Ράνια Καπελιάρη: «Θα επιθυμούσα να πάρει ζωή ξανά η δημιουργική Ελλάδα»

     Η Ράνια Καπελιάρη, μαζί μας στο MAXMAG. Είναι δύσκολο να παρουσιάσει κανείς το έργο της σε μερικές σελίδες. Εικαστικός, συγγραφέας, ακούραστη και υπερδραστήρια, μία γυναίκα που προάγει τον πολιτισμό και έχει μας εντυπωσιάζει με τις δημιουργίες της.

Επιμέλεια συνέντευξης: Δήμητρα Αναστασοπούλου Ζαχαράκη

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η Ράνια Καπελιάρη είναι εικαστικός και συγγραφέας.

Έχει σπουδάσει στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού ζωγραφική και ψηφιδωτό.

Έκανε το μεταπτυχιακό της στις τεχνικές φωτομεταφοράς στη χαρακτική στο ίδιο Πανεπιστήμιο με υποτροφία του Ι.Κ.Υ, Παιδαγωγικά της Τέχνης στο Παν/μιο PARIS 8, καθώς και στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών του Παρισιού.

Με υποτροφία της Αιγυπτιακής Κυβέρνησης μελέτησε για έναν χρόνο το θέμα της Μνημειακής Τέχνης στην Μεσόγειο στην Αρχαιολογική Σχολή του Καϊρου.

Advertising

Έχει παρουσιάσει την εικαστική της δουλειά σε πολλές χώρες σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις.(Γαλλία, Ιταλία, Μόσχα, Γερμανία, Καναδά, Νέα Υόρκη, Σουηδία, Ιράν Αργεντινή, Πολωνία.)

Έχει ιδρύσει την Εταιρεία Μελέτης και προστασίας των παραδοσιακών Τεχνών OCEANUS ART για την προώθηση παλαιών τεχνικών όπως το ψηφιδωτό και το φρέσκο.

Ασχολείται με την διδασκαλία της τέχνης και έχει γράψει διάφορα σχετικά δοκίμια. Βιβλία της σχετικά με την τέχνη: «Για το ψηφιδωτό» εκδ. ΕΟΜΜΕΧ, «Λεπτές αποχρώσεις από πέτρα» εκδ. Ιων, «Το σχέδιο και οι τεχνικές του 1,2» εκδ. Εργάνη. «Μάσκες και άλλα δαιμονικά πνεύματα», «τεχνικές της ζωγραφικής του 20ου αιώνα», «ιστορία των κόμικς» .εκδόσεις ΟCEANUS ART. «Η ελεγεία της περιπλάνησης» εκδ. Αντήνωρ. «μη λερώνεις το μπλε του έρωτα» εκδ. IMAGE (λεύκωμα ποίησης-χαρακτικής).

-Κυρία Καπελιάρη, ευχαριστούμε θερμά για την συνέντευξη. Διαβάζοντας το βιογραφικό σας είναι τόσες πολλές οι εικόνες που δημιουργούνται και μεγάλο το έργο σας. Μιλήστε μας λίγο για εσάς.

Advertising

-Αρχικά σας ευχαριστώ που ασχοληθήκατε με το MEMORIAL και γενικά με το έργο μου. Είμαι της γενιάς που ξεκίνησε την δράση της μετά την Χούντα.Με επιρροές έντονες από πολιτικές και κοινωνικές αναταράξεις, τον Μάη του 68, το Παρίσι και τον απόηχο των Ειρηνιστικών Κινημάτων.. Σε βαθμό που παράλληλα με την Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι σπούδασα και Πολιτικές Επιστήμες. Αυτό ήταν το πνεύμα της εποχής. Φυσικά στις σχολές είμαστε βυθισμένοι στην τέχνη και στην έρευνα, εγώ συνδύασα τις φωτογραφικές τεχνικές με την ζωγραφική, κάτι που ερευνούσε ο Γουώρχωλ, ο Ραουσεμπεργκ, ο Κεσσανλής.Ταυτόχρονα έγραφα πολύ, δοκίμια, ποίηση, μέχρι αστυνομικά. (Αυτά τα φυλάω για μένα προς το παρόν.)

Ένα μέρος του έργου μου θεωρώ πως είναι η Διδακτική της Τέχνης.

