Η Υπαρξιακή Αγωνία στον Κινηματογράφο

Πηγή εικόνας: criterion.com

Η υπαρξιακή αγωνία στον κινηματογράφο αναφέρεται στο άγχος και την ανησυχία που νιώθουμε για τη ζωή μας και το νόημά της. Από την ιδέα του θανάτου μέχρι την αίσθηση της μοναξιάς, αυτές οι σκέψεις είναι κάτι που έχει απασχολήσει τους ανθρώπους για αιώνες. Στον κινηματογράφο, πολλοί σκηνοθέτες έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν αυτές τις ανησυχίες με μοναδικό τρόπο.

Οι ταινίες που εξερευνούν την υπαρξιακή αγωνία συχνά μιλούν για τον φόβο, την ψυχολογική αποδιοργάνωση και την εσωτερική κρίση. Αυτές οι ταινίες έχουν την ικανότητα να βυθίζονται στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και να δημιουργούν αφηγήσεις που όχι μόνο κρατούν τον θεατή σε αγωνία, αλλά τον κάνουν επίσης να σκέφτεται τους δικούς του φόβους.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε πώς ο κινηματογράφος αναδεικνύει την υπαρξιακή αγωνία, δείχνοντας τις ψυχολογικές διαστάσεις που αγγίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη. Θα δούμε τις βασικές θεματικές και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται, αναλύοντας μερικές από τις πιο σημαντικές ταινίες του είδους, εστιάζοντας σε κλασικά έργα όπως η «Persona», «Η Έβδομη Σφραγίδα» του Ingmar Bergman, καθώς και τις σημαντικές ταινίες του Polanski. Θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε πώς τα έργα αυτά συνεχίζουν να επηρεάζουν τον κινηματογράφο και τις ανθρώπινες ανησυχίες μέχρι σήμερα.

Repulsion (1965)

H ταινία «Repulsion» είναι μία από τις πρώτες και πιο ανησυχητικές εξερευνήσεις του Polanski στην ψυχολογία και την υπαρξιακή αγωνία. Η πρωταγωνίστρια, η Καρόλ, είναι μια νεαρή γυναίκα που ζει στο Λονδίνο και εργάζεται σε ένα ινστιτούτο ομορφιάς. Καθώς η ταινία εξελίσσεται, βλέπουμε την Καρόλ να βυθίζεται όλο και περισσότερο στην παράνοια και την ψύχωση. Μέσα από σχεδόν εφιαλτικές εικόνες και σκηνές, ο Polanski παρουσιάζει τον εσωτερικό κόσμο της Καρόλ, γεμάτο φόβους και φαντασιώσεις που αντικατοπτρίζουν τις βαθύτερες ανησυχίες της.

Η απομόνωση της Καρόλ και η αποξένωση της από την πραγματικότητα είναι κεντρικά θέματα της ταινίας. Εδώ, ο Polanski καταγράφει την εσωτερική αγωνία μέσα από κλειστοφοβικές λήψεις και την αίσθηση της απομόνωσης, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα απόλυτης έντασης και αποξένωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σκηνή όπου η Καρόλ περπατάει στο διαμέρισμα της, ο τοίχος αρχίζει να εμφανίζει χέρια που προσπαθούν να την αρπάξουν. Αυτή η παράξενη και κλειστοφοβική σκηνή απεικονίζει την ψυχολογική της κατάπτωση και την αίσθηση της παγίδευσης που βιώνει.

