Αν έχετε στο μυαλό σας ότι οι γιαγιάδες είναι ήσυχοι άνθρωποι, κλεισμένες σ’ ένα σπίτι πλέκοντας και βλέποντας τηλεόραση, τότε γνωρίζετε τη μισή αλήθεια. Γιατί υπάρχουν και γιαγιάδες που είναι πραγματικά… φευγάτες! Έτοιμες για κάθε εξόρμηση, με τσαμπουκά και τσαγανό, που λίγοι έχουν. Θα προσβάλλουν τον κόσμο άφοβα, μπορεί να σε εκνευρίσουν, αλλά θα μείνουν πάντα μέσα στην καρδιά σου. Μιλώ, φυσικά, για τις 8 τηλεοπτικές γιαγιάδες, που τόσο αγαπήσαμε και έχουμε πλέον μαζί τους μια σχέση εξάρτησης. Και για να μην αδικήσω καμιά τους θα τις αναφέρω χρονολογικά σε σχέση με τη χρονιά που υποδύθηκαν τους συγκεκριμένους ρόλους.
Μαρία Φωκά (1995)
Τη λένε Όλγα Μαρκάτου, αλλά ακούει και στο παρατσούκλι «Μπουμπουλίνα». Όλα της φταίνε και δεν συμπαθεί κανέναν πέρα από τη γάτα της, την Τιτίκα. Η λατρεμένη γιαγιά του «Dolce vita» αγαπήθηκε από το τηλεοπτικό κοινό για την κακία και τις μεσαιωνικές της αντιλήψεις. Από κείνη μάθαμε ότι ο Μεταξάς είπε το «ΟΧΙ» στους Γερμανούς, επειδή εκείνη του είχε πει ΟΧΙ όταν της πρότεινε να χορέψουν. Κλασικό παράδειγμα πεθεράς που δε χωνεύει τη νύφη της, κάθε φορά που μιλάει γι’ αυτήν το στόμα της στάζει «μέλι»! Την αγαπήσαμε, επειδή ξέραμε ότι κάθε φορά που θα έλεγε «Ασπασία, την καραμπίνα!» θα ακολουθούσε ο κακός χαμός…
Κάρμεν Ρουγγέρη (2000, 2004)
Δύο αγαπημένοι ρόλοι γιαγιάς και για την Κάρμεν Ρουγγέρη. Αρχικά, υποδύθηκε στο «Δέκα λεπτά κήρυγμα» την Κικίτσα, μία γιαγιά που προσπαθεί να είναι κοντά στην κόρη και τον εγγονό της, αλλά, όποτε μπλέκεται δημιουργούνται παρεξηγήσεις. Όλοι την αγαπούν, αλλά το υπερβολικό ενδιαφέρον της δεν αρέσει σε όλους. Έπειτα, την παρακολουθήσαμε ως Πίτσα (ή αλλιώς «Γκιούλμπαχαρ») στο σήριαλ «Η ώρα η καλή». Εκεί ξεχώρισε με την πολίτικη προφορά της και τη διάθεσή τις για βόλτες και χαρτάκι με τη Ναταλί.
Αντιγόνη Γλυκοφρύδη (2001)
Στο «Άκρως Οικογενειακόν» δε μάθαμε ποτέ το πραγματικό της όνομα, γιατί όλοι την φωνάζανε «Μπέμπα». Φανατική χαρτοπαίχτρα και κυνηγημένη από τους τοκογλύφους, προσέφερε άπλετο γέλιο με τα ξεσπάσματά της. Εγωίστρια και υπερόπτης, ποτέ δεν χώνεψε τη νύφη της, Μαργαρίτα παρόλο που της χάρισε τέσσερα εγγόνια. Ήξερε πότε να είναι σκληρή, πότε ευαισθητοποιημένη και πότε πανούργα. Όλα αυτά στην ερμηνεία της υπέροχης Αντιγόνης Γλυκοφρύδη.
Ειρήνη Κουμαριανού, Έφη Παπαθεοδώρου (2005)
Θα έπρεπε να τις μνημονεύσουμε ξεχωριστά, αλλά πιστεύω πως το «Στο Παρά 5» μας… «καταδίκασε» να τις θυμόμαστε ως αχτύπητο γυναικείο δίδυμο. Η Σοφία και η Θεοπούλα μας έδειξαν ότι η τρίτη ηλικία μπορεί να κάνει πολλά: ταξίδια στο εξωτερικό, εκμάθηση ξένων γλωσσών, ping pong και (υψηλή) ζωγραφική, μέχρι και παίξιμο μουσικών οργάνων! Δεν είναι το πλέξιμο που τους συγκινεί, αλλά η περιπέτεια και η ενασχόληση με καινούριες δραστηριότητες. Εμάς πάλι μας συγκίνησαν με την ιστορία τους και μας δίδαξαν ότι η ζωή είναι μικρή και πρέπει να τη χαρούμε όσο υπάρχουμε.
Έρση Μαλικένζου (2005, 2008)
Η φοβερή Έρση Μαλικένζου δεν υποδύθηκε μόνο τη Λάρα Πασπάτη στο «Θα βρεις το δάσκαλό σου», αλλά και την Αγγέλα στην μαύρη κωμωδία «Μαύρα Μεσάνυχτα». Έδειξε και στις δύο περιπτώσεις ότι μια γυναίκα με εξουσία ή όχι μπορούν να την υπολογίζουν. Και στην τελική πρέπει! Γιατί ποιος θα ύψωνε τη φωνή του στη Λάρα και ποιος δε θα παραδεχόταν τις απόψεις της Αγγέλας; Διπλωματία αλλά και μαγκιά είναι τα καίρια όπλα της για να αντιμετωπίσει τον οποιονδήποτε. Και από ειρωνεία άλλο τίποτα…
Τιτίκα Σαριγκούλη (2007)
Νομίζω ότι είναι σε όλους μας γνωστή η αθυρόστομη γιαγιά από τη σειρά «Μπαμπά μην τρέχεις». Η αλήθεια είναι πως αποτελεί το άλλο άκρο από την ιδέα που έχουμε για τις γιαγιάδες, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Αντίθετα, είναι ξεκαρδιστικό! Πραγματικά, οι βωμολοχίες της ξεπερνούν κάθε όριο όχι μόνο γιατί τις έλεγε 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, αλλά και γιατί απευθυνόταν κυρίως στον εγγονό της. Έκρυβε τα λεφτά της στη χαλασμένη τηλεόραση του σαλονιού, έχει βρίσει το… Θάνατο και της άρεσε να διηγείται πρόστυχα παραμύθια.
Όλγα Δαμάνη (2014)
Όσοι βλέπατε το «Κάτω Παρτάλι», παρατηρήσατε ότι στο σπίτι υπήρχε μια γιαγιά ακούνητη και αμίλητη; Αυτή είναι η αγαπητή σε όλους Όλγα Δαμάνη! Παρόλο που γνώριζε όλη την ιστορία που εμείς μάθαμε στο τελευταίο επεισόδιο του πρώτου κύκλου, δε μιλούσε και καθόταν στην άκρη σαν έκθεμα σε μουσείο. Επίσης, μας κέρδισε με το τσαγανό της (όταν αποφάσισε να μιλήσει) και έκανε «χημικό» πόλεμο στον Κωνσταντίνο!