Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Εκείνη (Elle) – Ο Paul Verhoeven σκηνοθετεί την υπέροχη Isabelle Huppert

«Αν δεν υπάρχει αρκετή ντροπή, δε μας εμποδίζει τίποτα να κάνουμε οτιδήποτε» διαβεβαιώνει η Michèlle Leblanc (Isabelle Huppert) την καλύτερή της φίλη, Anna, προς το τέλος της ταινίας, περιγράφοντας εξαιρετικά όχι μόνο πολλούς από τους χαρακτήρες, συμπεριλαμβανομένου του δικού της, αλλά και αρκετές πλευρές της ίδιας της ιστορίας. Η παρουσία και η έλλειψη ντροπής, ενοχών, συναισθημάτων και επικοινωνίας ορίζουν ό,τι συμβαίνει στην οθόνη. Είναι τα σημεία αναφοράς γύρω από τα οποία περιστρέφεται το Elle, ψυχολογικό «θρίλερ» που μπορεί να χάνει γρήγορα το σασπένς της πλοκής, αλλά δεν πτοείται καθόλου, αφού κρατά μέχρι το τελευταίο λεπτό το σασπενς της ψυχοσύνθεσης των χαρακτήρων του.

Όλα ξεκινούν όταν η Michelle Leblanc, elle-2bδιευθύντρια μεγάλης εταιρίας βιντεοπαιχνιδιών, πέφτει θύμα βιασμού μέσα στο σπίτι της. Ψύχραιμα και μεθοδικά, προσπαθεί να ανακαλύψει την ταυτότητα του εισβολέα, προσεγγίζοντας το θέμα παγωμένη και από απόσταση, όπως ακριβώς αντιμετωπίζει την δουλειά, αλλά και την προσωπική της ζωή. Ακόμα και όταν το μυστήριο λύνεται, το ενδιαφέρον για τη συνέχεια παραμένει αμείωτο με θύμα και θύτη να παίζουν ένα παιχνίδι σέξυ, ενοχλητικό, αστείο και προπαντός επικίνδυνο, όπου είναι αμφίβολο το ποιος έχει το πάνω χέρι. Στο κυνηγητό αυτό παρεμβάλλονται πρόσωπα από το περιβάλλον της Michelle, από τον ανασφαλή πρώην άνδρα της, τους καθωσπρέπει γείτονες και τους νεαρούς συνεργάτες της, μέχρι τον γιο και την μητέρα της με τους οποίους διατηρεί μια προβληματική και αμήχανα ειλικρινή σχέση. Η ίδια φαίνεται να αλληλεπιδρά με όλους αλλά να μην αγγίζεται από κανέναν, ενώ βρίσκεται συχνά αντιμέτωπη με έναν ακόμη χαρακτήρα, χωρίς φυσική υπόσταση, το παρελθόν.

O Paul Verhoeven (Basic Instinct, Total Recall) επιστρέφει μετά από χρόνια και μάλιστα επιστρέφει στην Ευρώπη, αντί για το Hollywood, όπου παραδέχεται ότι δεν βρίσκει πια καλά σενάρια. Όπως είναι γνωστό, ο σκηνοθέτης αγαπά να προκαλεί, ενώ η πρωταγωνίστριά του αγαπά τους απαιτητικούς ρόλους που εξερευνούν τις κρυφές, σκοτεινές πλευρές του ανθρώπινου ψυχισμού. Το Elle, βασισμένο στο βιβλίο «Oh…» του Philippe Djian, σε σενάριο του David Birke, δίνει σε σκηνοθέτη και ηθοποιό αυτό ακριβώς που λατρεύουν και εκείνοι με τη σειρά τους φροντίζουν να το κάνουν εκρηκτικό, τολμηρό και βαθιά απενοχοποιημένο, όπως του αξίζει. Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη γαλλική ταινία του Verhoeven και η επίσημη πρόταση της Γαλλίας για τα φετινά Οσκαρ. Η επιλογή του αυτή συνετέλεσε ξεκάθαρα στην επιτυχία της δουλειάς του, αφενός γιατί μπόρεσε να εκμεταλλευτεί τον «αέρα» υψηλής κοινωνίας που μόνο στη Γαλλία συναντά κανείς τόσο αυθεντικό, αλλά και τοelle-4b ταλέντο της γαλλίδας ηθοποιού, ατόφιο και ανεμπόδιστο, με ένα ρόλο στη μητρική της γλώσσα και σε οικείο γι’ αυτή περιβάλλον. Στα 63 της χρόνια η Huppert συνεχίζει να είναι ελκυστική και καθηλωτική, τόσο εμφανισιακά όσο και καλλιτεχνικά. Επιλέγει ρόλους που θέλουν θάρρος και ανταμείβεται για ακόμη μία φορά, ενώ μετράει ήδη πολυάριθμες διακρίσεις, ανάμεσα στις οποίες το βραβείο César Καλύτερης Ηθοποιού για το La cérémonie του Claude Chabrol και το αντίστοιχο του φεστιβάλ Καννών για τη Δασκάλα του Πιάνου του Michael Haneke.