Σπούδασα σχετικά στο Paris 8, και έμεινα λίγο σαν βοηθός στο εργαστήριο Μεταξοτυπίας, στην Beaux Arts στο Παρίσι. Συνέχισα στην Ελλάδα, στην Σχολή Συντήρησης του ΤΕΙ Αθήνας και σε ιδιωτικές σχολές. Συνεχίζω να εκθέτω σε γκαλερί και ιδιαίτερους χώρους.

Ράνια Καπελιάρη

Advertising

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

-Πολύ πρόσφατα είχατε την επιμέλεια της έκθεσης “Memorial”, στο πολεμικό μουσείο Αθηνών, σχετικά με την Εθνική Παλιγγενεσία. Με ποια έργα συμμετείχατε; Υπήρχαν έργα που σας εντυπωσίασαν από άλλους καλλιτέχνες;

Τα τελευταία 10 χρόνια, ιδίως μετά το Μνημόνιο, είδαμε τον κίνδυνο της κατάθλιψης και της ύφεσης στα πολιτιστικά να πλησιάζει…Επιδόθηκα λοιπόν στην δημιουργία θεματικών εκθέσεων με την συνύπαρξη νέων και γηραιότερων καλλιτεχνών. Ψάχναμε εναλλακτικούς χώρους, ψάχναμε θέματα σύγχρονα, κανένας δεν πλήρωνε, κανένας δεν πληρωνόταν. Έτσι έγιναν εκθέσεις στο ΤΑF, στην Οικία Κατακουζηνού,στον Εθνικό Κήπο, στα βυζαντινά τείχη του Ηρακλείου κλπ. Η τελευταία ήταν αυτή για τους Φιλέλληνες. Ένα χρέος,έτσι το είδα,μας ενδιέφερε ο χώρος, σαν ένα «Τοπόσημο» της πόλης. Ελπίζω να ξυπνήσαμε το ενδιαφέρον τόσο του κοινού όσο και των καλλιτεχνών για αυτό το εθνικό ζήτημα. Εγώ ασχολήθηκα με τον Φαβιέρο, που έχω γνωρίσει στο «Μικρό Παρίσι», την γειτονιά του κέντρου, κοντά στο Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου οι δρόμοι είναι αφιερωμένοι σε Γάλλους φιλέλληνες. Όλοι οι καλλιτέχνες ασχολήθηκαν και μελέτησαν το φιλελληνικό κίνημα. Δεν ξεχωρίζω κανένα, οι νέοι είναι πιο συγκινητικοί. Τους άρεσε που καταπιάστηκαν με την ελληνική ιστορία.

Διαβάστε επίσης  Δημήτρης Πανέλης: "Προσπαθώ να γίνω ο καθρέφτης των θεατών μου"

Advertising

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

-Πόσο εύκολο είναι να είναι κανείς καλλιτέχνης στην Ελλάδα;

-Δεν είναι εύκολο καθόλου, πρέπει να επιχορηγείς συνεχώς τις εκθέσεις σου, το Επιμελητήριο δεν ασχολείται καθόλου για να ευκολύνει την θέση των νέων,.τα απαραίτητα λείπουν. Καλύτερα ζουν όσοι δουλεύουν στα καλλιτεχνικά μαθήματα, καθώς τα τελευταία χρόνια συλλέκτες και αγορά χάσανε την δύναμη τους. Προσπαθούμε όλοι να περιορίσουμε  τα έξοδα, όπως όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, αλλά με έσοδα αβέβαια. Ούτε κουβέντα για εκθέσεις στο εξωτερικό όπως στα χρόνια που πέρασαν..

-Έχετε παρουσιάσει τα έργα σας σε εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Ξεχωρίζετε κάποια; Υπήρχε κάποια μοναδική εμπειρία που θέλετε να μοιραστείτε;

Advertising

Στο εξωτερικό πάντα συναντούσα θερμή υποστήριξη. Μας έβλεπαν σαν απόγονους μεγάλης σχεδιαστικής σχολής και κλασικής μόρφωσης. Εκεί όμως, υπάρχουν πραγματικοί επαγγελματίες, στις Βρυξέλλες μια γκαλερί που με κάλεσε, μου έστειλε ένα συμβόλαιο με πέντε σελίδες υποχρεώσεις δικές της. Στο Ισραήλ μου προσέφεραν δωρεάν στέγη και εργαστήριο για μήνες μέχρι να ετοιμάσω την έκθεσή μου στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Θυμάμαι πολλές ευχάριστες στιγμές στο Μονακό,στην Πολωνία,ακόμα και στην Νικαράγουα.

