
Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ήταν μια πολλά υποσχόμενη ομάδα την σεζόν 1957 – 1958. Η τραγική κατάληξη ενός αεροπορικού ταξιδιού όμως αποδεκάτισε την ομάδα. Το ταξίδι από το Μόναχο προς την πατρίδα δεν έγινε ποτέ, καθώς το αεροπλάνο συνετρίβη έξω από το αεροδρόμιο του Μονάχου σκορπίζοντας τον θάνατο σε συνολικά 23 από τους 43 επιβάτες. Το ρολόι έξω από το «Ολντ Τράφορντ» εκείνη την ώρα έδειχνε 3:04 το μεσημέρι και από τότε δεν έχει αλλάξει.
Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ του 1958
Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ήταν η πιο ταλαντούχα ομάδα της εποχής της. Η σεζόν 1957 – 1958 είχε ξεκινήσει μια πολύ καλή πορεία και τα προγνωστικά την ήθελαν μέχρι και νικήτρια του Κυπέλλου Πρωταθλητριών. Στον αγώνα με τον Ερυθρό Αστέρα κέρδισε με 2-1. Η ρεβάνς ορίστηκε στο Βελιγράδι στις 4 Φεβρουαρίου 1958. Η ομάδα του Μάσμπι στο πρώτο ημίχρονο προηγούνταν 3-0, με δύο γκολ να έχει σημειώσει ο Μπόμπι Τσάρλτον.
Στο δεύτερο ημίχρονο ο Ερυθρός Αστέρας ισοφάρισε το σκορ σε 3-3, αν και κάποιες αγγλικές εφημερίδες της εποχής σημείωναν ότι τα σφυρίγματα των διαιτητών ήταν ευνοϊκά προς τον Ερυθρό Αστέρα. Το τελικό αυτό σκορ όμως και πάλι έδινε την πρόκριση στην επόμενη φάση του κυπέλλου στην Μάντσεστερ.

Μετά τον αγώνα, οι παίκτες ήταν προσκεκλημένοι σε δεξίωση στη Βρετανική πρεσβεία του Βελιγραδίου. Το γλέντι συνεχίστηκε στο ξενοδοχείο μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Οι δυσκολίες για την Μάντσεστερ άρχισαν νωρίς
Το πρωί της 5ης Φεβρουαρίου η ομάδα ετοιμάζεται να φύγει από το ξενοδοχείο. Στην διαδρομή προς το αεροδρόμιο ελάχιστοι χάζευαν στο δρόμο γιατί κοιμόταν, αφού είχαν ξενυχτήσει. Όταν έφτασαν στο αεροδρόμιο, ο Τζον Μπέρι διαπίστωσε ότι είχε χάσει το διαβατήριό του κι έτσι δεν μπορούσε να φύγει. Οι άνθρωποι της ομάδας πανικοβλήθηκαν, ειδοποίησαν την πρεσβεία και γύρισαν στο ξενοδοχείο. Έψαξαν παντού και τελικά το διαβατήριο βρέθηκε στην βαλίτσα του Μπέρι.
Η αποστολή ανυπομονούσε να γυρίσει στο Μάντσεστερ και οι ποδοσφαιριστές περισσότερο, αφού το Σάββατο είχαν ένα σημαντικό παιχνίδι κόντρα στην Γούλβς, που μπορεί να έκρινε τον τίτλο. Έτσι, λοιπόν, για να αποφύγουν μια μεγαλύτερη ταλαιπωρία, οι άνθρωποι της ομάδας μίσθωσαν μια πτήση τσάρτερ, με ένα αεροσκάφος των βρετανικών αερογραμμών της ΒΕΑ, που αργότερα ονομάστηκε British Airways, ένα δικινητήριο τύπου Elizabeth. Αυτός ο τύπος αεροπλάνου είχε πολύ καλό ιστορικό ασφάλειας, γεγονός που επιβεβαιωνόταν και από το ότι η Βασίλισσα πετούσε με αυτόν. Η πτήση για το Μάντσεστερ ξεκίνησε από το Βελιγράδι, με προορισμό το Μόναχο για ανεφοδιασμό και με ηλιόλουστο καιρό.
