Μόνα Λίζα: ποια είναι, επιτέλους;

Μόνα Λίζα
Πηγή εικόνας: artnet News

Μόνα Λίζα ή Τζοκόντα ή το πορτρέτο της Λίζα Γκεραρντίνι, είναι ο διασημότερος και ο ακριβότερος πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Επιπλέον, είναι και η αιτία για μια σειρά από μύθους, ιστορίες, συνωμοσίες και έπειτα από το μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν, αφορμή για μυστικούς κώδικες και θρύλους που αφορούν επτασφράγιστα μυστικά της ανθρωπότητας. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι δημιούργησε τη Μόνα Λίζα, την περίοδο 1503-15019 (την ξεκίνησε στη Φλωρεντία και την τελείωσε στη Γαλλία) και μέχρι σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για ιστορίες, θρύλους και κωδικοποιημένα μηνύματα του καλλιτέχνη.

 

Ποια είναι η Μόνα Λίζα;

Λίζα ντελ Τζοκόντο

Η επικρατέστερη άποψη υποστηρίζει, ότι πρόκειται για το πορτρέτο της Λίζα ντελ Τζοκόντο, συζύγου του εύπορου εμπόρου μεταξιού, Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο. Η Λίζα Γκεραρντίνι, γεννήθηκε το 1479 και λίγο πριν τη γέννηση του δεύτερου παιδιού της, ο Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο, ζητά από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι να δημιουργήσει την προσωπογραφία της γυναίκας του προκειμένου να στολίσει το σπίτι τους με αυτή. Η πηγή της παραπάνω εκδοχής, προέρχεται από την ανακάλυψη του σημειώματος του Αγκοστίνο Βεσπούτσι (1530), στο οποίο ισχυρίζεται ότι ο ντα Βίντσι ζωγραφίζει το πορτρέτο της Λίζα ντελ Τζοκόντο.

Το 2015, Ιταλοί αρχαιολόγοι, ύστερα από μια έρευνα τεσσάρων χρόνων, ανακαλύπτουν μέρος από τα οστά της Λίζα Γκεραρντίνι. Από τα ευρήματα αυτά, λείπει το κρανίο, και έτσι δεν μπορούσαν με τη χρήση της τεχνολογίας, να επαληθεύσουν την εκδοχή αυτή. Επιπλέον, οι ειδικοί, ομολογούν ότι δεν είναι απόλυτα σίγουροι ότι τα οστά που ανακάλυψαν, ανήκουν στην Μόνα Λίζα.

 

Gian Giocomo Caprotti

Άλλη εκδοχή για την ταυτότητα του προσώπου, κάνει λόγο για τον εραστή του Λεονάρντο ντα Βίντσι, Gian Giocomo Caprotti ή – γνωστό με το προσωνύμιο- Salai. Πρόκειται για τον νεαρό μαθητευόμενο του ντα Βίντσι, ο οποίος βρισκόταν στο εργαστήριο του καλλιτέχνη για περίπου 20 χρόνια και ευρέως πιστεύεται ότι είχαν ερωτική σχέση. Η εκδοχή αυτή, βρίσκει έδαφος κατά τον Silvano Vinceti – πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής ιταλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς- στις ομοιότητες του Salai με αυτές της Μόνα Λίζα.

Διαβάστε επίσης  Ρατσισμός του «οίκτου»: ένα νέο είδος ρατσισμού;

Εξετάσεις που έγιναν με την χρήση υπέρυθρων ακτίνων μεταξύ του εν λόγω πορτρέτου και άλλων έργων στα οποία πόζαρε ο Salai, είχαν ως αποτέλεσμα να δείχνουν μεγάλες ομοιότητες σε μύτη, μέτωπο και χαμόγελο. Φυσικά και η θεωρία του Vinceti βρίσκει πολλούς να μην συνομολογούν με αυτή, και όπως υποστηρίζει ο ειδικότερος όλων, Martin Kemp, η θεωρία αυτή είναι «ένα συνονθύλευμα των γνωστών πραγμάτων, λιγότερο γνωστών και ζωηρής φαντασίας»

Όπως και να έχει, ο Vinceti, δεν απορρίπτει τη θεωρία της Λίζα Γκεραρντίνι, απλά την ενσωματώνει στη θεωρία για τον νεαρό εραστή. Έτσι, για τον Vinceti, η γνωστή Μόνα Λίζα είναι ένα ανδρόγυνο πορτρέτο, το οποίο στηρίχτηκε για τη δημιουργία του μερικώς στον Gian Giocomo Caprotti και μερικώς στην γυναίκα του εύπορου εμπόρου.

Πηγή εικόνας: Hyperallergic

 

Άλλοι υποψήφιοι για την ταυτότητα της Μόνα Λίζα

Μέσα στους διάφορους υποψηφίους για την ταυτότητα της πιο διάσημης γυναικείας προσωπογραφίας, είναι και η άποψη που θέλει το πορτρέτο να αποτελεί μια αυτοπροσωπογραφία  του Λεονάρντο ντα Βίντσι στη θηλυκή του μορφή. Αυτή η άποψη από τη μία μεριά βρίσκει υποστηριχτές, οι οποίοι βρίσκουν ομοιότητες μεταξύ του πορτρέτου και του ζωγράφου και από την άλλη, βρίσκει μελετητές που απορρίπτουν την ιδέα αυτή, καθώς ο Λεονάρντο ντα Βίντσι δεν έκανε ποτέ αυτοπροσωπογραφίες.

Αναφορικά με την ταυτότητα της Μόνα Λίζα, έκανε λόγο και ο Sigmund Freud, ο οποίος προφανώς (!) και απόδωσε το μυστηριώδες πρόσωπο του πίνακα, στην μητέρα του ζωγράφου και στην οιδιπόδεια αγάπη που της είχε. Επιπλέον, το μυστηριώδες χαμόγελο της Μόνα Λίζα, είναι το χαμόγελο που θυμάται ο ντα Βίντσι από εκείνη.

Διαβάστε επίσης  Τα Χριστούγεννα στον Μεσαίωνα

Μερικές γνώμες κάνουν λόγο για την  μορφή της ιδανικής γυναίκας, όπως την είχε ο ντα Βίντσι στο μυαλό του. Αναφέρουν ότι δεν είναι η προσωπογραφία κάποιας συγκεκριμένης γυναίκας, αλλά της ιδανικής για τον καλλιτέχνη. Και αυτή η άποψη δεν βρίσκει ιδιαίτερα πρόσφορο έδαφος, λόγω απουσίας στοιχείων που θα συνηγορούσαν προς αυτήν.

Εναλλακτικές ταυτότητες είναι αυτές των: Ισαβέλλα από την Νάπολη, Σεσίλλια Γκαλεράνι, Ισαβέλλα του Έστε, Φιλιμπέρθα του Σαβόι και η Πατσίφικα Μπραντάνο.


Πηγές:

7 πράγματα που (ίσως) δε γνωρίζατε για τη Μόνα Λίζα, ανάκτηση από: clickatlife.gr

Μύθοι και παράξενες ιστορίες για την πιο διάσημη γυναίκα του κόσμου, Λίζα Γκεραρντίνι, την περίφημη Μόνα Λίζα, ανάκτηση από: elculture.g

Ξεκλείδωσαν το μυστικό που κρύβεται πίσω από το αινιγματικό χαμόγελο της Μόνα Λίζα;, ανάκτηση από: cnn.gr

Νέα θεωρία για την ταυτότητα της Μόνα Λίζα, ανάκτηση από: cnn.gr

THE WOMAN OF THE LOUVRE MASTERPIECE: WHO IS SHE?, ανάκτηση από: monalisa.org

Είμαι η Φαίη και έχω μεγάλη περιέργεια σχεδόν με τα πάντα!! Μου αρέσει να ανακαλύπτω και να μαθαίνω τι συμβαίνει ή και τι έχει ήδη συμβεί στον κόσμο και αρθρογραφώ γιατί θέλω και με κάποιον να τα μοιράζομαι!!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Τα πέντε κορυφαία αρώματα που θυμίζουν καλοκαίρι.

Το καλοκαίρι είναι η εποχή που η φρεσκάδα και η

Το μουσείο των ονείρων της Χαράς: ένα παιδικό βιβλίο μέσο κατανόησης της πολιστικής κληρονομιάς

Η υπόθεση «Το μουσείο των ονείρων της Χαράς» της Ελένης