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

-Η Εταιρεία Μελέτης προστασίας των παραδοσιακών Τεχνών OCEANUS ART, την οποία έχετε ιδρύσει, προωθεί παλαιές τεχνικές όπως το ψηφιδωτό και το φρέσκο. Πείτε μας μερικά πράγματα γι’ αυτήν.

Advertising

Αυτό που μπορώ να πω είναι πως μετά από πολύχρονη παραμονή στο εξωτερικό όπου άρχισα τη καριέρα μου, επιτακτική  ήταν η ανάγκη να γυρίσω στην Ελλάδα και να αναζητήσω τις ρίζες της ελληνικής παράδοσης  στην δημιουργία, όχι μόνο του Δυτικού πολιτισμού, αλλά και τις σχέσεις με «πολιτισμούς πέραν του Ωραίου» όπως ονόμασα τους πολιτισμούς γύρω από την Μεσόγειο, την Αφρική κλπ. Γι’ αυτό βρέθηκα στην Αίγυπτο και μελέτησα αρχαιολογικά μονοπάτια μέχρι το Σουδαν, στα πλαίσια της Μνημειακής Τέχνης επηρεασμένη από τους Μινωίτες. Η εταιρεία OCEANUS ART ασχολήθηκε με αυτές τις κοινές καταβολές των πολιτισμών της Μεσογείου.

-Είχατε παλιότερα συνεργαστεί με την κυρία Κική Δημουλά, ντύνοντας με ζωγραφιές την ποιητική συλλογή

Δημόσιος Καιρός”, στο μέγαρο μουσικής. Σε τι μονοπάτια σας οδήγησε η ποίηση της;

Με την Κική Δημουλά μας συνέδεσε η ποίηση. Κάναμε μια παράλληλη πορεία που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής, ένας συνδυασμός ποίησης και ζωγραφικής που επανέλαβα το 2018 με αφορμή την Αθήνα, πρωτεύουσα του βιβλίου .Μετά αγαπιόμαστε παρά πολύ, μιλάγαμε πολύ, ακόμα και σήμερα μιλάμε με την αγαπημένη κόρη της Έλση για την μητέρα της, μεγάλη προσωπικότητα, έχασε το Νόμπελ λόγω σκοπιμοτήτων..

Διαβάστε επίσης  Αφροδίτη Βακάλη:"Χαρακιές πάνω στον Χρόνο"
Advertising

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

-Μία από τις πολλές εκθέσεις σας είχε τίτλο “Αθήνα, η ελεγεία της περιπλάνησης”. Τι αγαπάτε περισσότερο στην Αθήνα; Υπάρχουν αγαπημένες, κρυμμένες ιστορικές διαδρομές;

Δεν μπορώ να αποφύγω τον διδακτικό χαρακτήρα μιας έκθεσης, γι’ αυτό συνοδεύω τα έργα μου με ιστορικά στοιχεία, οδηγώντας τον θεατή να κάνει ένα ταξίδι στον χρόνο, ανακαλύπτοντας ποσό σημερινοί είναι οι μύθοι του παρελθόντος. Αυτό ακριβώς εξυπηρέτησε η έκθεση μου για την Αθήνα. Να αναδείξει τους ενεργειακούς τόπους αυτής της πόλης που διατηρούν την ζωογόνα ροή τους μέσα στους αιώνες. Γωνιές που έχει καλύψει ο χρόνος, όπως κρυφά ιερά μέσα σε εκκλησάκια, δρόμοι που δημιουργήθηκαν πριν χιλιάδες χρόνια,ρυάκια αρχαία που συνδέονται με υπέροχα παραμύθια. Αγαπάει κανείς περισσότερο αυτήν την πόλη, δεν είναι καθόλου σαν τις άλλες, αυτό περιέγραψα στην «ΕΛΕΓΕΙΑ  ΤΗΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗΣ»..

Advertising

-Γράφετε, ζωγραφίζετε και δημιουργείτε ταυτόχρονα ή αφιερώνετε ξεχωριστό χρόνο στην συγγραφή και τις εικαστικές ενασχολήσεις, ανάλογα με την διάθεση σας;

Τα θέματα μου είναι γύρω από την έννοια της φθοράς και της ομορφιάς της ανθρώπινης ψυχής,έτσι όπως την φαντάστηκαν οι αρχαίοι  Έλληνες φιλόσοφοι, αλλά συχνά το έργο μου είναι ένα «παλίμψηστο» μια εικόνα φθαρμένη της  σύγχρονης κοινωνίας μας.

