Τον τελευταίο καιρό, η υπόθεση διαρροής προσωπικών δεδομένων χρηστών του Facebook και η αθέμιτη χρήση τους από την Cambridge Analytica, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, απασχολώντας έντονα τα διεθνή μέσα και έχοντας ως υπόλογο τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Ο Ζάκερμπεργκ, ιδρυτής της εν λόγω πλατφόρμας, είχε ήδη κληθεί από ορισμένους σημαντικούς φορείς να δώσει εξηγήσεις για την αμέλειά του και για το πώς μια τόσο μεγάλη πλατφόρμα επέτρεψε να συμβεί κάτι τέτοιο, καταλήγοντας να φαίνεται σημαντικά αναξιόπιστη.
Πριν λίγες μέρες λοιπόν, ο Ζάκερμπεργκ εμφανίστηκε με απολογητικό ύφος μπροστά στην αμερικανική Γερουσία και στα μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων, αναλαμβάνοντας την πλήρη ευθύνη για το μεγάλο σκάνδαλο που δημιουργήθηκε με την βρετανική εταιρία. Τα κύρια ερωτήματά τους αφορούσαν κυρίως στο πώς η πλατφόρμα του Facebook επέτρεψε να διαρρεύσουν παράνομα τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών και αν θα υπάρξουν ουσιαστικές κινήσεις για την αποκατάστασή τους. Παρόλα αυτά, ο CEO του κολοσσού, απέρριψε τις κατηγορίες σχετικά με την πεποίθηση ότι οι χρήστες δεν έχουν επαρκή έλεγχο των δεδομένων τους, μιας και αποφασίζουν μόνοι τους σχετικά με το τι θα μοιραστούν. «Κάθε φορά που κάποιος επιλέγει να μοιραστεί κάτι στο Facebook γίνεται ένας έλεγχος. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή. Δεν θάβεται κάπου στις ρυθμίσεις, αλλά είναι ακριβώς εκεί». Ωστόσο, στην κατάθεσή του ανέφερε επίσης ότι «δεν είχαμε εικόνα της ευθύνης μας κι αυτό ήταν ένα μεγάλο λάθος. Ήταν δικό μου λάθος, συγνώμη. Ίδρυσα το Facebook, το λειτουργώ και είμαι υπεύθυνος για ότι συμβαίνει εκεί».
Είναι σημαντικό να αναφερθεί, ότι μεταξύ άλλων τόνισε ότι και ο ίδιος υπήρξε ‘θύμα’ του εν λόγω σκανδάλου, καθώς και τα δικά του προσωπικά δεδομένα παραβιάστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν παράνομα. Αυτή η παραδοχή βέβαια, δείχνει ότι ακόμα και ο ιδρυτής και διαχειριστής της πλατφόρμας, δεν είναι σε θέση να προστατευτεί από τέτοιου είδους καταστάσεις. Στην έναρξη της κατάθεσης, ο Βρετανός βουλευτής Φρανκ Παλόουν, εύλογα διερωτήθηκε «Πώς μπορούν οι καταναλωτές να έχουν τον έλεγχο των δεδομένων όταν το Facebook δεν έχει τον έλεγχο των δεδομένων», καθώς ακόμα και οι χρήστες να ακολουθήσουν κατά γράμμα τις ρυθμίσεις ασφαλείας, κανείς δεν είναι σε θέση να τους εξασφαλίσει την ιδιωτικότητά τους.
Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι το 2016 η προεκλογική εκστρατεία Τραμπ είχε μισθώσει τις υπηρεσίες της βρετανικής Cambridge Analytica, χωρίς το Facebook να έχει ενημερωθεί για κάτι τέτοιο. Εξαιτίας αυτού, ο Ζάκερμπεργκ αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι το Facebook ‘άργησε’ να εντοπίσει την παρέμβαση της Ρωσίας στις αμερικάνικες προεδρικές εκλογές. Όπως αναφέρθηκε, πάνω από 126 εκατομμύρια χρήστες της εν λόγω πλατφόρμας ήρθαν σε επαφή με τα ‘τρολ’ του Κρεμλίνο. Με αφορμή τα παραπάνω λοιπόν, ο νεαρός CEO ανακοίνωσε μέτρα για την καταπολέμηση της πολιτικής χειραγώγησης μέσω της πλατφόρμας. «Δεν θέλω κανείς να χρησιμοποιεί τα εργαλεία μας για να υπονομεύει την δημοκρατία. Είμαστε αποφασισμένοι να τα εφαρμόσουμε όλα εγκαίρως για τους κρίσιμους μήνες πριν τις ενδιάμεσες εκλογές του 2018 στις ΗΠΑ».
Σε αντίδραση όλων των παραπάνω, δημιουργήθηκε μια καμπάνια με επικεφαλής την Λόρα Ούλμαν. Η καμπάνια αυτή, η οποία διεξήχθη κατά τη διάρκεια της απολογίας του Μαρκ Ζάκερμπεργκ, καλούσε τους χρήστες να απέχουν από όλες τις εφαρμογές οι οποίες ανήκουν ή έχουν εξαγοραστεί από τον κολοσσό (Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp).