Ἐγὼ Διονύσιος Ἱερομόναχος, ἐγκάτοικος στὸ ξωκλήσι τοῦ Ἁγίου Λύπιου, γιὰ νὰ περιγράψω ὅ,τι στοχάζουμαι λέγω:[…]. Καὶ μοῦ ἦρθε στὸ νοῦ μου, περσότερο ἀπὸ ὅλους αὐτούς, ἡ γυναίκα τῆς Ζάκυνθος, ἡ ὁποία πολεμάει νὰ βλάφτει τοὺς ἄλλους μὲ τὴ γλώσσα καὶ μὲ τὰ ἔργατα, καὶ ἦταν ἔχθρισσα θανάσιμη τοῦ ἔθνους.
Λίγα λόγια για το έργο…
Ο Ιερομόναχος Διονύσιος, εγκάτοικος στο ξωκλήσι του Αγίου Λύπιου» μετά από τις «δέησες που είχε κάνει για το έθνος που πολεμάει», όπως χαρακτηριστικά γράφει ο ποιητής, σταματά σε ένα πηγάδι κι αναρωτιέται, πόσοι είναι οι δίκαιοι και οι άδικοι γύρω του κατά τη Θεία Γραφή. Μεταξύ του πλήθους των αδίκων που βλέπει γύρω του ξεχωρίζει τη Γυναίκα της Ζάκυθος για το μέγεθος της αδικίας της, η οποία την καθιστά «θανάσιμη έχθρισσα του έθνους». Ο Ιερομόναχος Διονύσιος στη συνέχεια παρουσιάζει τη Γυναίκα της Ζάκυθος με την τερατώδη ασκήμια της, τον κάκιστο χαρακτήρα της, τις απιστίες στον άντρα της, το θανάσιμο μίσος προς την αδελφή της και την αντιπατριωτική συμπεριφορά της προς τις Μεσολογγίτισσες πρόσφυγες που είχαν καταφύγει στη Ζάκυθο και ζητούσαν βοήθεια ενώ οι άντρες τους πολεμούσαν πολιορκημένοι από του Τούρκους (Β’ Πολιορκία Μεσολογγίου: Απρίλης 1825-Απρίλης 1826). Η αντεθνική συμπεριφορά της ενισχύεται από τα φιλοτουρκικά και αντιδημοκρατικά-φιλομοναρχικά της αισθήματα. Στη συνέχεια ο Ιερομόναχος μέσα από αποκαλυπτικά οράματα κι εφιάλτες βλέπει το μέλλον: την πτώση του Μεσολογγίου και στη συνέχεια κι ότι η Γυναίκα της Ζάκυθος τιμωρείται από τη Θεία Δίκη για τα αμαρτήματα που έχει διαπράξει βρίσκοντας οικτρό τέλος με τα ίδια της τα χέρια, αφού πρώτα είχε χάσει τα λογικά της από το πολύ μίσος και την κακία της. Με ένα ζωνάρι πνίγεται ενώ νομίζει ότι πνίγει την αδελφή της!
Στην επεξεργασία του κειμένου το 1831-1833 ο Σολωμός προσπαθεί να αλλάξει τη δομή του έργου, εισάγοντας κι ένα τρίτο βασικό πρόσωπο το Διάβολο ο οποίος χρησιμοποιεί τη Γυναίκα ως όργανό του για την επικράτηση του Κακού. Η επεξεργασία αυτή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και μας σώθηκε ως σχεδίασμα μόνο.
