
[punica-dropcap]Ο[/punica-dropcap] σύγχρονος δάσκαλος σήμερα καλείται να επιτελέσει πολλούς ρόλους. Πρέπει να είναι φίλος, συνεργάτης αλλά κυρίως να βρίσκεται δίπλα στα παιδιά, να τα ακούει και να τα βοηθά να περάσουν ομαλά στο προ-κοινωνικό στάδιο.
Το σχολείο είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας μας, γι’ αυτό σήμερα προτείνονται νέα μοντέλα εκπαίδευσης. Ένα τέτοιο μοντέλο είναι η ομαδοσυνεργατική μάθηση. Το σχολείο δεν προσφέρει μια στείρα γνώση , αλλά κυρίως μεταλαμπαδεύει ηθικές άξιες και κοινωνικοποιεί τα παιδιά. Η κοινωνικοποίηση δεν είναι πάντα μια εύκολη πρακτική. Πολλές φορές κάποιο παιδί μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά στους γύρω του. Ο δάσκαλος καλείται να εκπαιδεύσει πρώτα τον μαθητή με την αντικοινωνική συμπεριφορά και ταυτόχρονα και τους υπόλοιπους.
Σε μια φυλή στην Αφρική, όταν ένας μαθητής παρουσιάσει μια τέτοιου είδους συμπεριφορά, οι υπόλοιποι συμμαθητές τον αγκαλιάζουν, τον συγχωρούν και για κάποιες μέρες του υπενθυμίζουν πόσες καλές συμπεριφορές είχε μέχρι τότε. Συγχωρούν και δεν εκδικούνται.
Το ομαδοσυνεργατικό μοντέλο μάθησης θέλει όλους τους μαθητές να εργάζονται με την βοήθεια του δασκάλου για ένα κοινό σκοπό. Επί παραδείγματι, ένας δάσκαλος μπορεί να ζητήσει να συγγράψουν μια εργασία. Θα δημιουργήσει ομάδες με επιμέρους σκοπούς με στόχο έναν τελικό σκοπό.
Advertising
Αν το θέμα ήταν ο ρατσισμός, μια ομάδα θα έψαχνε φωτογραφικό υλικό που θα καταδίκαζε την βία απ’ όπου και να προερχόταν. Μια άλλη ομάδα θα αναζητούσε προσωπικές μαρτυρίες και τέλος μια άλλη ομάδα θα αναζητούσε πληροφορίες. Έτσι θα δημιουργούσαν μια εργασία με μοναδική ταυτότητα στηριζόμενη στην συνεργασία και στην μεταξύ τους επικοινωνία.
Άλλο ένα παράδειγμα είναι εκείνο του 1ου δημοτικού σχολειού στην Νίκαια στο μάθημα της γεωγραφίας. Το μοντέλο ανεστραμμένης μάθησης στην τάξη μας. Μια καινοτόμος και διασκεδαστική μέθοδος διδασκαλίας στο μάθημα της Γεωγραφίας
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασίστηκε στην αξιοποίηση του μοντέλου της ανεστραμμένης μάθησης, το οποίο εστιάζει στη δυνατότητα απόκτησης της γνώσης έξω από τα τυπικά / παραδοσιακά όρια μιας σχολικής αίθουσας. Με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, η εφαρμογή του μοντέλου ανεστραμμένης μάθησης είχε ως στόχο την ενεργό συμμετοχή του μαθητή στην διαδικασία απόκτησης της γνώσης και τη μετέπειτα ομαδοσυνεργατική του προσέγγιση, διαμοιράζοντας, ανασυνθέτοντας και εφαρμόζοντας την αποκτηθείσα γνώση, μετατρέποντας ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία σε μια ενδιαφέρουσα και αξέχαστη εμπειρία.
Η μεθοδολογία υλοποίησης έγινε με τη χρήση του διαδικτυακού εργαλείου / πλατφόρμας «Edmodo», διαμέσου της οποίας ο διδάσκων διένειμε το διδακτικό υλικό και επικοινωνούσε με τους μαθητές του, επιτυγχάνοντας τη μέγιστη δυνατότητα διαδραστικότητας, ανατροφοδότησης και αξιολόγησης. Το μοντέλο εφαρμόστηκε σε συγκεκριμένες ενότητες του διδακτικού αντικειμένου της Γεωγραφίας Ε’ Δημοτικού. Με τον τρόπο αυτό, το μάθημα της Γεωγραφίας κατέστη ελκυστικότερο για τους μαθητές, οι οποίοι μετατράπηκαν σε συνεργάτες και ερευνητές της γνώσης και ανέπτυξαν ομαδοσυνεργατικές δεξιότητες. Επιπλέον, εξοικειώθηκαν με τις νέες τεχνολογίες, αξιοποιώντας τες ως όχημα για την ανακάλυψη και εμπέδωση νέων γνώσεων.
Γενικό σύνθημα είναι η ένωση των δυνάμεων μας για έναν επιτελικό σκοπό. Αν αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες μας, αλλά και την δυναμική της ομάδας και της συνεργασίας μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον.