Ένα καλό παράδειγμα μίας καινοτόμου εμπορικής επιχείρησης αποτελεί η Alibaba. Πρόκειται για έναν όμιλο εταιρειών ηλεκτρονικού, λιανικού εμπορίου και τεχνολογίας που παρέχει B2B, B2C και C2C πωλήσεις καθώς και υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών μηχανών αναζήτησης αγορών και cloud computing. Τον Νοέμβριο του 2017 η κεφαλαιοποίηση του ομίλου ήταν 486,27 δις USD, καθιστώντας την μια από τις 10 μεγαλύτερες και με την υψηλότερη αξία επιχειρήσεις στον κόσμο.
Ο όμιλος Alibaba δημιουργήθηκε το 1999 από 18 ανθρώπους με επικεφαλής τον Jack Ma πρώην δάσκαλο αγγλικών από την πόλη Hangzhou της Κίνας. Από το ξεκίνημα της εταιρίας και με το πρώτο site της, βοηθώντας μικρούς Κινέζους βιοτέχνες και επιχειρηματίες να εξάγουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό οι ιδρυτές της μοιράζονταν την κοινή πεποίθηση ότι: <<το internet θα ισοπεδώσει τον ανταγωνισμό επιτρέποντας σε μικρές επιχειρήσεις να εκμεταλλευθούν την καινοτομία και την τεχνολογία για να αναπτυχθούν και να ανταγωνιστούν με μεγαλύτερη επιτυχία στις εγχώριες αλλά και στις διεθνείς αγορές.>> όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο site του ομίλου.
Στο οικονομικό έτος που έκλεισε στις 31 Μαρτίου 2017 η Alibaba κατέγραψε ενοποιημένα έσοδα 158,3 δις γουάν που αντιστοιχούν σε περίπου 22,99 δις USD. Συγκεκριμένα τα 119,8 δις (γουάν) προήλθαν από το διαδικτυακό εμπόριο στην Κίνα. Ακόμα, το ίδιο έτος απασχολήθηκαν από την εταιρία 50.100 υπάλληλοι παγκοσμίως και υπήρχαν 488 εκατ. ενεργοί χρήστες σε όλες τις πλατφόρμες της Alibaba.
Η alibaba χρησημοποιεί 4 διαφορετικές πλατφόρμες οι οποίες προσφέρουν διαφορετικές υπηρεσίες στους καταναλωτές. Παρακάτω θα γνωρίσουμε την κάθε μια πλατφόρμα ξεχωριστά:
Alibaba
Η πρώτη επιχείρηση του ομίλου, η ιστοσελίδα Alibaba.com είναι μια αγορά χονδρικής για διεθνείς εμπορικές συναλλαγές. Αυτοί που αγοράζουν μέσα από την πλατφόρμα είναι εμπορικοί πράκτορες, χονδρέμποροι, καταστηματάρχες λιανικής και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ακόμα η πλατφόρμα προσφέρει στα μέλη της διάφορες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου του εκτελωνισμού, της επιστροφής Φ.Π.Α. και εφοδιαστικής αλυσίδας εισαγωγών/ εξαγωγών. Η ιστοσελίδα 1688.com είναι όμοια με αυτήν αλλά αφορά εμπορικές συναλλαγές εντός της Κίνας.
Taobao
Λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2003. Είναι μια κοινωνική πλατφόρμα προσανατολισμένη στο εμπόριο που επιτρέπει στους καταναλωτές να έχουν μια προσωπική εμπειρία αγορών η οποία βελτιώνεται από ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων. Μέσα από σχετικό περιεχόμενο και σε ζωντανό χρόνο οι καταναλωτές μπορούν να μάθουν για νέα προϊόντα trends και να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους.
TMALL
Πρωτοεμφανίστηκε το 2008, πραγματοποιεί παραδώσεις σε καταναλωτές οι οποίοι θέλουν επώνυμα προϊόντα με μία υψηλή εμπειρία αγορών. Μεγάλος αριθμός από διεθνείς και Κινεζικές μάρκες διατηρούν «βιτρίνες» στο TMALL.
ALIBABA Cloud
Ο βραχίονας του cloud computing της Alibaba ξεκίνησε το 2009. Βρίσκεται μεταξύ των 3 μεγαλύτερων παρόχων IaaS στον κόσμο. Παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες clouding σε επιχειρήσεις παγκοσμίως συμπεριλαμβανομένων και τον προμηθευτών που χρησιμοποιούν την Alibaba.
Το μεγάλο IPO της Alibaba
Στις 5 Σεπτεμβρίου 2014 ο όμιλος σε μια έκθεσή του στην επιτροπή κεφαλαιαγοράς των Η.Π.Α. είχε θέσει ως τιμή τα 60 – 66 USD ανά μετοχή, για την επικείμενη πρώτη δημόσια προσφορά της μετοχής της (IPO). Τελικά, στις 10 Σεπτεμβρίου με τιμή ανά μετοχή 68 USD συγκέντρωσε 21,8 δις USD για την εταιρία και τους μετόχους καθιστώντας την έτσι μεγαλύτερη πρώτη δημόσια προσφορά μετοχών στην ιστορία των Η.Π.Α. Στις 19 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η συναλλαγή της μετοχής της Alibaba στο NYSE με τιμή ανοίγματος τα 92,70 USD.
Η συμμαχία Ford – Alibaba
Στις 7 Δεκεμβρίου 2017 η Ford ανακοίνωσε την συνεργασία της με την Alibaba για το άνοιγμά της στην Κινεζική αγορά. Ο σκοπός αυτής της συμμαχίας την δεδομένη στιγμή είναι αρκετά ευρύς αλλά μία βασική επιδίωξη είναι η έρευνα και εν τέλει η εφαρμογή μίας άμεσης οδού πρόσβασης στους Κινέζους καταναλωτές – το οποίο αποτελεί άμεσο και καίριο στόχο της Ford – κατά πάσα πιθανότητα μέσω της πλατφόρμας TMALL. Ακόμα, οι δύο επιχειρήσεις είπαν ότι πέρα από τις πωλήσεις θα συνεργαστούν για την εξεύρεση ευκαιριών στην τεχνολογία συμπεριλαμβανομένων του cloud computing και του ψηφιακού marketing.