Διαβάστε επίσης  Θάνατος: Πράξεις που απαλύνουν τον φόβο & νοηματοδοτούν τη ζωή
Πηγή εικόνας: imdb

Rosemary’s Baby (1968)

Tο «Rosemary’s Baby» θεωρείται ένα από τα πιο επιτυχημένα έργα του Polanski. Αυτή η ταινία τρόμου ακολουθεί την ιστορία της Rosemary, μιας νεαρής γυναίκας που μετακομίζει με τον σύζυγό της σε ένα παλιό διαμέρισμα της Νέας Υόρκης. Καθώς η Rosemary μένει έγκυος, αρχίζει να έχει τρομακτικά όνειρα και υποψίες ότι κάτι παράξενο συμβαίνει γύρω της. Ο Polanski καταφέρνει να δημιουργήσει έναν εφιαλτικό κόσμο όπου το φυσιολογικό και το παραφυσικό συγχωνεύονται. Η ταινία εξερευνά τις εγγενείς φοβίες της μητρότητας, τη δυνητική προδοσία από τους πιο οικείους ανθρώπους και την αίσθηση ότι χάνεις τον έλεγχο της ίδιας σου της ζωής.

Η Rosemary, απομονωμένη από το περιβάλλον της και αμφισβητώντας συνεχώς την πραγματικότητά της, είναι μια ενσάρκωση της υπαρξιακής αγωνίας. Ο Polanski επιτυγχάνει να καλλιεργήσει μια αίσθηση ευαλωτότητας και ανεπάρκειας μέσα από την προσεκτική χρήση της κάμερας και της ηχητικής σήμανσης, δημιουργώντας μια διαρκή αγωνία για την τύχη της πρωταγωνίστριας.

Κατά το τέλος της ταινίας, όταν η Rosemary αντικρύζει τελικά το μωρό της και οι γείτονες της της επιβεβαιώνουν τη φρίκη των υποψιών της, η αντίδραση και η απελπισία της ενσωματώνουν τον τρόμο της μητρικής αδυναμίας και της υπαρξιακής αγωνίας.

η υπαρξιακή αγωνία στον κινηματογράφο
Πηγή εικόνας: IFC center

The Tenant (1976)

Στη ταινία «The Tenant» ο Polanski εξερευνά τις βαθύτερες διαστρωματώσεις της ανθρώπινης ταυτότητας και την αποξένωση. Ο ίδιος ο Polanski παίρνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Τρελκόφσκι, ενός ανθρώπου που μετακομίζει σε ένα διαμέρισμα όπου η προηγούμενη ένοικος αυτοκτόνησε. Καθώς η ιστορία εξελίσσεται, ο Τρελκόφσκι αρχίζει να υποπτεύεται ότι οι γείτονές του τον προσπαθούν να τον τρελάνουν και να τον αναγκάσουν να ακολουθήσει το ίδιο μονοπάτι.

Η ταινία αντικατοπτρίζει θέματα όπως η απώλεια ταυτότητας και η αποκοπή από την κοινωνία. Οι παρανοϊκές σκέψεις του Τρελκόφσκι και η αίσθηση της ανελέητης καταδίωξης από τον κόσμο γύρω του αναδεικνύουν την υπαρξιακή αγωνία και τον φόβο της απόλυτης απομόνωσης.

Προς το τέλος της ταινίας «The Tenant», βλέπουμε τον Τρελκόφσκι να φορά ένα φόρεμα και να βάζει μακιγιάζ, έτσι ώστε να μοιάζει με την προηγούμενη ένοικο που αυτοκτόνησε. Αυτή η σκηνή ενσωματώνει πλήρως την απώλεια ταυτότητας και τη μεταμόρφωση του Τρελκόφσκι, απεικονίζοντας την απόλυτη σύγχυση και αποξένωση.

Διαβάστε επίσης  Ψυχοθεραπεία και Πνευματικότητα: Η γνώση και η επίγνωση του «Εγώ είμαι»
η υπαρξιακή αγωνία στον κινηματογράφο
Πηγή εικόνας: spectrum culture

Persona (1966)

Μολονότι, η «Persona» του Ingmar Bergman είναι μια βαθιά εξερεύνηση της ταυτότητας, της επικοινωνίας και της υπαρξιακής αγωνίας. Η ιστορία ακολουθεί την ηθοποιό Elisabet Vogler, που σταματά ξαφνικά να μιλάει, και τη νοσοκόμα Alma, που την φροντίζει. Καθώς οι δύο γυναίκες περνούν χρόνο μαζί, τα όρια των ταυτοτήτων τους αρχίζουν να θολώνουν.

