
Γεννημένη τον Σεπτέμβριο του 1890, η ιταλίδα ιέρεια του στυλ Elsa Schiaparelli άφησε μια μεγάλη παρακατηθήκη στην ιστορία της μόδας στο πέρασμά της. Η καταγωγή της απο μια αριστοκρατική οικογένεια, καθώς και απο ένα περιβάλλον πνευματικό και καλλιτεχνικό την οδήγησαν με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία της δικής της αυτοκρατορίας στον κόσμο της μόδας. Φέρνοντας σημαντικές καινοτομίες και όρους, αλλάζοντας τα δεδομένα της εποχής και σχεδιάζοντας με το χιούμορ ανάμέσα σε μια “σκοτεινή” εποχή δύο μεγάλων παγκοσμίων πολέμων, ήταν δεδομένος ο λαμπρός της δρόμος καθιστώντας την σύμβολο του styling.
Ο επαναστατικός της χαρακτήρας δεν μπορούσε να κρυφτεί, αφού με το ντύσιμό της δημιουργούσε πάντοτε θύελλα αντιδράσεων και προκλητικότητας. Περνώντας το στάδιο ως ένα παιδί που δεν είχε την απαραίτητη αγάπη και αφοσίωση των γονιών της, αποφάσισε να στραφεί στη μελλοντολογία, στα άστρα και στην ποίηση. Με τη δημοσίευση μιας προκλητικής ποιητικής συλλογής, οι γονείς της αναγκάστηκαν να τη στείλουν στο μοναστήρι μέχρι τη στιγμή που ταξίδεψε στο Λονδίνο και γνώρισε τον πρώτο της έρωτα.

Ταξιδεύοντας για τη Νέα Υόρκη, γνώρισε στο πλοίο τη Γαλλίδα κριτικό τέχνης και συγγραφέα Gabi η οποία ήταν σύζυγος του ντανταιστή ζωγράφου Francis Picabia. Αυτή η γνωριμία-φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ τους, υπήρξε σημαντική για την Elsa φέρνοντας την κοντά με τον πνευματικό και καλλιτεχνικό κόσμο της εποχής. Στη Νέα Υόρκη απέκτησε δική της άποψη για τη μόδα και εξειδικευμένη πλέον στη γαλλική μόδα μετακόμισε στο Παρίσι και το 1927 άνοιξε το δικό της οίκο σε μια σοφίτα στη rue de la Paix. Το 1935 μετακομίζει στο Hôtel de Fontpertuis στην 21 θέση Vendôme όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα. Ο χώρος αποτελείτο απο 5 ορόφους, 98 δωμάτια, και μια μπουτίκ στο ισόγειο. Διαμορφώθηκε από τον διάσημο σχεδιαστή εσωτερικών χώρων Jean-Michel Frank σε συνεργασία με τον Ελβετό γλύπτη Alberto Giacometti. Αυτή είναι η πρώτη σύγχρονη εμφάνιση ενός οίκου ραπτικής, όπου συνυπάρχουν μια μπουτίκ και ένα ατελιέ στο ίδιο κτίριο.
Δημιουργώντας, λοιπόν, το πρώτο της σουρεαλιστικό θρυλικό αριστούργημα απο το ασπρόμαυρο μοτίβο trompe l’œil σε ένα πλεκτό πουλόβερ, αποτύπωσε την ψευδαίσθηση ενός τόξου, μιας τρυπημένης καρδιάς, ενός σκελετού ή τατουάζ ναύτη, γνώριζοντας τεράστια επιτυχία και στο Παρίσι αλλά και στις ΗΠΑ. Μέχρι το 1932, οι 400 υπάλληλοί της έβγαζαν μεταξύ 7.000 και 8.000 ενδυμάτων το χρόνο και χωρίς προηγούμενη εμπειρία και μόνο πέντε χρόνια δουλειάς, ήταν η πιο πολυσυζητημένη δημιουργός μόδας στο Παρίσι αναφέρει το περιοδικό Τime. H Elsa ήταν η πρώτη γυναίκα σχεδιάστρια η οποία είχε την τιμή να φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο Time, αναφέροντάς την ως: “one of the arbiters of ultra-modern Haute Couture”.

Γνωστή και σημαντική υπήρξε επίσης η στενή φιλία που ανέπτυξε με τον Ισπανό ζωγράφο Salvador Dalί, δένοντας και τους δύο το σουρεαλιστικό χιούμορ, καθώς και η αγάπη τους για τη μεταφυσική. Άλλωστε η καινοτομία της Elsa να παντρέψει τη μόδα με την τέχνη αποτέλεσε ένα απο τα βασικά χαρακτηριστικά του οίκου Schiaparelli.

Η πρώτη συνεργασία του οίκου με τον Dali έγινε το 1936 και αφορούσε μια συμπαγής θήκη πούδρας που έχει τη μορφή περιστροφικού καντράν τηλεφώνου. Αυτή η δημιουργία σηματοδοτεί την αρχή της μακρόχρονης σχεδιαστικής σχέσης του ντουέτου και των σουρεαλιστικών οραμάτων τους. Το 1938, δημιούργησαν το ευρέως γνωστό Skeleton Dress, το οποίο ήταν βασισμένο σε ένα σχέδιο του ζωγράφου όπου απεικόνιζε μια γυναίκα με ένα απλό εφαρμοστό φόρεμα που άφηνε να φανούν οι γοφοί και τα πλευρά της.

Συνδυάζοντας σακάκια με βάτες, προσπάθησε να αποτυπώσει την γυναικεία χειραφέτηση μετά τον πόλεμο και να υπογραμμίσει πως oi γυναίκες έχουν αναλάβει πια και αυτές αντίστοιχα καθήκοντα με τους άνδρες. Για τη γυναικεία χειραφέτηση ήταν εξίσου αντιπροσωπευτική η συλλογή του 1946 ειδικά σχεδιασμένη για ταξίδια, η “Constellation Wardrobe”, η οποία θέτει τις βάσεις για μοντέρνα έτοιμα ρούχα. Περιέχει έξι φορέματα, ένα αναστρέψιμο και τρία πτυσσόμενα καπέλα, τα οποία συνολικά ζυγίζουν λιγότερο από έξι κιλά με σκοπό τα πλέον περισσότερα ταξίδια των γυναικών. Ήταν η πρώτη που έβαλε φερμουάρ στις βραδινές τουαλέτες και τοποθέτησε στα μαγιό μπανέλες. Λίγο πρίν τον Β’ Παγκόσμιο έφτιαξε τις ολόσωμες φόρμες με μεγάλα φερμουάρ και τσέπες, οι οποίες προορίζονται να χωρέσουν το ισοδύναμο μιας τσάντας.
Βάφτισε το αγαπημένο της φούξια ροζ χρώμα “Shocking Pink”. Την ίδια περίοδο κυκλοφόρησε και το shocking άρωμα, το οποίο χαρακτηρίζεται για τη λεπτομέρεια του στη διαφήμιση, στο σχήμα και στη διακόσμησή του, τα οποία ήταν διαμορφωμένα σύμφωνα με το ομοίωμα μιας μοδίστρας που βασίζεται στο σώμα της αμερικανίδας ηθοποιού Mae West, για την οποία σχεδίαζε η Elsa εκείνη την εποχή.

Πολλές ήταν ακόμη οι καινοτομίες που έφερε η Elsa στο χώρο της μόδας, όπως η άδεια χρήσης γυαλιών όπου επεκτάθηκε αργότερα και σε άλλους οίκους, τα υπερμεγεθή κοσμήματα, καθώς και η αποτύπωση όλου του σουρεαλιστικού της κόσμου στα “έργα τέχνης” που άφησε σε όλη της την πορεία.