Οι αποτυχημένες απόπειρες απογείωσης
Την 6η Φεβρουαρίου 1958, το αεροπλάνο προσγειώθηκε στο Μόναχο για ανεφοδιασμό. Η κακοκαιρία φάνηκε με το που μπήκε στον γερμανικό εναέριο χώρο. Ο ουρανός σκοτείνιασε, ξεκίνησαν αναταράξεις και μέχρι την διαδικασία προσγείωσης ο διάδρομος στο αεροδρόμιο «Τιμ» ήταν ήδη καλυμμένος με χιόνι. Παράλληλα, την ορατότητα των πιλότων περιόριζε η πυκνή ομίχλη κι έτσι αναγκαστήκανε να προσεγγίσουν το αεροδρόμιο κάνοντας την διαδικασία μέσω των οργάνων. Η προσγείωση έγινε τελικά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και οι επιβάτες αποβιβάστηκαν, καθώς θα χρειαζόταν περίπου 40 λεπτά για τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου.

Στις 2:15 το μεσημέρι, οι επιβάτες ειδοποιήθηκαν να επιστρέψουν στο αεροπλάνο καθώς ο ανεφοδιασμός είχε ολοκληρωθεί. Ένας από τους παίκτες της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ο Ρότζερ Μερν, παρατήρησε ότι οι τροχοί του αεροπλάνου είχαν ήδη καλυφθεί με χιόνι. Κανείς όμως δεν ανησύχησε. Μάλιστα ο Μπιλ Φούλκς, πλάγιος μπακ της ομάδας, έλεγε με σιγουριά ότι θα προσγειωθούν στο Μάντσεστερ γύρω στις 7 το απόγευμα.
Στις 2:19 ο κυβερνήτης Τζέιμς Θέιν και ο συγκυβερνήτης Κεν Ρέιμεντ, πήραν άδεια από τον πύργο ελέγχου για απογείωση. Κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης ακούστηκε ένας περίεργος θόρυβος σε μία από τις δύο μηχανές, το αεροπλάνο φρέναρε και σταμάτησε στην μέση του αεροδιαδρόμου. Όπως ισχυρίστηκε αργότερα ο κυβερνήτης, ο θόρυβος οφειλόταν στην υπερτροφοδοσία με καύσιμα, κάτι που συνέβαινε συχνά σε αεροσκάφη αυτού του τύπου, ιδιαίτερα σε αεροδρόμια που βρίσκονταν σε μεγάλο υψόμετρο, όπως το αεροδρόμιο του Μονάχου. Τα δικινητήρια «Elizabeth» όμως είχαν τόσο ισχυρές μηχανές, που μπορούσαν να απογειωθούν και με τη μία μόνο μηχανή.
Στις 2:34 οι πιλότοι ετοιμάζονται για την δεύτερη προσπάθεια. Το αεροπλάνο σταμάτησε και πάλι στη μέση του αεροδιαδρόμου καθώς ο θόρυβος στη μηχανή εξακολουθούσε να ακούγεται έντονα. Ένας από τους συνοδούς ενημέρωσε τους επιβάτες ότι υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα, που δεν προκαλεί κάποια ανησυχία αλλά θα χρειαστεί κάποια ώρα για την επιδιόρθωσή του, γι’ αυτό και θα έπρεπε να αποβιβαστούν και πάλι. Όλοι οι επιβάτες της πτήσης είχαν πια ανησυχήσει για τα καλά. Καθώς κατευθυνόταν και πάλι στον τερματικό σταθμό του αεροδρομίου, ο δημοσιογράφος Φρανκ Τέιλορ, που είχε υπηρετήσει στη βρετανική πολεμική αεροπορία, είπε στον Τσάρλτον ότι δεν υπάρχει κίνδυνος αφού ο πιλότος μπορεί ανά πάσα στιγμή να σταματήσει την απογείωση, χωρίς να κινδυνέψουν.
