Η σημασία των παραμυθιών … Για ποιους λόγους είναι τόσο σημαντικά τα παιδικά παραμύθια και τι σκοπούς εξυπηρετούν; Πέρα από την ευχάριστη παρέα στα παιδιά μας, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν και είναι καλό να χρησιμοποιούν τα παραμύθια στην καθημερινότητα των παιδιών τους. Τα παραμύθια προάγουν τη φαντασία και ενεργοποιούν νέους τρόπους σκέψης στο μυαλό των μικρών μας φίλων. Δηλαδή, μέσα από ιστορίες, εικονογράφηση και ενασχόληση με την πλοκή μιας ιστορίας, τα παιδιά ανακαλύπτουν νέους κόσμους. Παράλληλα, αποκτούν ερεθίσματα και νέες γνώσεις. Το λεξιλόγιο, οι πληροφορίες, τα μέρη και τα ονόματα είναι μόνο μερικά από όσα μπορούν να κατακτήσουν τα παιδιά που διαβάζουν παραμύθια.
σημασία των παραμυθιών… Η έρευνα αποδεικνύει πως μέσα από τις αφηγηματικές δομές (κατά κόσμον ιστορίες) μαθαίνουμε μικροί και μεγάλοι πιο εύκολα. Ο λόγος είναι πως με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε νοηματικές συνδέσεις και συσχετίσεις, δηλαδή όσα ακούμε και παρατηρούμε αποκτούνε νόημα. Επομένως, τα παραμύθια μπορούν να αποτελέσουν και διδακτικό περιεχόμενο. Μέσα από σχετικές ιστορίες έχουμε την ευκαιρία να διδάξουμε νοήματα, ιστορικές γνώσεις, γλώσσα, ακόμα και μαθηματικά. Παράλληλα, μέσα από αντίστοιχες ιστορίες φανταστείτε πόσα μηνύματα και στάσεις ζωής μπορούμε να αναπτύξουμε στους μικρούς μας φίλους. Η θεματολογία των παραμυθιών δεν εξαντλείται πουθενά… Ανάλογα με το θέμα που μας απασχολεί (κοινωνικές σχέσεις, απώλεια, διαζύγιο κ.λπ.) μπορούμε να βρούμε ποικιλία πολλών παραμυθιών. Και αν, ακόμη, κάτι δεν μας καλύπτει μπορούμε εμείς οι ίδιοι να δημιουργήσουμε και να εικονογραφήσουμε ένα παραμυθάκι μαζί με τα παιδιά μας! Τι πιο όμορφο, δημιουργικό και διασκεδαστικό;
Με τον τρόπο αυτό γνωρίζουμε νέες πτυχές του εαυτού μας, δημιουργούμε νέες πλευρές στην προσωπικότητα των παιδιών μας και τους παρακινούμε να αποκτήσουν καλή σχέση με τον κόσμο του βιβλίου και της ανάγνωσης. Πόσες φορές οι γονείς επιθυμούν (και είναι λογικό φυσικά) τα παιδιά τους «να διαβάζουν» και «να αγαπούν το διάβασμα» ενώ οι ίδιοι δεν αποτελούν σχετικό πρότυπο. Το παιδί μπορεί να μην ακούει, πάντα όμως μιμείται. Παιδιά που μεγαλώνουν σε περιβάλλοντα υψηλού γραμματισμού τείνουν να αναπτύσσουν καλύτερη σχέση με τη γλώσσα και το διάβασμα.
Ίσως, λοιπόν, αντί για βόλτα στα μαγαζιά να πάμε σε ένα βιβλιοπωλείο και αντί για καφέ να διαβάσουμε ένα παραμύθι…