Η Ελλάδα, από την αρχαιότητα έως και σήμερα φημίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο για την πολιτισμική της κληρονομιά. Πολλά οικοδομήματα, όπως ο Παρθενώνας και η Ακρόπολη, κλέβουν το ενδιαφέρον. Παρόλα αυτά, υπάρχουν πολλά ακόμα τα οποία συνεισφέρουν στην πολιτισμική κληρονομιά της χώρας.
Η χώρα μας, όμως, για μια ακόμα φορά θα παρατηρήσουμε, ότι έχει γίνει θύμα. Καθώς η πολιτισμική ληστεία που υπέστη από την αρχαιότητα μέχρι και πριν μερικά χρόνια, της στοίχισε πολύ! Τελικά μήπως μας χρωστάνε;
Από την αρχαιότητα η κλοπή καλά κρατά
Για αρχή, από την αρχαιότητα οι Πέρσες με τον Ξέρξη, οι οποίοι όταν κέρδισαν την μάχη με την Σπάρτη, λεηλάτησαν τα πάντα στο πέρασμά τους και πήραν στην κατοχή τους ότι μπορούσαν με βάση πάντα το πολιτισμικό στοιχείο. Στα νεότερα χρόνια, αυτά της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Κατά την περίοδο αυτή, ο ύπουλος Έλγιν, μετά από συμφωνία με τους Οθωμανούς, κινήθηκε γρήγορα και εξαφάνισε τα γλυπτά του Παρθενώνα, επί της ουσίας τα λήστεψε τα οποία τόσα χρόνια που ΄΄δουλεύουν΄΄ στο Βρετανικό Μουσείο, έχουν κάνει απόσβεση εις διπλούν το χρέος της χώρας μας.
Εν συνεχεία, οι Γάλλοι οι οποίο στον πρώτο όροφο του Λούβρου, έχουν την Αφροδίτη της Μήλου και την Νίκη της Σαμοθράκης. Αλλά δύο αγάλματα τα οποία συνεισφέρουν στο οικονομικό κέρδος του Μουσείο του Λούβρου. Παράλληλα όμως, είναι εκτός του σπιτιού τους, που φυσικά είναι η Ελλάδα.
Τα δανεικά και αγύριστα των ξένων…
Τόσα χρόνια μιλάμε για τα “δανεικά”, χρήματα τα οποία δίνανε στην Ελλάδα από τις αρχές της ίδρυσης της. Όπου η Αγγλία, η Γαλλία, αλλά και η Ρωσία μπαίνοντας ως εγγυήτριες δυνάμεις, “έσπρωξαν” το νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος. Έπειτα, μιλούν για τα μνημόνια και τα άλλα “δανεικά”.
Ναι, μπορεί η χώρα μας να μην κατάφερε να πληρώσει στο έπακρο μέχρι και σήμερα τα δάνεια αυτά με αποτέλεσμα να έχει ακόμα χρέος έναντι των χωρών της Ευρώπης. Αλλά ποτέ και κανείς δεν μίλησε για τις πολιτισμικές ληστείες που υπέστη η χώρα μας, διαχρονικά. Για όλα αυτά τα ελληνικά στοιχεία τα οποία βλέπουμε στο επίκεντρο των ξένων μουσείων εδώ και τόσα χρόνια, έχουμε εξοφλήσει ένα μεγάλο χρέος. Ποτέ κανείς δεν έκανε λόγο για την επιστροφή τους, αν εξαιρέσουμε την περίοδο όπου στο τιμόνι του υπουργείου πολιτισμού ήταν η Μελίνα Μερκούρη, η οποία ήταν μια δυναμική υπουργός και διεκδικούσε τα κεκτημένα μας, κυρίως τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς βέβαια κάποιο αποτέλεσμα.
Προοπτικές επιστροφής στην Ελλάδα
Τον τελευταίο ένα μήνα, έχουνε γίνει βήματα προόδου, μικρά αλλά σημαντικά. Πρώτη η Ιταλία, έδειξε τον δρόμο στις άλλες χώρες, καθώς επιστρέφει κομμάτι από τη ζωοφόρο του Παρθενώνα.
Αν και δίνεται ως “δάνειο” για οκτώ χρόνια, υπάρχουν προοπτικές για μόνιμη παραμονή. Έπειτα στην Αγγλία υπάρχει μια κινητικότητα σχετικά με το θέμα των γλυπτών του Παρθενώνα. Σύμφωνα και με τα τελευταία νέα, έπειτα από δημοψήφισμα οι Άγγλοι είναι υπέρ της επιστροφής τους στην Ελλάδα. Επιπλέον υπάρχει και αρκετή κινητικότητα εδώ στην Ελλάδα, αναφορικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Όχι τόσο από την πολιτεία, αλλά μεμονωμένα από σχολικές μονάδες.
Πιο συγκεκριμένα, το γενικό λύκειο Νευροκοπίου, με δική του πρωτοβουλία ξεκίνησε μια δράση για συλλογή υπογραφών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Μια εξαιρετική κίνηση, η οποία με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, έχει ανταπόκριση, όχι όμως στα προσδοκώμενα επίπεδα.
Γενικότερα, πρέπει να καταλάβουμε ότι η χώρα μας, έχει ως βασικό στοιχείο τον πολιτισμό της. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει να διεκδικήσουμε τα κεκτημένα μας και να ακολουθήσουμε τον δρόμο που χάραξε η Μελίνα Μερκούρη.
Εύκολα λοιπόν συνάγεται το συμπέρασμα ότι εάν η χώρα μας διεκδικήσει αυτά που της ανήκουν όλα θα είναι πολύ καλύτερα, όχι μόνο με βάση το οικονομικό κέρδος, αλλά κυρίως με την πολιτισμική “νίκη”.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Χάρης Τ (20220) Πληροφορίες για τα Γλυπτά του Παρθενώνα Ανακτήθηκαν από https://m.naftemporiki.gr/story/1829397/the-guardian-ta-glupta-tou-parthenona-anikoun-stin-ellada (2|4|2022)
Χάρης Τ (20220) Πληροφορίες για τη δράση του ΓΕΛ Νευροκοπίου Ανακτήθηκαν από https://rizopoulog.sites.sch.gr/ τελευταία πρόσβαση (2|4|2022)