-Με τι ασχολείστε αυτή την περίοδο; Τι να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον;

Σε έναν χρόνο ελπίζω να ετοιμάσω μια μεγάλη έκθεση με θέμα «η θάλασσα των Πολιτισμών», που θα παρουσιαστεί στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου, στο Ηράκλειο.

Advertising

Πηγή Εικόνας: Προσωπικό αρχείο κα. Ράνια Καπελιάρη

-Πόσο σας επηρέασε ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνιδα η επικαιρότητα με την πανδημία και τα διάφορα άσχημα γεγονότα;

-Ομολογώ πως η Πανδημία προκάλεσε την απώλεια αγαπημένων και φίλων, ήταν μια δοκιμασία, για εμένα μου επέτρεψε να βρω χρόνο να συγκροτήσω τις σκέψεις και τις σημειώσεις μου, ζωγράφισα πολύ και δεν ένιωσα καθόλου εγκλωβισμένη, αυτό είναι κοινό χαρακτηριστικό για τους εικαστικούς που είναι ευτυχισμένοι μονήρεις οργανισμοί. Δημιούργησε όμως, πολλά προβλήματα στην λειτουργία των εκθέσεων, πχ την έκθεση στο Πολεμικό έπρεπε να την συνδέσουμε με τις εκθέσεις για το 1821, αργήσαμε έναν χρόνο..

Advertising

-Υπάρχει κάποια ερώτηση που δεν τέθηκε και θα επιθυμούσατε να απαντήσετε;

Θα επιθυμούσα να πάρει ζωή ξανά η δημιουργική Ελλάδα, τα νέα παιδιά να βρουν έδαφος και υποστήριξη, να μπορέσουμε πάλι να βγάλουμε τον Πολιτισμό μας στο Εξωτερικό. η τελευταία μου φορά ήταν στο Grand Palais στους Independents πριν 4 χρόνια…

-Κυριά Καπελιάρη, σας ευχαριστώ θερμά για την όμορφη συζήτηση μας!

Σας ευχαριστώ πολύ που γίνατε αφορμή να ξαναθυμηθώ την διαδρομή μου,εύχομαι πάντα καλές και ενδιαφέρουσες εκθέσεις για το μέλλον..

Advertising

Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Ράνια Καπελιάρη για τις υπέροχες φωτογραφίες από το προσωπικό της αρχείο.

Βρείτε την στο facebook

Επιλογές από τις σημαντικότερες ατομικές εκθέσεις

1983.Club Méditerranée. Gallérie TRIGANO. Παρίσι.

Advertising

1984.Γκαλερί ΕΠΟΧΕΣ. Κηφισιά.

1986.Γκαλερι “F”. Αθήνα

1987.Γκαλερί ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ. Πειραιάς.

Διαβάστε επίσης  10 + 1 ερωτικές στιγμές στο έργο του Λόρκα

1987.Μπαρ ΤΡΑΜ. Αθήνα.

Advertising

1990.Γκαλερί ΑΔΥΤΟΝ. Αθήνα.

1991.Γκαλερί ΔΕΣΜΟΣ. Αθήνα.

  1. Εθνική Τράπεζα. Παρίσι.

1994.Γκαλερί του Νότου. Πειραιάς.

Advertising

1995.VENETO.Χώρος Τέχνης. Ηράκλειο Κρήτης.

1996.Δημοτική Πινακοθήκη. Μύκονος.

1997 και 2003. Γκαλερί IMAGE . Αθήνα.

  1. Γκαλερί ΑΝΝΥ ΜΠΑΛΤΑ. Θεσσαλονίκη.

    Advertising

2001.Γκαλερί ΕΡΣΗ. Αθήνα.

2006 και 2008.Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

2009.Θέατρο Κολλεγίου Αθηνών-Κολλεγίου Ψυχικού. Αθήνα.

  1. Πινακοθήκη Δήμου Πειραιά

    Advertising

2015.«Αφιέρωμα στην Κική Δημουλά», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

  1. Γκαλερί Έρση

ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΑΠΟ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1981.GRAND PALAIS. “Arts appliqués”. Παρίσι.

Advertising

  1. «Νέοι Δημιουργοί» .Τουλούζη.

1982.GALLERIE PEINTURE FRAICHE. Παρίσι.

1985.» Έλληνες καλλιτέχνες στη Γαλλία.1960-1980» Πινακοθήκη Ρόδου.

  1. «Μεσογειακή συνάντηση νέων» Μασσαλία.

    Advertising

1985.Καλλιδρόμιο street art. Αθήνα.

