Το παρόν άρθρο
Συνδέεται το υψηλό IQ με τη σχολική απόδοση; Πώς τα πηγαίνουν οι χαρισματικοί μαθητές/μαθήτριες στο σχολείο; Παιδιά σχολικής ηλικίας με υψηλό δείκτη νοημοσύνης κινδυνεύουν να αποτύχουν στο σχολείο λόγω έλλειψης κινήτρων ή εναλλακτικά, ο υψηλός δείκτης νοημοσύνης βοηθάει τα παιδιά να τα πάνε καλύτερα στα σχολικά μαθήματα σε σχέση με τους συμμαθητές/τις συμμαθήτριές τους που δεν έχουν υψηλό IQ;
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό, τα ερευνητικά ευρήματα και τα συμπεράσματα της έρευνας της Guez και των συνεργατών της (2018) οι οποίοι διερεύνησαν εάν τα παιδιά με υψηλό IQ, δηλαδή τα λεγόμενα χαρισματικά παιδιά, κινδυνεύουν να αποτύχουν στο σχολείο.
Η μεγάλη κλίμακας έρευνα της Guez και των συνεργατών της (2018)
Ερευνητικός σκοπός και σχεδιασμός
Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν ένα πολύ μεγάλο δείγμα 30,489 μαθητών και μαθητριών Γυμνασίου. Οι μαθητές/μαθήτριες που πήραν μέρος στην έρευνα αξιολογήθηκαν ως προς τον δείκτη νοημοσύνης τους (ρευστή νοημοσύνη) στην A’ Γυμνασίου (όταν ήταν ~11 ετών. Αυτή η τάξη αναφέρεται ως τάξη 6 στο άρθρο) και ως προς τη σχολική τους επίδοση στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου (όταν ήταν 15-16 ετών. Αυτή η τάξη αναφέρεται ως τάξη 9 στο άρθρο). Μαθητές και μαθήτριες με σκορ μη λεκτικού IQ 126,2 ορίστηκαν από τους ερευνητές ως η ομάδα με υψηλό IQ. Αυτή η ομάδα αποτελούνταν από 888 μαθητές/μαθήτριες.
Αξιολόγηση σχολικής επίδοσης
Για την αξιολόγηση της σχολικής τους επίδοσης, οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τους βαθμούς των μαθητών/μαθητριών στις εθνικές εξετάσεις, τις βαθμολογίες των εκπαιδευτικών και τον σχολικό προσανατολισμό στο Γυμνάσιο. Στο τέλος του Γυμνασίου, οι μαθητές/μαθήτριες στη Γαλλία δίνουν το Diplôme national du Brevet (εφεξής DNB). Ο τελικός βαθμός στο DNB είναι αντίστοιχος του απολυτηρίου Γυμνασίου του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Συγκεκριμένα, ο βαθμός του DNB υπολογίζεται βάσει των βαθμών των εκπαιδευτικών σε όλα τα μαθήματα και των αποτελεσμάτων των τελικών εξετάσεων. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν τις επιδόσεις των μαθητών/μαθητριών που έλαβαν μέρος στην έρευνα σε τρία τεστ: ένα στα Γαλλικά (γλωσσικό μάθημα), ένα στα Μαθηματικά και ένα στην Ιστορία και στη Γεωγραφία.
Σχολικός προσανατολισμός
Ο σχολικός προσανατολισμός του εκπαιδευτικού συστήματος της Γαλλίας, δε θα αναλυθεί με λεπτομέρεια σε αυτό το άρθρο, ωστόσο, αφορά το αντίστοιχο τεχνικό ή ενιαίο λύκειο, μεταξύ άλλων, που αποφασίζουν οι Έλληνες μαθητές και οι Ελληνίδες μαθήτριες ως προσανατολισμό στο τέλος του Γυμνασίου για τη συνέχεια της εκπαίδευσής τους και τη μετέπειτα εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κίνητρο και αυτο-αποτελεσματικότητα
Οι ερευνητές αξιολόγησαν επίσης το κίνητρο (εσωτερικευμένο κίνητρο, εξωτερικευμένο κίνητρο και καθόλου κίνητρο) των μαθητών/μαθητριών (π.χ. «Κάνω τις εργασίες μου γιατί θέλω να μαθαίνω νέα πράγματα») και την αυτο-αποτελεσματικότητά τους (π.χ. ομαδικές δραστηριότητες αναψυχής, ικανότητα δημιουργίας και διατήρησης κοινωνικών σχέσεων, διαχείριση διαπροσωπικών συγκρούσεων, αυτοπεποίθηση, ικανότητα αντίστασης στην πίεση των συνομηλίκων για συμμετοχή σε δραστηριότητες υψηλού κινδύνου).
