Μουσείο Μπενάκη: Τα κεραμικά της Κιουτάχειας

Κιουτάχειας
Πηγή εικόνας: culturenow.gr

Το Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης, την Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021 άνοιξε μία έκθεση αφιερωμένη στα κεραμικά της Κιουτάχειας, καθώς συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την κατάληψη της Κιουτάχειας από τον ελληνικό στρατό τον Ιούλιο του 1921. Την έκθεση επιμελείται ο ερευνητής Ντίνος Κόγιας, ενώ την οργάνωση και τον συντονισμό από το Μουσείο Μπενάκη ανέλαβαν η Μίνα Μωραΐτου, επιμελήτρια των συλλογών ισλαμικής τέχνης και η Γκρέτα Βασιλείου, βοηθός επιμελητή.

Κιουτάχεια, ένα αγγειοπλαστικό κέντρο

Η Κιουτάχεια είναι μία πόλη της βορειοδυτικής ασιατικής Τουρκίας.  Για αρκετούς αιώνες αποτέλεσε διασταύρωση σημαντικών εμπορικών δρόμων και ήδη από τον 15ο αιώνα υπήρξε γνωστό αγγειοπλαστικό κέντρο. Κατά τον 18ο αιώνα, μετά την παρακμή της αγγειοπλαστικής του Ιζνίκ, τα εργαστήρια της Κιουτάχειας ακμάζουν, παράγοντας μια μεγάλη ποικιλία αγγείων και πλακιδίων. 

Κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα οι τεχνίτες επιχείρησαν μία αναβίωση του απώτερου παρελθόντος αντιγράφοντας τα σχέδια του Ιζνίκ του 16ου αιώνα. Στις αρχές του 20ου αιώνα αρχίζει μία νέα περίοδος ακμής, με αφορμή τις μαζικές παραγγελίες για την επένδυση τζαμιών, μνημείων και άλλων οικοδομημάτων, στο πλαίσιο του Πρώτου Εθνικού Αρχιτεκτονικού Κινήματος, με την ενσωμάτωση στοιχείων οθωμανικής και σελτζουκικής αρχιτεκτονικής.  

Κιουτάχειας
Πηγή εικόνας: culturenow.gr

Τα σπουδαιότερα εργαστήρια αυτής της περιόδου, ήταν του Hafız Mehmed Emin Efendi, των αδελφών Hadji Minassian και του David Ohannessian, που συχνά συνεργάστηκαν μεταξύ τους για την εκτέλεση μεγάλων παραγγελιών. Στο δυτικό άκρο της πόλης λειτουργούσαν εννέα αγγειοπλαστεία Ρωμιών, με σημαντικότερο εκπρόσωπό τους τον Μηνά Αβραμίδη. Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος είχε αρνητικές συνέπειες στην οικονομία της Κιουτάχειας και τα εργαστήρια βρέθηκαν στα όρια της χρεωκοπίας λόγω της μείωσης του έμψυχου δυναμικού, της έλλειψης παραγγελιών και γενικότερα της διακοπής του εμπορίου και των κρατικών αναθέσεων.

Διαβάστε επίσης  Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Επετειακή έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι Έλληνες ενθουσιάστηκαν από την πόλη της Κιουτάχειας

Κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων για την κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής Κωνσταντινούπολης-Βαγδάτης στους κόμβους του Εσκί Σεχίρ και Αφιόν Καραχισάρ, ο ελληνικός στρατός κατέλαβε την Κιουτάχεια την 4η Ιουλίου 1921. Οι Έλληνες εντυπωσιάστηκαν, από τις πρώτες μέρες της κατοχής, από την πόλη και οι «πορσελάνες» της Κιουτάχειας έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς. Με την επαναλειτουργία των εργαστηρίων εμφανίστηκαν τα πρώτα κεραμικά με ελληνικές επιγραφές. Πρόκειται για αγγεία που αρχικά αποτυπώνουν το ιστορικό γεγονός της νικηφόρας μάχης, ενώ στη συνέχεια αποκτούν περισσότερο αναμνηστικό χαρακτήρα με τις λέξεις «ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ» ή «ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ», καθώς και τα αρχικά ή και ολόκληρο το όνομα του ιδιοκτήτη τους μετά από παραγγελία. 

Αυτά τα κεραμικά, ήταν χρηστικά αντικείμενα όπως δίσκοι, φλυτζάνια, τσαγιέρες, πιάτα, βάζα, ανθοδοχεία, αλλά και πιο ογκώδη, όπως τραπέζια με κεραμικές επιφάνειες. Η ελληνική κατοχή στην πόλη της Κιουτάχειας διήρκεσε ένα έτος, ένα μήνα και 14 ημέρες. Αφού υποχώρησε ο ελληνικός στρατός στα μέσα Αυγούστου του 1922, άρχισε η έξοδος των ελληνικής και αρμενικής καταγωγής κατοίκων της Κιουτάχειας προς Προύσα και στη συνέχεια μέσω Μουδανιών προς Θεσσαλονίκη και Ανατολική Θράκη. Μετά την αποχώρηση των χριστιανών η Κιουτάχεια έχασε για πάντα τον πολυπολιτισμικό και πολυεθνικό της χαρακτήρα. Ο πόλεμος διέκοψε βίαια μία συνύπαρξη αιώνων των τριών μεγαλύτερων κοινοτήτων της πόλης.

