
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους εφήβους, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.
Προτρέπονται τα προστατευτικά και η εκπαίδευση για την προστασία των εφήβων χρηστών της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους εφήβους είναι λεπτές και πολύπλοκες, σύμφωνα με έκθεση της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας (American Psychological Association, APA) η οποία καλεί τους προγραμματιστές να δώσουν προτεραιότητα σε χαρακτηριστικά που προστατεύουν τους νέους από την εκμετάλλευση, τη χειραγώγηση και τη διάβρωση των σχέσεων στον πραγματικό κόσμο.
«Η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει νέες δυνατότητες και ευκαιρίες, ωστόσο η βαθύτερη ενσωμάτωσή της στην καθημερινή ζωή απαιτεί προσεκτική εξέταση για να διασφαλιστεί ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης είναι ασφαλή, ειδικά για τους εφήβους», σύμφωνα με την έκθεση με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη και Ευεξία Εφήβων: Μια Συμβουλευτική Υγεία της APA».
«Προτρέπουμε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να διασφαλίσουν ότι η ασφάλεια των νέων λαμβάνεται υπόψη σχετικά νωρίς στην εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης. Είναι κρίσιμο να μην επαναλάβουμε τα ίδια επιβλαβή λάθη που έγιναν με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Η έκθεση συντάχθηκε από μια συμβουλευτική ομάδα εμπειρογνωμόνων και αποτελεί συνέχεια δύο άλλων εκθέσεων της APA σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εφηβεία και τις συστάσεις για υγιεινό περιεχόμενο βίντεο.
Η έκθεση της Τεχνητής Νοημοσύνης σημειώνει ότι η εφηβεία –την οποία ορίζει από την ηλικία των 10 έως την ηλικία των 25 ετών– είναι μια μακρά περίοδος ανάπτυξης και ότι η ηλικία «δεν αποτελεί αλάνθαστο δείκτη ωριμότητας ή ψυχολογικής ικανότητας».
Είναι επίσης μια περίοδος κρίσιμης ανάπτυξης του εγκεφάλου, γεγονός που υποστηρίζει την ανάγκη ειδικών μέτρων ασφαλείας που απευθύνονται σε νεότερους χρήστες. «Όπως και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι ούτε εγγενώς καλή ούτε κακή», δήλωσε ο επικεφαλής ψυχολογίας της APA, Mitch Prinstein, Δρ., ο οποίος ηγήθηκε της ανάπτυξης της έκθεσης.
Αλλά, έχουμε ήδη δει περιπτώσεις όπου οι έφηβοι ανέπτυξαν ανθυγιεινές και ακόμη και επικίνδυνες «σχέσεις» με chatbots, για παράδειγμα. Μερικοί έφηβοι μπορεί να μην γνωρίζουν καν ότι αλληλεπιδρούν με την Τεχνητή Νοημοσύνη, γι’ αυτό είναι ζωτικής σημασίας όσοι δημιουργούν την Τεχνητή Νοημοσύνη να θέτουν τώρα προστατευτικά κιγκλιδώματα.
Η έκθεση διατυπώνει μια σειρά από συστάσεις για να διασφαλιστεί ότι οι έφηβοι μπορούν να χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη με ασφάλεια. Αυτές περιλαμβάνουν:
- Τη διασφάλιση υγιών ορίων με προσομοιωμένες ανθρώπινες σχέσεις. Οι έφηβοι είναι λιγότερο πιθανό από τους ενήλικες να αμφισβητήσουν την ακρίβεια και την πρόθεση των πληροφοριών που προσφέρονται από ένα bot, παρά από έναν άνθρωπο.
- Τη δημιουργία προεπιλογών κατάλληλων για την ηλικία στις ρυθμίσεις απορρήτου, τα όρια αλληλεπίδρασης και το περιεχόμενο. Αυτό θα περιλαμβάνει διαφάνεια, ανθρώπινη εποπτεία και υποστήριξη και αυστηρές δοκιμές, σύμφωνα με την έκθεση.
- Την ενθάρρυνση των χρήσεων της Τεχνητής Νοημοσύνης οι οποίες μπορούν να προωθήσουν την υγιή ανάπτυξη. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην ανταλλαγή των ιδεών, τη δημιουργία, τη σύνοψη και τη σύνθεση πληροφοριών –όλα αυτά μπορούν να διευκολύνουν τους μαθητές/τις μαθήτριες να κατανοήσουν και να διατηρήσουν βασικές γνώσεις, σημειώνει η έκθεση. Ωστόσο, είναι κρίσιμο για τους μαθητές/τις μαθήτριες να γνωρίζουν τους περιορισμούς της Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Τον περιορισμό της πρόσβασης και της ενασχόλησης με επιβλαβές και ανακριβές περιεχόμενο. Οι προγραμματιστές της Τεχνητής Νοημοσύνης θα πρέπει να ενσωματώσουν μέτρα προστασίας για την αποτροπή της έκθεσης των εφήβων σε επιβλαβές περιεχόμενο.
- Την προστασία του απορρήτου των δεδομένων και των ομοιοτήτων των εφήβων. Αυτό περιλαμβάνει τον περιορισμό της χρήσης των δεδομένων των εφήβων για στοχευμένη διαφήμιση και την πώληση των δεδομένων τους σε τρίτους.
Η έκθεση ζητά επίσης την ολοκληρωμένη εκπαίδευση στον γραμματισμό της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενσωματώνοντάς την στα βασικά προγράμματα σπουδών και αναπτύσσοντας εθνικές και κρατικές κατευθυντήριες γραμμές για την εκπαίδευση στον γραμματισμό.
«Πολλές από αυτές τις αλλαγές μπορούν να γίνουν άμεσα, από γονείς, εκπαιδευτικούς και τους ίδιους τους εφήβους», δήλωσε ο Prinstein. «Άλλες θα απαιτήσουν πιο ουσιαστικές αλλαγές από τους προγραμματιστές, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και άλλους επαγγελματίες της τεχνολογίας».
Advertising
Η έκθεση μπορεί να βρεθεί εδώ: https://www.apa.org/topics/artificial-intelligence-machine-learning/health-advisory-ai-adolescent-well-being
Εκτός από την έκθεση, περαιτέρω πόροι και καθοδήγηση για τους γονείς σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη διατήρηση της ασφάλειας των εφήβων και για τους εφήβους σχετικά με τον γραμματισμό στην Τεχνητή Νοημοσύνη είναι διαθέσιμοι στον ιστότοπο: APA.org.
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους εφήβους, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.