14 Αυγούστου 1921 – 25 Δεκεμβρίου 1997
Οι δύο αυτές αναγραφόμενες ημερομηνίες εμπεριέχουν την ζωή, τη δράση, τα όνειρα και το πάθος μιας αξέχαστης και θρυλικής φυσιογνωμίας που σφράγισε την ιστορία του θεάτρου με τρόπο μοναδικό και ανεξίτηλο.
Λόγος γίνεται για τον Ιταλό θεατρικό σκηνοθέτη Τζιόρτζιο Στρέλερ.
Γεννήθηκε στην Τεργέστη βορειοανατολικά της Ιταλίας. Η πόλη όμως που στέγασε τα όνειρα και τις επιθυμίες του ήταν το Μιλάνο, στο οποίο εγκαταστάθηκε με την μητέρα και τη γιαγιά του σε ηλικία επτά ετών και εκεί θα παρέμενε μέχρι το τέλος.
Ως παιδί, το θέατρο δεν του είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον, γεγονός που θα άλλαζε όταν, τυχαία, θα ερχόταν σε επαφή με παραστάσεις του Κάρλο Γκολντόνι, τα έργα του οποίου, για τον Στρέλερ, υπήρξαν πυξίδα που είχε το βέλος στραμμένο προς μια πετυχημένη σταδιοδρομία. Και κάπως έτσι, λοιπόν, γράφτηκε στην ιταλική δραματική σχολή Accademia dei Filodrammatici, όπου και διέπρεψε. Η υποκριτική όμως δεν ήταν το αρχικό του σχέδιο, αυτό που ήθελε ήταν να γίνει ποινικολόγος, δηλώνοντας πως το θεωρούσε ένα επάγγελμα σχετικά συνδεδεμένο με το θέατρο.
Όταν ξεκίνησε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, αυτοεξορίστηκε στην Ελβετία όπου σε συνεργασία με τους Compagnie des Masques της Γενεύης σκηνοθέτησε τον Καλιγούλα του Αλμπέρ Καμύ.
Αργότερα το 1947, από τη συνεργασία του με τον Πάολο Γκράσι, προέκυψε το Πίκολο Τεάτρο, στολίδι του Μιλάνου που ενώ ήταν μικρό σε χώρο, αποδείχτηκε μέγα στην ποιότητα και την ποσότητα των έργων που υποδέχτηκε στη σκηνή του. Τόσο ο Στρέλερ, όσο και ο Πάολο συμφώνησαν πως το θέατρο είναι ένας χώρος όπου οι άνθρωποι μαζεύονται για να ακούσουν δηλώσεις, τις οποίες μπορούν να δεχτούν ή να απορρίψουν.
Στη σκηνή του Πίκολο Τεάτρο, υπό την σκηνοθεσία του Στρέλερ, ανέβηκαν πολλά έργα του Σαίξπηρ, όπως Ο Κοριολάνος, Η Τρικυμία, Ο Μακμπέθ, κ.α., γεγονός που αποδεικνύει την μεγάλη αγάπη του για τον περίφημο Άγγλο ποιητή και δραματουργό του 16ου αιώνα.
Την δεκαετία του ’50 σκηνοθέτησε πολλά έργα του Μπέρτολτ Μπρεχτ, όπως η Όπερα της Πεντάρας. Οι δυο τους έγιναν στενοί φίλοι και ο Στρέλερ συμμερίστηκε τις πολιτικές απόψεις του Μπρεχτ.
Αξιοσημείωτο αποτελεί το γεγονός πως, στον Στρέλερ οφείλεται η δημιουργία του όρου θεατρικός σκηνοθέτης, καθώς μέχρι τότε οι θίασοι που περιόδευαν αναλάμβαναν οι ίδιοι μόνοι τους τη σκηνοθεσία των παραστάσεων τους.
Ο Τζιόρτζιο Στρέλερ άφησε την τελευταία του πνοή στην Ελβετία. Την κηδεία του στο Μιλάνο παρακολούθησαν πολλοί πολίτες και πολιτικοί.
Έχοντας αυτά και πολλά άλλα υπόψη, μπορεί να αντιληφθεί κανείς την σπουδαιότητα της προσφοράς και αφοσίωσης της θεατρικής αυτής μορφής που φέρει το όνομα Τζιόρτζιο Στρέλερ.