Σε λιγότερο από 10 λεπτά οι επιβάτες ειδοποιήθηκαν να επιστρέψουν στο αεροπλάνο. Σε όλους φάνηκε πολύ σύντομο το χρονικό διάστημα και ήταν ανήσυχοι. Σύμφωνα με δηλώσεις του κυβερνήτη αργότερα, με τον συγκυβερνήτη δεν βγήκαν καθόλου από το αεροπλάνο, παρατήρησαν ότι η χιονόπτωση είχε αραιώσει κι αφού είδαν ότι τα φτερά ήταν εντάξει, αποφάσισαν να πετάξουν χωρίς να βάλουν να τα καθαρίσουν.
Οι παίκτες Μπόμπι Τσάρλτον και Ντένις Βάιολετ, λόγω της μεγάλης τους ανησυχίας κι επειδή πίστευαν ότι θα είναι πιο ασφαλείς, μετακινήθηκαν από το πίσω μέρος του αεροπλάνου στο μπροστά, αλλάζοντας θέσεις με τους Τόμι Τέιλορ και Ντέιβ Πεγκ. Μια κίνηση που θα αποδειχτεί τραγική για τους τελευταίους. Παρά την τακτοποίηση όλων, η πτήση τώρα καθυστερούσε, γιατί ένας από τους επιβάτες δημοσιογράφους, ο Αλφ Κλάρκ της «Manchester Evening Chronicle», τηλεφωνούσε στην εφημερίδα του, για να ενημερώσει για τα προβλήματα στην πτήση.

Τραγική κατάληξη για την πτήση της Μάντσεστερ
Στις 2.56 δόθηκε η άδεια από τον πύργο ελέγχου για απογείωση. Στις 3:02 ο πύργος ελέγχουν ενημερώνει ότι έχουν ακόμη 2 λεπτά για την απογείωση. Το αεροπλάνο ξεκινάει για την τρίτη του προσπάθεια για απογείωση, όμως αντί να αυξάνεται η ταχύτητά του, μειωνόταν. Ο αεροδιάδρομος τελειώνει και το αεροπλάνο κατευθύνεται πάνω στο φράχτη. Τα τελευταία λόγια του συγκυβερνήτη ήταν: «Θεέ μου, δεν θα τα καταφέρουμε!» ενώ ο αρχηγός της ομάδας Ρότζερ Μπερν, τραύλισε: «Θα σκοτωθούμε!».
Αμέσως μετά, το αεροπλάνο έπεσε πάνω στο φράχτη, βγήκε στο δρόμο έξω και το δεξί του φτερό διαλύεται πάνω σε ένα σπίτι. Ευτυχώς η Άννα Γουίνκλερ και τα τρία της παιδιά, που έμεναν εκεί, κατάφεραν να βγουν από το φλεγόμενο σπίτι χωρίς να πάθουν το παραμικρό. Το αεροπλάνο συνέχιζε την τρελή πορεία του στην κατοικημένη περιοχή, χάνοντας και το άλλο φτερό καθώς κι ένα κομμάτι της ουράς. Στη συνέχεια χτυπά σε ένα δέντρο και πέφτει με ορμή πρώτα με το πίσω μέρος σε ένα ξύλινο υπόστεγο, όπου μέσα ήταν ένα βυτίο με καύσιμα. Η έκρηξη που ακολούθησε ήταν τεράστια.
Εκείνη την ώρα το ρολόι έξω από το «Ολντ Τραφορντ», έδρα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, έδειχνε 3:04 το μεσημέρι…

Νεκροί και τραυματίες
Οι τραυματίες μεταφέρθηκαν γρήγορα στο νοσοκομείο «Ρέχτς ντερ Ίζαρ» του Μονάχου. Πιο σοβαρά από όλους ήταν ο Ντάνκαν Έντουαρντς, 21 ετών, ο πιο χαρισματικός παίκτης της γενιάς του. Διακομίστηκε στο νοσοκομείο σε κώμα από το οποίο δεν συνήλθε ποτέ. Πέθανε 2 εβδομάδες αργότερα, στις 21 Φεβρουαρίου.
Τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν νεκρούς 7 ακόμα ποδοσφαιριστές της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Ήταν ο Ρότζερ Μπερν, 29 ετών, αρχηγός και αριστερός μπακ, ο αναπληρωματικός στην ίδια θέση Τζεφ Μπεντ, 25 ετών, ο δεξιός μέσος Έντι Κόλμαν, 21 ετών, ο κεντρικός αμυντικός Μαρκ Τζόουνς, 24 ετών, ο αριστερός Ντέιβιντ Πεγκ, 22 ετών και οι μεσοεπιθετικοί Τόμι Τέιλορ, 26 ετών και Λίαμ «Μπίλι» Γουίλαν, 22 ετών. Ο Ρότζερ Μπερν δεν έμαθε ποτέ από την σύζυγό του ότι περίμεναν παιδί και ο μικρός Ρότζερ Μπερν Τζούνιορ δεν γνώρισε ποτέ τον πατέρα του.

Νεκρός επίσης ήταν ο γραμματέας της Μάντσεστερ, Γουόλτερ Κρίκμερ, ο γυμναστής Τομ Κάρι, ο Μερτ Γουόλι, μέλος του προπονητικού τιμ, υπεύθυνος των ομάδων νέων και παλιός αριστερός μπακ της ομάδας, οι δημοσιογράφοι Αλφ Κλαρκ, Ντον Ντέιβις, Τζορτζ Φόλοους, Τομ Τζάκσον, Άρτσι Λέντβρουκ, Χένρι Ρόουζ, Έρικ Τόμπσον και ο Φρανκ Σουίφτ, δημοσιογράφος και παλιός τερματοφύλακας της Μάντσεστερ Σίτι. Σκοτώθηκαν επίσης οι Μπέλα Μίκλος, ταξιδιωτικός πράκτορας, Γουίλι Σάτινοφ, φίλαθλος, ο αεροσυνοδός Τομ Κέιμπλ και ο συγκυβερνήτης του αεροπλάνου Κένεθ Ρέιμεντ.
Ζωντανοί ήταν οι παίκτες Τζόνι Μπέρι, Τζάκι Μπλαντσφλάουερ, Μπόμπι Τσάρλτον, Μπιλ Φουλκς, Κεν Μόργκανς, Άλμπερτ Σκάνλον, Ντένις Βάιολετ, Ρέι Γούντ, και ο τερματοφύλακας Χάρι Γκρεγκ, που κατάφερε να σώσει την Βέρα Λούκιτς και το παιδί της. Ακόμα σώθηκαν η σύζυγος του ταξιδιωτικού πράκτορα Μίκλος, που σκοτώθηκε, ο δημοσιογράφος Φρανκ Τέιλορ, οι φωτογράφοι Πίτερ Χάουαρντ και Τεντ Έλυαρντ, ο επιβάτης Ν. Τομάσεβιτς, οι αεροσυνοδοί Ρόζμαρι Σέβερτον και Μάργκαρετ Μπέλις και ο κυβερνήτης του αεροπλάνου Τζέιμς Θέιν. Ο προπονητής της ομάδας Ματ Μπάσμπι μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με βαριά τραύματα στο στήθος. Θα χρειαστούν 63 ημέρες για να βγει από το νοσοκομείο. Η σύζυγός του, Τζιν, τον στήριξε να μην τα παρατήσει.
Οι ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα
Οι γερμανικές αρχές κατηγόρησαν ως υπεύθυνο του δυστυχήματος τον πιλότο Τζέιμς Θέιν, επειδή δεν ολοκλήρωσε την διαδικασία αποπαγοποίησης των φτερών του αεροπλάνου. Μετά από τις κατηγορίες η British Airways απέλυσε τον Τζέιμς Θέιν και ο ίδιος προσπαθούσε να αποκαταστήσει το όνομά του μέσα από δικαστικούς αγώνες. Οι αποδείξεις του έγιναν δεκτές μόνο μετά από 10 χρόνια και απαλλάχθηκε από κάθε κατηγορία. Είχε όμως εγκαταλείψει το επάγγελμα του πιλότου και ασχολούνταν με την εκτροφή πουλερικών.