Σημείωμα του σκηνοθέτη Αντώνη Διαμαντή…
Το 2007 είχαμε τη τύχη να δουλέψουμε με την ηθοποιό του θεατρικού Εργαστηρίου του Γιέρζυ Γκροτόφσκι, Ρένα Μιρέτσκα(Πολωνία).Την είχαμε καλέσει τότε στο θέατρό μας να κάνει ένα πενθήμερο σεμινάριο με θέμα την δουλειά που κάνει, και βασίζετε στη προσωπική εξέλιξη του ατόμου όταν βρίσκετε σε κατάσταση τελετουργίας.Μετά το τέλος του σεμιναρίου της ζήτησα να μείνει να δουλέψουμε μαζί και δέχτηκε.Έτσι τρεις ηθοποιοί από το θέατρο ‘Ομμα Στούντιο δουλέψαμε καθημερινά επί 4 μήνες (Αντώνης Διαμαντής,Ειρήνη Κουτσάκη και Μαρία Σαριτσάμη) , μια δουλειά “αποκάλυψη” για μας ..δουλέψαμε εντατικά με έντονες σωματικές και φωνητικές ασκήσεις, με σκοπό τη διερεύνηση αλλά και την υπέρβαση των εκφραστικών μας μέσων ,και την βαθύτερη και ανομολόγητη επαφή μεταξύ μας μέσα από Τελετουργικές φόρμες της Ανατολής αλλά και προσωπικά βιώματα..Η εμπειρία αλλά και το πως βιώσαμε τη δουλειά αυτή δε περιγράφετε με λόγια.Η δουλειά αυτή είχε σκοπό να μας οδηγήσει σε μια βαθιά συνειδητότητα και στην ουσία της ύπαρξής μας..Η δουλειά αυτή ονομάστηκε από την ίδια την Ρένα Μιρέτσκα”Ο Τρόπος” (the Way) και η κύρια πηγή του υλικού της είναι η Ινδική Φιλοσοφία.
Θέλοντας να συνεχίσω αυτή τη διαδικασία δούλεψα με τους δύο ηθοποιούς , την Εριέτα Πυργιωτάκη και Ηλία Σταρρά περίπου για 1 .1/2 χρόνο και κάποια στιγμή νοιώσαμε την ανάγκη να παρουσιάσουμε το υλικό της έρευνας που κάναμε μέσα από το κείμενο του Διονυσίου Σολωμού’ ” Η Γυναίκα της Ζάκυθος”σε προσκεκλημένους θεατές μικρού αριθμού κάθε βραδιά(έως 7 άτομα κάθε βράδυ επί 10 μέρες) για να μας πουν τη γνώμη τους.Η επαφή αυτή μας έδωσε νέα στοιχεία στην έρευνά μας τα οποία καταγράφηκαν και θα παρουσιαστούν σε κάποια έκδοση..Η έρευνα συνεχίζετε σήμερα με την ‘Ασκητική” του Νίκου Καζαντζάκη..Στη παράσταση ακούγεται το δεύτερο σχεδίασμα γραφής του Διονυσίου Σολωμού.Η παράσταση αποτελεί το δεύτερο μέρος θεατρικής έρευνας που έχει ξεκινήσει το θέατρο ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ υπό τη καθοδήγηση του Αντώνη Διαμαντή πάνω στο θέμα”Η σχέση της Τελετουργίας με το θέατρο”. Έχει προηγηθεί η πρώτη φάση αυτής της έρευνας που διεξήχθη το 2007-2008 με αφορμή τη παρουσίαση της θεατρικής παραγωγής ‘ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ” του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Αντώνη Διαμαντή.
Πληροφορίες για την παράσταση
Σκηνοθεσία: Αντώνη Διαμαντή
Παίζουν: Ηλίας Σταρράς, Εριέτα Πυργιωτάκη
Στο Σύλλογο Αλατσατιανών Ν. Ηρακλείου
Μαστρακούλη 13 Πλ. Αλατσάτων
Τηλέφωνο για κρατήσεις θέσεων: 2810263659 και 6945898204
Είσοδος : 6 ευρώ
Πολύτεκνοι/Τρίτεκνοι/ ΑΜΕΑ/Άνεργοι: 5 ευρώ
Η Γυναίκα Της Ζάκυθος