Ο Bergman χρησιμοποιεί το μοτίβο του καθρέφτη για να υπογραμμίσει την έννοια της διπλής φύσης και της αντανάκλασης. Οι δύο γυναίκες αρχίζουν να μοιράζονται και να ανταλλάσσουν στοιχεία των ταυτοτήτων τους, κάτι που συμβολικά απεικονίζεται μέσω της παράλληλης εξέλιξης των χαρακτήρων και της τεχνικής κινηματογράφησης. Αυτή η αντανάκλαση δεν είναι μόνο εξωτερική αλλά και εσωτερική, καθώς η Alma αρχίζει να βλέπει την Elisabet ως μια επεκταμένη πτυχή της δικής της ψυχής.

Ένα κεντρικό θέμα της ταινίας είναι η δυσκολία και η συχνά αδύνατη φύση της πραγματικής επικοινωνίας. Η σιωπή της Elisabet γίνεται μια μορφή απομόνωσης, αλλά και μια πρόκληση για την Alma να αντιμετωπίσει τις δικές της ανασφάλειες και φόβους. Η σιωπή λειτουργεί ως ένας καμβάς πάνω στον οποίο η Alma προβάλλει τις δικές της σκέψεις και συναισθήματα, αναδεικνύοντας την υπαρξιακή αγωνία της απομόνωσης και της ανάγκης για κατανόηση.

Η «Persona» φτάνει στην κορύφωσή της όταν οι δύο γυναίκες φτάνουν σε ένα σημείο συγχώνευσης και διάλυσης των ταυτοτήτων τους. Η σκηνή όπου τα πρόσωπα των δύο γυναικών συγχωνεύονται σε ένα είναι μια από τις πιο εμβληματικές στην ιστορία του κινηματογράφου και συμβολίζει την απόλυτη υπαρξιακή κρίση: την αδυναμία να ξεχωρίσουμε ποιοι είμαστε πραγματικά

η υπαρξιακή αγωνία στον κινηματογράφο
Πηγή εικόνας: imdb

Έβδομη Σφραγίδα (1957)

Τέλος, στην «Έβδομη Σφραγίδα» ο Bergman εξερευνά την υπαρξιακή αγωνία και την αμφιβολία για την ύπαρξη του Θεού. Οι συνομιλίες του Block, ο οποίος είναι ο κεντρικός ήρωας, με τον Θάνατο καθώς και με άλλους χαρακτήρες όπως ο ιερέας, αποκαλύπτουν τις αμφιβολίες και την απελπισία του. Η θρησκευτική αμφιβολία είναι κεντρικό θέμα, και η ταινία θέτει ερωτήματα για τη σημασία της πίστης και την ανθρώπινη ανάγκη για θεϊκή παρουσία.

Διαβάστε επίσης  Ρόμαν Πολάνσκι: Ένας σπουδαίος της 7ης τέχνης

Η ταινία είναι γεμάτη από συμβολικές εικόνες και αλληγορίες. Η παρτίδα σκάκι με τον Θάνατο είναι μια αλληγορία για την πάλη του ανθρώπου με την αναπόφευκτη μοίρα του. Οι χαρακτήρες που συναντά ο Block, όπως οι αθώοι ηθοποιοί Jof και Mia, αντιπροσωπεύουν διαφορετικές προοπτικές ζωής και πίστης.

