Η έκθεση στο Τελλόγλειο μουσείο της Θεσσαλονίκης
H πλαστογραφία αποτελεί ένα φαινόμενο ιδιαίτερα διαδεδομένο που συναντάται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Το ενδιαφέρον που προσέλκυσε η τέχνη της πλαστογραφίας φαίνεται να έχει αντίκτυπο στην Ελλάδα. Η πρώτη έκθεση «Fake (f)or Real (Ψεύτικο για αληθινό;)» έρχεται στη Θεσσαλονίκη από το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας που εδρεύει στις Βρυξέλλες και παρουσιάζει ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Για παράδειγμα, αναφέρει το ιστορικό πλαίσιο διαμόρφωσης τους καθώς ακόμα και τα κίνητρα πίσω από αυτές. Έτσι ,η έκθεση χωρίζεται χρονολογικά σε έξι μεγάλες θεματικές ενότητες: Εξουσία και Προσευχή, Η κατανόηση του κόσμου, Ένωση και Διαίρεση, Στον πόλεμο, Παραχάραξη και Πλούτος, Η εποχή της μετά-αλήθειας, με περισσότερα από 100 εκθέματα της Συλλογής του Σπιτιού της Ευρωπαϊκής Ιστορίας. Περιλαμβάνει επίσης ταινίες και διαδραστικά παιχνίδια.
Η τέχνη της πλαστογραφίας
Μέσω αυτής της έκθεσης οι πολίτες θα καταφέρουν να διακρίνουν το αληθινό από το ψεύτικο και θα διακρίνουν πότε το ψεύτικο είναι αναγκαίο . Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι σε περιόδους πολέμων και μεγάλων κρίσεων πολλοί ήταν αυτοί που είχαν πλαστά διαβατήρια προκειμένου να γλιτώσουν. Επιπλέον , είναι σημαντικό ότι η πλαστογραφία δεν εμφανίζεται μόνο στον τομέα της τέχνης , αλλά και στην μόδα, την θρησκεία και την επιστήμη. Η δεύτερη παράλληλη έκθεση στο Τελλόγλειο, με την ονομασία «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας» αφορά κυρίως την πλαστογραφία στην τέχνη, στη ζωγραφική και τη γλυπτική. Στην έκθεση αυτή δίνεται έμφαση στην κατανόηση, την αναγνώριση και, τον ορισμό των πλαστών έργων, ιδίως στη διάκριση μεταξύ των εννοιών της πλαστογραφίας και του αντιγράφου, καθώς και στις λεπτές διαφορές ανάμεσα στις δύο αυτές κατηγορίες. Σήμερα πολλοί πλαστογράφοι φαίνεται να έχουν ευνοηθεί από αυτή την παράνομη δραστηριότητα. Αρκετοί από αυτούς έγραψαν βιβλία για τα έργα τους και τα πουλούσαν σε εξωφρενικές τιμές αφού ήταν σχεδόν ίδια με τα αυθεντικά.
Τα παράνομα κυκλώματα πλαστογραφίας στην Ελλάδα
Με την πάροδο του χρόνου, δημιουργήθηκαν πλαστογραφικά κυκλώματα. Μία τέτοια περίπτωση που αντιμετώπισε πρόσφατα η ελληνική αστυνομία, είναι η σύλληψη τον Νοέμβριο του 2023 μεγάλης σπείρας στην Κρήτη με διεθνή δραστηριότητα και πλαστογραφημένα έργα των Πικάσο και Βαν Γκογκ, η οποία παρουσιάζεται στην έκθεση. Άλλη μία οργανωμένη υπόθεση σε διεθνές επίπεδο αποτελεί η προ ολίγων ημερών αποκάλυψη μιας γκαλερί στο Κολωνάκι με πλαστογραφίες που αφορούσαν αρχαία και έργα μεγάλων ονομάτων που επρόκειτο να πωληθούν εκτός Ελλάδος. Σημαντικό μέρος της έκθεσης αποτελεί και ο κινηματογράφος, ο οποίος έχει εμπνευστεί ουκ ολίγες φορές από την τέχνη της εξαπάτησης. Τίποτα πιο κατάλληλο, λοιπόν, από την προβολή του φιλμικού δοκιμίου του Όρσον Γουέλς «F For Fake» (1973), μοναδικού υβριδίου ντοκιμαντέρ και ταινίας μυθοπλασίας, με τη συμμετοχή του Ούγγρου Ελμίρ ντε Χόρι, σπουδαίου πλαστογράφου του 20ου αιώνα. Μια ιδανική αφορμή για σκέψη πάνω στα όρια αυθεντικότητας και αντιγραφής στην τέχνη. Σημαντική λεπτομέρεια: στο χώρο της έκθεσης θα προβάλλονται όχι μόνο τρέιλερ από ταινίες, αλλά και βίντεο με μικρά αποσπάσματα από συνεντεύξεις σύγχρονων πλαστογράφων.
Πηγή: Δαλιάκα Άντα (2024) Τελλόγλειο: Η τέχνη της πλαστογραφίας σε δύο μεγάλες εκθέσεις Ανακτήθηκε από https://www.tovima.gr/2024/01/30/culture/tellogleio-i-texni-tis-plastografias-se-dyo-megales-ektheseis/ (τελευταία πρόσβαση στις 28/5/24)