Πριν περίπου 5 χρόνια ο Πολωνός σκηνοθέτης Pawel Pawlikowski, εντυπωσίαζε το κινηματογραφικό κοινό με μια ταινία που έφτασε να κερδίσει σχεδόν όλα τα μεγάλα βραβεία ξενόγλωσσου κινηματογράφου. Λόγος για το «Ida» ή αλλιώς την εκπληκτική παραγωγή για μια Πολωνή καλόγρια, η οποία λίγο πριν πάρει την απόφαση να περάσει όλη τη ζωή της σε ένα μοναστήρι, ανακαλύπτει ένα μεγάλο μυστικό για την οικογένεια της, ικανό να της αλλάξει τη ζωή. Ασπρόμαυρο και ατμοσφαιρικό στην Πολωνία των 60s, το «Ida» έγινε μια από τις καλύτερες δημιουργίες του ευρωπαϊκού κινηματογράφου στον 21ο αιώνα.
Γιατί τα γράφω όλα αυτά όμως; Επειδή πλέον ο Pawlikowski, ίσως να ξεπέρασε τον εαυτό του και το ίδιο το «Ida» που χαρακτηρίστηκε το αποκορύφωμα της καριέρας του. Τον Οκτώβριο που μας πέρασε, κυκλοφόρησε το «Zimna wojna» ή αλλιώς ο Ψυχρός Πόλεμος, ο οποίος χαράσσει πορεία για να βρεθεί εκεί που βρέθηκε και ο προκάτοχός του, στη σκηνή των Όσκαρ.
Το «Cold War» λοιπόν, είναι η ιστορία δύο ανθρώπων τόσο διαφορετικών, από τόσο διαφορετικά υπόβαθρα που καταλήγουν, όπως πολλές φορές παρουσιάστηκε στην τέχνη, ανίκανοι να ζήσουν ο ένας χωρίς τον άλλον. Ο Wiktor (Tomasz Kot) είναι ένας συνθέτης, ο οποίος γνωρίζει την Zula (Joanna Kulig) μια νεαρή τραγουδίστρια και μαζί ξεκινάνε ένα μελαγχολικό ταξίδι στους δρόμους της Πολωνίας , του Βερολίνου, του Παρισιού και της Γιουγκοσλαβίας. Επειδή όμως τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι εντελώς τέλειο, η ιστορία τους βρίσκεται στο κέντρο του Ψυχρού πολέμου. Το συγκρότημα τους (Mazurek) σύντομα επιλέγεται από τη Σοβιετική κυβέρνηση για να λειτουργήσει ως ένα μέσο προπαγάνδας, όπως συνηθιζόταν άλλωστε σε πολλούς τομείς της τέχνης εκείνη την εποχή. Ο Wiktor αρνείται να γίνει όργανο του «Σταλίνισμου» και φεύγει για τη Γαλλία, η Zula όμως επιλέγει να παραμείνει και σύντομα αρχίζει να καρπώνεται τη φήμη και την επιτυχία που εγγυώταν η επιλογή της, να «δουλέψει» για την κυβέρνηση.

Η ταινία έπειτα πηδάει από περίοδο σε περίοδο. Όσο και να αποφασίζουν να αποχωριστούν, κάτι πάντα τους τραβάει μαζί. Κάποτε θα βρεθούν στη Γαλλία, όπου προσπαθούν να κάνουν μια καινούρια αρχή. Η τζαζ και το Παρίσι μπορεί να μοιάζουν ως το ιδανικότερο σενάριο για το ζευγάρι, όμως σύντομα η ζωή τους γίνεται μίζερη. Μέσω του Pawlikowski συνειδητοποιούμε πως το σημαντικότερο στοιχείο της σχέσης του ή ακόμη περισσότερο αυτό που μπορεί να τους κρατήσει μαζί είναι οι αντιξοότητες. Ο κίνδυνος δηλαδή και η ιδέα ότι οι δύο δεν μπορούν να είναι μαζί, είναι στην πραγματικότητα αυτό που τους κάνει αχώριστους.
Ο Pawlikowski επιμένει στο ασπρόμαυρο, το οποίο προσθέτει μια αισθητική απόλυτα σημαντική στην ιστορία. Ο Πολωνός σκηνοθέτης δήλωσε πως η ιστορία των πρωταγωνιστών εμπνεύστηκε σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς του και είναι αφιερωμένη σε αυτούς. Μάλιστα τα ονόματα του ζευγαριού είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά των γονιών του (Wiktor/Zula). To «Cold War» χαρακτηρίστηκε από πολλούς κριτικούς ως ο τέλειος συνδυασμός του συναισθηματισμού με την πολιτική. Είναι μια διαφορετική, άκρως ενδιαφέρουσα οπτική στα χρόνια του Ψυχρού πολέμου. Το ασπρόμαυρο εντείνει τη μελαγχολία που θέλει να περάσει ο σκηνοθέτης, ενώ ταυτόχρονα ο ίδιος «ντύνει» τους χαρακτήρες του με πανομοιότυπο τρόπο όπως και στο «Ida». Γιατί όπως λένε και στα αθλητικά, σύστημα που κερδίζει δεν αλλάζει. Μετά τον θρίαμβο στο Φεστιβάλ των Κανών, αλλά και τις 3 υποψηφιότητες στα βραβεία BAFTA, αναμένουμε να το δούμε και στα Όσκαρ. Εάν το «Cold War» πέρασε κάτω από τα κινηματογραφικά ραντάρ σας, ήρθε η ώρα να του δώσετε σημασία.