Η ψυχολογική υποστήριξη στα σχολεία τα τελευταία χρόνια ίσως είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Τα παιδιά – ειδικά όσα βρίσκονται στην εφηβεία – χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής, προκειμένου να φτάσουν στην ενηλικίωση χωρίς «σκόπελους».
Άρα, για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει τόσο το οικογενειακό πλαίσιο του παιδιού, όσο και το σχολείο να στηρίζουν τα παιδιά, να τα συμβουλεύουν και να τα ελέγχουν. Ειδικά στην περίπτωση του σχολείου, η ψυχολογική υποστήριξη φαντάζει ιδανική λύση.
Επιπρόσθετα, η ψυχολογική υποστήριξη στα σχολεία έγινε αποδεχτή, μόλις θεσπίστηκε ο νόμος 1566/85 για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στόχος ψυχολογικής υποστήριξης
Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι, η ψυχολογική υποστήριξη στα παιδιά και τους εφήβους είναι να αξιολογήσει και αντιμετωπίσει τα προβλήματα που σχετίζονται με την συναισθηματική, κοινωνική και πνευματική ανάπτυξη.
Επίσης, στοχεύει στην διαπροσωπικές σχέσεις του παιδιού ή του εφήβου, την κατανόηση του εαυτού του, την μάθηση και την επικοινωνία.
Ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου
Ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου μέσα στο πλαίσιο του σχολείου είναι πολύ συγκεκριμένος. Ο ψυχολόγος που θα επιλεχθεί για την κάθε σχολική μονάδα οφείλει να κάνει τα εξής:
- Ψυχολογική και ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση
- Παρεμβάσεις
- Διαλεκτική ψυχολογική συμβουλευτική
- Συμβουλευτική (ομαδική και/ή ατομική)
- Εκπαίδευση ομάδων
- Ενίσχυση συνεργασίας σχολείου/οικογένειας
- Συνεργασία με φορείς της κοινότητας ή άλλες υπηρεσίες
- Συνηγορία
- Έρευνα
Τεχνικές που χρησιμοποιούν οι θεραπευτές με τα παιδιά και τους εφήβους
Επιπλέον, μέσω των τεχνικών που χρησιμοποιούν οι ψυχολόγοι και οι ψυχοθεραπευτές, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους να:
- Ανακαλύπτουν τις ικανότητες τους
- Επιλύουν με επιτυχία τυχόν προβλήματα που προκύπτουν
- Καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν όσα τους αγχώνουν στην καθημερινότητα τους
- Αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους
Ποια τα χαρακτηριστικά «προβληματικής» συμπεριφοράς σε παιδιά και εφήβους
Καταρχήν, η παλινδρόμηση σε μικρότερες ηλικίες. Το παιδί ή ο έφηβος αναπτύσσει φοβίες ή εμμονές. Αυτό οφείλεται συνήθως σε ένα διαζύγιο ή την γέννηση ενός μικρότερου αδερφού.
Εν συνεχεία, η έντονη επιθετικότητα και ο θυμός. Το παιδί ή ο έφηβος έχει ξεσπάσματα, βρίζει και χτυπάει τα αδέρφια του ή τα παιδιά στο σχολείο. Τείνει να είναι ανυπάκουο στο σπίτι και το σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να ανταπεξέλθει στους κανόνες.
Επίσης, χαρακτηρίζεται από άρνηση για το σχολείο και κοινωνική απόσυρση. Αδυνατεί να ενταχθεί στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με αποτέλεσμα να μένει μόνο. Έτσι, οδηγείται σε άρνηση για το σχολείο, εφόσον θεωρεί τις περισσότερες φορές ότι είναι ανεπιθύμητο.
Ακόμη, νιώθει θλίψη και έχει αυτοκαταστροφικές τάσεις. Αυτά τα δεδομένα μπορεί να το οδηγήσουν σε παραβατική συμπεριφορά όπως κλοπές, ξυλοδαρμούς, bullying. Επίσης, μπορεί να διακρίνεται από αυτοκτονικές σκέψεις.
Τέλος, φαίνεται να αλλάζουν οι συνήθειες του στον ύπνο και την διατροφή. Κοιμάται λιγότερες ώρες, με αποτέλεσμα να μην καλύπτει το απαιτούμενο όριο.
Επιπροσθέτως, καταναλώνει τροφές απαγορευμένες για αυτό, που το οδηγούν στην παχυσαρκία ή κόβει το φαγητό. Σε αυτή την περίπτωση, αρχίζει να εμφανίζει πόνους όπως στο στομάχι και το κεφάλι.
Ο ρόλος της συμβουλευτικής γονέων
Στο σημείο αυτό, αξίζει να ο ρόλος της συμβουλευτικής γονέων σε συνεργασία με τον ψυχολόγο του σχολείου. Είναι πολύ σημαντική η σύνδεση των δύο, προκειμένου μέσω ενός σωστά διαμορφωμένου προγράμματος να υπάρξει άμεση ψυχολογική υποστήριξη στο παιδί και τον έφηβο.
Έτσι θα μπορέσουν να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν προκληθεί, με αποτέλεσμα να αρχίσει να λαμβάνει το παιδί τον έλεγχο των συναισθημάτων του, αποκαλύπτοντας τυχόν αρνητικές ενέργειες και σκέψεις.
Πηγές
Ψυχολογική Υποστήριξη – Συμβουλευτική γονέων ~ Speech 4 Kids ~ Ανακτήθηκε από τη ηλεκτρονική διεύθυνση: speech4kids.gr (Τελευταία τροποποίηση: 15.9.2023)
Οδηγός για ψυχολογικές υπηρεσίες στο σχολείο ~ Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ~ 2015 ~ Ανακτήθηκε από τη ηλεκτρονική διεύθυνση: prosvasimo.iep.edu.gr (Τελευταία τροποποίηση: 15.9.2023)
Ρόλος Σχολικού Ψυχολόγου ~ ΕΚΠΑ ~ Ανακτήθηκε από τη ηλεκτρονική διεύθυνση: sth.psych.uoa.edu.gr (Τελευταία τροποποίηση: 15.9.2023)