Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ ήταν Ολλανδός ζωγράφος. Εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Η επίδρασή του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού αλλά και εν γένει της αφηρημένης τέχνης, θεωρείται καταλυτική. Στον παρόν άρθρο παρουσιάζουμε 5 από τους πιο διάσημους πίνακές του.
Υπνοδωμάτιο στην Αρλ
Την περίοδο που ήταν στην Αρλ, ο Βαν Γκογκ έφτιαξε αυτό τον πίνακα με το υπνοδωμάτιό του στο Κίτρινο Σπίτι. Το είχε «διακοσμήσει» ο ίδιος, με απλά έπιπλα και με δικά του έργα στους τοίχους. Με τα έντονα χρώματα ήθελε να εκφράσει ανάπαυση. H παράξενη γωνία του πίσω τοίχου, ωστόσο, ήταν όντως στραβή. Ο Βίνσεντ είπε στον αδερφό του Theo ότι επίτηδες δεν είχε βάλει καθόλου σκιές, για να μοιάζει με γιαπωνέζικο χαρακτικό. Ο Βαν Γκογκ ήταν πολύ ευχαριστημένος με αυτό τον πίνακα: «Όταν είδα τους καμβάδες μου ξανά, μετά την αρρώστια, αυτός που μου φάνηκε καλύτερος από όλους ήταν το υπνοδωμάτιό μου» είχε πει.
Ηλιοτρόπια
Οι πίνακες του Βαν Γκογκ με ηλιοτρόπια είναι από τους πιο διάσημους του. Τα έκανε στην Αρλ, στη νότια Γαλλία, το 1888 και το 1889. Ο Βίνσεντ ζωγράφισε συνολικά πέντε μεγάλους καμβάδες με ηλιοτρόπια σε βάζο, με τρεις αποχρώσεις του κίτρινου «και τίποτα άλλο». Με αυτόν τον τρόπο έδειξε ότι ήταν δυνατό να δημιουργήσεις μία εικόνα με αμέτρητες παραλλαγές ενός μόνο χρώματος, χωρίς καθόλου να χαθεί η ποιητική έκφρασή της. επικοινωνούσαν την «ευγνωμοσύνη» του, έγραφε.
Ανθισμένη Αμυγδαλιά
Τα μεγάλα ανθισμένα κλαδιά σαν κι αυτά με φόντο τον γαλάζιο ουρανό ήταν ένα από τα αγαπημένα θέματα του Βαν Γκογκ. Τα λουλούδια της αμυγδαλιάς που ανθίζει νωρίς την άνοιξη γίνονται το σύμβολο της καινούργιας ζωής. Ο Βαν Γκογκ δανείστηκε το θέμα, τα έντονα περιγράμματα και την τοποθέτηση των δέντρων στο πλάνο από τη γιαπωνέζικη χαρακτική. Ο πίνακας ήταν δώρο για τον αδερφό του Theo και τη νύφη του την Jo, που είχαν αποκτήσει μόλις ένα αγοράκι. Όπως ήταν λογικό, αυτός ο πίνακας ήταν ο πιο αγαπημένος της οικογένειας του Βαν Γκογκ.
Εξώστης Καφενείου τη νύχτα
Οι επισκέπτες της περιοχής μπορούν ακόμα να σταθούν στη βορειοανατολική γωνία της Πλατείας ντυ Φορούμ, όπου ο καλλιτέχνης είχε στήσει το καβαλέτο του, με θέα τη βεράντα του δημοφιλούς καφενείου προς τη φωτισμένη πλατεία με τεχνητό φωτισμό.Προς τα δεξιά, ο Βαν Γκογκ έδειξε επίσης ένα φωτισμένο μαγαζί, καθώς και μερικά κλαδιά από τα δέντρα γύρω από τον τόπο, αλλά παρέλειψε τα απομεινάρια από τα ρωμαϊκά μνημεία ακριβώς δίπλα από αυτό το μικρό μαγαζί.
Έναστρη Νύχτα Πάνω από τον Ροδανό
Ο Βαν Γκογκ φαίνεται να έχει μαγευτεί ιδιαίτερα από τον νυχτερινό ουρανό και τον φωτισμό αερίου ορατός στο νερό στην Αρλ. Ζωγραφίστηκε σε ένα σημείο της όχθης του ποταμού Ροδανού που απείχε ένα ή δύο λεπτά από το Κίτρινο Σπίτι στην Place Lamartine το οποίο νοίκιαζε ο Βαν Γκογκ εκείνη την περίοδο. Ο νυχτερινός ουρανός και τα εφέ που δημιουργεί το φως τη νύχτα αποτέλεσαν το θέμα για μερικούς από τους διάσημους πίνακές του.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
el.wikipedia.org