Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου

Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου
Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή ΤρισμέγιστουΑπεικόνιση του Ερμή, από το έργο του Daniel Stolcius, Viridarium Chymicum, 1624. Πηγή: Wellcome Collection

Στην αρχαία Κεμ (Αίγυπτος), υπήρξε μια περίοδος αναταραχής 1300 χρόνια π.Χ. Πολλοί ιερείς και αποκαλούμενοι «μάγοι» της Αιγύπτου, απλώθηκαν ανά τον κόσμο και λέγεται πως μετέφεραν μαζί τους ένα ιερό κειμήλιο. Αυτό το φυλακτό, θα ασκούσε εξουσία και θα πρόσφερε ισχυρή δύναμη σε όλες τις Ατλάντιες αποικίες με την σοφία που προσέφερε. Οι γνωστοί σήμερα ως «Σμαραγδένιοι Πίνακες» του Θωθ, έδιναν στον κάτοχο θεϊκή εξουσία και θα δημιουργούσαν ένα ολόκληρο μυστικό τάγμα. Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου, απασχολεί μέχρι και σήμερα τους ανθρώπους και αυτό επειδή είναι άρτια δομημένη και ουσιαστικά θεσπισμένη να καλύπτει από τον άθεο επιστήμονα έως και τον θεοσεβούμενο εργάτη.

Ο πολιτισμός της αρχαίας Αιγύπτου, είναι αναμφίβολα παλαιότερος του Ελληνικού, όπου και δανείστηκε στοιχεία της μυθολογίας και της κοσμογονίας της. Οι Έλληνες, είχαν πάντα ισχυρούς δεσμούς με τον γείτονα λαό και πολλές φορές αυτό οδηγούσε ακόμα και στις «ανταλλαγές» θεοτήτων. Δεν είναι τυχαίο πως υπάρχουν ναοί Αιγύπτιων θεών ακόμα και στην Αττική, αλλά αντίστοιχα και Ολύμπιων θεών κατά το μήκος του ποταμού Νείλου. Οι Αιγυπτιακοί μύθοι λένε πως ένας θεός ονόματι Θωθ, προερχόμενος από την Ατλαντίδα, κρατούσε τα μυστικά του κόσμου όλου, έχοντας τις υπέρτατες γνώσεις μαθηματικών, γραφής, επιστημών, μαγείας, αλχημείας. Ο Θωθ ήταν ο θεός που εκπροσωπούσε την Σελήνη, το άλλο πρόσωπο του Ρα που εκπροσωπούσε τον Ήλιο, έτσι ο ένας ήταν «μυστηριακός» και ο άλλος «φωτεινός» αντίστοιχα. Στο Ελληνικό πάνθεο, ο θεός Ερμής ήταν τόσο σημαντικός, όσο ο Θωθ, κάτι που συχνά πολλοί δεν γνωρίζουν. Πέρα από την εικόνα που έχουμε, ως έναν θεό με φτερωτά σανδάλια που απλά μεταφέρει μηνύματα από και προς τον Όλυμπο, ο Ερμής είναι ο πρώτος δάσκαλος του γένους των Ελλήνων, δίδαξε τα γράμματα και τις τέχνες, την μαγεία, τις τελετές, την σοφία, προστάτεψε το εμπόριο, αλλά λειτούργησε και σαν καθοδηγητής των ψυχών στον Κάτω Κόσμο. Από αυτές τις δύο μυθολογικές οντότητες προκύπτει ένας κοινός θεός, ο Ερμής Τρισμέγιστος, κλειδοκράτορας του μυστικισμού, φωστήρας των επιστημών, καθοδηγητής των τεχνών. Στον Ερμή Τρισμέγιστο θα «χρεωθούν» περίφημα συγγράμματα που γράφτηκαν ανάμεσα στο 300π.Χ-1200μ.Χ, όπως το «Κυμβάλειον» (που γλίτωσε από την καταστροφή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας), «οι Σμαραγδένιοι Πίνακες», «Λόγος Τέλειος», «Ερμής Τρισμέγιστος Ποιμάνδρης», «Κυρανίδες» και άλλα, που στο σύνολο τους θα αποτελέσουν το Α και το Ω του Ερμητισμού. Το σύνολο των έργων αυτών, με τον μυθικό τους Ερμή Τρισμέγιστο ως αρχικό συντάκτη, θα αποτελέσουν το «Corpus Hermeticum» αρχικά την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αλλά και την αναβίωση του Ερμητισμού κατά την Αναγέννηση όταν και θα τα μεταφράσει ο Μαρσίλιο Φιτσίνο για να διαδοθούν στην Δύση.

Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου
        O Ερμητισμός στον μοντέρνο κόσμο. Πηγή: syndu.com

Ο Θωθ και κατά επέκταση ο Ερμής Τρισμέγιστος, θα απασχολήσουν περισσότερο τους Ευρωπαίους , παρά τους απόγονους των Ατλάντιων (όπως αποκαλούνται) Αιγύπτιους και Έλληνες. Η άνθιση των Αλχημιστών και η συνεχόμενη ανάγκη των ανθρώπων να ανακαλύπτουν απόκρυφα μυστήρια και την μαγεία, ήταν (και είναι) η τέλεια αφορμή για να μελετήσει κάποιος τον Ερμή Τρισμέγιστο. Τι περιέχει όμως η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου και παρακινεί χιλιάδες ανθρώπους να ενταχθούν στο Τάγμα του Ερμητισμού; Αρχικά η λέξη «ερμητικός» δίνει την εντύπωση όταν χρησιμοποιείται, πως πρόκειται για κάτι «κλειδωμένο» και σφραγισμένο καλά (ίσως και επτασφράγιστο όχι τυχαίως) πχ «ερμητικά κλειστά παράθυρα», «ερμητικά κλειστά μάτια» κ.ο.κ. Αυτό έχει τις ρίζες του στους όρκους μυστικότητας που έδιναν οι ιερείς και μάγοι, όσο αφορά την γνώση τους πάνω στους Σμαραγδένιους Πίνακες και τις απόκρυφες γνώσεις του Ερμή – Θωθ. Η Ερμητική Φιλοσοφία ή Ερμητική Τέχνη, έχει το εξής «πλεονέκτημα» απέναντι στην Χριστιανική μανία που μεσουρανούσε όταν εμφανίστηκε το Τάγμα του Ερμητισμού: είναι αισιόδοξη πως υπάρχει Θεός. Με αυτό το ωραίο δεδομένο, σε πρώιμο στάδιο οι ιερείς του Χριστιανισμού δεν καταπολέμησαν την φιλοσοφική αυτή τάση, μάλιστα το Corpus Hermeticum μελετήθηκε ακόμα και από Πάπες. Οι μύστες του Ερμητισμού, διαβάζουν και ξαναδιαβάζουν τις 7 αρχές του που αναφέρονται στο Κυμβάλειον και παρόλο που φαίνονται κατανοητές και απλές, είναι μια σπαζοκεφαλιά επιστήμης και θεουργίας. Πρόκειται για 7 βασικές συμπαντικές αρχές με φράσεις «κλειδιά» που σίγουρα έχετε ακούσει ή διαβάσει:

  • Η Αρχή της Νοητικότητας «Τα πάντα είναι Νους, το Σύμπαν είναι Νοητικό»
  • Η Αρχή της Αντιστοιχίας «Ως άνω, ούτως κάτω, ως κάτω, ούτως άνω»
  • Η Αρχή της Δόνησης «Τίποτα δεν μένει στάσιμο. Όλα κινούνται, όλα δονούνται»
  • Η Αρχή της Πολικότητας «Όλα είναι διπλά, όλα έχουν πόλους και ένα ζευγάρι αντίθετων. Όμοια και ανόμοια είναι ίσα στην φύση, αλλά διαφορετικά σε βαθμό. Τα ακραία συναντώνται, όλες οι αλήθειες είναι μισές αλήθειες. Όλα τα παράδοξα μπορούν να συμφιλιωθούν.
  • Η Αρχή του Ρυθμού «Όλα ρέουν μέσα και έξω, όλα έχουν τις παλίρροιες τους. Όλα ανεβαίνουν και πέφτουν. Η αιώρηση του εκκρεμούς εκδηλώνεται παντού. Το μέτρο της ταλάντευσης προς τα δεξιά, είναι το μέτρο της ταλάντευσης προς τα αριστερά. Ο ρυθμός εναρμονίζεται.
  • Η Αρχή της Αιτίας και του Αποτελέσματος «Κάθε αίτιο έχει και αποτέλεσμα και κάθε αποτέλεσμα έχει και αίτιο. Όλα συμβαίνουν σύμφωνα με τον Νόμο. Η ευκαιρία δεν είναι παρά ένα άλλο όνομα του Νόμου, μη αναγνωρισμένο. υπάρχουν πολλά επίπεδα αιτιότητας, αλλά τίποτα δεν ξεφεύγει από το Νόμο»
  • Η Αρχή του Γένους «Το γένος είναι σε όλα. Όλα έχουν αρσενικό και θηλυκό στοιχείο. Το φύλλο εκδηλώνεται σε όλα τα επίπεδα»
Διαβάστε επίσης  Άγνωστοι βανδάλισαν την προτομή της ηρωίδας της Εθνικής Αντίστασης Λέλας Καραγιάννη στα Εξάρχεια
Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου
Σύγχρονη επεξήγηση των 7 Αρχών του Ερμητισμού

