Ο Igor Dobrowolski είναι ένας Πολωνός καλλιτέχνης, γεννημένος στην πόλη Jelenia Gora, το 1987. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει το 2004 και κατάφερε να κερδίσει αρκετά βλέμματα με την καινοτόμο τεχνοτροπία του, μέσα από την οποία ανέδειξε θέματα κοινωνικής και πολιτικής φύσης. Ο πόλεμος, η κατάθλιψη, τα προβλήματα των φτωχών και των αστέγων, ο εθισμός, ο ναρκισσισμός, ο καταναλωτισμός, η τεχνολογία και το περιβάλλον αποτελούν μέρη του εύρους της θεματολογίας του, υπό το πρίσμα της ακτιβιστικής του διάθεσης. Επειδή, όχι μόνο ως street artist, αλλά και ως ακτιβιστής, έχει ως μέλημα την εν συναίσθηση και των προβληματισμό όλο και περισσοτέρων ανθρώπων, ως τόπο μετάδοσης της καλλιτεχνικής του πληροφορίας. Πέρα από αίθουσες γκαλερί, περιλαμβάνει δρόμους της Πολωνίας, του Βερολίνου, της Πράγας, του Λονδίνου και της Βαρσοβίας, καθώς τα μηνύματα της τέχνης του δεν αφορούν μόνο επισκέπτες τέτοιων αιθουσών, αλλά όλους τους ανθρώπους. Βάσει της παραπάνω διάθεσης, απορρίπτει το δόγμα «η τέχνη για την τέχνη» και μέσα από ένα σύνολο υλικών που περιλαμβάνει καμβάδες, ξύλο κόντρα πλακέ, ξυλάνθρακα, πολυουρεθάνη, λαδομπογιές, μελάνη, ιλουστρασιον χαρτί και μέσων μετάδοσης, όπως γκαλερί, δρόμοι, βίντεο στο ιντερνετ, δεν δημιουργεί τέχνη προς ευχαρίστηση, αλλά προς προβληματισμό και επαναπροσδιορισμό.
Έργα και εκστρατείες του Igor Dobrowolski
Με μεγάλα και τραγικά συμβάντα να ωθούν την καλλιτεχνική του δημιουργία ο Igor Dobrowolski, δημιουργεί, συγκεκριμένα, δύο εκστρατείες: την «Consume» και το «Christmas in Yemen», με σκοπό να αναδείξει τις συνέπειες του άμετρου καταναλωτισμού της Δύσης σε βάρος αναπτυσσομένων χωρών, όπως το Μπαγκλαντές και τις σκληρές εικόνες που δημιουργεί ο πόλεμος, αντίστοιχα.
Με την εκστρατεία «Consume», ο καλλιτέχνης με φωτογραφίες από την καθημερινότητα των εργατών στα εργοστάσια της γρήγορης μόδας, δείχνει τις συνθήκες εργασίας σε αυτά. Μεταξύ των εργατών, περιλαμβάνονται και μικρά παιδιά, όπου όλοι μαζί δουλεύουν σε σκληρά καθεστώτα εργασίας, τα οποία λαμβάνουν χώρα σε επισφαλείς εγκαταστάσεις. Με αφορμή το τραγικό συμβάν της κατάρρευσης του εργοστασίου Rana Plaza στο Μπακλατεζ, το 2013, ο Igor Dobrowolski επεξεργάζεται φωτογραφίες θυμάτων ως διαφημίσεις για επώνυμες μάρκες ρούχων, ακολουθούμενες από την ειρωνική λεζάντα «Μην ανησυχείτε, καταναλώνετε». Ορμώμενος, τόσο από τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, αλλά και τις καταστροφικές οικολογικές συνέπειες που φέρουν οι χημικές επεξεργασίες των υφασμάτων, δημιουργεί μερικά από τα παρακάτω έργα:
Στην εκστρατεία του «Christmas in Yemen», φέρνει σε αντιδιαστολή την χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα της Δύσης με αυτής των επιζώντων από τον πόλεμο της Υεμένης. Την σειρά αυτή αποτελούν, επίσης, φωτογραφίες, οι οποίες προέρχονται από ημιτελείς εικόνες καταστροφής και πόνου στους δρόμους της Υεμένης, οι οποίες συμπληρώνονται από φωτογραφίες γιορτινής ατμόσφαιρας δυτικών χωρών. Με αυτόν τον τρόπο ο Πολωνός street artist, πληροφορεί τους ανθρώπους, των αναπτυγμένων και –σχεδόν- διαβρωμένων από τον άμετρο καταναλωτισμό χωρών, τι συμβαίνει σε χώρες, οι οποίες από βαθύτερα αίτια, επηρεάζονται από τον τρόπο ζωής που επικρατεί σήμερα.
Άλλα έργα:
Φωτογραφίες
Δημιουργώντας μια σειρά από συλλογές ασπρόμαυρων φωτογραφιών, ο Igor Dobrowolski, παρουσιάζει τις καθημερινές σκηνές ζωής ανθρώπων, οι οποίοι εξ’αιτίας της φτώχειας, των εθισμών, των λάθος επιλογών ή της έλλειψης αγάπης, γίνονται φορείς άσχημων συναισθημάτων με συνέπεια μια δυσβάσταχτη και δυσλειτουργική καθημερινότητα.
Μηνύματα καλλιτέχνη μέσω Video
Η καλλιτεχνική δράση του, επιπλέον, εντοπίζεται σε video, τα οποία μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα του https://www.igordobrowolski.com ή στο Youtube https://www.youtube.com/channel/UCGgBGaSwX-zVk1uDRymZxoQ . Πρόκειται για μια σειρά video, στα οποία πραγματεύεται τη σχέση ανθρώπου και τεχνητής νοημοσύνης, αναδεικνύοντας τη συγχώνευση και τη συσσώρευση των ανθρωπίνων ικανοτήτων πάνω στην τέχνη. Η αλόγιστη και άπληστη χρήση της τεχνολογίας λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη καλλιτεχνικών ικανοτήτων. Προκειμένου ένα έργο τέχνης να είναι όσο το δυνατόν πιο τέλειο και πιο γρήγορα παραγόμενο, ο άνθρωπος προβαίνει στην κατάχρησή της τεχνολογίας, ξεχνώντας ότι το τέλειο δεν είναι και πάντα ανθρώπινο («Human Failure»).
Σε επόμενο video, κάνει λόγο για την απληστία και την επιθετική τακτική μεγάλων εμπορικών σημάτων με σκοπό το κέρδος εις βάρος ακόμα και της υγείας των ανθρώπων(«Ronald McDonald»). Αναρωτιέται πώς άνθρωποι κάνουν απάνθρωπα πράγματα προκειμένου να αυξήσουν το κέρδος, παρουσιάζοντας στο παρακάτω βίντεο την ακτιβιστή – καλλιτεχνική του δράση:
Έργα ζωγραφικής
Με μία σειρά από έργα τέχνης σε καμβά –κυρίως-, παρουσιάζει συναισθήματα έντονου προβληματισμού, δημιουργώντας πολλές φορές ακόμα και αμηχανία. Όπως έχει ειπωθεί και στην αρχή, ο Igor Dobrowolski, δεν δημιουργεί τέχνη για ευχαρίστηση, αλλά για έντονο προβληματισμό και σκέψη. Με τους πίνακες της συλλογής «Human Garbage», φέρνει σε επαφή τους θεατές με εικόνες που αντιπροσωπεύουν δύσκολα συναισθήματα φόβου, πόνου, βίας, εσωτερικής αναζήτησης, ή προβληματισμών σχετικά με κοινωνικά θέματα όπως οι άστεγοι ή οι τρομοκρατικές επιθέσεις.
Πινακίδες
«How much we lose because we close our eyes», πρόκειται για μια σειρά από πινακίδες- αφισοκολλήσεις (όπως και οι εκστρατείες «Consume» και «Christmas in Yemen»), στην οποία ο καλλιτέχνης δείχνει πώς τυχαίες συμπτώσεις, όπως ο χρόνος ή ο τόπος γέννησης του καθενός, μπορεί να επηρεάζει την προσωπική του ζωή, αλλά μπορεί όμως να επηρεάζει και ολόκληρη την ανθρωπότητα. Το αναντίρρητο γεγονός, ότι δεν έχουμε όλοι τις ίδιες ευκαιρίες, εξιστορείται μέσα από τις εν λόγω πινακίδες- αφίσες. Αν ο Αϊνστάιν είχε γεννηθεί στη Υεμένη πόσο εξελιγμένη θα ήταν σήμερα η επιστήμη της Φυσικής; Αλλά και το αντίθετο, αν ένα άνθρωπος, ο οποίος ζει σε μια χώρα σαν την Υεμένη και είναι πολύ πιο έξυπνος από τον Elon Musk, αν ζούσε κάπου στην Ευρώπη, πόσο πιο μπροστά θα ήταν οι συμπαντικές εξερευνήσεις ή η τεχνολογία; Μέσα από αυτά τα έργα του ο Igor Dobrowolski αναρωτιέται «How many people with a huge potential, talent, and vision must die before we start to care?».
Προσωπική εκτίμηση αντί επιλόγου
Σίγουρα πρόκειται για έναν καλλιτέχνη της εποχής του, ανήσυχο και σχεδόν καινοτόμο, με σκοπό, μέσα από τα πάσης φύσεως καλλιτεχνικά δημιουργήματά του, να αναδείξει τα κακώς κείμενα που λαμβάνουν χώρα τώρα. Θίγει ζητήματα, που πολλές φορές εξ’αιτίας της καθημερινότητας τα ξεχνάμε και μέσα από την τέχνη του μας τα υπενθυμίζει, δημιουργώντας μας ταυτόχρονα και προβληματισμούς. Επικοινωνεί τις ιδέες του με έργα καυστικά και έντονα χρησιμοποιώντας σύγχρονα μέσα και σύγχρονους τρόπους ανάδειξης. Νομίζω ότι συμβάλει στην εξέλιξη της τέχνης, περισσότερο, με τον τρόπο που αποδίδει τις ιδέες του και τα μέσα που χρησιμοποιεί. Ως απόδοση των εικόνων, δεν συγκαταλέγεται στους αγαπημένους μου, ωστόσο πάντα θα του ρίχνω μια ματιά.