Το γεγονός είναι ότι η αεροπορική τραγωδία, που στέρησε την ζωή σε 23 ανθρώπους, μεταξύ των οποίων και 8 παίκτες της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, θα μπορούσε να μην είχε συμβεί, αν είχαν λάβει όλοι σοβαρά υπόψη τους την χιονοθύελλα στο αεροδρόμιο και τις επιπτώσεις στο αεροσκάφος. Όσο ασφαλές και να ήταν, τα προβλήματα που είχε απαιτούσαν καλύτερο τεχνικό έλεγχο.
Το μέλλον της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ μετά το δυστύχημα
Το μέλλον της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ δεν φαινόταν καλό μετά το δυστύχημα, αφού 8 παίκτες ήταν νεκροί, άλλοι 2 αποσύρθηκαν λόγω σοβαρών τραυμάτων και ο προπονητής Ματ Μπάσμπι δεν ήταν σε θέση ακόμα να εργαστεί. Όσοι όμως έμειναν, μαζί με αρκετούς από το εφηβικό τμήμα, έδειξαν χαρακτήρα καταφέρνοντας να φτάσουν την λαβωμένη ομάδα μέχρι τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, όπου έχασαν από την Μπόλτον με 2-0.
Όταν ο Ματ Μπάσμπι εμφανίστηκε στο «Ολντ Τράφορντ» με πατερίτσες, ζήτησε από τον κόσμο ένα περιθώριο 10 ετών για να φτάσει την Μάντσεστερ στην κορυφή. Την επόμενη αγωνιστική περίοδο 1958 – 1959 ξεκίνησε την δημιουργία της νέας γενιάς της ομάδας. Αυτή η ομάδα το 1967, με επικεφαλής τους διασωθέντες του δυστυχήματος Μπόμπι Τσάρλτον και Μπιλ Φουλκς, αλλά και τον νεαρό Τζορτζ Μπεστ, κατάφερε να κατακτήσει το πρώτο στην ιστορίας Κύπελλο Πρωταθλητριών για την Αγγλία, κερδίζοντας την Μπενφίκα με 4-1. Και αυτή θα είναι η αρχή της σπουδαίας ιστορίας της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η οποία σημαδεύτηκε από την αεροπορική τραγωδία του Μονάχου.
Την ημέρα μνήμης του δυστυχήματος της οι μεγάλοι αντίπαλοι της ομάδας, όπως η Μάντσεστερ Σίτι, για να προκαλέσουν τους οπαδούς της ομάδας, μιμούνται την πτώση και την συντριβή του αεροπλάνου. Ανάλογες μακάβριες εκδηλώσεις από τους οπαδούς της Σίτι γίνονται και στα ντέρμπι των δύο ομάδων.
Η επιρροή της τραγωδίας στη μουσική
Πολλά μουσικά αφιερώματα έχουν γίνει για την αεροπορική τραγωδία του Μονάχου. Το πρώτο τραγούδι που γράφτηκε ήταν «Τα λουλούδια του Μάντσεστερ» το 1962. Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι συνθέτης ήταν ο Έρικ Γουίντερ, συντάκτης του περιοδικού Sing. Το τραγούδι ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε από το συγκρότημα του Λίβερπουλ «The Spinners» στον πρώτο τους δίσκο με τίτλο «Quayside Songs Old and New». Το 1990 ο Ίαν Μάθιους κυκλοφόρησε το «Basby Babes». Το 2004 ο τραγουδιστής Morrissey, γεννημένος στο Μάντσεστερ, κυκλοφόρησε ένα τραγούδι με τίτλο «Munich Air Disaster, 1958» ως B-side στο «Irish Blood, English Heart». Πιο πρόσφατη δημιουργία είναι το άλμπουμ του αγγλικού συγκροτήματος «The Futureheads» το 2006, με τίτλο «News and Tributes». Το άλμπουμ ήταν προς τιμήν της καταστροφής και το κομμάτι του τίτλου αποτίνει φόρο τιμής σε όσους έχασαν την ζωή τους.