Αυτές οι 7 βασικές αρχές της φιλοσοφίας του Ερμή Τρισμέγιστου, έχουν άπειρες εξηγήσεις και διαστάσεις που μπορούν να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων που θέλουν να τις πιστέψουν. Ο Ερμητισμός έχει την τέλεια κάλυψη στην αιώνια διαμάχη επιστήμης – θρησκείας, ακριβώς επειδή μπορεί να ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως. Ο Ερμής – Θωθ, αναφέρει στην πρώτη Αρχή πως τα «πάντα είναι νους, το σύμπαν είναι νοητικό», εναρμονίζοντας (στην περεταίρω ανάπτυξη της Αρχής) τον ανθρώπινο Νου με το Σύμπαν και την θεϊκή υπόσταση μας. Οι παραπάνω αρχές, είναι θεματολογίες που περιέχουν μαθηματικές γνώσεις, φυσικές, χημικές, ακόμα και αστρονομικές, αλλά μπορούν να μεταφραστούν όπως ο καθένας το επιθυμεί και όπως του μοιάζουν πιο χρήσιμες. Βάσει των 7 αυτών αρχών, μπορεί κάποιος να αντιληφθεί πως ο Συμπαντικός Νόμος απασχολούσε πολύ τους αρχαίους Αιγύπτιους και Έλληνες και μετέπειτα τους Ρωμαίους και Ευρωπαίους, θέλοντας να κατανοήσουν την φύση και προέλευση των ανθρώπων, αλλά και κυρίως της δύναμης που μπορούν να αποκτήσουν μέσω της θεϊκής σοφίας. Πάνω σε αυτή την φιλοσοφία, θα βασιστεί όλη η Αλχημική παράδοση και η διάδοση του Ερμητισμού, σε χρόνια σκοτεινά για την ανθρωπότητα, αλλά και κατά την περίοδο της Αναγέννησης. Κατά την Ερμητική θεοφιλική άποψη, ο Θεός είναι το Παν και ο δημιουργός των πάντων. Όλα τα δημιουργημένα πράγματα προϋπάρχουν από τον Θεό και ο Θεός είναι η φύση του σύμπαντος. Φυσικά ο Θεός του Ερμητισμού είναι ένας και δεν αναφέρεται, οπότε μπορεί κανείς να καλύψει το όνομα αυτού, όπως εκείνος θέλει, γεγονός που θα κάνει την Ερμητική Τέχνη αποδεκτή σε κάθε θρησκεία από τα βάθη της Ανατολής, ως την άλλη άκρη της Δύσης.

