησε το σημείο όπου κοιτούσαν τα παιδιά καθ’ όλη τη διάρκεια της πειραματικής διαδικασίας.

Διαβάστε επίσης  Κρίση πανικού: ο εαυτός μας και η κοινωνία

Στη συνέχεια, μπόρεσαν να παρακολουθήσουν καρέ-καρέ πού κοιτούσαν τα νήπια πριν και αφού τους παρουσιάστηκε ένα νέο αντικείμενο. «Γνωρίζουμε ότι όταν οι ενήλικες και τα παιδιά ακούν μια λέξη που γνωρίζουν, κοιτάζουν προς τα πράγματα που ταιριάζουν με τις λέξεις που ακούν. Θέλαμε να δούμε αν αυτό ήταν διαφορετικό ανάλογα με το πόσες λέξεις γνωρίζει ένα άτομο», δήλωσε η Δρ. Samuelson.

Έτσι, οι ερευνητές ρώτησαν επίσης τους γονείς πόσες λέξεις μπορούν να πουν τα παιδιά τους. Η Δρ. Samuelson είπε: «Διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά που μπορούν να πουν περισσότερες λέξεις, κοίταζαν γρήγορα προς τα αντικείμενα που είχαν το ίδιο σχήμα με ένα κατονομασμένο αντικείμενο. Τα παιδιά που γνώριζαν λιγότερες λέξεις κοίταζαν πέρα ​​δώθε ανάμεσα στα αντικείμενα και αφιέρωναν περισσότερο χρόνο».

Advertising

«Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή δε δίνουν την ίδια προσοχή στα ίδια πράγματα όταν μαθαίνουν νέες λέξεις με τα παιδιά με τυπική γλωσσική ανάπτυξη. Προς το παρόν, δεν μπορείτε να διαγνώσετε παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή μέχρι να γίνουν τριών ή τεσσάρων ετών. Αλλά, ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό των παιδιών που διατρέχουν κίνδυνο για την εκδήλωση γλωσσικής καθυστέρησης σε πρώιμο στάδιο, ώστε να μπορούν να λάβουν καλύτερη υποστήριξη».

«Η έρευνά μας έχει δείξει προηγουμένως ότι μπορούμε να ενισχύσουμε την εκμάθηση λέξεων στα παιδιά βοηθώντας τα να μάθουν σε τί να προσέχουν όταν ακούν μια νέα λέξη. Αν μπορέσουμε να καταλάβουμε ποια παιδιά χρειάζονται αυτή την υποστήριξη νωρίτερα, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να χτίσουν καλύτερο λεξιλόγιο και να είναι πιο έτοιμα να εισέλθουν στο σχολείο με τις γλωσσικές δεξιότητες που χρειάζονται».

Διαβάστε επίσης  Καρκίνος: κληρονομικότητα ή 'άτυχη' ζαριά

Η έρευνα αυτή διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας σε συνεργασία με το Κολλέγιο Augustana, Ιλινόις (ΗΠΑ) και το Πανεπιστήμιο του Ντάραμ.

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί κάποια παιδιά μαθαίνουν λέξεις πιο αργά; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.

Advertising

Βιβλιογραφία

Milena Bakopoulou, Megan G. Lorenz, Samuel H. Forbes, Rachel Tremlin, Jessica Bates, Larissa K. Samuelson. Vocabulary and automatic attention: The relation between novel words and gaze dynamics in noun generalizationDevelopmental Science, 2023; DOI: 10.1111/desc.13399

University of East Anglia. (2023, April 18). Research shows why some children may be slower to learn words. ScienceDaily. Retrieved April 30, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2023/04/230418195432.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

“Έτερος Εγώ” – Απλό αστυνομικό ή κάτι παραπάνω;

Ένας εγκληματολόγος, ένας κατά συρροή δολοφόνος, ένα μαθηματικό θεώρημα και
Davila

Οι γλώσσες του Nicolás Gómez Dávila

Ο καταιγισμός της πληροφορίας δίνει το στίγμα της αντίστοιχης εποχής.