Πηγή:simplylife.gr
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (e-learning) είναι ένα σύστημα, μια μέθοδος εκπαίδευσης. Το κυριότερο χαρακτηριστικό της είναι ότι ο εκπαιδευόμενος διδάσκεται και χωρίς τη φυσική παρουσία του εκπαιδευτή σε κάποια αίθουσα διδασκαλίας. Παρότι ο εκπαιδευόμενος βρίσκεται απομακρυσμένος από τον εκπαιδευτή του (τόσο σε χώρο όσο και σε χρόνο), συνεχίζει να καθοδηγείται και να εμψυχώνεται από αυτόν μέσω κάποιας μορφής επικοινωνίας μαζί του.
Σε Ευρώπη και κυρίως Αμερική, είναι μια διαδικασία που έχει παρελθόν αλλά και μέλλον. Για την Ελλάδα, αποτελεί κάτι εντελώς καινούργιο που ακόμη δεν έχει πλήρως εξελιχθεί και διαδοθεί σε μεγάλο μέρος τουλάχιστον, του κοινού.
ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ
B. Holmberg, 1977 ⇒ Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση καλύπτει τις διάφορες μορφές σπουδών σε όλα τα επίπεδα, οι οποίες δεν είναι υπό τη συνεχή, άμεση επίβλεψη των εκπαιδευτικών που βρίσκονται με τους σπουδαστές τους σε
αίθουσες διδασκαλίας, αλλά εκείνες που αξιοποιούν το σχεδιασμό, την οργάνωση, την καθοδήγηση και επίβλεψη που παρέχει ένας εκπαιδευτικός οργανισμός.
M. Μoore,1973⇒ H κατηγορία των εκπαιδευτικών μεθόδων, σύμφωνα με τις οποίες οι διδακτικές συμπεριφορές εκτελούνται ανεξάρτητα από τις μαθησιακές συμπεριφορές, συμπεριλαμβανομένων των μεθόδων που θα εφαρμόζονταν σε συνθήκες συνύπαρξης διδάσκοντος και διδασκομένων στον ίδιο χώρο, έτσι ώστε η επικοινωνία ανάμεσα στις δυο πλευρές να πρέπει να διεκπεραιωθεί μέσω έντυπου υλικού, μηχανικών, ηλεκτρονικών ή άλλων μέσων.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α. Αλληλογραφία: μέσα 19ου αιώνα– Πανεπιστήμιο δι’ αλληλογραφίας το 1833 στις ΗΠΑ.
Β. Ηλεκτρονικά μέσα: αρχές 20ου αιώνα – εκπαιδευτικό ραδιόφωνο (State University of Iowa –1925), εκπαιδευτική τηλεόραση (State University ofIowa – 1950), εκπαιδευτικό βίντεο.
Γ. Αλληλεπιδραστικές τεχνολογίες: ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email), βήμα συζήτησης (discussion forum) , τηλεδιάσκεψη (Teleconferencing) κτλ.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
- Η συγκεκριμένη μορφή εκπαίδευσης δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία του μαθητή, του φοιτητή, του εκπαιδευόμενου, σε συγκεκριμένο χώρο και προκαθορισμένο χρόνο. Έτσι, αποτελεί μια πολύ ευέλικτη μορφή εκπαίδευσης που δίνει το περιθώριο σε εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους, να οργανώσουν το δικό τους, προσωπικό πρόγραμμα.
- Ακόμη, προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων, διαλέξεων και σεμιναρίων από το σπίτι ή κάποιον προσωπικό μας χώρο, γεγονός που διευκολύνει και άλλες δραστηριότητες μας όπως, άσκηση επαγγέλματος, ανατροφή παιδιών.
- Ως θετικό πρέπει να θεωρηθεί και το μικρότερο κόστος σε σχέση με την παραδοσιακή φοίτηση και εκπαίδευση. Διότι και τα δίδακτρα είναι μικρότερα αλλά και γιατί δεν απαιτούνται έξοδα διαμονής και διαβίωσης σε μια άλλη πόλη ή ακόμη και σε μια άλλη χώρα.
- Επιπροσθέτως, σημαντικό πλεονέκτημα κρίνεται το ότι έχουν την ευκαιρία μόρφωσης, εκπαίδευσης, εξειδίκευσης, άτομα που ζουν σε απομονωμένες περιοχές και άτομα με κινητικά ή άλλα προβλήματα υγείας.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
- Αρκετοί είναι αυτοί που εκφράζουν την δυσπιστία τους σε αυτή τη μορφή εκπαίδευσης, για διάφορους λόγους, όπως η ανάγκη αξιοποίησης τεχνολογικών μέσων, ή το ότι δεν αντιλαμβάνονται ή δεν αποδέχονται τη σκοπιμότητά της και το λόγο ύπαρξής της. Πολλοί, την κατατάσσουν σε μια κατώτερη, υποβαθμισμένη μορφή, βαθμίδα εκπαίδευσης σε σχέση με τις παραδοσιακές, τις γνωστές και διαδεδομένες μεθόδους.
- Επιπλέον, μειονέκτημα αποτελεί και η περιορισμένη ή η πιο απρόσωπη επαφή μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων όπως και μεταξύ των μελών μιας ομάδας, μιας ψηφιακής τάξης.
- Τέλος, αρκετοί υποστηρίζουν πως υπάρχει ο κίνδυνος πλήρους εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης αφού τα τεχνολογικά μέσα αποτελούν “παράδεισο” όλων των ειδών των διαφημίσεων και καθώς παρατηρείται έντονη άνθηση των εξ αποστάσεως προγραμμάτων από ποικίλους φορείς.