Τέχνη και Προπαγάνδα: Τα πορτρέτα της Ελισάβετ Α’

τέχνη
Πηγή: brittanica.com

Η τέχνη ως εργαλείο στην υπηρεσία της πολιτικής είναι ένα φαινόμενο με βαθιές ιστορικές ρίζες. Ανέκαθεν οι πολιτικοί ηγέτες αξιοποιούσαν την τέχνη, κατασκευάζοντας οι ίδιοι το κοινωνικό τους φαίνεσθαι. Η βασίλισσα Ελισάβετ Α’ της Αγγλίας – η Παρθένα Βασίλισσα- αποτέλεσε σύμβολο της ανόδου της Αγγλικής Αυτοκρατορίας, παραμένοντας στην ιστορία ως μία από τις πιο εμβληματικές φιγούρες της αγγλικής μοναρχίας. Η Ελισάβετ, αναγνωρίζοντας την δύναμη της τέχνης για την «χειραγώγηση» της κοινής γνώμης, διαμόρφωσε την εικόνα της με τρόπο μοναδικό. Η προπαγάνδα γύρω από την φιγούρα της, έλαβε μορφή μέσω των απεικονίσεων της, άλλοτε θυμίζοντας την ισχυρή, ηγεμονική φιγούρα ενός βασιλιά και άλλοτε την τρυφερή και αγνή φιγούρα μίας βασίλισσας.Πηγή: el.wikipedia.org

Η Ελισάβετ Α’ ως διάδοχος του Ερρίκου Η’

Η Ελισάβετ ήταν η πρώτη προτεσταντική γυναίκα στον θρόνο της Αγγλίας, γεγονός που τάραξε τα νερά της. Κατά την διάρκεια της βασιλείας της κρίθηκε έντονα για το γεγονός πως ήταν γυναίκα – και μάλιστα όχι καθολική, όμως η ίδια κατάφερε να θωρακίσει την θέση της στον αγγλικό θρόνο μέσα από μία σειρά έξυπνων πολιτικών τεχνασμάτων. Ένα από αυτά ήταν η θέση της ως κληρονόμος του Ερρίκου Η’ που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην οικοδόμηση της πολιτικής της εικόνας. Ο Ερρίκος Η’, φημισμένος για την δυναμικότητα, την αποφασιστικότητα και τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις του, όπως ο διαχωρισμός του αγγλικού κράτους από την Καθολική Εκκλησία, άφησε πίσω του μια σπουδαία κληρονομιά. Η Ελισάβετ, παρά τις αντιξοότητες που αντιμετώπισε μέχρι να ανέλθει στον θρόνο, αλλά και την κοινή αντιμετώπιση της ως νόθη κόρη του Ερρίκου Η΄, φρόντισε να παρουσιάσει τον εαυτό της ως τη φυσική συνέχεια του πατέρα της, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο μέσο για να προβάλλει τη σύνδεσή της μαζί του.

Διαβάστε επίσης  Τα 5 πιο παράξενα ξενοδοχεία του κόσμου
τέχνη
Πηγή: ancientoriginsmagazine.com

Τα πορτρέτα της την παρουσιάζουν να στέκεται αγέρωχα, με βλέμμα αυστηρό και αποφασιστικό, στοιχεία που εντοπίζονται και στα πορτραίτα του πατέρα της, ενώ ο τρόπος που προβάλλεται τονίζει την εξουσία της ως απόλυτης μονάρχη και άξιας διαδόχου του Ερρίκου Η’.

Τα βαριά και επιβλητικά ρούχα της συχνά θυμίζουν τις επίσημες ενδυμασίες του Ερρίκου, με έντονα χρώματα και περίτεχνα κοσμήματα, όπως οι πέρλες που ήταν σύμβολο του πλούτου και της αριστοκρατίας. Η επιμονή στην έννοια της διαδοχής ήταν κρίσιμη, καθώς μέσα από αυτήν ενίσχυε τη νομιμοποίησή της σε μια εποχή όπου η γυναικεία ηγεσία δεν ήταν αυτονόητη, πόσο μάλλον για μία κόρη της οποίας η γνησιότητα της καταγωγής ήταν αμφιλεγόμενη. Για τον λόγο αυτό και επιστράτευε συχνά σύμβολα τα οποία ήταν συνυφασμένα με τον οίκο των Τυδώρ, όπως το ρόδο του οίκου της και το ξίφος του ίδιου του πατέρα της.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ο παραλληλισμός με την Παναγία

