Σήμερα, στο άκουσμα του ονόματος Balmain, στους περισσότερους έρχεται στο μυαλό ένα άλλο όνομα: αυτό των Kardashians. Τα αποκαλυπτικά φορέματα που αφήνουν λίγα στη φαντασία και διαγράφουν κάθε καμπύλη του χυμώδους σώματός τους. Η αλήθεια, όμως, είναι πως ο Οίκος Balmain υπήρχε πολύ πριν τις Kardashians και τον αναμφίβολα ταλαντούχο Creative Director, Olivier Rousteing, και η τότε εικόνα του δεν έμοιαζε και τόσο με τη σημερινή. Ο Γάλλος δημιουργός και ιδρυτής ενός από τους μεγαλύτερους μεταπολεμικούς Οίκους Μόδας, έγινε γνωστός για τα κομψά και εκλεπτυσμένα σχέδιά του και περιέγραφε την τέχνη του ως την “αρχιτεκτονική της κίνησης“. Ήταν ο Pierre Balmain.
Η Αρχή
Ο Pierre Alexandre Claudius Balmain γεννήθηκε στις 18 Μαΐου του 1914 στο Saint-Jean-de-Maurienne του Savoie της Γαλλίας. Ο πατέρας του, που πέθανε όταν ο Pierre ήταν μόλις επτά ετών, ήταν επιχειρηματίας ενώ η μητέρα του, Francoise, διατηρούσε -μαζί με τις αδερφές της- μπουτίκ με την ονομασία Galeries Parisiennes. Ο μικρός Pierre φοίτησε στο σχολείο και τα Σαββατοκύριακά του τα περνούσε με τον θείο του στο Aix-les-Bains. Αυτές οι εκδρομές στο πολυτελές θέρετρο ήταν που κίνησαν το ενδιαφέρον του για την υψηλή ραπτική και οι κυρίες της καλής κοινωνίας που παραθέριζαν εκεί αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσής του.
Ο Pierre Balmain ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αρχιτεκτονική στο Ecole des Beaux Arts το 1933, ενώ παράλληλα σχεδίαζε ως συνεργαζόμενος για λογαριασμό του Robert Piguet. Η επίσκεψή του στο ατελιέ του Edward Molyneux το 1934 είχε ως επακόλουθο μία πρόταση για δουλειά, για χάρη της οποίας άφησε τις σπουδές του. Εργάστηκε για τον Molyneux για τα επόμενα πέντε χρόνια, μέχρι το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τότε, μετακινήθηκε στον Lucien Lelong, όπου και γνώρισε τον -νεαρό ακόμα- Christian Dior.
The House of Balmain
Το 1945, ο Pierre Balmain ιδρύει τον δικό του Οίκο Μόδας, με έδρα το Παρίσι. Αρχικά, τα σχέδιά του έμοιαζαν ως επί το πλείστον με το New Look του Dior: ογκώδεις φούστες σε σχήμα καμπάνας, με πολύ λεπτή μέση και στενό κορσάζ.
Gertrude Stein, Erik Mortensen
Η πρώτη κολεξιόν του Οίκου Balmain παρουσιάστηκε στις σελίδες της Vogue, με το τεύχος Νοεμβρίου να γίνεται ανάρπαστο και το κοινό να περιγράφει τις δημιουργίες του ως “πανέμορφα ρούχα που θέλεις πολύ να φορέσεις“. Το συνοδευτικό κείμενο, δια χειρός Gertrude Stein – με την οποία ο Balmain είχε φιλική σχέση- επισφράγισε την επιτυχία του. Αρκετές διασημότητες της εποχής έσπευσαν να αγοράσουν κομμάτια από τη συλλογή, με μία από τις πρώτες παραγγελίες να έρχονται από την Δούκισσα του Windsor, Wallis Simpson.
Ένα στοιχείο που φαίνεται πως πέρασε μέσα από τα χρόνια στον Οίκο Balmain ήταν το ταλέντο του δημιουργού στο Marketing. Όπως σήμερα ο Rousteing έτσι και τότε ο ίδιος ο Balmain προωθούσε ενεργά τον εαυτό του διεθνώς, από την αρχή κιόλας, περιοδεύοντας μάλιστα στην Αυστραλία το 1947 και σχεδιάζοντας μία σειρά που θα παραγόταν στη χώρα. Το 1951 επέκτεινε τις δραστηριότητές του στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πουλώντας ready-to-wear δημιουργίες του στις ΗΠΑ και κερδίζοντας το φημισμένο Neiman Marcus Fashion Award το 1995. Τα σχέδιά του, πλέον, φορούσαν μεγάλες stars του κινηματογράφου, όπως η Katharine Hepburn και η Marlene Dietrich.
Στην αλλαγή της δεκαετίας, η φήμη του είχε πια εξαπλωθεί σε τέτοιο βαθμό, που επιλέχθηκε να σχεδιάσει την γκαρνταρόμπα της Βασίλισσας Sirikit της Ταϊλάνδης για την περιοδεία που έκανε το 1960 στις ΗΠΑ. Οι περγαμηνές του περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό των στολών για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968 στην Grenoble, των στολών του πληρώματος των αεροπορικών TWA και Malaysia-Singapore Airlines κατά τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, αλλά και της στολής της πρώτης γυναίκας πιλότου της Air France το 1975.