Η τραγωδία της Μάντσεστερ γίνεται ταινία
Ο Μπάρι Ναβίντι, παραγωγός της ταινίας του 2004 «The Merchant of Venice», φέρεται να εργάστηκε σε ένα σενάριο για ταινία του Χόλιγουντ σχετικά με το αεροπορικό δυστύχημα του Μονάχου. Το «Manchester Evening News» ανέφερε μέχρι τις 22 Απριλίου 2005 δεν είχε ζητηθεί η γνώμη των επιζώντων και ανησυχούσαν για το πόσο ακριβής θα ήταν η ταινία.
Ο επιζών Μπιλ Φουλκς είχε σημειώσει ότι αν γίνει σωστά η ταινία θα μπορούσε να είναι ένα πολύ ωραία αφιέρωμα στους «μπέμπηδες». Ανησυχούσε όμως κι αυτός για την ακρίβεια της ταινίας. Ο επίσης επιζών Χάρι Γκρεγκ ανησυχούσε περισσότερο για την απεικόνιση ειδικά των νεκρών παικτών και για το εάν θα γίνουν σεβαστά τα συναισθήματα των οικογενειών.
Ο Τζον Ντόχερτι, παίκτης που έφυγε λίγους μήνες νωρίτερα τότε από την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, είπε μόνο ότι μια τέτοια ταινία γίνεται μόνο για να βγάλεις λεφτά και δεν γίνεται να ξέρεις κάποιος τις πραγματικές συνομιλίες αν δεν ήταν εκεί.
Το δυστύχημα της Μάντσεστερ και στην τηλεόραση
Στις 10 Ιανουαρίου 2006 το BBC έδειξε ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που διηγείται την ιστορία στη σειρά «Surviving Disaster». Δέχτηκε κριτική από τον επιζόντα Άλμπερτ Σκάνλον, που ισχυρίστηκε ότι ήταν γεμάτο ανακρίβειες, παρότι η παραγωγή τον είχε συμβουλευτεί. Τα λάθη αφορούσαν τον Τζίμι Μέρφι να δίνει ομαδική ομιλία πριν από τον αγώνα στο Βελιγράδι, παρά το ότι ήταν στο Κάρντιφ τότε, και το αεροπλάνο παρουσιάστηκε μισογεμάτο ενώ όλες οι θέσεις ήταν κατειλημμένες.
Στις 6 Φεβρουαρίου 2008, 50 χρόνια μετά την τραγωδία, πολλά κανάλια είχαν σχετικό πρόγραμμα. Το UKTV δημοσίευσε το συμπαραγωγικό δραματικό ντοκιμαντέρ «Surviving Disaster». Το κανάλι της Μάντσεστερ, MUTV, δημοσίευσε ένα τμηματικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Munich Remembered», που προβλήθηκε όλη την ημέρα. Το BBC έδειξε ένα ντοκιμαντέρ, ως μέρος της σειράς του «One Life», όπου μαζί με τον επιζόντα Χάρι Γκρεγκ γίνεται η διαδρομή Αγγλία – Βελιγράδι – Μόναχο. Συναντήθηκαν και με μερικούς από τους πρώτους διασώστες που έφτασαν στην σκηνή καθώς και με την Βέρα Λούκιτς, την έγκυο μητέρα που έσωσε ο Γκρεγκ, και τον Ζόραν, τον γιο της που γεννήθηκε δυο μήνες αργότερα.