Η σκηνή στην οποία εμφανίζεται ο Θάνατος στην «Έβδομη Σφραγίδα» παρουσιάζει μια σκοτεινή φιγούρα με μαύρη κάπα και άσπρο πρόσωπο να πλησιάζει τον ιππότη, υπογραμμίζοντας την υπαρξιακή αγωνία και την αναπόφευκτη συνάντηση με τη θνητότητα.
Πηγή εικόνας: Janus Film

Οι χαρακτήρες στην ταινία βιώνουν την ανθρώπινη απομόνωση και την ανάγκη για σύνδεση. Ο Block νιώθει απομονωμένος και αποξενωμένος από τον Θεό και τους ανθρώπους γύρω του. Η ταινία εξερευνά την ανθρώπινη ανάγκη για σύνδεση και κατανόηση σε έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητα.

Η τελική σκηνή, όπου οι χαρακτήρες χορεύουν τον χορό του θανάτου στον ορίζοντα, είναι μια ισχυρή και εμβληματική εικόνα που συμβολίζει την αναπόφευκτη μοίρα όλων των ανθρώπων και την παγκόσμια αλήθεια του θανάτου.

Η σκηνή των χορών των νεκρών στην «Έβδομη Σφραγίδα» απεικονίζει σιλουέτες ανθρώπων που κρατιούνται χέρι-χέρι σε έναν μακάβριο χορό στον ορίζοντα, υπό το φως του ηλιοβασιλέματος, συμβολίζοντας την υπαρξιακή αγωνία και την αναπόφευκτη μοίρα του θανάτου για όλους.
Πηγή εικόνας: alternate ending

Συμπεράσματα

Η υπαρξιακή αγωνία είναι ένα διαχρονικό θέμα που έχει απασχολήσει τον ανθρώπινο νου και έχει βρει την έκφρασή του στον κινηματογράφο μέσω των έργων ταλαντούχων σκηνοθετών. Μέσα από την ανάλυση ταινιών όπως το «Repulsion», το «Rosemary’s Baby» και το «The Tenant» του Polanski, καθώς και των κλασικών έργων του Ingmar Bergman, όπως η «Persona» και η «Έβδομη Σφραγίδα», μπορούμε να δούμε πώς αυτές οι ταινίες εξερευνούν τις ψυχολογικές διαστάσεις της ανθρώπινης ύπαρξης.

Οι ταινίες αυτές δεν είναι απλώς ψυχολογικά θρίλερ ή δράματα· είναι βαθιές μελέτες της ανθρώπινης φύσης και της αέναης πάλης για την ανακάλυψη του νοήματος και της ταυτότητας.

Ο Roman Polanski και ο Ingmar Bergman μας προκαλούν να αναρωτηθούμε για τις δικές μας υπαρξιακές ανησυχίες και μας οδηγούν σε μια αναζήτηση για κατανόηση του εαυτού μας και των εσωτερικών μας φόβων. Τα έργα τους παραμένουν διαχρονικά, προσφέροντας νέες προοπτικές στις ανησυχίες της ανθρώπινης συνείδησης και συνεχίζοντας να επηρεάζουν τον κινηματογράφο και τις ανθρώπινες ανησυχίες μέχρι σήμερα.

Τελικά, η υπαρξιακή αγωνία στον κινηματογράφο είναι ένα παράθυρο στην ανθρώπινη ψυχή, που μας προσκαλεί να εξερευνήσουμε και να κατανοήσουμε βαθύτερα τον εαυτό μας. Μέσω των ταινιών αυτών, οι σκηνοθέτες μας προσφέρουν έναν καθρέφτη για να δούμε τις δικές μας ανησυχίες και να αναζητήσουμε το νόημα της ύπαρξής μας.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

σεξουαλική αγωγή

Τι γίνεται με την σεξουαλική αγωγή στον κόσμο;

Τις τελευταίες δεκαετίες επιχειρείται παγκοσμίως μια προσπάθεια ένταξης της σεξουαλικής

Φθινοπωρινή απόδραση στο Μέτσοβο!

Αν ψάχνεις για έναν τόπο που να συνδυάζει φυσική ομορφιά,