
Η έννοια του επαγγελματικού προσανατολισμού αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία τα τελευταία χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί πως η επαγγελματική πληροφόρηση οφείλει να είναι αντικειμενική, ακριβής και απαλλαγμένη από πολιτική ή άλλου είδους προπαγάνδα. Κάθε καμπάνια ενημέρωσης πρέπει να παρουσιάζει εξίσου τα θετικά και τα αρνητικά των επαγγελμάτων, τις ανάγκες που υπάρχουν στο συγκεκριμένο τομέα και τις προοπτικές εξέλιξης.
Σε ποιους απευθύνεται η επαγγελματική πληροφόρηση;
Η επαγγελματική πληροφόρηση στο σχολείο είναι εξίσου σημαντική για τους μαθητές, τους γονείς, αλλά και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι συχνά είναι αρνητικοί απέναντι σε νέα επαγγέλματα, επηρεάζοντας έτσι και τους μαθητές. Ως Επαγγελματικός Προσανατολισμός δεν νοείται μόνο η διαδικασία παρουσίασης πληροφοριών σχετικά με διάφορα επαγγέλματα, αλλά και η πραγματοποίηση συμβουλευτικών συνεντεύξεων, η διενέργεια ασκήσεων αυτογνωσίας κ.α.
Φορείς πληροφόρησης
Η πληροφόρηση μπορεί να παρέχεται στους μαθητές από διάφορους φορείς. Το έργο αυτό αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί, οι σύμβουλοι προσανατολισμού, οι σχολικοί ψυχολόγοι ή άλλοι ειδικοί επιμορφωμένοι σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Στις κατώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης, στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο, ο εκπαιδευτικός της τάξης αναλαμβάνει να μυήσει τους μαθητές στην επαγγελματική ζωή και στη χρησιμότητα των επαγγελμάτων. Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει μέσα στο πλαίσιο της διδασκαλίας των διάφορων μαθημάτων που αναπτύσσονται στο σχολείο. Στη μέση εκπαίδευση, οι ανάγκες για επαγγελματική πληροφόρηση είναι μεγαλύτερες, καθώς απαιτείται λεπτομερέστερη παρουσίαση των επαγγελμάτων. Για το λόγο αυτό, το έργο αυτό αναλαμβάνει ένας καθηγητής, ο οποίος έχει επιμορφωθεί σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και μπορεί με τις γνώσεις του να βοηθήσει τους μαθητές στη διαδικασία εξερεύνησης και επιλογής επαγγελμάτων. Ωστόσο, και οι υπόλοιποι καθηγητές αποτελούν σημαντική πηγή πληροφόρησης για τους μαθητές, γι’ αυτό ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Τέλος, στις τάξεις του λυκείου το έργο της πληροφόρησης συνδυάζεται με τη διοργάνωση ειδικών ημερίδων και άλλων ενημερωτικών εκδηλώσεων, όπου παρουσιάζονται από το σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού και άλλες ειδικές υπηρεσίες, που επισκέπτονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα σχολεία.
Σε ποια ηλικία πρέπει να ξεκινά η επαγγελματική πληροφόρηση;
Σύμφωνα με τις ψυχοπαιδαγωγικές αρχές του Προσανατολισμού, δεν υπάρχει κατάλληλη ηλικία για την ενημέρωση του ατόμου και την μύηση του στην επαγγελματική ζωή. Ωστόσο, πρέπει να ξεκινά από νωρίς, να συμβαδίζει με τις εξελίξεις στον επαγγελματικό τομέα και η έμφαση να δίνεται στην εφηβική και νεανική ηλικία, όπου πρέπει να παρθούν σημαντικές αποφάσεις για τη μετέπειτα ζωή του ατόμου. Έχει παρατηρηθεί πως τα παιδιά ήδη από το νηπιαγωγείο αρχίζουν να εξερευνούν τον κόσμο των επαγγελμάτων και να δείχνουν προτίμηση προς κάποιο επάγγελμα. Η προσπάθεια μύησης στον κόσμο της επαγγελματικής ζωής συνεχίζεται στο δημοτικό και κορυφώνεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γι’ αυτό και ονομάζεται “κύκλος προσανατολισμού”.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Κασσωτάκης, Μ. (2004). Η πληροφόρηση για τις σπουδές και τα επαγγέλματα και η μεθοδολογία της. Στο Μ. Κασσωτάκης (Επιμ.). Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός.