Σίγουρα για πολύ καιρό, οι αγορές προϊόντων από luxury brands ήταν απόλυτα συνδεδεμένες με το κύρος. H αγορά ενός πολυτελούς προϊόντος σχετιζόταν έντονα με την προσωπική ολοκλήρωση του ατόμου και την κοινωνική αποδοχή. Μάλιστα, προηγήθηκαν περίοδοι, όπου ο μαξιμαλισμός και η επίδειξη πλούτου ήταν στα φόρτε τους. Όλοι ήθελαν να έχουν στην κατοχή τους ακριβά ρούχα και αξεσουάρ από τα πιο γνωστά luxury brands.
Σήμερα, η στάση αυτή των καταναλωτών, φαίνεται να έχει αλλάξει κατά πολύ από τα προηγούμενα χρόνια. Οι περισσότεροι καταναλωτές πλέον πραγματοποιούν τις αγορές τους, κυρίως με γνώμονα την πρακτικότητα αλλά και το οικονομικό συμφέρον. Αυτό μάλιστα φαίνεται και από τις τελευταίες μετρήσεις που αφορούν τον μέλλον των luxury brands. Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με το In , η αγορά πολυτελείας θα ανέβει μόνο κατά 60%-70% για το 2023, ποσοστό αρκετά μικρότερο από το 95% του 2022.
Πάμε να δούμε τους παράγοντες που επηρέασαν τελικά την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.
Επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης
Και σίγουρα μόλις διάβασες τον τίτλο του άρθρου, το μυαλό πήγε κατευθείαν εδώ. Το υψηλό κόστος διαβίωσης σε συνδυασμό με την μείωση των μισθών, έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή των μέχρι τώρα συνήθειών των καταναλωτών. Πλέον, προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές απαιτήσεις , έχουν περιορίσει κατά πολύ τα έξοδα τους, αποφεύγοντας σε μεγάλο βαθμό τις πολυτελείς αγορές.
Μειώνουν τις αγορές τους οι “Φιλόδοξοι Αγοραστές”
Τώρα ίσως να αναρωτιέσαι τι είναι πάλι αυτό ; Μην ανησυχείς για αυτό είμαι εγώ εδώ για να σου εξηγήσω. Οι φιλόδοξοι αγοραστές είναι όλοι όσοι, δεν είναι πλούσιοι αλλά μπορούν περιστασιακά να διαθέσουν ένα μεγάλο ποσό σε πολυτελείς αγορές. Μάλιστα, σύμφωνα με το “The Total Businesses”, η καταναλωτική αυτή μερίδα αποτελεί το 40% που στηρίζει τις πολυτελείς αγορές παγκοσμίως. Δυστυχώς όμως για τα luxury brands, οι aspirational customers, λόγω των συνεχών αυξανόμενων τιμών έχουν μειώσει κατά πολύ τις δαπάνες τους.
Αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών
Από την πανδημία και μετά παρατηρείται μεγάλη αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών. Από τον μαξιμαλισμό και την μανιώδη επίδειξη πλούτου οδεύουμε προς μια καταναλωτική λιτότητα. Η συγκεκριμένη συμπεριφορά προέρχεται, όχι μόνο από τις οικονομικές δυσκολίες αλλά και από την μεγάλη οικολογική ανησυχία που επικρατεί τα τελευταία χρόνια. Η στάση αυτή έχει ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές να προτιμούν αγοράζουν λίγα κομμάτια, τα οποία συνδυάζονται εύκολα μεταξύ τους αλλά και μπορούν να φορεθούν ανεξαρτήτως κάθε εποχής. Για το λόγο αυτό, η προσοχή πλέον έχει στραφεί σε fashion brands, που λειτουργούν με απόλυτο σεβασμό απέναντι στο περιβάλλον.