Καταδίκη για το Παλάτι Αιγών: Διεθνής Κριτική στην Ελλάδα

Διεθνής Κριτική: Αμφισβητούνται οι Αποκαταστατικές Εργασίες στο Παλάτι των Αιγών/Βεργίνας

Πηγή:thetimes.gr

Η διεθνής κριτική στρέφεται κατά των εργασιών αποκατάστασης στο παλάτι των Αιγών/Βεργίνας, κατηγορώντας για υπερβολική χρήση νέων υλικών και κακή κατασκευή. Η διαμάχη που ξεκίνησε μεταξύ του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS) και των ελληνικών αρχών πολιτισμού φαίνεται να εντείνεται, καθώς οι κριτικές επικεντρώνονται στο έργο αποκατάστασης της Βεργίνας, το οποίο φιλοξενεί το παλάτι του Φιλίππου Β’ της Μακεδονίας.

Η Ελληνική παράταξη του ICOMOS δεν δίστασε να εκφράσει τις ανησυχίες της σχετικά με την ποιότητα και τον τρόπο εκτέλεσης του έργου αποκατάστασης, καταλήγοντας σε αποκαλυπτικές κατηγορίες για υπερβολική χρήση νέων υλικών και ανεπαρκή κατασκευή.  Η ανακοίνωση του ICOMOS αναφέρει την ανεπαρκή προετοιμασία και την απουσία σχεδίων αποκατάστασης ως πιθανούς παράγοντες που συνέβαλαν στην κακή εκτέλεση του έργου. Ειδικότερα, η υπερβολική χρήση νέων υλικών, κυρίως τραβερτίνης και τσιμέντου, αντί του αρχαίου πορόλιθου, έχει προκαλέσει σοβαρές ανησυχίες.

Η κατάσταση επιδεινώνεται με τις αναφορές σε αστοχίες στη σχεδίαση, όπως η πρόκληση προβλημάτων με τη διαχείριση των νερών της βροχής και η έλλειψη επαρκών μέσων πρόσβασης για ΑμεΑ. Το ιστορικό και αρχαιολογικό υλικό που παραποιείται προκαλεί ανησυχία, καθώς η απόδοση σε μνημείο υπονομεύεται για πολιτιστικούς λόγους.

Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του ICOMOS κατηγορούν το ελληνικό υπουργείο πολιτισμού και την Επίτιμη Επίτροπο Αρχαιοτήτων για παραποίηση ιστορικών και αρχαιολογικών δεδομένων, η οποία αναφέρεται ως απαράδεκτη και προκαλείται για λόγους πολιτιστικής εκμετάλλευσης. Η κριτική αυτή αναδεικνύει τη σημασία της σωστής διαχείρισης και αποκατάστασης του έργου.

Διεθνής Κριτική Κατά του Παλατιού των Αιγών: Μύθοι και Πραγματικότητα-Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της ICOMOS 

Το Παλάτι των Αιγών, μνημείο κληρονομιάς στην καρδιά της Μακεδονίας, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας έντονης συζήτησης που διαπραγματεύεται την αυθεντία του και την ιστορική του σημασία. Η πρόσφατη διεθνής κριτική κατά του μνημείου αναδεικνύει την αμφισβήτηση που περιβάλλει το έργο αναστήλωσής του και αναδεικνύει τις αμφιβολίες περί της ορθότητας της ερμηνείας του ως παλατιού.

Διαβάστε επίσης  Το παιχνίδι στην αρχαία Αθήνα: H παιδευτική του αξία

Η εν λόγω κριτική αμφισβητεί το επιστημονικό υπόβαθρο που στηρίζει την ανακατασκευή του Παλατιού των Αιγών, αρνούμενη τη συσχέτισή του με τον βασιλιά Φίλιππο Β’, καθώς και την υπόθεση ότι λειτούργησε ποτέ ως παλάτι. Οι επιφυλάξεις αυτές πηγάζουν από την ανάλυση των ευρημάτων, η οποία υπονοεί ότι το μνημείο μπορεί να είχε διαφορετική λειτουργία από αυτήν που παρουσιάζεται. Αντίθετα με την προηγούμενη πεποίθηση, ορισμένοι επιστήμονες προτείνουν ότι το μνημείο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για διαφορετικούς σκοπούς, όπως δείπνα και εκδηλώσεις, αντί για διοικητικές λειτουργίες ενός παλατιού.