  1. «Βουλγαρία-Ελλάδα». Σόφια.

  2. Πανελλήνια Έκθεση. Πειραιάς.

  3. «Ελληνική χαρακτική». Βαρσοβία.

    Advertising

1988.Τριενάλλε χαρακτικής. Μιράμπελλο Κρήτης.

  1. «Μεταπολεμική Χαρακτική». Εθνική Πινακοθήκη. Αθήνα.

  2. «Σύγχρονοι Έλληνες Χαράκτες». Πινακοθήκη Πιερίδη. Αθήνα.

  3. «Η γυναίκα στην χαρακτική». ATHENEUM ART GALERY.Αθήνα.

    Advertising

1990.Σπίτι της Κύπρου. Aθήνα.

1993.Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης. FOIRE. Αθήνα.

  1. «Το παιδί στην Τέχνη» Εθνική Πινακοθήκη. Αθήνα.

  2. «Τέχνης περιήγηση». Γκαλερί ΜΠΡΑΤΣΕΡΑ. Ύδρα.

    Advertising

  3. «Οικο-τοπία» Γκαλερί ΤΙΤΑΝΙΟΥΜ. Αθήνα.

1997.DIANA Γκαλερί. Αθήνα.

  1. « Αφιέρωμα στον Περικλή Πανταζή» .Πινακοθήκη Ιδρύματος Αβέρωφ.

  2. «Το ελληνικό σχέδιο στη Γερμανία». Χαϊδελβέργη.

    Advertising

  3. «Περιπέτειες της ύλης». Γκαλερί PATSOGLOU. Παρίσι –Νορμανδία.

1998.Διεθνής Έκθεση Μινιατούρας. Μπουένος-Άιρες

199 9. «Προσεγγίσεις ελληνικότητας. Η γενιά του ‘ 80». Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. Αθήνα.-Στοκχόλμη.

1999.Διεθνής Συνάντηση. Λουξεμβούργο.

Advertising

2000.Διεθνής Έκθεση Ψηφιδωτού. Ραβέννα.

  1. «Πορτραίτα». Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Αθήνα.

2011-2012. Salon des Independents. Grand Palais. Paris

  1. Schweizer Kunstraum. Λωζάννη, Ελβετία.

    Advertising

  2. «Το κοινό», εκθεσιακός χώρος TAF, Αθήνα.

ΣΥΛΛΟΓΕΣ

Έργα της υπάρχουν στις συλλογές:

1.της Εθνικής Πινακοθήκης

Advertising

2.του Μουσείου Βορρέ

3.του Μουσείου Πιερίδη

4.του Μουσείου Κοτοπούλη-συλλογή Ιωαννίδη

5.της Ιωνικής Τράπεζας

Advertising

6.της συλλογής Λεβέντη

7.της Μακεδονικής Εταιρείας «ΤΕΧΝΗ»

8.της συλλογής Αβέρωφ

9.της συλλογής ΤΡΙΓΚΑΝΟ

Advertising

10.της Εθνικής Τράπεζας

11.της συλλογής Γουλανδρή-Μουσείο κυκλαδικής Τέχνης

12.του Μουσείου Περαντινού

13.του Δημαρχείου του Παρισιού

Advertising

Και άλλων ιδιωτικών συλλογών.

Αναφέρεται στα:

1.Λεξικό Ελλήνων Ζωγράφων. Εκδόσεις ΜΕΛΙΣΣΑ

  1. ελλήνων καλλιτεχνών. Εκδόσεις ΜΕΤΡΟΝ

    Advertising

  2. Εκδόσεις

  3. Who’s who. Eκδόσεις Arts & Images du Monde. Λοζάννη

  4. Αρχείο για τη Ελληνική Τέχνη. Τμήμα Ιστορίας Τέχνης Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκη.

6.Αρχείο Πολιτιστικού Κέντρου Παρισιού.

Advertising

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Πάντα έγραφα ποιήματα και σκόρπιες σελίδες. Το πρώτο μου αστυνομικό μυθιστόρημα έρχεται το καλοκαίρι. Παιδαγωγός, αρθρογράφος, φιλόζωη και εμμονική με οτιδήποτε μου κεντρίσει το ενδιαφέρον!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Μουσική τζαζ και τέχνη

Η τέχνη της τζαζ στη ζωγραφική είναι βασισμένη στη μουσική,
μυστικά για πηχτές σούπες

Μυστικά για πηχτές σούπες

Τα μυστικά για πηχτές σούπες ξεκινούν με μια βασική αρχή,