Η θεατρολογία στην εκπαίδευση είναι σημαντική διότι αποτελεί μέρος μύησης των μαθητών στον κόσμο του θεάτρου και γενικότερα των τεχνών. Το θέατρο είναι μία τέχνη που θα έπρεπε να διδάσκεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια, όμως, η θεατρολογία έχει εκλείψει από τα σχολεία λόγω τετελεσμένων αποφάσεων από το Υπουργείο Παιδείας. Αρχικά πρέπει να μάθουμε τι ακριβώς είναι η θεατρολογία, τα οφέλη της και τους λόγους που είναι σημαντική στην εκπαίδευση.
Η θεατρολογία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την τέχνη του θεάτρου. Διδάσκει στους μαθητές την ιστορία του θεάτρου. Παράλληλα μαθαίνουν για τα θεατρικά έργα, τους συγγραφείς, την ορολογία και τις τεχνικές άρθρωσης και παύσεων. Οι μαθητές μαθαίνουν να αγαπούν το θέατρο, αποκτούν κρητική σκέψη, εξερευνούν τον ψυχικό τους κόσμο και χρησιμοποιούν σωστά την Ελληνική γλώσσα. Αυτό όμως που έχει ως στόχο η θεατρολογία στην εκπαίδευση είναι να έχει ο μαθητής ενεργό ρόλο και ουσιαστική συμμετοχή στην θεατρική δράση. Είναι μια ευκαιρία για τους έφηβους να ανακαλύψουν κάτι διαφορετικό και να αποκτήσουν ένα καινούργιο ενδιαφέρον. Οι μαθητές έχουν δίψα για μάθηση και απόκτηση νέων δεξιοτήτων. Το θέατρο είναι ένας χώρος που δημιουργεί συναισθήματα στους ανθρώπους και τους βοηθά να κατανοήσουν αυτά που αισθάνονται. Ακόμη, τα παιδιά προσανατολίζονται επαγγελματικά σε συναφή επαγγέλματα του θεάτρου. Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις θεατρικές σπουδές, δραματολογία, υποκριτική, μουσική, σκηνοθεσία και σκηνογραφία.
Στα σχολεία του εξωτερικού η θεατρολογία είναι μέρος του βασικού ωρολογίου προγράμματος και διδάσκεται σε όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από την άλλη μεριά στην Ελλάδα η θεατρολογία ήταν κομμάτι της καλλιτεχνικής παιδείας και διδασκόταν στην Α’ Λυκείου μόνο. Πλέον αυτό το μάθημα δεν υπάρχει ύστερα από απόφαση του Υπουργείου Παιδείας. Οι λόγοι που έγινε κάτι τέτοιο είναι πολλοί και διαφορετικοί. Ωστόσο γίνονται κάποιες κινήσεις από εκπαιδευτικούς να ξεκινήσουν συζητήσεις και να επανενταχθεί το μάθημα στα σχολεία.
Το πιο σημαντικό μήνυμα που μπορεί να πάρει κάποιος μέσα από το θέατρο είναι ότι διδάσκει πολιτισμό και ήθος. Ο ρόλος του θεατρολόγου ως εκπαιδευτικού βοηθά στο να εμφυσήσει τις βασικές έννοιες και να εμψυχώσει τους μαθητές σε κάτι πολύπλευρο. Ο θεατρολόγος καλείται να διδάξει τους μαθητές τα θεατρικά κείμενα και να τα αναλύσουν όπως θα έκαναν και με τα υπόλοιπα φιλολογικά μαθήματα. Η διαφορά είναι ότι σε σχέση με τα άλλα μαθήματα, το θεατρικό κείμενο δραματοποιείται και μπορεί να πάρει σάρκα και οστά. Με αυτό τον τρόπο η ώρα περνάει ευχάριστα και οι μαθητές ξεχνιούνται από το ήδη βεβαρημένο πρόγραμμα τους. Επομένως κρίνεται αναγκαίο να υπάρχει η θεατρολογία στην εκπαίδευση ως μέσο έκφρασης και δημιουργικής απασχόλησης.
Πηγές
Παπαγεωργίου, Α. (2012). Η θεατρολογία ως διδακτικό αντικείμενο στο Γενικό Λύκειο: Θεωρία, Πράξη, Διαδραστικότητα και Παράρτημα Φιλολογιστικές αγυρτείες. Ανακτήθηκε από academia.edu στις 3 Σεπτεμβρίου 2020.
Γραμματάς, Θ., Μουτσαδάκις, Τ., Τζαμαργιάς, Π., Δερμιτζάκης, Χ. (1999). Στοιχεία Θεατρολογίας: Βιβλίο μαθητή Α’ Γενικού Λυκείου. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».