Η διεθνής κριτική στρέφεται κατά των εργασιών αποκατάστασης στο παλάτι των Αιγών/Βεργίνας, κατηγορώντας για υπερβολική χρήση νέων υλικών και κακή κατασκευή. Η διαμάχη που ξεκίνησε μεταξύ του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS) και των ελληνικών αρχών πολιτισμού φαίνεται να εντείνεται, καθώς οι κριτικές επικεντρώνονται στο έργο αποκατάστασης της Βεργίνας, το οποίο φιλοξενεί το παλάτι του Φιλίππου Β’ της Μακεδονίας.
Η Ελληνική παράταξη του ICOMOS δεν δίστασε να εκφράσει τις ανησυχίες της σχετικά με την ποιότητα και τον τρόπο εκτέλεσης του έργου αποκατάστασης, καταλήγοντας σε αποκαλυπτικές κατηγορίες για υπερβολική χρήση νέων υλικών και ανεπαρκή κατασκευή. Η ανακοίνωση του ICOMOS αναφέρει την ανεπαρκή προετοιμασία και την απουσία σχεδίων αποκατάστασης ως πιθανούς παράγοντες που συνέβαλαν στην κακή εκτέλεση του έργου. Ειδικότερα, η υπερβολική χρήση νέων υλικών, κυρίως τραβερτίνης και τσιμέντου, αντί του αρχαίου πορόλιθου, έχει προκαλέσει σοβαρές ανησυχίες.
Η κατάσταση επιδεινώνεται με τις αναφορές σε αστοχίες στη σχεδίαση, όπως η πρόκληση προβλημάτων με τη διαχείριση των νερών της βροχής και η έλλειψη επαρκών μέσων πρόσβασης για ΑμεΑ. Το ιστορικό και αρχαιολογικό υλικό που παραποιείται προκαλεί ανησυχία, καθώς η απόδοση σε μνημείο υπονομεύεται για πολιτιστικούς λόγους.
Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του ICOMOS κατηγορούν το ελληνικό υπουργείο πολιτισμού και την Επίτιμη Επίτροπο Αρχαιοτήτων για παραποίηση ιστορικών και αρχαιολογικών δεδομένων, η οποία αναφέρεται ως απαράδεκτη και προκαλείται για λόγους πολιτιστικής εκμετάλλευσης. Η κριτική αυτή αναδεικνύει τη σημασία της σωστής διαχείρισης και αποκατάστασης του έργου.
Διεθνής Κριτική Κατά του Παλατιού των Αιγών: Μύθοι και Πραγματικότητα-Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της ICOMOS
Το Παλάτι των Αιγών, μνημείο κληρονομιάς στην καρδιά της Μακεδονίας, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας έντονης συζήτησης που διαπραγματεύεται την αυθεντία του και την ιστορική του σημασία. Η πρόσφατη διεθνής κριτική κατά του μνημείου αναδεικνύει την αμφισβήτηση που περιβάλλει το έργο αναστήλωσής του και αναδεικνύει τις αμφιβολίες περί της ορθότητας της ερμηνείας του ως παλατιού.
Η εν λόγω κριτική αμφισβητεί το επιστημονικό υπόβαθρο που στηρίζει την ανακατασκευή του Παλατιού των Αιγών, αρνούμενη τη συσχέτισή του με τον βασιλιά Φίλιππο Β’, καθώς και την υπόθεση ότι λειτούργησε ποτέ ως παλάτι. Οι επιφυλάξεις αυτές πηγάζουν από την ανάλυση των ευρημάτων, η οποία υπονοεί ότι το μνημείο μπορεί να είχε διαφορετική λειτουργία από αυτήν που παρουσιάζεται. Αντίθετα με την προηγούμενη πεποίθηση, ορισμένοι επιστήμονες προτείνουν ότι το μνημείο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για διαφορετικούς σκοπούς, όπως δείπνα και εκδηλώσεις, αντί για διοικητικές λειτουργίες ενός παλατιού.
Το κυρίαρχο επιχείρημα της διεθνούς κριτικής αφορά την αμφισβήτηση της σημασίας του Παλατιού των Αιγών ως μνημείου εθνικής σημασίας. Η ανάδειξη του ως ανώτερου ακόμη και από τον Παρθενώνα, όπως υποστηρίζεται από ορισμένους, αμφισβητείται ως προπαγάνδα που επιδιώκει την ενίσχυση ενός εθνικού ναρκισσισμού. Επιπλέον, η κριτική διατυπώνει επιφυλάξεις για την ποιότητα της ανακατασκευής του μνημείου, αμφισβητώντας την επιστημονική ακρίβεια και την αντικειμενικότητα του έργου. Οι αμφιβολίες αυτές προκαλούν τη σκέψη ότι η επαναφορά του Παλατιού των Αιγών μπορεί να αποτελεί μια απόπειρα επινόησης μιας ιστορίας που να εξυπηρετεί συγκεκριμένα εθνικά και πολιτικά συμφέροντα.
Η απάντηση που δόθηκε στην ICOMOS
Int. Council of Monuments Slams Greece for “Poor Workmanship” on Aigai Palace (2024) Διαθέσιμο από: https://thetimes.gr/int-council-of-monuments-slams-greece-for-poor-workmanship-on-aigai-palace/ (τελευταία πρόσβαση 28/3/24)