Ως γυναίκα μονάρχης, η Ελισάβετ είχε να αντιμετωπίσει όχι μόνο τη γενική δυσπιστία απέναντι στην ικανότητα των γυναικών να κυβερνούν, αλλά και τις επίμονες ερωτήσεις γύρω από την προσωπική της ζωή και την παραγωγή ενός διαδόχου – και συγκεκριμένα αρσενικού – για τον αγγλικό θρόνο. Η απόφασή της να παραμείνει ανύπαντρη και χωρίς παιδιά – η αυτοαποκαλούμενη «Παρθένος Βασίλισσα», ήταν μια επιλογή στρατηγικής σημασίας, καθώς ένας γάμος με κάποιον μονάρχη ή ευγενή θα μπορούσε να αποβεί καταστροφικός, αφού θα αποδυνάμωνε το δικαίωμα της στον θρόνο. Η Ελισάβετ λοιπόν θέλησε να ενισχύσει την βασιλική της ταυτότητα, προσθέτοντας σε αυτήν στοιχεία αγνότητας, ευσέβειας και «αγιότητας» που θυμίζουν τη φιγούρα της Παναγίας.

Διαβάστε επίσης  Πωγώνι: Τόπος μαγικός και ανόθευτος

Συγκεκριμένα, σε πολλά πορτρέτα η Ελισάβετ παρουσιάζεται περιβαλλόμενη από συμβολισμούς αγνότητας. Το λευκό δέρμα της και οι ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις στα ενδύματά της παραπέμπουν σε θρησκευτικές αναπαραστάσεις της Παναγίας. Αυτή η στρατηγική είχε σκοπό να την απομακρύνει από την «μέση γυναίκα», να της προσδώσει στοιχεία θεϊκής υπόστασης που θα απέκλιναν από την «γυναικεία αδύναμη φύση» της, όπως είχε μάλιστα ισχυριστεί η ίδια στον περίφημο λόγο της στα στρατεύματα του Tillbury. Μερικές φορές, απαθανατίζεται με ρούχα των οποίων ο λαιμός περικλείει το πρόσωπο της με τέτοιο τρόπο που παραπέμπει στο στεφάνι που αποδίδει η τέχνη γύρω από το πρόσωπο της Παναγίας, δίνοντας της σχεδόν ιερό χαρακτήρα.

Advertising

Μέσω αυτών των συμβόλων της εικονογραφίας της, η Ελισάβετ έγινε αντικείμενο λατρείας, ανυψωμένη πάνω από τη φύση των υπολοίπων ανθρώπων και μέσα από την τέχνη έγινε σύμβολο πίστης και αφοσίωσης.

Τα πορτραίτα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της βασιλείας της Ελισάβετ Α’ , καθώς και οι καλλιτεχνικές επιλογές τους δεν ήταν τυχαία. Από τα διακοσμητικά στοιχεία μέχρι τα επιλεγμένα χρώματα και τις εκφράσεις του προσώπου της, όλα υπηρετούσαν έναν σκοπό: να διαμορφώσουν τον απόλυτα ηγεμονικό χαρακτήρα της νέας βασίλισσας και να την απαθανατίσουν ως ένα σύμβολο κυριαρχίας, παρά ως άνθρωπο. Η τέχνη γύρω από την Ελισάβετ Α’ παραμένει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα παραδείγματα της χρήσης της τέχνης ως μέσου προπαγάνδας και πολιτικής χειραγώγησης. Οι εικόνες της δεν ήταν μόνο προσωπικές δηλώσεις αλλά συμβόλιζαν τη δύναμη, την αγνότητα, και την αφοσίωσή της στο έθνος. Η Ελισάβετ Α’ κατέκτησε την αιωνιότητα, δημιουργώντας ένα μύθο, ο οποίος υπήρξε το θεμέλιο – παραδεχομένως – για την άνθιση της Αγγλικής Αυτοκρατορίας.

Διαβάστε επίσης  Ζαν-Μισέλ Μπασκιά: Ένας πρωτοπόρος της σύγχρονης τέχνης

 

Πηγές

Ελισάβετ Α’ της Αγγλίας. el.wikipedia.org. Τελευταία πρόσβαση στις 15.11.2024
King, J. N. (1990). Queen Elizabeth I: Representations of the Virgin Queen. Renaissance Quarterly, 43. Ανακτήθηκε από jstor.com. Tελευταία πρόσβαση στις 15.11.2024
Roberts, J. A. (1996). Virgin Mother, Maiden Queen: Elizabeth I and the Cult of the Virgin Mary. The Review of English Studies47. Ανακτήθηκε από jstor.com. Τελευταία πρόσβαση στις 15.11.2024

 

Αποφοίτησα το 2023 από το τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και είμαι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του ΕΑΠ. Παρακολούθησα ένα εξάμηνο στο University of Amsterdam στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus. Εργάζομαι ως καθηγήτρια αγγλικών τα τελευταία 7 χρόνια.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

γειτονιές

Οι πιο γοητευτικές γειτονιές του Λονδίνου

Εξερευνώντας το Λονδίνο, θα ανακαλύψεις ότι κάθε μία από τις
Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Το Άργος όπως το γνωρίζουμε σήμερα, είναι μια όμορφη κωμόπολη