Διαβάστε επίσης  Ιδιωτικοποίηση νερού: μαθαίνοντας (;) από τις άλλες χώρες
Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι «Σμαραγδένιοι Πίνακες» του Ατλάντιου Θωθ – Ερμή Τρισμέγιστου, είναι η απαρχή της θεωρίας για την περιβόητη Φιλοσοφική Λίθο. Δεν είμαστε καν σίγουροι ότι υφίστανται ως έργο, αλλά παρόλα αυτά η δημιουργία τους καρπώνεται στον Ερμή Τρισμέγιστο. Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από τους Σμαραγδένιους Πίνακες (ως ορυκτό το σμαράγδι συνδέεται με τον Ερμή), που προσδίδουν απόλυτη γνώση και σοφία στον κάτοχο τους. Σύμφωνα πάντα με την Ερμητική Φιλοσοφία, χρονολογούνται στο 36.000π.Χ και έφτασαν στην Αρχαία Κεμ από τον Θωθ – Ερμή, αμέσως μετά την καταστροφή της Ατλαντίδας. Το μυστικό που κρύβουν, είναι τα στάδια του αλχημικού μετασχηματισμού, δηλαδή αποκαλύπτουν (στους εκλεκτούς) τη διαδικασία δημιουργίας μιας φιλοσοφικής λίθου – το απόλυτο υλικό που χρειάζεται κανείς για να μετατρέψει οποιοδήποτε μέταλλο σε χρυσό. Η παλαιότερη καταγεγραμμένη εκδοχή των Σμαραγδένιων Πινάκων, είναι του 9ου αιώνα και ήταν μια αναφορά στα Αραβικά, στο βιβλίο «Kitâb sirr al-Halîka» (Βιβλίο του Μυστικού της Δημιουργίας). Οι Σμαραγδένιοι Πίνακες, είναι σαν το Ελ Ντοράντο, αναφέρεται μεν αλλά δεν βρίσκεται πουθενά. Ο συμβολικός τους χαρακτήρας, προσδίδει στους Αλχημιστές ουσία ύπαρξης και στους επιστήμονες αιτία να χλευάζει τους πρώτους. Στην αρχαία Ερμητική Φιλοσοφία, οι Σμαραγδένιοι Πίνακες ήταν δώδεκα και τοποθετήθηκαν στην Μεγάλη Πυραμίδα της Αιγύπτου φυλασσόμενοι από ιερείς. Οι τελευταίοι δυο είναι τόσο σημαντικοί στην ανθρωπότητα, που κανείς δεν επιτρέπεται να τους δει. Κατά την (μυθολογική;) αυτή αφήγηση του Δρ. Ντορεάλ, οι φύλακες – ιερείς , έφυγαν το 1300π.Χ από την Αίγυπτο και μετανάστευσαν στην Νότια Αμερική, όπου και συνάντησαν τους Μάγια πάνω στην άνθιση τους, τοποθετώντας τους «φυγαδευμένους» Σμαραγδένιους Πίνακες σε κάποιον μεγαλειώδη ναό του θεού Ήλιου. Κατά την αμφιλεγόμενη αυτή αφήγηση, η Μεγάλη Πυραμίδα ήταν και παραμένει, ο μεγαλύτερος τόπος μύησης στον κόσμο, αφού από εκεί μυήθηκε ο Ιησούς, ο Σολομών, ο Ερμής Τρισμέγιστος κ.α. Και για όσους θέλουν να κάνουν τους Πίνακες εικόνα, πρόκειται (σύμφωνα με τον Ερμητισμό), για 12 πίνακες πράσινου σμαραγδιού που προήλθε από αλχημική μετουσίωση, που μπορεί να αντισταθεί σε κάθε στοιχείο και ουσία. Πάνω στους πίνακες είναι χαραγμένοι άγνωστοι χαρακτήρες από την γλώσσα της Ατλαντίδας, ενώ είναι στερεωμένοι μεταξύ τους με χρυσούς κρίκους. Η σοφία που περιέχεται, είναι η βάση όλων των αρχαίων μυστηρίων. Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο, πως υπάρχει και μια άποψη του Albertus Magnus που λέει, πως ο Μέγας Αλέξανδρος ανακάλυψε τους Σμαραγδένιους Πίνακες σε έναν ναό στην Λιβύη, δίνοντας του τρομερή γνώση, ακόμα και πως θάφτηκε μαζί τους. Όλα τα παραπάνω μοιάζουν με μια φανταστική ιστορία και πάνω σε αυτή έχουν βασιστεί ουκ ολίγα τάγματα από το παρελθόν, όμως αποτελεί θεμελιώδη αρχή και κίνητρο για την επιδίωξη γνώσης και αφύπνισης. Ο αποκρυφιστικός και μεταφυσικός χαρακτήρας του Ερμητισμού που βασίζεται στους Σμαραγδένιους Πίνακες, έχει εμπνεύσει το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσής Αυγής, το Κίνημα Νέας Εποχής, τον Τεκτονισμό, τους Ροδόσταυρους, την Θεοσοφία, ακόμα και την Καμπάλα.

Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου
Φανταστική απεικόνιση των Σμαραγδένιων Πινάκων, του Χάινριχ Κουνραθ. Πηγή: Wellcome Collection

Η αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου, σήμερα αποκαλείται απλοϊκά ως Ερμητισμός και συναντάται σε πολλά φιλοσοφικά βιβλία. Η ανάγκη των ανθρώπων μέσα στην δύσκολη καθημερινότητα τους, να στραφούν στον εσωτερισμό, ολοένα και αυξάνεται. Αναλύοντας τις 7 αρχές, μπορούμε να πάρουμε τις απαντήσεις που χρειαζόμαστε σε προσωπικό επίπεδο, μέσα από ένα διαχρονικό πλαίσιο φιλοσοφίας που γεφυρώνει το αρχέγονο με το σήμερα και μπορεί να σταθεί επάξια σε κάθε πολιτισμό. Ο Ερμητισμός έχει για τους μύστες έναν κώδικα σιωπής και για τους αναγνώστες έναν κώδικα ηχηρότητας, όπως άλλωστε αναφέρεται στην Αρχή της Πολικότητας. Ο Ερμητισμός είναι ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο φιλοσοφικό σύστημα, το οποίο μπορεί να αναφερθεί καλύτερα, ως ένα σωζόμενο κατάλοιπο των προχριστιανικών φιλοσοφικών παραδόσεων. Διάσημοι επιστήμονες όπως ο Νεύτωνας και ο Τζον Ντι, χρησιμοποίησαν εύστοχα τις 7 αρχές του Ερμητισμού προς όφελος της επιστήμης και ανέπτυξαν τις θεωρίες τους πάνω σε αυτές. Η Ερμητικοί ακόλουθοι κατηγορήθηκαν κατά τον Μεσαίωνα, ως αιρετικοί από τους Καθολικούς Χριστιανούς, όπως αντίστοιχα και οι Γνωστικοί, διότι θεωρήθηκε πως ήταν σκλάβοι των ίδιων τους των παθών και αποσπάστηκαν από την αληθινή τους φύση, αυτή του Θεού. Η πλήρης άνθιση για την αρχαία φιλοσοφία του Ερμή Τρισμέγιστου, ήλθε κατά την Αναγέννηση, όταν και μεταφράστηκαν τα Λατινικά κείμενα του, από τους Μαρσίλιο Φιτσίνο και τον Λοντοβίκο Λατσαρέλλι. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους  το 1453, ανάγκασε πολλούς Έλληνες λόγιους να καταφύγουν στην Δύση και να διαδώσουν την Ερμητική Φιλοσοφία που τόσο πολύ είχε μελετηθεί στο Βυζάντιο.

Ένας σύντομα διατυπωμένος σκοπός του Ερμητισμού, είναι να διαφωτιστεί κανείς και να ανακαλύψει το ΟΛΟΝ του, μέσα από τις συμπαντικές αλληλεπιδράσεις, που προσδίδουν δύναμη στον άνθρωπο. Ο Ερμής Τρισμέγιστος (αναγεννηθείς 3 φορές), μας διδάσκει πώς να μεταμορφωνόμαστε και να συνδεόμαστε ουσιαστικά με τον θεό (ή σύμπαν), ενώ το ίδιο μπορεί να ισχύσει για τον υλικό κόσμο που μπορεί να αναπλάθεται μέσω της Αλχημείας. Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί τον Ερμητισμό, αλλά και τον ίδιο τον Ερμή Τρισμέγιστο, όπως του επιτρέπεται, όμως αδιαμφισβήτητα θα τον συναντήσει στην καθημερινότητα του, ακόμα και όταν δεν το αντιλαμβάνεται.

Διαβάστε επίσης  Jean Paul Satre: Η ρηξικέλευθη σκέψη του «Είναι» και του «Τίποτα»

Πηγές Άρθρου:

Advertising

The Emerald Tablets of Thoth the Atlantean, Dr.Moris Doreal, 1930

The Book of Thoth, Aleister Crowley, Ordo Templis Orientis, 1944

The Kybalion: Centenary Edition, Three Initiates, Tarcherperigee, 2018

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

4 + 1 εξαιρετικά podcasts για βιβλιοφάγους

Τα podcasts ήρθαν για να μείνουν και να κάνουν πιο

Οπτικοχωρικές δεξιότητες και αριθμητική

Το παρόν άρθρο Προβλέπουν οι γλωσσικές και οπτικοχωρικές δεξιότητες την