Ερευνητικές υποθέσεις
Οι ερευνητές έθεσαν τις ακόλουθες ερευνητικές υποθέσεις:
- Οι μαθητές/μαθήτριες με υψηλό IQ θα έχουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις σε σχέση με τους μαθητές/μαθήτριες που δεν είχαν υψηλό IQ.
- Οι μαθητές/μαθήτριες με υψηλό IQ θα εγκαταλείψουν σπανιότερα το Γυμνάσιο σε σχέση με τους μαθητές/μαθήτριες που δεν είχαν υψηλό IQ.
- Οι μαθητές/μαθήτριες με υψηλό IQ θα σκοράρουν υψηλότερα στις δοκιμασίες αξιολόγησης της αυτο-αποτελεσματικότητας και των κινήτρων τους.
- Θα υπάρχει θετική σχέση μεταξύ του IQ στην Α’ Γυμνασίου (τάξη 6) και των σχολικών επιδόσεων στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου (τάξη 9).
- Θα υπάρχει θετική σχέση μεταξύ του IQ στην Α’ Γυμνασίου (τάξη 6) και των σχολικών επιδόσεων στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου (τάξη 9) τόσο για τα παιδιά με υψηλό IQ όσο και για τα άλλα παιδιά.
Ερευνητικά ευρήματα
Τα ευρήματα έδειξαν ότι:
- Τα παιδιά με υψηλό IQ τα πήγαιναν πολύ καλύτερα σε όλα τα μαθήματα του σχολείου σε σχέση με τους άλλους συμμαθητές τους (όσους είχαν IQ κάτω από 126,2).
- Αυτό το εύρημα δείχνει ότι τα παιδιά με υψηλό ΙQ πετυχαίνουν στο σχολείο και δεν κινδυνεύουν σε καμία περίπτωση από σχολική αποτυχία ή έλλειψη κινήτρου για τα μαθήματα του σχολείου.
- Βρέθηκε μια ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ της ρευστής νοημοσύνης στην Α’ Γυμνασίου και των επιδόσεων στα σχολικά μαθήματα στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου τόσο σε παιδιά με υψηλό δείκτη νοημοσύνης (126,2 και άνω) όσο και στα υπόλοιπα παιδιά (όσα παιδιά είχαν IQ κάτω από 126,2).
- Αυτό το εύρημα δείχνει ότι όσο υψηλότερη είναι η νοημοσύνη ενός παιδιού τόσο καλύτερη θα είναι η επίδοσή του στα σχολικά μαθήματα, με αυτό να ισχύει τόσο για τους μαθητές/μαθήτριες με υψηλό IQ όσο και για τους υπόλοιπους μαθητές/μαθήτριες.
- Βρέθηκε μία αρνητική συσχέτιση μεταξύ του εκπαιδευτικού επιπέδου των γονέων και των βαθμών των παιδιών στο τέλος του σχολείου (DNB). Η διαφορά αυτή βρέθηκε όταν οι γονείς είχαν ένα επιπλέον έτος εκπαίδευσης. Ωστόσο, το γεγονός ότι η συσχέτιση που βρέθηκε ήταν αρνητική δείχνει ότι η σχολική απόδοση των μαθητών/μαθητριών με υψηλό IQ σχετίζεται λιγότερο με το κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο των γονέων σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
- Επομένως, μια οικογένεια χαμηλού εκπαιδευτικού επιπέδου δεν είναι περισσότερο επιζήμια στα παιδιά με υψηλό IQ σε σχέση με τα άλλα παιδιά.
- Δε βρέθηκε αλληλεπίδραση μεταξύ του φύλου του παιδιού και του υψηλού IQ.
- Αυτό το εύρημα δείχνει ότι η σχέση μεταξύ του υψηλού IQ και της σχολικής απόδοσης είναι παρόμοια για τα δύο φύλα: τα κορίτσια με υψηλό ΙQ δε φαίνεται να έχουν καλύτερη σχολική απόδοση από τα αγόρια με υψηλό IQ.
Συμπεράσματα
- Ο δείκτης νοημοσύνης διαμεσολάβησε και μετρίασε τη συσχέτιση μεταξύ του κοινωνικο-οικονομικού υπόβαθρου των γονέων και των σχολικών επιδόσεων των παιδιών. Πράγματι, η θετική σχέση μεταξύ του εκπαιδευτικού επιπέδου των γονέων και των σχολικών επιδόσεων δεν υπήρχε για τους μαθητές/μαθήτριες με υψηλό IQ.
- Η θετική συσχέτιση μεταξύ του υψηλού IQ και των σχολικών επιδόσεων ήταν παρόμοια για τα αγόρια και για τα κορίτσια.
Βιβλιογραφία
Guez, A., Peyre, H., Le Cam, M., Gauvrit, N., & Ramus, F. (2018). Are high-IQ students more at risk of school failure? Intelligence, 71, 32-40. https://doi.org/10.1016/j.intell.2018.09.003