
Το γιγαντιαίο αεροδρόμιο σε σχήμα αστερία των Zaha Hadid Architects στο Πεκίνο
Το Zaha Hadid Architects έχει ολοκληρώσει το πενταπλό κτήριο του Beijing Daxing International Airport, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια στον κόσμο. Σχεδιασμένο από την Zaha Hadid και τον κύριο συνεργάτη της Patrik Schumacher, μαζί με τον ειδικό αερολιμένα ADPI. Ο τερματικός σταθμός 700.000 τ.μ. που εξυπηρετεί το Πεκίνο έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο συμπαγής. Το αεροδρόμιο είναι διατεταγμένο γύρω από μια κεντρική «μεγάλη αυλή». Οι 5 πύλες αεροσκαφών ακτινοβολούν, δίνοντας στο κτήριο την εμφάνιση ενός αστερία όταν το βλέπεις από πάνω.
Δομή αεροδρομίου

Το τετραώροφο αεροδρόμιο είναι διατεταγμένο γύρω από αυτόν τον κεντρικό χώρο, ο οποίος είναι φυσικά φωτισμένος με γυάλινη οροφή. To γραφείο αναφέρεται στην οροφή ως «κεντρικό διαστημικό θόλο προσανατολισμού». Το check-in (νησί) του αεροδρομίου, τα διεθνή και εγχώρια γραφεία ασφαλείας και η εγχώρια περιοχή λιανικής πώλησης είναι όλα τοποθετημένα σε διαφορετικά επίπεδα εντός αυτής της κεντρικής περιοχής. «Αντικατοπτρίζοντας τις αρχές της παραδοσιακής κινεζικής αρχιτεκτονικής που οργανώνουν συνδεδεμένους χώρους γύρω από μια κεντρική αυλή, ο σχεδιασμός του τερματικού οδηγεί όλους τους επιβάτες απρόσκοπτα μέσα από τις σχετικές ζώνες αναχώρησης, άφιξης ή μεταφοράς προς την μεγάλη αυλή στο κέντρο του, ένα πολυεπίπεδο χώρο συνάντησης στην καρδιά του τερματικού», εξηγεί το γραφείο.

Από τον κεντρικό χώρο, οι επιβάτες μπορούν να επιβιβαστούν σε αεροπλάνα από τις 79 πύλες. Οι πύλες διαθέτουν αεροπλάνα που συνδέονται απευθείας με τον τερματικό σταθμό, τοποθετημένα γύρω από τις πέντε προβλήτες αεροσκαφών. Σύμφωνα με το γραφείο, αυτή είναι η πιο αποτελεσματική ρύθμιση που επιτρέπει γρήγορα στον μεγάλο αριθμό επιβατών να φτάσουν στα αεροπλάνα τους.

«Ο συμπαγής ακτινικός σχεδιασμός του τερματικού επιτρέπει τη στάθμευση του μέγιστου αριθμού αεροσκαφών απευθείας στο τερματικό με ελάχιστες αποστάσεις από το κέντρο του κτηρίου, παρέχοντας εξαιρετική ευκολία στους επιβάτες και ευελιξία στις λειτουργίες», δήλωσε το γραφείο. «Αυτή η ακτινική διαμόρφωση εξασφαλίζει την πρόσβαση στην πλειονότητα της πύλης επιβίβασης με περπάτημα μικρότερο από 18 λεπτά.»

Τοποθετημένο γύρω από τον κεντρικό χώρο, το Zaha Hadid Architects δημιούργησε μια σειρά από ρέουσες μορφές που στηρίζουν την οροφή και λειτουργούν ως φεγγίτες για να φέρνουν το φως στο χώρο.
Σταθμοί τρένων και Περιβάλλον

Ένας έκτος βραχίονας περιέχει τον μεταφορικό κόμβο των 80.000 τ.μ., ο οποίος περιλαμβάνει σιδηροδρομικούς σταθμούς υψηλής ταχύτητας και τοπικούς σιδηροδρόμους, καθώς και ένα ξενοδοχείο και γραφεία. Ο αερολιμένας τροφοδοτείται από ηλιακούς συλλέκτες και διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα θέρμανσης με ανάκτηση θερμότητας που υποστηρίζεται από αντλία θερμότητας εδάφους. Επίσης, έχει σύστημα συλλογής ομβρίων και διαχείρισης νερού.

Το Zaha Hadid Architects ιδρύθηκε το 1980 από την Zaha Hadid. Το γραφείο διευθύνεται από τον Schumacher, από τότε που ο Hadid πέθανε το 2016.
Πηγή: dezeen.com