Το κυρίαρχο επιχείρημα της διεθνούς κριτικής αφορά την αμφισβήτηση της σημασίας του Παλατιού των Αιγών ως μνημείου εθνικής σημασίας. Η ανάδειξη του ως ανώτερου ακόμη και από τον Παρθενώνα, όπως υποστηρίζεται από ορισμένους, αμφισβητείται ως προπαγάνδα που επιδιώκει την ενίσχυση ενός εθνικού ναρκισσισμού. Επιπλέον, η κριτική διατυπώνει επιφυλάξεις για την ποιότητα της ανακατασκευής του μνημείου, αμφισβητώντας την επιστημονική ακρίβεια και την αντικειμενικότητα του έργου. Οι αμφιβολίες αυτές προκαλούν τη σκέψη ότι η επαναφορά του Παλατιού των Αιγών μπορεί να αποτελεί μια απόπειρα επινόησης μιας ιστορίας που να εξυπηρετεί συγκεκριμένα εθνικά και πολιτικά συμφέροντα.

Η απάντηση που δόθηκε στην  ICOMOS

Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί στις επικρίσεις, αλλά ο Δρ. Κοτταρίδης αντέδρασε με μια επιστολή προς το ICOMOS, αντιδρώντας στις επικρίσεις για το έργο αποκατάστασης στη Βεργίνα. Η Επίτιμη Επίτροπος Αρχαιοτήτων ανέφερε στην επιστολή της: “Έχει κυκλοφορήσει ένα δελτίο τύπου από το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS), το οποίο επικρίνει το Υπουργείο Πολιτισμού, αναφέροντας ονόματα υπαλλήλων, εμένα προσωπικά, και των επιβλεπόντων μηχανικών, καθώς και των ειδικών επιστημόνων που συμμετείχαν στο έργο ανακαίνισης-αποκατάστασης του Παλατιού των Αιγών (ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO).

Διαβάστε επίσης  Μάης '68: Ο μήνας που άλλαξε τον κόσμο

Αυτή η κατηγορητήρια προσπάθεια επιχειρεί να υπονομεύσει το σύνολο του συστηματικού έργου ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Μακεδονίας, το οποίο χαιρέτισε θερμά η ελληνική και διεθνής κοινή γνώμη, όπως αποδεικνύουν τα δημοσιεύματα στον διεθνή τύπο, καθώς και ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών. Αναφέρω ότι την Κυριακή 3 Μαρτίου είχαμε 5.500 επισκέπτες, έναν αριθμό που αποδεικνύει τη μοναδική δυναμική που αναπτύσσεται πλέον σε όλα τα επίπεδα.

Σε αυτήν τη δημοσίευση, η πολιτική κριτική, με προφανείς προθέσεις, ανακατεύεται με επιστημονικά ψευδο-επιχειρήματα που δείχνουν τη βαθιά άγνοια των συντακτών για τις διαδικασίες των συγχρηματοδοτούμενων έργων (όπως το ΕΣΠΑ/ΕΠΑΝΕΚ στην περίπτωση μας) και τα αρχαιολογικά ευρήματα, καθώς και τα δεδομένα από την πολυετή συστηματική επιστημονική έρευνα των Αιγών και το συγκεκριμένο μνημείο.

Πηγή:

Int. Council of Monuments Slams Greece for “Poor Workmanship” on Aigai Palace (2024) Διαθέσιμο από: https://thetimes.gr/int-council-of-monuments-slams-greece-for-poor-workmanship-on-aigai-palace/ (τελευταία πρόσβαση 28/3/24)

Σπουδάζω στο τμήμα Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του ΔΠΘ και είμαι Πολιτικός Επιστήμονας. Από μικρή ηλικία με απασχολούσαν τα θέματα που είχαν να κάνουν με την κοινωνία και ειδικότερα τα ζητήματα που αφορούσαν το έγκλημα. Για αυτόν τον λόγο επέλεξα παράλληλα με τις σπουδές μου να λάβω μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Πάντειον Πανεπιστήμιο με τίτλο ''Εφαρμοσμένη Εγκληματολογία στο μυαλό ενός δράστη''. Για μένα το να γράφω είναι ένας τρόπος έκφρασης αλλά και φυσικά να επικοινωνώ την επιστήμη μου μέσα από τα άρθρα μου!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Ανδόρρα

Ανδόρρα: Το Πανύψηλο Ευρωπαϊκό Πριγκηπάτο

Προορισμός μας για σήμερα είναι η Ανδόρρα, μία από τις

Αναρχική σημαία: ιστορία και συμβολισμός

Η αναρχική σημαία έχει τη δική της ιστορία και τον