Μετά από την επέτειο έγιναν δυο σχετικά προγράμματα. Το ένα ήταν η ταινία «United» του 2011, που από τον Κρις Κίμπνολ και σκηνοθετήθηκε από τον Τζέιμς Στρόνγκ για το BBC. Αφηγείται την ιστορία της συντριβής και την αναγέννηση της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Η ιστορία σε μεγάλο βαθμό παρατηρήθηκε από τα μάτια του προπονητή Τζίμι Μέρφι, που έγινε διευθυντής της ομάδας. Τον ρόλο του Μέρφι έπαιξε ο Ντέιβιντ Τέναντ. Η ταινία γενικά αλλά και η ερμηνεία του Τέναντ, έλαβε καλές κριτικές και προτάθηκε για το βραβείο «Καλύτερη ευρωπαϊκή τηλεοπτική παραγωγή» στα βραβεία «Prix Europa 2011». Καταδικάστηκε όμως από τον Σάντι Μπάσμπι, γιο του Ματ Μπάσμπι, που την θεώρησε πολύ κακή και επέκρινε έντονα την απεικόνιση του πατέρα του.
Η καναδική τηλεοπτική σειρά «Mayday / Air Crash Investigation», στο επεισόδιο 77 την 11ης σεζόν, που μεταδόθηκε πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2011, κάλυψε το δυστύχημα, προβάλλοντας δραματοποιημένα τα γεγονότα της πτήσης και στην συνέχεια διερευνά τι προκάλεσε την καταστροφή.
Οι παίκτες της Μάντσεστερ τιμήθηκαν και εκτός τέχνης
Το Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ τίμησε τον Έντι Κόλμαν δίνοντας το όνομά του σε μια από τις αίθουσες διαμονής του. Στο Newton Heath υπάρχει ένα δίκτυο μικρών δρόμων, που έχει πάρει το όνομά του από τους παίκτες που έχασαν την ζωή τους στο Μόναχο. Μεταξύ αυτών των δρόμων βρίσκεται και το σπίτι που πήρε το όνομά του από τον Ντάνκαν Έντουαρντς. Στην πατρίδα του Έντουαρντς, Ντάντλεϋ, υπάρχει κοντά στο Stourbridge Road ένας δρόμος που ονομάζεται Duncan Edwards Close. Το 2008 το Dudley Southern Bypass μετονομάστηκε σε Duncan Edwards Way. Η οδική γέφυρα πάνω από τη γραμμή τραμ Luas στο Fassaugh Road, Cabra, Dublin 7 πήρε το όνομά της από τον Λίαμ Γουίλαν.
Ακολουθεί ένα σύντομο ντοκιμαντέρ για την αεροπορική τραγωδία στο Μόναχο.
Για το άρθρο χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από:
- Η αεροπορική τραγωδία του Μονάχου, Ανακτήθηκε από: https://www.sansimera.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Η αεροπορική τραγωδία της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στο παγωμένο αεροδρόμιο του Μονάχου. Το αεροσκάφος δεν κατάφερε να απογειωθεί και συνετρίβη πάνω σε βυτίο με καύσιμα…, Ανακτήθηκε από: https://www.mixanitouxronou.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Η τραγωδία του Μονάχου, Ανακτήθηκε από: https://www.e-soccer.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Ο χρόνος “πάγωσε” στις 6 Φεβρουαρίου 1958, 2020. Ανακτήθηκε από: https://www.makthes.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Πρεβεζιάνου, Β. 2019. Μόναχο, 6 Φεβρουαρίου 1958, 3:04 μ.μ. Ανακτήθηκε από: https://www.sdna.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- 6/2/1958: Όταν ο χρόνος σταμάτησε για τη Γιουνάιτεντ, Ανακτήθηκε από: https://www.metrosport.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Όταν δάκρυσε το ποδόσφαιρο -60 χρόνια μετά το αεροπορικό δυστύχημα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στο Μόναχο, 2018, Ανακτήθηκε από: https://www.iefimerida.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Αεροπορική τραγωδία Μονάχου: 62 χρόνια από το δυστύχημα που «σημάδεψε» το παγκόσμιο ποδόσφαιρο, 2020. Ανακτήθηκε από: https://www.cnn.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 18/1/21
- Munich air disaster, Ανακτήθηκε από: https://en.wikipedia.org/ Τελευταία πρόσβαση: 24/1/21