«Pickup on South Street»: Ένα από τα αριστουργηματικότερα νουάρ όλων των εποχών

pickup on south street
Πηγή εικόνας: tcm.com

Μια γυναίκα, ένας πορτοφολάς και ένας αστυνομικός που γίνεται μάρτυρας μιας ληστείας στο μετρό της Νέας Υόρκης, μάς εισάγουν στο αριστουργηματικό «Pickup on South Street» (στα ελληνικά «Ο Πορτοφολάς») του ‘53. Διανύοντας μια σημαντική δεκαετία για το είδος του νουάρ, ο αμερικάνικος κινηματογράφος όχι απλώς δεν παρήκμασε ως προς το είδος αυτό, αλλά το εμπλούτισε και το κατέστησε εξαιρετικά πιο τολμηρό, με πλέον ταλαντούχους σκηνοθέτες να αναλαμβάνουν δράση για μια νέα crime εποχή που διανύει το Χόλιγουντ και δημιουργούν έργα, πολλά από τα οποία ξεπερνούν τις προσδοκίες των προγενέστερών τους. Ένα από αυτά, αποτελεί αναντίρρητα αυτή η έκτη κατά σειρά ταινία του Samuel Fuller (σκηνοθέτη των: «I Shot Jesse James»).

Η ιστορία αφορά μια ληστεία που έλαβε χώρα στο συνωστισμένο μετρό της πόλης που «δεν κοιμάται ποτέ». Ένας περιβόητος πορτοφολάς ονόματι Skip, που έχει συμπληρώσει αρκετές επιτυχίες στο παλμαρέ του καθώς και ορισμένες αποτυχίες που τον έχουν στείλει απευθείας στη «στενή», σαν μια οποιαδήποτε άλλη μέρα περιφέρεται στο πλήθος επιβατών και αρπάζει με μαεστρία τα προσωπικά τους αντικείμενα. Όμως, ενώ είναι ένας εξαίρετος επαγγελματίας που κατέχει πλήρως την τέχνη των μικροκλοπών, δεν αποτελεί εξαίρεση από τους υπόλοιπους εργαζομένους της παρανομίας, παίζοντας κορώνα-γράμματα σε μόνιμη βάση την ελευθερία, αλλά και τη ζωή του. Το τελευταίο και καταραμένο πορτοφόλι που έκλεψε από μια γυναίκα, την Candy, θα τον βάλει σε μπελάδες και θα τον οδηγήσει σε μονοπάτια από τα οποία έως τώρα γλύτωνε σαν αίλουρος, αφού το πορτοφόλι αυτό περιείχε ένα φιλμ που εκείνη όφειλε να παραδώσει ως χάρη στον πρώην της, Joey.

samuel fuller
Πηγή εικόνας: torontofilmsociety.com

Ένα φιλμ που αλλάζει διαρκώς χέρια αλλά και έχει αφήσει άυπνους τους πρωταγωνιστές, δίνοντας έκαστος εκατοντάδες λεφτά προκειμένου να το επαναφέρει στην κατοχή του. «Γιατί κάνεις έτσι; Κάνεις λες και το φιλμ ήταν κλεμμένο!», ήταν τα λόγια της Candy όσο εξηγούσε στον Joey την ιστορία της στο μετρό και έκτοτε τα λόγια της έμειναν κολλημένα στο μυαλό μας για το υπόλοιπο της ταινίας. Τι θα μπορούσε να έχει μέσα αυτό το φιλμ που να αξίζει ακόμη και αιματοκύλισμα για την απόκτησή του;

Διαβάστε επίσης  Το «Pulp Fiction» του Κουέντιν Ταραντίνο και το φαινόμενο του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου

Στο μεταξύ οι αρχές καθώς και οι άνθρωποι του Joey έχουν βάλει στο στόχαστρο τον Skip αλλά και την Candy, η οποία πολλάκις χρειάστηκε να λειτουργήσει ως αγγελιοφόρος στην ιστορία του «Pickup on South Street». Όσο η τελευταία προσπαθεί να αφήσει για πάντα πίσω της το σκοτεινό της παρελθόν καθώς και τις επικίνδυνες παρέες της κάνοντας αυτή την τελευταία χάρη στον Joey, βρίσκεται μπλεγμένη σε μια ερωτική σύγχυση αφού η υπόθεση την φέρνει ολοένα και πιο κοντά στον αμετάκλητο Skip.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Όμως εκείνος δεν υποκύπτει τόσο εύκολα και δεν εμπιστεύεται. Έχουν δει πολλά τα μάτια του και είναι πολύ πονηρεμένος πια για να πέσει «θύμα» μιας ωραίας γυναικείας παρουσίας. Είναι πεπεισμένος πως το φιλμ αυτό ίσως να αποτελέσει επιτέλους και την απελευθέρωσή του από την αστάθεια της ζωής που έχει επιλέξει… ή μάλλον -σύμφωνα με τα λεγόμενά του- εκείνης που απλώς του συνέβη! Ατρόμητος και αφελώς διεκδικητικός, ο Skip είναι διατεθειμένος να διακινδυνεύσει ακόμη και τη σωματική του ακεραιότητα προκειμένου να πάρει όσα περισσότερα μπορεί από την υπόθεση του «φιλμ». Ο Skip δεν ξεγελιέται τόσο εύκολα, είναι πάντοτε ένα βήμα μπροστά! Όσον αφορά το γεμάτο από μυστικά της κυβέρνησης φιλμ, είναι σίγουρα κλεμμένο και οι κάτοχοί του θα κινήσουν γη και ουρανό μέχρι να το επανακτήσουν.