To 1960 σχεδίασε τα κοστούμια της Sophia Loren για την παράστασή της “The Millionairess” στο Broadway αλλά και αυτά της Josephine Baker για την παράσταση που έφερε το όνομά της το 1964. Κοστούμια του βρίσκονται και σε περισσότερες από 16 ταινίες, με χαρακτηριστικότερες τις “And God Created Woman” και “La Parisienne” της Brigitte Bardot, ενώ πολλές ήταν και οι φορές που έντυσε κινηματογραφικά τη Vivien Leigh, τη Dalida και τη Mae West. Το 1980, μάλιστα, προτάθηκε για το αμερικανικό θεατρικό βραβείο Tony Καλύτερων Κοστουμιών ενώ τιμήθηκε με το Drama Desk Award στην ίδια κατηγορία για την παράσταση “Happy New Year“.
Ο Οίκος Balmain υπήρξε από πολύ νωρίς ένας ολοκληρωμένος οίκος, αφού ήδη από το 1947 λάνσαρε το Vent Vert, που έγινε το πρώτο του επιτυχημένο άρωμα και ένα από τα πρώτα σε πωλήσεις κατά το τέλος της δεκαετίας του ’40 και τις αρχές του ’50. Άλλα αρώματα του Οίκου αποτελούν το Ivoire του 1979 και φυσικά το Jolie Madame του 1953.
“Jolie Madame”
Αν και αρχικά το ύφος του Οίκου Balmain ανήκε στο γενικότερο στυλ της εποχής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σύντομα δημιούργησε τη δική του υπογραφή με το λεγόμενο “Jolie Madame“. Η “Όμορφη Κυρία” του Balmain προσέφερε μια εκπληκτική αντίθεση στα χαλαρά και χρηστικά ρούχα της περιόδου και η άμεση δημοφιλία της κατέστησε σαφές ότι οι Γαλλίδες ανυπομονούσαν να απελευθερωθούν από τα εναπομείναντα βαρίδια που τους είχαν αφήσει οι κακουχίες του πολέμου. Έτσι, υιοθέτησαν το θηλυκό, τολμηρό -για την εποχή- και πολυτελές look που τους πρότεινε ο Balmain.
Κάπως έτσι, η Jolie Madame έγινε πολύ γρήγορα το αγαπημένο στυλ των “γαλαζοαίματων” γυναικών τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, ενώ οι μεγαλύτερες ηθοποιοί στον κόσμο απευθύνονταν για τα coctail φορέματα, τις βραδινές τουαλέτες και τα νυφικά τους στον Pierre Balmain. Η Audrey Hepburn, η Ava Gardner, η Brigitte Bardot, η Josephine Baker, η Katharine Hepburn, η Marlene Dietrich και η Sophia Loren ήταν μερικές μόνο από τις πολλές σταρ που γοητεύτηκαν από τα πλούσια κεντημένα υφάσματα, τις στενές μέσες και τις μακριές, στρογγυλές φούστες του.
Κληρονομιά
Πολλοί νέοι ακόμα σχεδιαστές θήτευσαν στον Οίκο Balmain. Ανάμεσα σε αυτούς η Margit Brandt που δούλεψε δίπλα στον Balmain στις αρχές της δεκαετίας του 1960 αλλά και ο Karl Lagerfeld, ο οποίος προσελήφθη μετά από έναν διαγωνισμό νέων ταλέντων όπου ο Balmain ήταν κριτής και ο νεαρός σχεδιαστής ήταν νικητής.
Ο μακροβιότερος συνεργάτης του, όμως, υπήρξε ο Erik Mortensen, αρχικά μαθητευόμενος του Δανού σχεδιαστή Holger Blum. Ο Mortensen ξεκίνησε να εργάζεται με τον Balmain το 1948 ως βοηθός του. Η συνεργασία τους ήταν τόσο αρμονική, που ο Mortensen έγινε πολύ γρήγορα πολύτιμος συνεργάτης και σύντροφος του σχεδιαστή, δουλεύοντας μαζί του μέχρι το τέλος της ζωής του Balmain, ενώ εξακολούθησε να εργάζεται για τον Οίκο μέχρι το τέλος και της δικής του ζωής.
Ο Pierre Balmain πέθανε στις 29 Ιουνίου του 1982 στο American Hospital του Παρισιού από καρκίνο στο συκώτι. Σε ηλικία 68 ετών, μόλις είχε ολοκληρώσει τα σχέδιά του για την Φθινοπωρινή Κολεξιόν.
Λίγα πράγματα από τη ζωή του ίδιου του Pierre Balmain έχουν γίνει ευρύτερα γνωστά. Αυτό που έχει γίνει παγκοσμίως γνωστό, ωστόσο, είναι το έργο του. Δείτε στο παρακάτω σύντομο βίντεο κάποιες δηλώσεις του ίδιου του Balmainγια τις ρίζες της Γαλλικής μόδας:
Πηγές: en.wikipedia.org | catwalkyourself.com | balmain.com | youtube.com