
Τα τελευταία χρόνια είναι έντονη η ανάγκη εκσυγχρονισμού των μεθόδων διδασκαλίας και μάθησης, για αυτό το λόγο πολλοί εκπαιδευτικοί προσπαθούν να εντάξουν στην εκπαιδευτική διαδικασία τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών.
Σύμφωνα με μελέτες οι Έλληνες μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν θετικά τη χρήση των ΤΠΕ. Συγκεκριμένα:
1) Έχουν αυξημένα κίνητρα για μάθηση στα τεχνολογικά υποστηριζόμενα περιβάλλοντα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό αν σκεφτούμε ότι αυξημένα κίνητρα για μάθηση σημαίνει ότι οι μαθητές είναι πρόθυμοι να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο και να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια και προσοχή για να μάθουν κάτι.
2) Προσαρμόζονται με ευκολία στα τεχνολογικά περιβάλλοντα και γρήγορα αναπτύσσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για το χειρισμό τους.
3) Έχουν δυσκολία στο να συνεργάζονται, αλλά με τις κατάλληλες παρεμβάσεις των εκπαιδευτικών σταδιακά μαθαίνουν πώς να ακούν τι λένε οι συμμαθητές τους και να το λαμβάνουν υπόψη τους στη διαμόρφωση των δικών τους απόψεων.
4) Έχουν δυσκολία στο να κατευθύνουν από μόνοι τους τη μάθηση τους χωρίς τη συνεχή καθοδήγηση και επιβεβαίωση των καθηγητών. Και εδώ όμως, με την κατάλληλη παρέμβαση των εκπαιδευτικών καθίστανται σταδιακά ικανοί να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να εκτελέσουν με αξιοθαύμαστο τρόπο πολύπλοκα, συνεργατικά projects.

Ο υπολογιστής είναι το πιο κατάλληλο εργαλείο το οποίο μπορεί να μας οδηγήσει από την διδακτική θεωρία στην πράξη. Οι υπολογιστές παρουσιάζουν πολλές εκπαιδευτικές δυνατότητες. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής:
• Καθιστούν τη μάθηση πιο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική
• Παρουσιάζουν τα γεγονότα και τις πληροφορίες με ποικίλο τρόπο (κείμενο – ήχος – εικόνα)
• Τονίζουν τον ενεργητικό ρόλο του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης (διαφορές παθητικής και ενεργητικής μάθησης)
• Εξατομικεύουν τη διδασκαλία και παρέχουν την κατάλληλη επανατροφοδότηση σε σύντομο χρονικό διάστημα
• Συνδέουν τη μαθησιακή δραστηριότητα με την καθημερινή ζωή
• Δημιουργούν συνθήκες συνεργατικής μάθησης (ομαδοκεντρική διδασκαλία)
• Ενισχύουν το παροτρυντικό, συντονιστικό και διαμεσολαβητικό ρόλο του εκπαιδευτικού στη μαθησιακή διαδικασία.
Καταληκτικά, για να είναι αποτελεσματική η χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση απαιτεί τόσο τοπικές μεταβολές όσο και γενικές αναδιοργανώσεις στα αναλυτικά προγράμματα και μεθόδους εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών.
Οι τοπικές αλλαγές αφορούν:
Πηγές:
Ματσαγγούρας Η. (1997). «Στρατηγικές διδασκαλίας : Από την πληροφόρηση στην κριτική σκέψη». Αθήνα, εκδ. Guteberg