Το Elle διαρκεί περισσότερο από δύο ώρες και ρισκάρει συνεχώς, περπατώντας σε μονοπάτια άβολα για τον θεατή… γεγονός που μάλλον τον προσελκύει, παρά τον αποθαρρύνει. Μερικώς υπεύθυνος γι’ αυτό το εθιστικό αποτέλεσμα είναι ο Ολλανδός editor Job ter Burg (Black Book), που έχει δέσει την ταινία εξαιρετικά ενώ δηλώνει – δικαίως – περήφανος για την πρώτη σκηνή. Πρόκειται για μια αλληλουχία από ήχο χωρίς εικόνα, εικόνα χωρίς ήχο και συμβατικά καρέ που λειτουργεί ιδανικά, παρουσιάζοντας στον θεατή τόσο την βάση της ιστορίας, όσο και το ιδιόμορφο ψυχολογικό προφίλ της πρωταγωνίστριας. Όπως τα φλυτζάνια που σπάνε σ’ αυτά τα πρώτα λεπτά, η ταινία κάνει θόρυβο και αμέσως μετά σωπαίνει, ξανά και ξανά, όπως η ησυχία διαδέχεται το χάος μιας καταστροφής που μπορεί να ήταν περαστική αλλά δεν άφησε κανέναν ίδιο.

Με βλέπετε που σας χαιρετάω? Δεν πειράζει, σημασία έχει που με πιστεύετε! Με λένε Κλειώ και γενικώς δεν ξέρω τι θέλω. (Αν και είναι πολύ πιθανό να θέλω καφέ, μέτριο.) Αγαπώ το σινεμά και κουράζω συχνά τους φίλους μου μιλώντας για ταινίες κι έτσι, για να μη ζηλεύετε, τώρα θα κουράζω κι εσάς. Αν ξυπνήσω δε με όρεξη, μπορεί να σας πω και για ταξίδια, όμορφα μέρη, καλή μουσική και ανθρώπους φίνους και ξενύχτηδες που αγαπούν τον καφέ σαν εμένα.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

The Panic in Needle Park: Η καταθλιπτική πλευρά της ζωής

Το The Panic in Needle Park είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 1971, σε σκηνοθεσία…

Κινηματογράφος

La Chinoise: Όταν ο Godard συναντά Mao, Brecht και Dostoevsky

Το La Chinoise του Jean-Luc Godard αποτελεί μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και απαιτητικές ταινίες…

Κινηματογράφος

38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου!

Το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έρχεται δυναμικά στην Αθήνα από 20 έως 26 Νοεμβρίου 2025,…

Κινηματογράφος

Η πιο ανθρώπινη εκδοχή του Frankenstein από τον Guillermo del Toro

Με το Frankenstein ο Guillermo del Toro επιχειρεί κάτι που λίγοι σκηνοθέτες θα τολμούσαν: να…

Κινηματογράφος

Το 19ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ docfest έρχεται στη Χαλκίδα!

Η πόλη της Χαλκίδας θα φιλοξενήσει φέτος το 19ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ docfest, το οποίο…

Κινηματογράφος

The Good Shepherd: Μην εμπιστεύεσαι κανέναν

Η ταινία The Good Shepherd σε σκηνοθεσία-έκπληξη Ρόμπερτ Ντε Νίρο και σενάριο Έρικ Ρόθ σε παραδίδει…

Κινηματογράφος

No Other Choice: Η νέα ταινία του Park Chan-wook

Συνδυάζοντας με περίτεχνο τρόπο στοιχεία θρίλερ και σάτιρας, το “No Other Choice” θα μείνει αναμφίβολα αξέχαστο…