Εκπαίδευση και αναπτυσσόμενος κόσμος
Η εκπαίδευση στις αναπτυσσόμενες χώρες αποτελεί το βασικό εργαλείο ανάπτυξης και αντιμετώπισης καίριων προβλημάτων. Είναι το ισχυρότερο εργαλείο για να καταπολεμηθούν η φτώχεια και οι κοινωνικές ανισότητες. Το μοναδικό μέσο για τα παιδιά αυτών των χωρών να ονειρευτούν ένα καλύτερο μέλλον. Ένα μέλλον ώστε να μην νιώθουν παιδιά ενός «κατώτερου Θεού».
Εκπαίδευση στον αναπτυσσόμενο κόσμο και στόχοι Χιλιετίας
Η βελτίωση της εκπαίδευσης στον αναπτυσσόμενο κόσμο αποτελεί έναν από το βασικό στόχους της Χιλιετίας. Συγκεκριμένα, με βάση τους στόχους της Βιώσιμης ανάπτυξης γίνεται λόγος για τον καταλυτικό ρόλο που θα παίξει η εκπαίδευση. Τονίζεται πως με την άνοδο του εκπαιδευτικού επιπέδου θα αμβλυνθεί η φτώχεια, καθώς θα δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν ποικίλες δεξιότητες. Οι δεξιότητες αυτές θα τα βοηθήσουν στην ενήλικη ζωή τους ώστε να διεκδικήσουν ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο.
Η εικόνα της εκπαίδευσης την τελευταία δεκαετία
Με βάση έρευνες που έγιναν, ως το 2015 παρατηρείται αύξηση του αριθμού των παιδιών που πλέον πηγαίνουν σχολείο. Συγκεκριμένα το ποσοστό ανέβηκε στο 91% σε αντίθεση με το 83% που είχε υπολογιστεί το 1990. Αξιοσημείωτο είναι και το αποτέλεσμα έρευνας βάσει του οποίου στην Αιθιοπία για παράδειγμα ο αριθμός των παιδιών που δεν είχαν πάει ποτέ σχολείο μειώθηκε από 67% το 2000 σε 28% το 2011 . Επίσης, οι έφηβοι ηλικίας 14-16 ετών που έχουν ολοκληρώσει τα χρόνια φοίτησης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αυξήθηκαν από το 70% το 1990 στο 84% το 2015. Δυστυχώς, ακόμα, πολλά από τα παιδιά των φτωχότερων οικογενειών στερούνται το δικαίωμα στη μόρφωση καθώς παρατηρείται μεγάλη έλλειψη σχολείων στις αγροτικές περιοχές. Όσον αφορά τη συμμετοχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μόλις το 6% των νέων συμμετέχει έναντι του 26% που αφορά τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Παρόλη τη βελτίωση που διαπιστώνεται μέσα από τα αποτελέσματα των παραπάνω ερευνών, ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς. Απαιτείται ιδιαίτερη μέριμνα ώστε να επιτευχθεί ένας από τους βασικούς στόχους που έχει τεθεί ως το 2030. Ο στόχος αυτός αποσκοπεί στην ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση με τη δραστηριοποίηση όλων των αρμόδιων φορέων και του ΟΗΕ. Μια δραστηριοποίηση, η οποία θα επιτύχει το χτίσιμο περισσότερων σχολείων ειδικά στις απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές της Υποσαχάριας Αφρικής και θα εξασφαλίσει όλες εκείνες τις παραμέτρους που θα συμβάλλουν στη μείωση της φτώχειας.
Συμπέρασμα
Μόνο κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις θα μπορέσουν όλα τα παιδιά να διεκδικήσουν μία ποιοτική ζωή. Θα εξασφαλίσουν καίρια ανθρώπινα δικαιώματα, όπως αυτό της μόρφωσης, της ισότητας και μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης. Έτσι μέσω της εκπαίδευσης θα τεθούν τα θεμέλια για ένα διαφορετικό ανθρώπινο κόσμο. Όπως είχε δηλώσει και ο Νέλσον Μαντέλα
«Αυτό που επιθυμώ είναι το ιδανικό μιας δημοκρατικής και ελεύθερης κοινωνίας, όπου όλοι οι άνθρωποι συμβιώνουν αρμονικά και απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες. Είναι ένα ιδανικό το οποίο ελπίζω να ζήσω και να το πραγματοποιήσω. Αλλά, αν χρειαστεί, είναι ένα ιδανικό για το οποίο είμαι προετοιμασμένος να πεθάνω».
Και το πιο ισχυρό μέσο για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου οράματος είναι η εκπαίδευση!
Πηγή
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΣΤΟΝ 21Ο ΑΙΩΝΑ. Ανακτήθηκε από https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECD203/%CE%97%20%CE%9A%CE%91%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%97%20%CE%A4%CE%9F%CE%A5%20%CE%A0%CE%9B%CE%91%CE%9D%CE%97%CE%A4%CE%97%20-%20%CE%92%20-%20%CE%A4%CE%95%CE%9B%CE%99%CE%9A%CE%9F.pdf