Το κατασκοπικό «Pickup on South Street», βασίζεται στην ιστορία του Dwight Taylor προσαρμοσμένη από τον ίδιο τον Fuller σε μια από τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές στιγμές του Χόλιγουντ αλλά και του ίδιου του σεναριογράφου-σκηνοθέτη. Ένα ακόμη νουάρ από τα 50’s με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο που καταφέρνει να εισχωρήσει στο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο του -τότε- γίγνεσθαι και να μιλήσει στο κοινό του σήμερα σαν να μην πέρασε μια μέρα από την ημέρα κυκλοφορίας της. Η σκηνοθεσία της σαν μια απίστευτη χορογραφία με τη βία να πρωταγωνιστεί σε κάθε σκηνή με έναν τρόπο που δεν συνηθιζόταν στο κινηματογραφικό πανί του χθες, ενώ οι ηθοποιοί της, με πρωταγωνιστή τον Richard Widmark στο ρόλο του Skip (ο πορτοφολάς), που έκανε αίσθηση από την πρώτη του κιόλας εμφάνιση στην ταινία «Kiss of Death» (που του χάρισε μια Χρυσή Σφαίρα αλλά και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ), μεταφέρουν μια πιο ευρωπαϊκή και φρέσκια νότα στο νουάρ.

Διαβάστε επίσης  The Substance: Φήμη και Φθορά
pickup on south street
Πηγή εικόνας: imdb.com

Όσο για τον ρόλο της κεντρικής ηρωίδας, όπως είθισται οι πρωταρχικές επιλογές δεν θα μπορούσαν παρά να ήταν οι λαμπερές γυναίκες που σάρωσαν τους πρωταγωνιστικούς και συμπρωταγωνιστικούς ρόλους στις κινηματογραφικές επιτυχίες της δεκαετίας, όπως η Marilyn Monroe και η Ava Gardner. Όμως σύμφωνα με τον σκηνοθέτη μια τέτοια επιλογή παρ’ ότι θα άρεσε στην παραγωγή και τυχόν θα απέβλεπε και σε περισσότερα εισιτήρια, δεν θα ήταν όμως πιστό στο όραμά του, με τη λάμψη των προαναφερθεισών ηθοποιών να παραείναι εκτυφλωτική για την αλήτισσα, Candy. Μετά από πόλεμο για την επιλογή που θα κυριαρχήσει, ο Fuller κατέληξε σε μια που εκ πρώτης όψεως είχε απορρίψει. Όταν όμως είδε καλύτερα, συνειδητοποίησε πως η Candy ήταν κομμένη και ραμμένη πάνω στην Jean Peters και συγκεκριμένα χάρη στο ιδιαίτερο περπάτημά της το οποίο όπως -εμμέσως πλην σαφώς- είπε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, φέρνει σε εκείνο μιας πόρνης. Έκτοτε έδωσε μάχη προκειμένου η Peters να πάρει τον ρόλο και κέρδισε.

To «Pickup on South Street» αποτελεί δικαίως εδώ και όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν από το έτος του 1953 όταν έκανε για παρθενική φορά πρεμιέρα, ένα από τα αριστουργηματικότερα νουάρ όλων των εποχών. Τόσο οι ερμηνείες όσο και η αέρινη σκηνοθεσία που οριακά κοντεύει να «σπάσει» τα όρια των Χολιγουντιανών παραγωγών και του τείχους που περιορίζει αυτές, δίνουν μια μοναδική ποιότητα στο έργο του Fuller, που ήταν από την αρχή φανερό πως ήρθε να αλλάξει τα δεδομένα του κατασκοπικού θρίλερ. Μπορεί να έχει συμπληρώσει 71 χρόνια από την εμφάνισή του, αλλά στην ολότητά του μοιάζει ειλικρινά να μην έχει περάσει χρόνος πάνω του…

Διαβάστε επίσης  Peter Fonda: Ο Ξένοιαστος Καβαλάρης πήγε στον ουρανό
Advertising

Δείτε το trailer της ταινίας «Pickup on South Street» εδώ:

Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τη σκηνοθεσία και την αρθρογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Αγίου Βαλεντίνου: 4+1 ξεχωριστές προτάσεις

Η γιορτή των ερωτευμένων ήρθε και μας βρίσκει να αναζητάμε

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη είναι μια περίοδος ανάπτυξης