Διαβάστε επίσης  Βραβείο Νόμπελ ζήτησες, ...βραβείο Νόμπελ άξιζες;

Η εγκατάσταση στην Αθήνα, στον Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη 

Αρκετοί Κιουταχειώτες πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, στον Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης. Από το 1923 ιδρύθηκαν εργαστήρια και εργοστάσια αγγειοπλαστικής όπου εργάστηκαν Έλληνες και Αρμένιοι τεχνίτες πρόσφυγες από την Κιουτάχεια, συνεχίζοντας την κεραμική παράδοση της πατρίδας τους. Το εργοστάσιο της «Κεραμεικός ΑΑΕ» δημιούργησε μια κατηγορία θεμάτων εμπνευσμένων από τα μοτίβα της Κιουτάχειας, που χαρακτηρίζονταν ως ρυθμός Μικράς Ασίας.

Η συγκεκριμένη έκθεση δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να έχουν πρόσβαση σε κεραμικά που αποτελούν τεκμήρια του ιστορικού παρελθόντος, καθώς και να έρθουν για πρώτη φορά σε άμεση επαφή με μια άγνωστη και αφανή πτυχή της Μικρασιατικής Εκστρατείας. Ο πόλεμος, ο ενθουσιασμός της νίκης, η εξατομίκευση μιας μικρής πολυτέλειας, η μελλοντική γαμήλια ευτυχία, αλλά και η επιφυλακτικότητα για την τελική έκβαση της εκστρατείας, αποτυπώνονται, άλλοτε με εμφανή και άλλοτε με αδιόρατο τρόπο, πάνω στα κεραμικά που βγαίνουν από τα καμίνια της Κιουτάχειας λίγα μόλις χιλιόμετρα από την πρώτη γραμμή του μετώπου. Ο επισκέπτης καλείται να ανακαλύψει τις δικές του αφηγήσεις, δίνοντας δικές του ερμηνείες σε μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν μέσα από ένα σύνολο κεραμικών αντικειμένων με πολλαπλές αναφορές και σημασίες.

Advertising

Κιουτάχειας
Πηγή εικόνας: protothema.gr

Την έκθεση συνοδεύει πλούσια εικονογραφημένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη δίγλωσση έκδοση (Ελληνικά/Αγγλικά). Μέσα από το πρωτότυπο υλικό παρουσιάζονται, από τον επιμελητή της έκθεσης Ντίνο Κόγια, ποικίλες και άγνωστες πτυχές της κεραμικής της Κιουτάχειας (τέλος 19ου – αρχές 20ού αιώνα). H κεραμική εντάσσεται στο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο αυτής της περιόδου, με ιδιαίτερη έμφαση στην περίοδο της κατοχής της πόλης από τον ελληνικό στρατό (Ιούλιος 1921 – Αύγουστος 1922). Η έρευνα επεκτείνεται και στην διασπορά των προσφύγων στην Ελλάδα μετά το 1922, με εκτενή παρουσίαση της αγγειοπλαστικής εταιρείας «ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ ΑΑΕ» σε συνδυασμό με την προσαρμογή του οθωμανικού διακοσμητικού ρεπερτορίου στις νέες κοινωνικοοικονομικές και πολιτισμικές συνθήκες. Επίσης, στους  Αρμένιους τεχνίτες που εγκαταστάθηκαν στην Ιερουσαλήμ, αλλά και στην ανασύσταση της κεραμικής τέχνης στην Κιουτάχεια στα πρώτα χρόνια της Τουρκικής Δημοκρατίας.  

Διαβάστε επίσης  Και αν δε με λένε Γιάννη Αντετοκούνμπο;

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

Ενθύμιον Κιουτάχειας: Μία έκθεση-αφιέρωμα από το Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης. Ανακτήθηκε από https://www.culturenow.gr/enthymion-kioytaxeias-mia-ekthesi-afieroma-apo-to-moyseio-mpenaki-islamikis-texnis/ (Τελευταία προβολή 24/06/2021)

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης: Τα κεραμικά της Κιουτάχειας σε μια νέα έκθεση. Ανακτήθηκε από https://www.protothema.gr/culture/article/1134234/mouseio-benaki-islamikis-tehnis-ta-keramika-tis-kioutaheias-se-mia-nea-ekthesi/?fbclid=IwAR1IfUDnmLIU1BTb1aPyuZtOtd1cQE27ZT6o94hx6ffNtFkjDH4LVHQAM0M (24/06/2021)

Advertising

Είμαι η Χριστίνα. Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσα στο Ηράκλειο, Κρήτης. Απόφοιτη Φιλοσοφικής Σχολής, του τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών. Μεγάλες μου αγάπες ο αθλητισμός, το διάβασμα, η μουσική και το γράψιμο.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Γονική διαταραχή χρήσης ουσιών: Επιπτώσεις στα παιδιά

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο με τίτλο, Γονική διαταραχή

Ιστορία του Drag: Ρίζες, εξέλιξη και σημασία

Ιστορία του Drag: Από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι τη Σύγχρονη